Gezondheid alle pijlers

Beknelde zenuw in bil, fysio?

09-03-2019 10:15 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Sinds begin deze week zit mijn beenzenuw beklemd bij mijn bil. Doet echt gigantisch pijn als ik sta/loop. Ik ben bij de dokter geweest, die heeft t geconstateerd, me een ontstekingsremmer/pijnstiller gegeven en gezegd dat ik moet proberen zoveel mogelijk te bewegen. En verder niks. Oh, en dat het wel een paar maanden kan duren.
Nu zie ik op internet dat er wel veel fysiotherapie wordt aangeraden. Iemand goede ervaringen met beknelde zenuwen en fysiotherapie? En hoe lang duurde het bij jullie voor het over (of in elk geval weer draaglijk) was?
Je bil was er nog niet af volgens internet?
Doe eens gek en bespreek het met je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Is niks van te zeggen. Heb het zó ongelooflijk vaak gehad. Zenuw knel, zenuw vrij, en dat steeds opnieuw. Liep helemaal krom van de pijn (had het in mijn rug) en zodra die er weer uit schoot, liep ik weer recht. Soms duurde het enkele dagen, soms weken. Blijven bewegen is inderdaad het advies. Al valt dat niet mee als ie goed knel zit. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gaan, als de fysio er niks mee kan hoor je het wel.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
09-03-2019 10:16
Je bil was er nog niet af volgens internet?
Doe eens gek en bespreek het met je huisarts.
Mijn huisarts heeft er dus niks over gezegd (en ik heb op dat moment er niet aan gedacht ernaar te vragen) en het is weekend, dus dan kan ik m lastig bereiken. Daarnaast vind ik het nogal waardevolle informatie als mensen die hetzelfde euvel hebben gehad aan kunnen geven of ze geholpen werden door fysiotherapie of niet. Misschien moet jij ns gek doen en wat minder pinnige reacties plaatsen.
Gewoon naar de fysio gaan en kijken wat ze voor je kunnen doen. Je hebt daar tegenwoordig geen doorverwijzing meer voor nodig. Bij ons kun je altijd dezelfde week nog terecht.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
09-03-2019 10:18
Is niks van te zeggen. Heb het zó ongelooflijk vaak gehad. Zenuw knel, zenuw vrij, en dat steeds opnieuw. Liep helemaal krom van de pijn (had het in mijn rug) en zodra die er weer uit schoot, liep ik weer recht. Soms duurde het enkele dagen, soms weken. Blijven bewegen is inderdaad het advies. Al valt dat niet mee als ie goed knel zit. Beterschap!
Wat naar! Gelukkig kan ik (als ik eenmaal een beetje op gang ben, s ochtends moet ik echt wachten tot de pijnstiller wat gaat doen) wel redelijk pijnloos fietsen, dus ik ga maar een paar keer een klein rondje maken vandaag. En dank!
Alle reacties Link kopieren
RB en Boarn, ja, is ook zo. En ik heb een hele leuke fysio, dus eigenlijk geen reden om niet te gaan. Ga maandag meteen even bellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker even naar de fysio gaan.
Alle reacties Link kopieren
Daar kan de fysio je zeker mee helpen. Hoe snel het echte probleem opgelost kan worden, is niet gezegd. Maar de kans is groot dat jouw spieren in die regio nu ook verkrampen door de pijn, wat de boel nog meer strak trekt, en dus nog meer pijn doet. Als de fysio dat wat losser masseert, dan kan dat al flink schelen in de pijn.

Jouw partner kan daar overigens ook bij helpen als de fysio niet meteen tijd heeft. Dat kan door met een vinger op de pijnlijke spieren te “drukken” op de punten waar het heel pijnlijk aanvoelt, en de vinger pas weer los te laten als de gevoeligheid wat weg is gezakt. (Er moet wel flink wat druk gegeven worden, dus het wordt al snel “prikken”)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met een soortgelijk probleem. Ik had een beknelde zenuw en heb er wel twee neurologen voor gezien. Het herstel van een zenuwbaan gaat vrij langzaam. Duurde wel een paar maanden voordat de pijn weg was en een jaar tot mijn voet niet meer spontaan in slaap viel. Is ook afhankelijk van je beenlengte, zei de neuroloog. Ik wist niet of hij nou een grapje maakte over mijn lange benen of dat een zenuwbaan echt per mm herstelt.

Zodra ik nu weer wat voel in mijn bil, doe ik meteen mijn rekoefeningen. Je fysio kan je daarbij helpen.

Ik blijk erg lenig en de standaard stretches na afloop van het sporten zijn onvoldoende. Als ik elke week braaf mijn yoga doe, is er niets meer aan de hand. Voet. Bil. Veel zitten is trouwens erg slecht, voel het meteen weer.
Alle reacties Link kopieren
Beklemming van de n. Ischiadacus dit is een grote zenuw van de been en billen, die zorgt voor de pijn kan best zijn dat je een hoge spierspanning heb vanuit je lumbale wervels ofwel je onderrug. Ga naar de fysio ze kunnen er wel wat mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een paar dagen last gehad ooit.. dan deed ik rekoefeningen of massage met zo'n rol en dan werd het erger. Klussen, sjouwen e.d. zijn wel de risicofactoren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
09-03-2019 10:57
Ik wist niet of hij nou een grapje maakte over mijn lange benen of dat een zenuwbaan echt per mm herstelt.
Ja, dat is echt waar.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging het niet om de zenuw zelf maar om een spier die op ongewone bewegingen reageerde door op te zwellen en meer ruimte te eisen ten koste van de zenuw. De piriformis schatte ik in. Ik heb toen een paar dagen voorzichtig gerekt volgens oefeningen die je heel veel op youtube kan vinden, een rol gekocht en toen de rol kwam as het net aan het minderen. Toen ik de rol had gebruikt begon de pijn weer. In welke mate mijn acties iets hebben gedaan voor het herstel van de spier zou ik echt niet weten. Ik denk dat hij gewoon opgehouden is met reageren. Maar goed, iedereen zit weer anders in elkaar. Ik ben niet typisch voor veel voorkomende kwalen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
09-03-2019 11:14
Bij mij ging het niet om de zenuw zelf maar om een spier die op ongewone bewegingen reageerde door op te zwellen en meer ruimte te eisen ten koste van de zenuw. De piriformis schatte ik in. Ik heb toen een paar dagen voorzichtig gerekt volgens oefeningen die je heel veel op youtube kan vinden, een rol gekocht en toen de rol kwam as het net aan het minderen. Toen ik de rol had gebruikt begon de pijn weer. In welke mate mijn acties iets hebben gedaan voor het herstel van de spier zou ik echt niet weten. Ik denk dat hij gewoon opgehouden is met reageren. Maar goed, iedereen zit weer anders in elkaar. Ik ben niet typisch voor veel voorkomende kwalen.
Daarom adviseer ik altijd eerst de fysio op te zoeken. Die kan onderzoeken wat het probleem is en de oefeningen daarop aanpassen. Een oefening die goed is voor het ene, kan het andere juist verder in de soep helpen. En ook luistert het goed uitvoeren van de oefeningen vaak nogal nauw. De fysio kan dan controleren of je het echt goed uitvoert.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-03-2019 11:19
Daarom adviseer ik altijd eerst de fysio op te zoeken. Die kan onderzoeken wat het probleem is en de oefeningen daarop aanpassen. Een oefening die goed is voor het ene, kan het andere juist verder in de soep helpen. En ook luistert het goed uitvoeren van de oefeningen vaak nogal nauw. De fysio kan dan controleren of je het echt goed uitvoert.
Ach het ging om wat tamme oefeningen. Overigens wordt tegenwoordig het nut van rekoefeningen weer betwist.
Maar ik voel andermans pijn niet dus voelt iets urgent en kan je het betalen dan ga je toch lekker naar de fysio? Persoonlijke aandacht doet je ook goed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-03-2019 11:14
Ja, dat is echt waar.
Damn, ik heb ook hele lange benen..

Dank voor de tips weer! Ik wil er nog niet helemaal aan dat t echt een paar maanden gaat duren geloof ik, maar dat zal dr weinig aan veranderen vrees ik..
Ik zou ook naar de fysio gaan en kijken wat die er van zegt. Ik denk dat ik het bezoek aan de huisarts over had geslagen. Maar kan nooit kwaad natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dank nogmaals allen! Fysio had meteen tijd voor me vandaag, en het was een erg prettig bezoek. Hij heeft eea losgemaakt (inderdaad op de manier die jij beschrijft NummerZoveel, maffe gewaarwording hoe die pijn dan weg trekt. Sowieso ook een maffe gewaarwording dan zo'n kerel meteen de meest pijnlijke plekken weet te vinden) en me gerustgesteld dat we het heus allemaal wel weer aan de praat gaan krijgen. Een termijn is er niet echt aan te hangen, maar hij was wel positief (dat t veel erger kon dan ik het heb, in elk geval)
Devies is zoveel mogelijk bewegen en fysio blijft me de komende tijd redelijk intensief begeleiden, dus dat is erg fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven