Gezondheid alle pijlers

stoppen met medicatie en doodgaan, hoe werkt het?

05-05-2019 21:21 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij helpen, ik wil graag weten welke goede vragen ik aan de huisarts kan stellen, het zit zo:
Oma van mijn man (waar ik veel contact mee heb) heeft besloten dat ze dood wil, dat is niet heel vreemd want ze heeft allerlei aandoeningen en is 92. Dat ze er klaar mee is heb ik vrede mee. Euthanasie wil ze niet (kan me ook niet voorstellen dat ze het krijgt, want geen van haar aandoeningen is erg genoeg om onbehandelbaar te zijn of ondragelijk lijden te veroorzaken, ze is gewoon oud en op).
In elk geval, ze heeft nu besloten dat ze dus niet meer wil, en dat ze dus dood wil, ze wil stoppen met al haar medicatie om dat sneller te laten verlopen. Ze slikt bloedverdunners, bloeddruk verlagers en heeft medicijnen voor haar diabetes. Ze is niet dement, goed bij geest en ze heeft een niet-reanimeren verklaring en behandelverbod. (zelf geregeld in het verleden).
Ze is dus vast overtuigd dit zo te gaan doen, en ik heb haar nu samen met haar dochter (mijn schoonmoeder) overtuigd te wachten totdat ze eerst met de huisarts hierover gesproken heeft. Het gaat ons er niet om om haar van haar plan af te brengen want wij hebben er vrede mee als ze niet meer wil, maar haar plan moet haar situatie natuurlijk niet alleen maar erger maken.

Ik ben dus nu bezig met een lijstje te maken met dingen die we aan de huisarts moeten vragen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen, ik heb hier totaal geen verstand van. Iemand die hier iets over weet en weet welke zaken ik zou moeten bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Woont ze in een verzorgingshuis? Want dan zullen de verzorgenden ook betrokken moeten worden in dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
05-05-2019 21:23
Woont ze in een verzorgingshuis? Want dan zullen de verzorgenden ook betrokken moeten worden in dit verhaal.
nee ze woont zelfstandig met aanleun hulp, we zullen zeker zorgen dat de mensen van de aanleun hulp op de hoogte zijn (maar dat zijn ze eigenlijk al want ze had het ook al tegen hen gezegd)
eerst gesprek met de huisarts
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-05-2019 21:26
eerst gesprek met de huisarts
eh, ja ik vraag tips voor dat gesprek
florence13 schreef:
05-05-2019 21:26
eh, ja ik vraag tips voor dat gesprek
laat je oma vragen hoe ze zo snel en pijnloos mogelijk kan overlijden. stoppen met medicijnen gaat daar niet noodzakelijkerwijs voor zorgen. Stoppen met eten is ook een optie. En waarom zou ze geen euthanasie krijgen? vraag dat aan de arts.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-05-2019 21:28
laat je oma vragen hoe ze zo snel en pijnloos mogelijk kan overlijden. stoppen met medicijnen gaat daar niet noodzakelijkerwijs voor zorgen. Stoppen met eten is ook een optie. En waarom zou ze geen euthanasie krijgen? vraag dat aan de arts.
dank, ik zal inderdaad vragen wat pijnlozer is, stoppen met eten of stoppen met medicatie. Waarom ze geen euthanasie kan krijgen weet ik niet zeker, zij zegt zelf dat ze dat niet krijgt maar ik weet niet zeker of ze dat denkt, of dat dat haar gezegd is. (ik zeg wel dat ik het ga vragen, maar oma is gewoon bij het gesprek, ik wil gewoon dat alle dingen die besproken of gevraagd moeten worden gevraagd zijn)
Alle reacties Link kopieren
Poe dat is een lastige to. Sommige mensen stoppen met medicatie en leven nog een lange tijd verder ...

Qua vragen zou ik willen weten wat gevolgen zijn voor het stoppen met de bloedverdunners. Grotere kans op hersenbloeding? O.i.d. mocht je oma die dan bijvoorbeeld overleven en bedlegerig worden slecht uit haar woorden komen dan is ze er nog steeds maar met een veel slechtere kwaliteit van leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt even navragen of er geen humanere methode is. De medicijnen die ze slikt zorgen voor het uitblijven van heel vervelende klachten, maar ze zal echt niet meteen dood gaan zonder
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
05-05-2019 21:30


Qua vragen zou ik willen weten wat gevolgen zijn voor het stoppen met de bloedverdunners. Grotere kans op hersenbloeding? O.i.d. mocht je oma die dan bijvoorbeeld overleven en bedlegerig worden slecht uit haar woorden komen dan is ze er nog steeds maar met een veel slechtere kwaliteit van leven.
dit is dus waar ik zo bang voor ben, ik heb dat ook tegen haar gezegd, en dat is volgens mij de enige reden dat ze bereid is om te wachten tot ze de huisarts gesproken heeft, want nu is zij daar dus ook bang voor.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
05-05-2019 21:30
Ik zou echt even navragen of er geen humanere methode is. De medicijnen die ze slikt zorgen voor het uitblijven van heel vervelende klachten, maar ze zal echt niet meteen dood gaan zonder
zij zegt dus dat ze geen euthanasie krijgt omdat het zou gaan om euthanasie om een voltooid leven en dat dat dus heel lastig is. Al haar klachten zijn in principe behandelbaar.

maar ga inderdaad vragen of er geen betere methode is dan stoppen met medicijnen
Vraag aan de HA of versterven idd niet een zachtere dood oplevert. Of dat het het overwegen waard is om (al dan niet in combi met versterven) te stoppen met een deel van de medicijnen, bijvoorbeeld de bloedverdunners en antihypertensiva, maar niet met de antidiabetica, zodat ze er in elk geval geen klachten bij krijgt.

Dat is wat ik althans zou overleggen...
Alle reacties Link kopieren
Laat je oma in elk geval heel goed schriftelijk, en met getuigen, vastleggen wat ze niet wil. Stel dat er door stoppen met medicaties complicaties optreden, dan kan ze tegen haar wil nara het ziekenhuis gebracht worden en behandeld, als ze hierover niets heeft vastgelegd. Neem zsm contact op met de nvve, die kan je bij dit soort ding helpen.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
05-05-2019 21:31
dit is dus waar ik zo bang voor ben, ik heb dat ook tegen haar gezegd, en dat is volgens mij de enige reden dat ze bereid is om te wachten tot ze de huisarts gesproken heeft, want nu is zij daar dus ook bang voor.
Ja dat begrijp ik. Dat zou ik ook hebben .
Lastige situatie hoor. Oma haar leven is dus eigenlijk gewoon klaar voor haar gevoel?
Heeft ze ook al overwogen om meer ipv minder van haar medicijnen in te nemen om een en ander te bespoedigen?
Vind het niet humaan als een 92-jarige geen euthanasie kan krijgen terwijl ze zelf vindt dat het mooi geweest is.
Ik zou idd met de huisarts bespreken welke optie de minst lange lijdensweg heeft.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
05-05-2019 21:33
zij zegt dus dat ze geen euthanasie krijgt omdat het zou gaan om euthanasie om een voltooid leven en dat dat dus heel lastig is. Al haar klachten zijn in principe behandelbaar.

maar ga inderdaad vragen of er geen betere methode is dan stoppen met medicijnen
Ik denk dat ze nog blij verrast zal zijn. Er is best veel mogelijk met artsen die echt luisteren
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
05-05-2019 21:40
Vraag aan de HA of versterven idd niet een zachtere dood oplevert. Of dat het het overwegen waard is om (al dan niet in combi met versterven) te stoppen met een deel van de medicijnen, bijvoorbeeld de bloedverdunners en antihypertensiva, maar niet met de antidiabetica, zodat ze er in elk geval geen klachten bij krijgt.

Dat is wat ik althans zou overleggen...
dank je, staat op het lijstje!
Alle reacties Link kopieren
fayanna schreef:
05-05-2019 21:41
Laat je oma in elk geval heel goed schriftelijk, en met getuigen, vastleggen wat ze niet wil. Stel dat er door stoppen met medicaties complicaties optreden, dan kan ze tegen haar wil nara het ziekenhuis gebracht worden en behandeld, als ze hierover niets heeft vastgelegd. Neem zsm contact op met de nvve, die kan je bij dit soort ding helpen.
ze heeft een behandelverbod, dat heeft ze eerder al geregeld.
Ik zou toch eens bespreken met de huisarts of Euthanasie écht niet mogelijk is.

Stoppen met medicatie geeft geen garantie dat je dan ook vlug sterft.
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
05-05-2019 21:42
Ja dat begrijp ik. Dat zou ik ook hebben .
Lastige situatie hoor. Oma haar leven is dus eigenlijk gewoon klaar voor haar gevoel?
klopt, ze wil niet meer, ze vindt het mooi geweest, ze is eigenlijk helemaal niet echt depressief of zo, ze is gewoon klaar. het duurt haar te lang.
JollyRider schreef:
05-05-2019 21:45
Ik denk dat ze nog blij verrast zal zijn. Er is best veel mogelijk met artsen die echt luisteren

Inderdaad. Maar je moet de juiste vinden.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
05-05-2019 21:45
Ik denk dat ze nog blij verrast zal zijn. Er is best veel mogelijk met artsen die echt luisteren
ik weet dus niet zeker of zij denkt dat ze het niet krijgt, of dat dat met haar besproken is. Volgens haar is het onmogelijk maar hoe waar dat echt is weet ik dus niet. Maar ik ga het zeker bespreken met de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
05-05-2019 21:48
Inderdaad. Maar je moet de juiste vinden.
die huisarts heb ik wel vertrouwen in, die heeft het euthanasie traject van zus-van-oma, twee jaar geleden heel prettig begeleid (maar die zus had dus wel een niet behandelbare ziekte). Het is wel een huisarts die meedenkt.
florence13 wijzigde dit bericht op 05-05-2019 21:50
0.15% gewijzigd
https://www.nvve.nl/wat-euthanasie/euth ... ooid-leven

https://voltooidleven.nl/
Je kan hier terecht voor alle vragen!
:hug:
florence13 schreef:
05-05-2019 21:50
die huisarts heb ik wel vertrouwen in, die heeft het euthanasie traject van zus-van-oma, twee jaar geleden heel prettig begeleid (maar die zus had dus wel een niet behandelbare ziekte). Het is wel een huisarts die meedenkt.
92 jaar zijn en oud/krakkemikkig is ook niet behandelbaar, het kan alleen nog erger worden
Fijn dat ze er geestelijk nog helemaal bij is, zodat ze in elk geval niet onder dat mom langer moet leven dan nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven