Gezondheid alle pijlers

Gastroscopie met roesje.

07-07-2019 15:40 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort moet ik voor gastroscopie. Zie hier enorm tegenop. Ik heb het al een keer afgezegd en nu mag ik het onderzoek ondergaan met roesje.
Maar ik blijf bang, heb last van angst en paniekaanvallen en dan een slang in je keel ...
Is het echt minder eng met roesje?
Alle reacties Link kopieren
Ja tuurlijk.
Mijn vriendin deed het zonder omdat ze direct zelf met de auto naar huis wilde, en het viel haar reuze mee. Ze vond het ook heel interessant om mee te kijken. Maar eerlijk : ik zou ook dat roesje nemen.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het zonder roesje gedaan. Prima te doen (en ik ben iemand die al flipt als er bij de tandarts een gaatje gevuld moet worden :facepalm: ). De slang zit in je slokdarm, en niet in je luchtpijp, dus je kunt gewoon ademen (blijf dat maar tegen jezelf zeggen). Ik moest het slangetje zelf doorslikken, maar dat voelt niet anders dan wanneer je eten doorslikt. Het slangetje zelf voel je natuurlijk wel zitten. Op een gegeven moment werd het gevoel een beetje irritant, maar zeker niet pijnlijk. Ik zou het zo weer doen. Dus ik denk dat het met een roesje zeker goed te doen is. De angst is veel erger dan het onderzoek zelf. :)
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
07-07-2019 15:44
Ja tuurlijk.
Mijn vriendin deed het zonder omdat ze direct zelf met de auto naar huis wilde, en het viel haar reuze mee. Ze vond het ook heel interessant om mee te kijken. Maar eerlijk : ik zou ook dat roesje nemen.
Jaa ik vond het ook heel interessant om mijn eigen slokdarm, maag en twaalfvingerige darm op het scherm te zien. Maar je hoeft natuurlijk niet te kijken als je dat niet prettig vindt.

Ik snap wel dat mensen het idee vervelend vinden hoor, maar ik ben best kleinzerig en een roesje was echt niet nodig. Nogmaals, ik zou veel liever een gastroscopie doen dan een gaatje laten vullen bij de tandarts.
Alle reacties Link kopieren
Wat toevallig zat al weken te twijfelen om dit topi te openen.
Ikzelf heb mijn onderzoek afgelopen vrijdag gehad met een roesje. Roesje heeft de chirurg die het aanvroeg besloten gezien mijn astma leek hem dat beter.

Ik zag er ook enorm tegenop maar het is me zo meegevallen. Ik kan me van het onderzoek zelf niets herinneren en toch was het binnen een kwartier gebeurd en was ik weer aan het praten met mijn man.
Geen last gehad van mijn keel wat soms gebeurd.
Enige wat ik wel adviseer is om het de eerste uren daarna even rustig aan te doen want ik heb te veel te snel gedaan en werd een paar keer niet goed.

Overigens is er bij mij niks uitgekomen waar ik stiekem van baal geen verklaring voor mijn klachten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik heb een gastroscopie gehad en het viel me echt reuze mee, het stelt echt niet zoveel voor.
Ook zonder roesje en het ging prima.
Inderdaad nog veel liever een gastroscopie dan een gaatje laten vullen bij de tandarts.
Het idee is eng, maar echt, het is helemaal niet zo eng en het valt heel erg goed mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het tot op heden nog niet laten, de ingreep is met mijn angststoornis al niet tof, maar het roesje vind ik zelf doodeng.

Laat je weten hoe het is gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gastroscopie gehad zonder roesje en ik vond het een drama. Ik bleef maar kokhalzen, brrrr.
Volgende keer zou ik een roesje nemen.
Haha, er komt geen volgende keer. (6)
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar weken terug een hartecho via m’n slokdarm gehad. Het principe is hetzelfde; ze gaan met een slang met camera je slokdarm in. Ik had ook een roesje en heb er helemaal niets van gemerkt! Ik was heel snel daarna weer bij kennis, geen keelpijn, helemaal niets. Ik zou het op deze manier zó weer doen! Helaas moet ik er aankomende week 1 zonder roesje, maar dat is gecombineerd met een andere ingreep. Echt to, met een roesje is heel goed te doen! Ik vond het infuus aanprikken in m’n hand achteraf nog het “ergst”, en zelfs dat was even een klein prikje en daarna geen centje pijn meer.

Sterkte, ik zag er ook heel erg tegenop, maar het is me zó ontzettend meegevallen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee keer een gastroscopie gehad zonder roesje en beide keren ben ik op de fiets heen en terug gegaan. Ik vond het goed te doen. Ja ik ging kokhalzen maar dit duurt maar heel kort.
Een derde keer zou ik het weer zonder roesje doen.
Ik denk dat het met een roesje dus prima te doen is.
Slangetje door mijn neus vond ik 100x vervelender.
Ik hoop dat ik je hiermee gerust heb kunnen stellen. En nog een tip, probeer je te focussen op je ademhaling. Het is echt een mindset, het is echt in een paar tellen voorbij.
Alle reacties Link kopieren
O ja, het roesje zelf vond ik ook al doodeng. Maar achteraf ook geheel onterecht.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt niet te doen zou zijn, zou een arts het ook niet aanbieden om het zonder roesje te doen. Het is voor hen lopende band werk.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
07-07-2019 15:55
Ik heb het tot op heden nog niet laten, de ingreep is met mijn angststoornis al niet tof, maar het roesje vind ik zelf doodeng.

Laat je weten hoe het is gegaan?
Dat heb ik nou ook, het roesje zie ik vreselijk tegenop. Ik laat het wel weten.
Alle reacties Link kopieren
AnnBritt79 schreef:
07-07-2019 15:57
Ik vond het infuus aanprikken in m’n hand achteraf nog het “ergst”, en zelfs dat was even een klein prikje en daarna geen centje pijn meer.
Dit lijkt mij dus nog erger dan de ingreep zonder roesje. :)
(Zo heeft ieder z'n dingen die die wel of niet prettig vindt, haha)
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
07-07-2019 15:55
Ik heb het tot op heden nog niet laten, de ingreep is met mijn angststoornis al niet tof, maar het roesje vind ik zelf doodeng.

Laat je weten hoe het is gegaan?
Wat vind je zo eng aan een roesje?
Alle reacties Link kopieren
Is het trouwens niet mogelijk om, in plaats van een roesje, diazepam oid voorgeschreven te krijgen? Dat had ik gedaan toen m'n verstandskiezen eruit moesten (had ik al heel lang uitgesteld en raakte in paniek bij het idee) en dat vond ik erg fijn. Ik was veel minder panisch dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
AnnBritt79 schreef:
07-07-2019 15:58
O ja, het roesje zelf vond ik ook al doodeng. Maar achteraf ook geheel onterecht. En echt: neuroot is my middle name.
Een roesje is niet eng. ! Ik heb een knieoperatie ondergaan, met een ruggeprik.
Maar omdat ik de 'zaag' niet wilde horen, kreeg ik er een roesje bij.

De orthopeed zei : 'wat voor muziek zullen we draaien vandaag?'.
Ik was net iets aan het bedenken toen ik wakker werd en de operatie voorbij bleek.

Wat er voor muziek er gedraaid is zal ik nooit weten....! :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Doet me wel goed jullie ervaringen. Maar ik slik al anti depressiva en dan dat roesje erbij Gedver straks ben ik heel de dag beroerd.
Ben ook boos op mezelf over zoiets kleins dat ik daar zo’n drama van maak.
Ik vind het idee van een slangetje in mijn keel ook doodeng. Ik kokhals heel snel (ik heb ook moeite met grote pillen, ondanks dat ik al jarenlang medicijnen moet slikken). Gelukkig mocht ik een roesje, maar nog was ik bloednerveus. Ik moet regelmatig een coloscopie en ondanks een roesje is dat ook altijd een drama.

Toen ik meegenomen werd voor de gastroscopie, heb ik de verpleegkundige op het hart gedrukt dat ik heel nerveus was en dat ze me echt er doorheen moest praten. Ik kreeg het roesjesspul ingespoten en ik voelde maar niets. Paniek, als het roesje maar werkt. "Ga maar rustig liggen", zei de verpleegkundige. Mijn volgende herinnering is dat ik wakker werd op de uitslaapkamer. Ik heb niets van die hele gastroscopie gemerkt. Mij is het dus heel erg meegevallen, TO, ik hoop dat het jou ook meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
07-07-2019 16:02
Is het trouwens niet mogelijk om, in plaats van een roesje, diazepam oid voorgeschreven te krijgen? Dat had ik gedaan toen m'n verstandskiezen eruit moesten (had ik al heel lang uitgesteld en raakte in paniek bij het idee) en dat vond ik erg fijn. Ik was veel minder panisch dan normaal.

Diazepam ís een (vorm van een) roesje. Of kan zijn iig, afhankelijk van de dosering/ indicatie.

Roesje is een breed begrip, maar het is een kortwerkend middel met als doel dat je minder tot niets meekrijgt van de ingreep.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
07-07-2019 16:24
Diazepam ís een (vorm van een) roesje. Of kan zijn iig, afhankelijk van de dosering/ indicatie.

Roesje is een breed begrip, maar het is een kortwerkend middel met als doel dat je minder tot niets meekrijgt van de ingreep.
Ja true, maar met een roesje wordt denk ik een ander bewustzijnsniveau bedoeld dan wat ik bedoelde met diazepam. Ik bedoelde meer dat je wel alles meekrijgt, maar je wat minder bang bent.
Ik was zwanger en mocht geen roesje of verdovende keelspray.. nooit meer! :nope:
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
07-07-2019 16:30
Ja true, maar met een roesje wordt denk ik een ander bewustzijnsniveau bedoeld dan wat ik bedoelde met diazepam. Ik bedoelde meer dat je wel alles meekrijgt, maar je wat minder bang bent.

Hangt helemaal van de dosering/ toedieningsweg af. Diazepam kan zowel oraal (eerder vantevoren) als IV (directe werking).
.
Alle reacties Link kopieren
woesjje schreef:
07-07-2019 16:13
Doet me wel goed jullie ervaringen. Maar ik slik al anti depressiva en dan dat roesje erbij Gedver straks ben ik heel de dag beroerd.
Ben ook boos op mezelf over zoiets kleins dat ik daar zo’n drama van maak.
Geen zorgen! Ik slik zelfs 2 ad hele hoge dosis en ook nog hoge dosis antipsychotica ik heb niet vernomen dat een roesje daarom zwaarder zou vallen.
Enne die boosheid is echt niet nodig hoor. Zulke dingen zijn ook spannend en vooral erg onbekend en dat maakt het onzeker en zeker geen drama.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven