Gezondheid alle pijlers

anticonceptie

16-08-2019 12:04 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik neem al bijna 15 jaar de pil, maar begin te twijfelen of dit nog wel de anticonceptie is die bij mij past. De berichtgevingen over grotere kans op depressies, het verlagen van libido,... hebben mij aan het denken gezet... Ik ben iemand die de afgelopen jaren vaak neerslachtig was, ook is de 'zin in seks' volledig verdwenen.

Zou verandering van anticonceptie een oplossing bieden?
Wie heeft hier ervaring mee?
Welke anticonceptie raden jullie dan aan? (de komende jaren wil ik nog geen kinderen en ik heb een vaste vriend)
Het leven is mooi, maar moeilijk.
Ik bleek zonder hormonale anticonceptie een veel blijer persoon met een veel hoger libido (was 0 dus alle verbetering was meegenomen). Ik slikte de pil al vanaf mijn 15e en had geen idee dat het zo’n invloed zou kunnen hebben. Nu dus een koperspiraal en dat bevalt prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik had altijd doorbraakbloedingen, ook met de pil. Ik heb toen bijna een jaar niets geslikt en dit was een verademing. Na een jaar de mirena laten plaatsen en deze bijna drie jaar gehad; maar door de hormonen werd mijn huid echt heel slecht (na 3 jaar) en was ik ontzettend wisselend in mijn emoties. Toen dacht ik: oke die spiraal gaat eruit.

Vervolgens over gestapt op een lichte pil (0,15 mg of 0,20) en mijn libido is ontzettend gekelderd. Wilde overstappen maar relatie ging uit dus vond het toen wel even prima. Merk dat mijn libido nu nog steeds laag is maar wel steeds meer terug komt.

Je kan de spiraal proberen, ik had tot jaar 3 er absoluut geen klachten van en vond het fijn dat ik nergens over na hoefde te denken. Even met je huisarts overleggen of je voorkeur bij koper of mirena ligt.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-08-2019 12:08
Ik bleek zonder hormonale anticonceptie een veel blijer persoon met een veel hoger libido (was 0 dus alle verbetering was meegenomen). Ik slikte de pil al vanaf mijn 15e en had geen idee dat het zo’n invloed zou kunnen hebben. Nu dus een koperspiraal en dat bevalt prima.
Dankjewel voor de reactie... Ik heb het gevoel dat dat bij mij ook wel het geval kan zijn. Ik slik de pil ook al sinds mijn 15de en enkele jaren geleden een pilvrije periode gehad. In die pilvrije periode voelde ik me veel beter. Nu sinds een jaar terug aan de pil en heel wat somberder en geen zin.

Heb je last gehad van het plaatsen van het koperspiraal? Moet je regelmatig op controle? Hoe lang kan deze blijven zitten?
Het leven is mooi, maar moeilijk.
Fallandrise schreef:
16-08-2019 12:19
Dankjewel voor de reactie... Ik heb het gevoel dat dat bij mij ook wel het geval kan zijn. Ik slik de pil ook al sinds mijn 15de en enkele jaren geleden een pilvrije periode gehad. In die pilvrije periode voelde ik me veel beter. Nu sinds een jaar terug aan de pil en heel wat somberder en geen zin.

Heb je last gehad van het plaatsen van het koperspiraal? Moet je regelmatig op controle? Hoe lang kan deze blijven zitten?
Na plaatsing van de eerste heb ik zes weken gevloeid. Die daarna nul last. Ik heb geen bijwerkingen, en hij kan 10 jaar blijven zitten. Je krijgt alleen een controle zes weken na plaatsing, om te kijken of hij goed zit.
Hier al 12 jaar een mirena en nooit problemen mee. Geen bijwerkingen, behalve helemaal niet meer menstrueren. En dat was ook precies het doel.
Ik heb bijna 10 jaar de pil geslikt, en na die 10 jaar was ik er wel klaar mee om elke dag die pil te slikken. Ik had de laatste jaren ook wat meer (lichamelijke) klachten gekregen dus zat er al aan te denken om iets anders te gebruiken.

Inmiddels alweer een paar maanden Mirena-spiraal en ik heb er geen spijt van. Het inbrengen zelf was niet echt pijnloos, daarna nog een aantal weken gevloeid inderdaad, na 6 weken controle en hij zit prima op zijn plek.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee. Zit in dezelfde situatie als TO. Slik zelf al sinds mijn 13e pil, geen idee hoe mijn 'volwassen' lichaam dus eigenlijk functioneert zonder. Vind mijn libido erg laag en inderdaad ook afwisselend neerslachtige periodes (gehad).
Fallandrise schreef:
16-08-2019 12:19
Dankjewel voor de reactie... Ik heb het gevoel dat dat bij mij ook wel het geval kan zijn. Ik slik de pil ook al sinds mijn 15de en enkele jaren geleden een pilvrije periode gehad. In die pilvrije periode voelde ik me veel beter. Nu sinds een jaar terug aan de pil en heel wat somberder en geen zin.

Heb je last gehad van het plaatsen van het koperspiraal? Moet je regelmatig op controle? Hoe lang kan deze blijven zitten?
Ik heb ook voor een koperspiraal gekozen na dezelfde problemen die Minke en jij noemde.

Ik heb inmiddels twee keer een koperspiraal laten plaatsen. De eerste keer voor ik kinderen wilde en de tweede keer na mijn oudste.
Beide keren hooguit wat krampen gehad na plaatsing en de eerste keer was het onder verdoving. De tweede keer hadden ze de verdoving klaarliggen, maar dat was niet nodig. Twee keer hoesten en hij zat.
Ik heb dus niet zoals Minke zes weken gebloed.

Mijn tip: laat m zetten bij een eerstelijnsverloskundige met echoapparaat, dan weet je dat ie goed zit. Bij de huisarts kan dat niet. En laat het nogmaals controleren nadat je voor het eerst weer ongesteld bent geweest.
Het kan ook bij de gyn, maar dan ben je meteen je hele eigen risico kwijt.

Let ook even op de hoeveelheid koper die in je spiraal zit. De ene gaat langer mee dan de ander, maar kan dus ook meer bijwerkingen geven door het hogere kopergehalte. Ik heb goede ervaringen met de T-safe
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-08-2019 12:08
Ik bleek zonder hormonale anticonceptie een veel blijer persoon met een veel hoger libido (was 0 dus alle verbetering was meegenomen). Ik slikte de pil al vanaf mijn 15e en had geen idee dat het zo’n invloed zou kunnen hebben. Nu dus een koperspiraal en dat bevalt prima.
Dit had ik ook. Toen ik stopte met de pil voelde het echt alsof ik al die jaren zulke troep had geslikt. Libido enorm gestegen, zelfverzekerder en vrolijker persoon. Wij zijn maar gewoon condooms gaan gebruiken in de vruchtbare dagen en in de niet vruchtbare dagen niets. Dat ik dan mogelijk zwanger zou raken (al dan niet door gewoon niet goed opletten) namen we maar voor lief - een kind was ook welkom. Is toen overigens niet gebeurd. Pas toen we echt op de vruchtbare dagen zonder condoom gingen duurde het nog n jaar voor ik zwanger werd. Ik ga hierna ook niet terug aan de pil.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook nooit meer aan de pil. 13 jaar aan de pil geweest en oa veel depressieve periodes gehad. Nu ik gestopt ben, voel ik me zoveel beter! Alleen ben ik wel veel heftiger ongesteld.
Als het gezin compleet is, ga ik waarschijnlijk ook een spiraal nemen of mag mijn man de verantwoordelijk overnemen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zit sinds een maand weer aan de pil vanwege relatie. Het valt me eigenlijk mee. Ik heb niet echt het idee dat ik minder blij ben. Eigenlijk voel ik me er iets beter door. Zeker in de 2e helft van cyclus had ik zonder pil vaak emo buien en veel last van vermoeidheid. (Na eisprong dus)

Wel moet mijn lichaam er weer even aan wennen: pijnlijke borsten en doorbraakbloedingen.

Mijn libido is altijd wel oké, met en zonder pil.

Het is dus echt voor iedereen verschillend.
Alle reacties Link kopieren
Koperspiraal! T-safe kan 10jr blijven zitten. Laten plaatsen bij de gynaecoloog is mijn advies.. Wel duurder maar zij doen het dagelijks en er volgt een echo controle.. De meeste huisartsen doen het niet dagelijks dus meer kans op verkeerd plaatsen (en meer pijn want minder bekwaam).
Alle reacties Link kopieren
Koperspiraal, die van mij is 5 jaar lang werkzaam. Plaatsen was heel goed te doen, gewoon bij de huisarts (zeer ervaren) en daarna eigenlijk nergens problemen mee gehad. Mijn menstruatie is zelfs minder nu. Hoewel ik tegen de overgang aan zit, dus dat kan alle kanten opgaan. Ik vind het heerlijk om geen hormonen te nemen. De spiraal kost iets van 65 euro, het plaatsen werd vergoed, dus qua geld is het ook prima te doen. Ben er zo blij mee.

Op internet allerlei horrorverhalen, en die zullen ook waar zijn, maar degenen die tevreden zijn die hoor je meestal niet... zo gaat dat met alles. Ik zou zeggen; geef het een kans. En dan die die 10 jaar kan blijven zitten.
Enigme schreef:
18-08-2019 12:52
Koperspiraal! T-safe kan 10jr blijven zitten. Laten plaatsen bij de gynaecoloog is mijn advies.. Wel duurder maar zij doen het dagelijks en er volgt een echo controle.. De meeste huisartsen doen het niet dagelijks dus meer kans op verkeerd plaatsen (en meer pijn want minder bekwaam).
Dat kan ook bij de eerstelijns verloskundige. Dan betaal je niet het volle pond voor de echo, lees uit je eigen risico. Maar wel dus meer controle dmv het krijgen van een echo.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
16-08-2019 13:12
Ik heb ook voor een koperspiraal gekozen na dezelfde problemen die Minke en jij noemde.

Ik heb inmiddels twee keer een koperspiraal laten plaatsen. De eerste keer voor ik kinderen wilde en de tweede keer na mijn oudste.
Beide keren hooguit wat krampen gehad na plaatsing en de eerste keer was het onder verdoving. De tweede keer hadden ze de verdoving klaarliggen, maar dat was niet nodig. Twee keer hoesten en hij zat.
Ik heb dus niet zoals Minke zes weken gebloed.

Mijn tip: laat m zetten bij een eerstelijnsverloskundige met echoapparaat, dan weet je dat ie goed zit. Bij de huisarts kan dat niet. En laat het nogmaals controleren nadat je voor het eerst weer ongesteld bent geweest.
Het kan ook bij de gyn, maar dan ben je meteen je hele eigen risico kwijt.

Let ook even op de hoeveelheid koper die in je spiraal zit. De ene gaat langer mee dan de ander, maar kan dus ook meer bijwerkingen geven door het hogere kopergehalte. Ik heb goede ervaringen met de T-safe
Ik heb juist vreselijke ervaringen met die T-Safe; het zetten deed heel veel pijn, ik verlies enorm veel bloed elke maand, mijn menstruatie duurt standaard 12 dagen nu! Echt onacceptabel vind ik dat. Toevallig laat ik hem volgende week verwijderen en vervangen voor een ballerine, een nieuw soort koperspiraaltje dat heel klein is en los rondzweeft in de baarmoeder. Dit zou veel minder bijwerkingen geven. Ben benieuwd. Als het niks wordt gaat het eruit en is mijn man aan de beurt. Ik laat het bij een verloskundige doen, heb daar net wat meer vertrouwen in dan in de huisarts die echt zat te klungelen met dat ding en zei dat hij het nog niet vaak gedaan had. Nou dat was te merken. Nooit meer.
Sylphide75 schreef:
19-08-2019 21:49
Ik heb juist vreselijke ervaringen met die T-Safe; het zetten deed heel veel pijn, ik verlies enorm veel bloed elke maand, mijn menstruatie duurt standaard 12 dagen nu! Echt onacceptabel vind ik dat. Toevallig laat ik hem volgende week verwijderen en vervangen voor een ballerine, een nieuw soort koperspiraaltje dat heel klein is en los rondzweeft in de baarmoeder. Dit zou veel minder bijwerkingen geven. Ben benieuwd. Als het niks wordt gaat het eruit en is mijn man aan de beurt. Ik laat het bij een verloskundige doen, heb daar net wat meer vertrouwen in dan in de huisarts die echt zat te klungelen met dat ding en zei dat hij het nog niet vaak gedaan had. Nou dat was te merken. Nooit meer.

Sorry, ik zei het verkeerd! Ik had de flexi-T!!! En daarvoor de Multiload. Tussendoor nog aan de Nuvaring geweest, maar die zou ik nu niemand meer aanraden. De multiload vond ik minder fijn dan de flexi-T.

Ik was net even aan het googlen en er is nu ook een nieuw ‘spiraaltje’, de Ballerine. Die schijnt vrij licht en zeer flexibel te zijn waardoor de bijwerkingen minder zijn.
Bovendien wordt ie via een extra smal buisje ingebracht, dus ook vóórdat je zwanger bent geweest is ie goed in te brengen.

Lekkerrrrr ==>>> mosterd!!
Ik ben benieuwd naar hoe de Ballerine je bevalt Sylphide!
Het is een optie voor mij voor na de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik naar alle tevredenheid de driefasenpil Trigynon, volgens mij van de "tweedegeneratie".

Soms probeert de apotheek me Trinordiol in de maag te splitsen (terwijl de consumentenprijs hetzelfde is!) maar daarvan krijg ik zere borsten, koortsuitslag en algehele lamlendigheid.

Tussendoor de prikpil geprobeerd (met als resultaat acht maanden lang bloeden) en microgynon 30 (droog als de Sahara en strontsjaggerijnig).

Alle nieuwerwetse rommel hoef ik niet, na ruim 30 jaar gebruik houd ik me lekker bij de Trigynon.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de ballerine nu en het zetten was stukken minder vervelend dan bij de t-safe. Maar alsnog niet fijn, vooral het opmeten van de baarmoeder voelt heel naar bij mij. Maar goed, hij zit, ik heb wel een dag nagebloed en ben nu gelijk ongesteld dus benieuwd hoe lang dat gaat duren. Het bloedverlies is wel minder dan ik gewend was!
Alle reacties Link kopieren
De pil werd ik een hormonenmonster van, compleet met veel hoofdpijn en geen libido meer. Ik heb 9 jaar marvelon geslikt van 15-24 jaar. Toen heel lang niets, we gebruikten condooms. Maar dat is een keer misgegaan en ik ben toen zwanger geraakt en dat wilde ik niet nog eens meemaken. Dus toen aan de spiraal. Met de pil zou ik ook bang zijn voor trombose, zeker omdat ik al wat ouder ben.
Sylphide75 schreef:
22-08-2019 16:17
Ik heb de ballerine nu en het zetten was stukken minder vervelend dan bij de t-safe. Maar alsnog niet fijn, vooral het opmeten van de baarmoeder voelt heel naar bij mij. Maar goed, hij zit, ik heb wel een dag nagebloed en ben nu gelijk ongesteld dus benieuwd hoe lang dat gaat duren. Het bloedverlies is wel minder dan ik gewend was!

Fijn dat het beter ging dan bij de T-safe! Ik hoop dat ie goed blijft zitten en goed zn werk zal doen!
Mocht je nog een update willen geven als je m al een paar maanden hebt, dan houd ik me van harte aanbevolen!
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik me oké voel met de pil, zou ik wel een spiraal willen. Ik zou voor Kyleena gaan. Maar ik ben zo ontzettend bang voor het zetten dat ik de stap niet durf te zetten.
mick87 schreef:
23-08-2019 10:34
Ondanks dat ik me oké voel met de pil, zou ik wel een spiraal willen. Ik zou voor Kyleena gaan. Maar ik ben zo ontzettend bang voor het zetten dat ik de stap niet durf te zetten.

Volgens mijnmedicijn en wat andere sites zijn de bijwerkingen net zo aanwezig als bij de Mirena. Dus ik zie niet direct een voordeel aan de Kyleena.
Alle reacties Link kopieren
Ohh ik ben zo benieuwd naar ervaringen van de Ballerine spiraal!!

Ik heb zo onwijs veel klachten door de mirena momenteel (lees: acne gezicht/rug, buikpijn, haaruitval, stemmingswisselingen, paniek/stress aanvallen, oorsuizen etc.).

Mocht iemand ervaring hebben met de Ballerine, dan hoor ik het graag, ben super benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een en werd meteen de dag na het zetten ongesteld. Ik had al wel wat bloedverlies door het verwijderen van de oude (t vormige) spiraal en het inzetten deed weer veel pijn, dat had ik ook bij mijn vorige koperspiraal. Dit keer bij de verloskundige laten doen en dat ging veel beter dan door de huisarts die hier duidelijk geen kaas van gegeten had. Mijn menstruatie duurde met de oude spiraal soms wel 14 dagen, totaal onacceptabel vond ik. Zo lang. En heel veel bloedverlies. Verder had ik geen klachten. Ook geen buikkrampen meer die ik zonder spiraal wel had. Maar net dat maakt dat je het menstruatiebloed verliest en zonder kramp/samentrekking duurt dat dus veel langer! Nu met de ballerine merk ik meteen al dat ik weer mijn normale krampen heb en dat de menstruatie op dag 5 al veel minder wordt en het bloedverlies minder heftig is. Win win dus, lijkt het. Ik slik ijzer tegen bloedarmoede ten gevolge van het koperspiraal....kreeg namelijk ook haaruitval door ijzergebrek. Misschien is dat straks verleden tijd. Met de haaruitval gaat het nu stukken beter, die is gestopt. Ik slik nog wel even door overigens.
Ik heb de ballerine nu een week en dit zijn de eerste voorzichtige conclusies. Ik weet ook wel dat ik nog moet wennen aan dat ding en dat ik misschien niet te vroeg moet juichen maar het voelt beter dan die t-safe. Het feit dat deze los in de baarmoeder meebeweegt en heel klein is vind ik prettig. Ik zou er dus gewoon voor gaan als ik jou was! Kosten waren 119,00 en het zetten weet ik nog niet. Denk dat dat van eigen risico af gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven