Gezondheid alle pijlers

Peuter regelmatig aften op tong

28-08-2019 09:25 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Onze jongste dochter van dik 2,5 heeft met enige regelmaat aften/ witte koppen, op haar tong. Eten doet ze dan veel minder, door de pijn natuurlijk.

Iemand een goeie tip?? Vast dank.
Wat zegt de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had dat op die leeftijd ook vaak, ik kreeg het advies hem meer fruit te laten weten, dat hielp in zijn geval.
Alle reacties Link kopieren
De huisarts :lightbulb:

https://www.mlds.nl/ziekten/aften/
Alle reacties Link kopieren
c_estelle schreef:
28-08-2019 09:28
Mijn zoon had dat op die leeftijd ook vaak, ik kreeg het advies hem meer fruit te laten weten, dat hielp in zijn geval.
Ik had het ook en mijn moeder bleef maar sinaasappels voor mij persen want dat hielp. Bij mij werd het er alleen maar erger van.
Seriously?
MeredithGrey schreef:
28-08-2019 09:34
Ik had het ook en mijn moeder bleef maar sinaasappels voor mij persen want dat hielp. Bij mij werd het er alleen maar erger van.

Sinaasappels schijnen in sommige gevallen juist ook het mondslijmvlies te kunnen irriteren, inderdaad.

Wat onze dokter zei was om bessensap te gebruiken. Of het helpt weet ik niet, ik heb nog nooit gemerkt dat het er sneller door genas eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn meer fruit soorten dan sinaasappel. Zuur is inderdaad geen goed idee. Oorzaak is zelden een vitamine/mineralen te kort. Gaat vaak om virussen/bacteriën in de mond, stress of erfelijke aanleg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
De oorzaak is vaak moeilijk te achterhalen, maar bij de huisarts kan je in ieder geval een lokale verdoving krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook een herpes virus in de mond zijn.
Koortslip maar dan in de mond. Ik zou dus even langs dokter gaan als zij het weer heeft om dit uit te sluiten
Mijn zoon had en heeft dat ook. De tandarts zegt dat de één er meer gevoelig voor is dan de ander, er is volgens haar niet echt wat aan te doen. Ik heb ze zelf ook regelmatig, dus zoon zal het van mij geërfd hebben, ik heb een gelletje wat ik er soms opsmeer of van die druppels voor doorkomende tanden helpt tegen de pijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is ook altijd gevoelig voor aften geweest. Sneu, want het is echt pijnlijk.
Even wat tips:
- er is bepaald voedsel wat kan maken dat de aften juist ontstaan. Bijv. Sinaasappels, kiwi’s en tomaten worden vaak genoemd.
- zendium tandpasta kan helpen
- voor als het echt erg is, hebben we een verdovingsvloeistof bij de apotheek laten maken, die we erop kunnen stippen en die verdooft. Dat doen we dan voor het eten en dan kan ze in ieder geval eten.

Inmiddels is ze 12 en is het eigenlijk pas echt verbeterd nu ze parodontax gebruikt. Maar dat mag pas vanaf 12.
Ik had als kind ook regelmatig mijn hele mond vol. Volgens mij is er niet echt wat aan te doen. Nu als volwassene heb ik er gek genoeg nooit meer last van (ik poets wel met parodontax inderdaad, misschien is er een relatie).

Sterkte, want het is een supervervelend kwaaltje.
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen ooit de tip om met Zendium te gaan poetsen. De enzymen daarin zouden goed zijn tegen aften.
En het kan natuurlijk toeval zijn, mijn wetenschappelijke brein is niet zomaar overtuigd, maar sindsdien geen aft meer gezien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Bij mij heeft Zendium ook geholpen. Weet alleen niet of zo'n kleintje die al mag gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel! Goeie tips en adviezen! We gaan voor de Zendium kindertandpasta en misschien nog een vitamine erbij (c of multivitamine. Was ik sws al van plan met de herfst straks voor de deur).

Heb eerder al contact gehad met huisarts hierover. Ze heeft het echt regelmatig, en dan ook niet 1 maar wel een stuk of 5. Ze heeft hier ook vaker een vloeistofje voor gehad (lidocaine zo uit mijn hoofd?). Kon ze idd weer iets eten zonder pijn.

Dat het erfelijk is, zou best kunnen; ik had het vroeger ook echt regelmatig en ook hele dikke met doorsnede van 0,5 cm. Heel rot!!

Was meer opzoek naar tips als bijvulling. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
28-08-2019 10:04
Bij mij heeft Zendium ook geholpen. Weet alleen niet of zo'n kleintje die al mag gebruiken?
Er is ook zendium peutertandpasta. Zou die dan ook volstaan??
Alle reacties Link kopieren
Ke kan er ook een beetje tandpasta opsmeren voor het slapen gaan. Dan is het de volgende dag gelijk minder.

Ik heb last van aften als mijn weerstand laag is. Misschien werkt het bij haar ook zo?
Alle reacties Link kopieren
nadine1988 schreef:
28-08-2019 10:09
Er is ook zendium peutertandpasta. Zou die dan ook volstaan??
Ja hoor. Die met nijntje erop.
Alle reacties Link kopieren
Die Zendium-tip heb ik ook ooit gehad als kind (wel al wat ouder) en daarna heb ik inderdaad ook geen aften meer gehad.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal blij, vanmiddag ritje Kruidvat! Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ja hier dé tip!

Mijn zoontje heeft het ook heel erg gehad. Naar de huisarts geweest, die had wel een middeltje maar dat was voor volwassenen want dat was zink met verdoving erin. Dat mocht niet (ivm verdoving wat erin zat) voor kinderen worden voorgeschreven.

Zink geneest wondjes in de mond dus heeeel snel, ook aften!

Er is dus rond de tien euro een zinkspray zonder verdoving te koop, dat had ik in mijn zoontje zijn mond gesprayd, volgende ochtend waren de aften nog maar rode plekjes, in plaats van die pijnlijke witte plekken.

Dit was de spray die ik heb gebruikt:
https://gogreenstore.nl/assortiment/ass ... -neusspray
esther55 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 11:58
1.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
29-08-2019 07:13
Ja hier dé tip!

Mijn zoontje heeft het ook heel erg gehad. Naar de huisarts geweest, die had wel een middeltje maar dat was voor volwassenen want dat was zink met verdoving erin. Dat mocht niet (ivm verdoving wat erin zat) voor kinderen worden voorgeschreven.

Zink geneest wondjes in de mond dus heeeel snel, ook aften!

Er is dus rond de tien euro een zinkspray zonder verdoving te koop, dat had ik in mijn zoontje zijn kond gesprayd, volgende ochtend waren de aften nog maar rode plekjes, in plaats van die pijnlijke witte plekken.

Dit was de spray die ik heb gebruikt:
https://gogreenstore.nl/assortiment/ass ... -neusspray
Kond? :sarcastic:

Sommige typfouten zijn erg verwarrend.
Ik gok dat de eerste letter fout is, maar ik dacht eerst dat je de laatste letter fout had.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-08-2019 07:50
Kond? :sarcastic:

Sommige typfouten zijn erg verwarrend.
Ik gok dat de eerste letter fout is, maar ik dacht eerst dat je de laatste letter fout had.
:facepalm:

:HA:

Dat moet idd mond zijn ja ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik had vroeger al vanaf ik peuter was ook voortdurend aften die ook heel veel tijd nodig hadden om te genezen. Toen ik een jaar of 20 was, bleek ik bij een bloedonderzoek voor totaal andere symptomen een chronisch b12 tekort te hebben. Sindsdien nauwelijks nog een aft gehad, op enkele na die binnen de paar dagen weer weg waren.

Een bloedonderzoek is natuurlijk wel een drastische stap. Misschien eerst eens proberen met extra vitamine tabletjes?
Alle reacties Link kopieren
Parodontax erop smeren! Helpt echt bij mij. (En heb al veel geprobeerd)
Do you want to be right? Or happy?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven