Gezondheid alle pijlers

Verdriet na abortus

02-09-2019 11:58 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,
5 weken voor mijn man zijn sterilisatie kwam ik er achter dat ik zwanger was van ons vierde kindje. Totaal onverwachts want we keken altijd goed uit. Blijkbaar 1x niet goed genoeg dat begrijp ik ook wel. Na eerst het ongeloof en de paniek die ik voelde een afspraak gemaakt bij een kliniek. Aangezien ik nog vroeg was adviseerde ze dat ik over twee weken mocht komen omdat het anders te vroeg in de zwangerschap was en ze mij nog niet konden helpen ivm de kans dat behandeling zou mislukken. Nadat de schok een beetje geland was, werd er ook gekeken naar mogelijkheden. Andere auto, slaapkamers zouden verdeeld moeten worden maar dit zijn praktische zaken, dus konden ze opgelost worden. Mijn motto waar er drie zijn kunnen er in principe ook 4.
Nu zullen jullie denken vanwaar toch de abortus?
Ons oudste zoontje heeft ADHD en daar hebben we best ons handjes vol aan. Lief mannetje maar heel intens en altijd op zoek naar grenzen. Ons middelste zoontje volgt zijn weg, soms wordt hij een beetje ondergesneeuwd door de aandacht die oudste broer krijgt/vraagt. Daar moeten we echt op letten. Ons jongste zoontje, staat in begin stadium van diagnostiek voor autisme. Een psycholoog heeft dit ook al bevestigd. maar hij heeft sowieso een spraaktaal achterstand, loopt 9 mnd achter in ontwikkeling en verder is het nog onduidelijk wat er precies gaat uitkomen en wat zijn toekomt gaat zijn.

Nu was ons verteld dat oudere mannen 66% kans (en mijn man is 50 dus valt zeker in die categorie) verhoogde kans hebben op kinderen met o.a autisme. En Als er al een kindje binnen het gezin is die dat heeft komt daar nog eens 20% boven op.

Om die reden hebben we het verdrietige besluit moeten maken om zwangerschap af te breken. Ik was nog maar heel pril 6 weken rond zwanger toen behandeling plaats vond.
De angst voor wederom een kindje met een rugzakje/beperking heeft er eigenlijk voor gezorgd dat ik deze keus heb gemaakt. We weten niet wat de hulpbehoefte van ons jongste zoontje gaat inhouden behalve dat het vrij intensief is.
Ik wilde het eventuele nieuwe kindje besparen dat het een lastig leven zou krijgen. daarnaast kon ik niet overzien hoe ik iedereen inclusief een vierde kindje de aandacht, zorg, liefde te geven die zij nodig hebben en ook verdienen zonder mezelf daarin te verliezen en waar er nog minder tijd is voor mijn man en mezelf samen.
Vandaar onze keus.
Nu is het bijna een week na de behandeling en voel me er zo verdrietig bij, ik vind het oprecht jammer en het voelt ook als falen van mezelf dat het mij niet is gelukt. Ik weet ook niet of dat logisch is wat ik denk en voel. Maar ik heb er echt oprecht verdriet van en had voor mijn gevoel geen andere keus zonder dat ik er iemand mee tekort zou doen. Daarnaast zou ik ons nieuwe kindje meer een kans willen geven op een gezond leven. Het voelde als Russisch roulette. Ikzelf werk in de psychiatrie en weet uit ervaring dat mensen best een volwaardig leven kunnen hebben maar als ik ze vraag of ze gelukkkig zijn met hun huidige bestaan met wat ze wel of niet aankunnen? Dan blijft het een lange tijd stil. Ik durfde het gewoon niet aan voor zowel de belasting voor nieuwe kindje als voor huidige gezinssamenstelling.
Maar dat maakt het niet minder verdrietig en mijn hart bloed hier echt door
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-09-2019 13:22
Reden: ongepast
98.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn geen verzinsels, dat werd echt verteld. De abortus zou anders kunnen mislukken omdat het nog te klein was.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-09-2019 13:22
Reden: ongepast
98.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste bezoek kliniek was ik blijkbaar na echo precies 5weken, aangezien ik zo ontzettend twijfelde over deze beslissing werd ik naar huis gestuurd zodat ik nog een week erover kon nadenken en de ze zeiden dat ze me nu niet graag wilden helpen omdat kans bestaat dat behandeling niet goed lukt omdat het vruchtje nog zo klein was en er een kleine kans bestond dat curretage zou mislukken. Dat zou natuurlijk verschrikkelijk zijn bij de nacontrole die ik nog moet krijgen
Jammer dat je denk dat ik verhalen vertelt want dat is niet het geval.
Ik heb er zelf weinig verstand van, ik schrijf alleen wat mij is verteld. :-(
Alle reacties Link kopieren
-bij nader inzien niet gepast-
pergamon wijzigde dit bericht op 02-09-2019 12:35
86.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mv84 schreef:
02-09-2019 12:25
Bij mijn eerste bezoek kliniek was ik blijkbaar na echo precies 5weken, aangezien ik zo ontzettend twijfelde over deze beslissing werd ik naar huis gestuurd zodat ik nog een week erover kon nadenken en de ze zeiden dat ze me nu niet graag wilden helpen omdat kans bestaat dat behandeling niet goed lukt omdat het vruchtje nog zo klein was en er een kleine kans bestond dat curretage zou mislukken. Dat zou natuurlijk verschrikkelijk zijn bij de nacontrole die ik nog moet krijgen
Jammer dat je denk dat ik verhalen vertelt want dat is niet het geval.
Ik heb er zelf weinig verstand van, ik schrijf alleen wat mij is verteld. :-(
welke kliniek was het?
Dan bel ik ze even.

Ik heb zelf een overtijdbehandeling gehad, en dat is met minder dan 6 weken
Dit staat er op internet bij een abortus (bron FIOM): " Voor een overtijdbehandeling moet de zwangerschap zichtbaar zijn bij een echo-onderzoek. Dit is de reden waarom je ‘te vroeg’ kunt zijn om behandeld te worden."

Maar goed, dit terzijde. Wat naar TO dat je voor deze keuze kwam te staan. En ik kan mij best voorstellen dat je je er rot over voelt. Maar je hebt een heel weloverwogen keuze voor je andere kinderen gemaakt. Er ligt nogal wat op jullie bord.
Gevoelens van falen hoeven echt niet. Dit was een dapper besluit.
Kan je er goed met je man over praten? En is het misschien een idee om hulp bij de huisarts te vragen hoe met de gevoelens om te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare reacties O_O
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
02-09-2019 12:30
Dit staat er op internet bij een abortus (bron FIOM): " Voor een overtijdbehandeling moet de zwangerschap zichtbaar zijn bij een echo-onderzoek. Dit is de reden waarom je ‘te vroeg’ kunt zijn om behandeld te worden."
Volgens to was op de echo te zien dat ze 5 weken zwanger was.
Alle reacties Link kopieren
Mv84 schreef:
02-09-2019 12:25
Bij mijn eerste bezoek kliniek was ik blijkbaar na echo precies 5weken, aangezien ik zo ontzettend twijfelde over deze beslissing werd ik naar huis gestuurd zodat ik nog een week erover kon nadenken en de ze zeiden dat ze me nu niet graag wilden helpen omdat kans bestaat dat behandeling niet goed lukt omdat het vruchtje nog zo klein was en er een kleine kans bestond dat curretage zou mislukken. Dat zou natuurlijk verschrikkelijk zijn bij de nacontrole die ik nog moet krijgen
overtijdbehandeling (=curretage) kan tot 6 weken en 2 dagen
en een pil kan ook
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-09-2019 13:23
Reden: ongepast
97.30% gewijzigd
Wat een rare reacties zeg. Hoe dan ook, to heeft een abortus gehad en is daar verdrietig over. Knuffel daarvoor. :hug:
Maar ik vind je wel dapper to, je hebt nu gekozen voor de kinderen die er al zijn. Je hebt er goed over na gedacht. Maar dat betekend niet dat je er geen verdriet om mag hebben.

Sterkte met het verwerken. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
TO is echt gebaat bij een discussie over het wel of niet te vroeg zijn voor een abortus.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-09-2019 13:24
Reden: ongepast
99.49% gewijzigd
X
anoniem_6398d67752325 wijzigde dit bericht op 02-09-2019 13:05
0.00% gewijzigd
Sterkte Mv84 :hug:

• Doorgaande zwangerschap
Na instrumentele zwangerschapsafbreking voor de termijn van 12 weken is de kans op een doorgaande zwangerschap gering (2,3 per 1000) en hangt samen met de gehanteerde methode, ervaring van de operateur, de aanwezigheid van een uterusanomalie en de duur van de zwangerschap. [41] Bij een zwangerschapsduur van minder dan 7 weken was het relatief risico op een doorgaande zwangerschap hoger vergeleken met een zwangerschapsduur van 7 tot 12 weken (RR 2,9 (95% CI: 1,7 tot 4,9)). [41] Uit een later onderzoek bleek na een curettage bij deze termijn (< 7 weken) de feitelijke kans op een doorgaande zwangerschap 2,3% (95% CI: 1,4% tot 3,7%). [42] Dit cijfer is hoger dan het gerapporteerde percentage doorgaande zwangerschappen (ongeveer 1%) na medicamenteuze zwangerschapsafbreking met mifepriston en misoprostol. [43]
Bij vacuümcurettage vóór een zwangerschapsduur van 7 weken is het dan ook nodig extra te controleren op een doorgaande zwangerschap.

https://www.nvog.nl/wp-content/uploads/ ... 5-2015.pdf
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-09-2019 13:30
Reden: ongepast
98.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-09-2019 13:30
Reden: ongepast
99.56% gewijzigd
calvijn1 schreef:
02-09-2019 12:34
Wat een rare reacties O_O
Echt he.
Gezanik over de danalniet zichtbaarheid vd zwangerschap.
Stel dat TO het verkeerd heeft geïnterpreteerd ...

TO heel veel sterkte. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je verdrietig bent. Onder andere omstandigheden had het vast super welkom geweest. Jullie situatie is helaas te onzeker, waardoor je het dappere besluit hebt moeten nemen om het faxte laten breken. Sterk jezelf met de gedachte dat je heel goed weet waarom je de abortus hebt laten uitvoeren. En los daarvan mag je rouwen om een kind wat er nooit gaat komen. Een dag tegelijk... ooit gaan de scherpe randjes eraf. Neem de tijd. :rose:
Alle reacties Link kopieren
Even los van wat er niet of wel klopt - TO: ik denk dat je een weloverwogen beslissing hebt genomen. Je wilde geen gezinsuitbreiding en je werd toch zwanger. Er zou een verhoogde kans zijn op een mogelijk kind met rugzak en dat is het nemen van een beslissing voor je gezien en de bestaande kinderen heel erg verdedigbaar (en buiten dat, ik denk dat ik je een dergelijk besluit niet eens hoeft te verdedigen). Ik kan me goed voorstellen dat dit pijn doet. Heel veel sterkte met het verwerken ervan.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Torment schreef:
02-09-2019 12:47

Stel dat TO het verkeerd heeft geïnterpreteerd ...
Mijn ervaring is (en mijn ervaring is echt), dat je heel goed begeleid wordt
Alles uitgelegd krijgt
elke stap

Als dit verhaal echt is, dat zit de kliniek heeel, erg fout
lilalinda schreef:
02-09-2019 12:50
Mijn ervaring is (en mijn ervaring is echt), dat je heel goed begeleid wordt
Alles uitgelegd krijgt
elke stap

Als dit verhaal echt is, dat zit de kliniek heeel, erg fout
En dat kan natuurlijk ook nog. Dat de kliniek fout zit.
lilalinda schreef:
02-09-2019 12:50
Mijn ervaring is (en mijn ervaring is echt), dat je heel goed begeleid wordt
Alles uitgelegd krijgt
elke stap

Als dit verhaal echt is, dat zit de kliniek heeel, erg fout
Op zich niet toch?
In het stukje dat ik kopieerde stond ook dat er voor de 7 weken een extra controle moet plaatsvinden , omdat de kans dan groter is dat het niet gelukt is.
sugarmiss schreef:
02-09-2019 12:44
[...]
Wat een belachelijk en ongepast bericht! En niet alleen deze.

Iemand die (waarschijnlijk) nog nooit een abortus heeft ondergaan en emotioneel is, hoort te ‘weten hoe het werkt’? Echt :nope:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-09-2019 13:35
Reden: quote verwijderd
12.78% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven