Napraattopic deel 124

03-01-2020 21:30 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
-Shifty- schreef:
19-01-2020 14:23
Overigens heb ik met het woord 'tokkie' helemaal die associatie niet met buitenlandse culturen. In mij beleving is tokkie nou juist een benaming voor een asociaal type van autochtone afkomst. Zo'n ongeschoren bleke vent die in z'n vlekkerige joggingbroek en (ooit witte) hempie in z'n voortuintje blikjes bier zit weg te tanken en zich vermaakt door te schelden op de kat van de buurvrouw.

Een tokkie is volgens mij juist anti-buitenslandse cultuur. Een tokkie is een 'niet dat ik wil werken, maar ze pikken wel onze banen in'- type

Buitenlandse cultuur kan in mijn beleving juist per definitie niet tokkie zijn.
Dit
Wij kregen vroeger alleen dit soort sieraden, maar die haalden meestal het einde van de dag niet (dan had je alleen nog een touwtje met kwijl om je nek of pols).

Afbeelding
Afbeelding
-Shifty- schreef:
Overigens heb ik met het woord 'tokkie' helemaal die associatie niet met buitenlandse culturen. In mij beleving is tokkie nou juist een benaming voor een asociaal type van autochtone afkomst. Zo'n ongeschoren bleke vent die in z'n vlekkerige joggingbroek en (ooit witte) hempie in z'n voortuintje blikjes bier zit weg te tanken en zich vermaakt door te schelden op de kat van de buurvrouw.

Een tokkie is volgens mij juist anti-buitenslandse cultuur. Een tokkie is een 'niet dat ik wil werken, maar ze pikken wel onze banen in'- type

Ja, dit is dus ook mijn idee van 'tokkie'.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
19-01-2020 14:19
Eens, maar er moeten dan wel geen dingen bij verzonnen worden.
Tsja, andermans bedoelingen vallen nooit 100% te bewijzen, he ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
-Shifty- schreef:

Jahaaaa, dat is ook zo, maar hier op het forum wordt geroepen dat als je kind Djamila of Fatima D'Shantelo heet dat je dan een ontzettende Tokkie bent, terwijl iedereen wel kan bedenken dat de kans dat D'Shantelo een Antilliaanse moeder heeft ongeveer 1000000 groter is dan dat hij een blanke Tokkie moeder heeft.
Am Yisrael Chai!
RikM schreef:
19-01-2020 14:25
Wij kregen vroeger alleen dit soort sieraden, maar die haalden meestal het einde van de dag niet (dan had je alleen nog een touwtje met kwijl om je nek of pols).

Afbeelding
Afbeelding
Dit waren de beste sieraden!
fashionvictim schreef:
Jahaaaa, dat is ook zo, maar hier op het forum wordt geroepen dat als je kind Djamila of Fatima D'Shantelo heet dat je dan een ontzettende Tokkie bent, terwijl iedereen wel kan bedenken dat de kans dat D'Shantelo een Antilliaanse moeder heeft ongeveer 1000000 groter is dan dat hij een blanke Tokkie moeder heeft.
Echt niet met je eens. In mijn beleving en mijn ervaring met dergelijke gezinnen zijn dat doorgaans blanke mensen. In steden met veel Antillianen zal dat anders liggen, maar die zijn hier niet zoveel
fashionvictim schreef:
Echt niet met je eens. In mijn beleving en mijn ervaring met dergelijke gezinnen zijn dat doorgaans blanke mensen. In steden met veel Antillianen zal dat anders liggen, maar die zijn hier niet zoveel
Dreamer schreef:
19-01-2020 14:21
Heeft dat echt met de kerk te maken? Vraag ik me toch af hoe het komt dat m'n zus en ik een armbandje kregen als kind ..
In kerkelijke kringen is het nog steeds vrij gangbaar om bijvoorbeeld bij zaken als communie, vormsel, doop, (ik weet niet wat de hervormde equivalenten daarvan zijn en of die er zijn) sieraden te geven als blijvende herinnering. En ik denk, maar dat kan ik verder niet onderbouwen, dat al die dingen in de jaren 50-60 en 70 nog redelijk gangbaar waren omdat de invloed van de kerk op de hele Nederlandse cultuur toen nog meer voelbaar was, en dat het feit dat anno nu kindjes veel minder vaak dat soort dingen krijgen het gevolg is van de ontkerkelijking.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
Euh... bij ons in Vinkhuizen is dat wat jij zegt helemaal niet zo hoor.
Daar hebben blanke kinderen met grunneger roetsj dit soort namen. Omdat hun ouders dat mooi vinden en hun baby een mooie naam willen meegeven in het leven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
RikM schreef:

Afbeelding
Afbeelding
Oh ja die dingen! Heel herkenbaar ook van dat touwtje met kwijl.
Malinois schreef:
19-01-2020 14:27
Nou, dan verklaart dat misschien dat men dat soort oordelen zo makkelijk en achteloos roept, want kennelijk weet men echt niet beter. De hele Bijlmer, heel Almere, heel Rotterdam stikt van dat soort namen, het zijn juist echt typische Antillianen, Surinamer en Afrikanen namen.

Als er van die namenlijsten gepubliceerd worden waar iedereen dan zo op los gaat zijn het altijd de buitenlandse namen die onder vuur liggen. Maar kennelijk associeren een heleboel forummers ze niet met buitenlandse mensen en is het dus onbekendheid daarmee die maakt dat ze zo over elkaar heen buitelen om Tokkie te gillen.
Am Yisrael Chai!
Dreamer schreef:
19-01-2020 14:21
Heeft dat echt met de kerk te maken? Vraag ik me toch af hoe het komt dat m'n zus en ik een armbandje kregen als kind ..
Urk is protestant, Volendam katholiek. Ik vermoed dat die kerkelijke tradities nog best fors verschillen. Maar goed, in mijn rijke Brabantse familie is het nog steeds redelijk normaal dat goud en zilver gegeven wordt, in mijn Haagse arbeidersfamilie wel goud (want hoge metaalwaarde) en geen zilver (nauwelijks metaalwaarde en dus gezien als verkwisting). Beide tot voor kort uiterst katholieke kerkgaande families. En bepaald geen tokkies.
feow schreef:
19-01-2020 14:30
Euh... bij ons in Vinkhuizen is dat wat jij zegt helemaal niet zo hoor.
Daar hebben blanke kinderen met grunneger roetsj dit soort namen. Omdat hun ouders dat mooi vinden en hun baby een mooie naam willen meegeven in het leven.
Namen met apostrof's zijn echt typisch Antilliaanse en Afrikaanse namen, maar kennelijk in de provincie ook populair bij asociale Nederlanders. Dat laatste wist ik dan niet.
Am Yisrael Chai!
blijfgewoonbianca schreef:
19-01-2020 14:16
https://www.justis.nl/producten/naamswi ... iging.aspx
In de praktijk niet moeilijk. Hooguit duur.

Maar ik snap dat argument wel van in de oorlog omgekomen familie. Jij niet ?

Jazeker snap ik dat argument. Ook los daarvan snap ik dat je waarde kan hechten aan je familienaam. Maar uiteindelijk is het niet afhankelijk van je familienaam om je familie te eren. Als je naam je in de weg zit moet je er wat mee doen.
Misschien moeten die mensen er in het vervolg hun roots bij vertellen, dat maakt het voor ons allen een stuk overzichtelijker.
-Shifty- schreef:

Dit ja.
-Shifty- schreef:
19-01-2020 14:34
Jazeker snap ik dat argument. Ook los daarvan snap ik dat je waarde kan hechten aan je familienaam. Maar uiteindelijk is het niet afhankelijk van je familienaam om je familie te eren. Als je naam je in de weg zit moet je er wat mee doen.
Dat kan ook zijn door de pleiten niet alles maar Tokkie te noemen.
-Shifty- schreef:
Of andere mensen moeten (achter)namen niet als scheldwoorden gebruiken.
fashionvictim schreef:
Namen met apostrof's zijn echt typisch Antilliaanse en Afrikaanse namen, maar kennelijk in de provincie ook populair bij asociale Nederlanders. Dat laatste wist ik dan niet.
Volkse Nederlanders. Die al dan niet terecht het predicaat asociaal krijgen.
19-01-2020 14:36
Dat kan ook zijn door de pleiten niet alles maar Tokkie te noemen.

Uiteraard, dat kan ook. Ik denk alleen dat dit een tikkeltje meer energie kost en minder resultaat oplevert.
Nou moet ik wel bekennen dat wij vroeger hier ook asociale families in de stad hadden en dat die achternaam ook vaak als scheldwoord werd gebruikt, ook door mij.
Maar later leerde ik iemand kennen met diezelfde achternaam en geen familie van hen, toen heb ik die achternaam uit mijn scheldvocabulaire verwijderd.
Niq schreef:
19-01-2020 14:35
Misschien moeten die mensen er in het vervolg hun roots bij vertellen, dat maakt het voor ons allen een stuk overzichtelijker.
Nee, het gaat dan om dit soort lijsten

https://viraaltjes.nl/165-bizarre-babyn ... n-gegeven/

Een groot deel van die namen herken ik echt direct als namen van allochtone ouders.
Am Yisrael Chai!
19-01-2020 14:37
Volkse Nederlanders. Die al dan niet terecht het predicaat asociaal krijgen.
I stand corrected. Je hebt gelijk.
Am Yisrael Chai!
Niq schreef:
19-01-2020 14:39
Nou moet ik wel bekennen dat wij vroeger hier ook asociale families in de stad hadden en dat die achternaam ook vaak als scheldwoord werd gebruikt, ook door mij.
Maar later leerde ik iemand kennen met diezelfde achternaam en geen familie van hen, toen heb ik die achternaam uit mijn scheldvocabulaire verwijderd.
Zo gaat dat vaker hè, dat pas weet hoe vervelend iets kan zijn als je er van heel dichtbij mee te maken krijgt. Vind ik niet raar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven