Napraattopic deel 124
vrijdag 3 januari 2020 om 21:30
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

zondag 19 januari 2020 om 14:12
Tja, ik kom hier ook melden dat Pejeka Senseo drinkt. Als grapje, kun je ook wat van vinden. Ik zeg alleen hetzelfde ook tegen hem. Als ik het niet in het betreffende topic tegen de betreffende forummer kan zeggen dan zeg ik het ook niet hier. Iets toch zeggen en dan zeggen ‘dat mag ik vast niet zeggen’ vind ik zwak. En dan weet je dus al dat je over de schreef gaat en kap je terecht commentaar af met ‘zie ik zei al dat ik dit niet mocht zeggen’.
Als je denkt dat je het niet mag zeggen, zeg het dan gewoon niet.
zondag 19 januari 2020 om 14:12
Daar lees ik nooit.
Als je iets niet hardop durft te zeggen moet je het gewoon voor je houden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 19 januari 2020 om 14:13
Dat snap ik wel, heb ik zelf ook wel een beetje, maar in het namentopic is juist meestal overduidelijk dat het om buitenlandse mensen gaat en dan gaat men he-le-maal los over die vreselijke Tokkie naam. Dat vind ik meestal pijnlijk om te lezen.Malinois schreef: ↑19-01-2020 13:55Maar wel als het bij Nederlanders is. Niet bij de allochtonen in kwestie.
Als een zwarte moeder ergens in een ghetto in Amerika dr kind Shaneequa noemt vind ik dat prima. Doet Priscilla dat hier, dan (vind ik dat nog steeds prima) roept dat meer reacties op.
Als een Marrokaanse jongen een accent heeft is dat normaal, heeft Lorenzo met louter Nederlandse roots dat dan vind ik het lachwekkend
Am Yisrael Chai!
zondag 19 januari 2020 om 14:13

zondag 19 januari 2020 om 14:14
Oh ik ben een uberracist, in mijn hoofd is iedereen altijd wit hier. Tenzij het een buitenlandse nick isfashionvictim schreef: ↑19-01-2020 14:13Dat snap ik wel, heb ik zelf ook wel een beetje, maar in het namentopic is juist meestal overduidelijk dat het om buitenlandse mensen gaat en dan gaat men he-le-maal los over die vreselijke Tokkie naam. Dat vind ik meestal pijnlijk om te lezen.

Dus in het namentopic ook
Maar dat is toch waar Napraat voor is?Malinois schreef: ↑19-01-2020 14:12Tja, ik kom hier ook melden dat Pejeka Senseo drinkt. Als grapje, kun je ook wat van vinden. Ik zeg alleen hetzelfde ook tegen hem. Als ik het niet in het betreffende topic tegen de betreffende forummer kan zeggen dan zeg ik het ook niet hier. Iets toch zeggen en dan zeggen ‘dat mag ik vast niet zeggen’ vind ik zwak. En dan weet je dus al dat je over de schreef gaat en kap je terecht commentaar af met ‘zie ik zei al dat ik dit niet mocht zeggen’.
Als je denkt dat je het niet mag zeggen, zeg het dan gewoon niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
Dat wist ik, want dat is namelijk een vergelijkbare reden als waarom in ieder geval in de Creoolse cultuur goud wordt gegeven. Dat stamt nog uit de slaventijd, het was de enige manier om vermogen te vergaren.
Am Yisrael Chai!

zondag 19 januari 2020 om 14:15
Lady*Voldemort schreef: ↑19-01-2020 14:08Ik dacht vanmorgen al, waar blijft de heibel in of over het sieradentopic.
Op je wenken bediend.
zondag 19 januari 2020 om 14:15
Zal er vast mee te maken hebben inderdaad.fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 14:09Wellicht wel ja, ik heb een vriendin met Franse roots en ook voor haar geldt dat eigenlijk.
Ik wil dan weer niet het stempel krijgen dat ik zit te Nederland-bashen. En soms is het ook wel echt iets West-Europees, de ontkerkelijking is in heel West-Europa veel sneller gegaan dan in de rest van de wereld.
Of het oerhollandsche 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg'.
Wat het ook is, voor mij blijft het iets met persoonlijke voorkeuren. Zowel óf je je kind sieraden wil laten dragen, als de kleur van die sieraden. In ieder geval vind ik het niet vreemd maar, alweer persoonlijk, wel subtiel graag. Maar voor zover ik wat foto's in dat topic heb gezien, is dat het ook.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 19-01-2020 14:18
0.38% gewijzigd
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 19 januari 2020 om 14:16
https://www.justis.nl/producten/naamswi ... iging.aspx
In de praktijk niet moeilijk. Hooguit duur.
Maar ik snap dat argument wel van in de oorlog omgekomen familie. Jij niet ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Ben ik het mee eens.
Maar ik lees er dus soms en dan zie je reacties waarvan je weet dat ze er in het bewuste topic een ban voor zouden krijgen. Maar nu doen ze het in dat topic zonder naam te gebruiken. (je weet al snel over wie het gaat als je een paar berichten terug leest van die persoon)
Zelfs op napraat zouden ze je ervoor staffen.
Wat ik ook weer onnodig vind, maar ok.
Ik vind het vooral heel lief, ik hou van dat soort tradities.
Am Yisrael Chai!
zondag 19 januari 2020 om 14:17
zondag 19 januari 2020 om 14:17
zondag 19 januari 2020 om 14:18
Ik weet niet beter of aan kleine blanke kinderen wordt vaak een zilveren armbandje gegeven, met naam ofzo, en inderdaad aan meisjes vaak ook zo'n ringetje met een lieveheersbeestje. Dus in Nederland is dat ook best gangbaar. Alleen oorbelletjes minder.fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 13:52Pejeka vond het ook al nodig om in het topic zelf over "kamp-baby's" te beginnen, maar het is een feit dat in vrijwel alle buitenlandse culturen sieraden aan kinderen geven juist heel normaal is en dat men in die culturen juist goud geeft. Om dan continu te moeten horen van blanke mensen hoe Tokkie je hele cultuur wel niet is en hoe lelijk of Tokkie je baby wel niet is omdat je hem of haar zoals gebruikelijk is in jouw cultuur oorbelletjes of gouden sieraden geeft, is gewoon niet leuk.
Let er maar eens op: Marokkaanse, Turkse, Antilliaanse, Surinaamse, Indiase, maar ook Poolse of Zuid Europese of Latijns Amerikaanse, eigenlijk overal behalve in West Europa en Noord Amerika, is het juist standaard om kleine kinderen sieraden te geven.
Verder vind ik de term Tokkie voor asociaal ook altijd een vervelende klank hebben.
Later is nu
zondag 19 januari 2020 om 14:19
Ik had dan weer nooit kunnen bedenken dat dat topic hier besproken werd, maar ik zag zelfs dat jij de eerste was die daarmee begon. Echt een beetje sneu om dan in dit topic op die manier je gram te willen halen. Het onderwerp leende zich er niet eens voor, dus het is ook nog eens zo ontzettend gezocht allemaal.Lady*Voldemort schreef: ↑19-01-2020 14:08Ik dacht vanmorgen al, waar blijft de heibel in of over het sieradentopic.
Het ergste vind ik nog wel dat je in mijn topic zelf dan net doet alsof je heel on topic mee komt reageren, maar dat is dan eigenlijk alleen zodat je hier kunt sneren? Ik had je eigenlijk hoger ingeschat dan dat, dat heb jij toch heel niet nodig joh?
Am Yisrael Chai!
zondag 19 januari 2020 om 14:19
Eens, maar er moeten dan wel geen dingen bij verzonnen worden.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 14:17En als je het hardop schrijft moet je commentaar kunnen incasseren.
Life is short. Eat dessert first.
zondag 19 januari 2020 om 14:21
Heeft dat echt met de kerk te maken? Vraag ik me toch af hoe het komt dat m'n zus en ik een armbandje kregen als kind ..fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 14:01Vroeger was het inderdaad in Nederland ook normaal, maar sinds de ontzuiling en ontkerkelijking is het niet meer normaal. Behalve bij allochtonen of in gebieden waar men nog wel kerks is. Op Urk en in Volendam bijvoorbeeld krijgen kindjes vast nog steeds sieraden.
Later is nu

zondag 19 januari 2020 om 14:21
Je snapt het echt niet hè?
Nee, dat is in mijn beleving niet waar napraat voor is. Ja, je mag zeggen wat je ergens van vindt. Tuurlijk. Maar ik vind de manier waarop jij dat doet vaak gemeen. En je zegt het niet rechtstreeks. En, maar dat is mijn mening en daar kunnen mensen over verschillen, slaat de plank ook vaak volledig mis en maakt er door zo’n ‘ik zal het wel niet mogen zeggen opmerking’ een enorme rel van.
Terwijl jij in mijn beleving nergens op aangesproken mag worden. Dus doe ik dat maar niet. Ik forum om je heen, want een echt gesprek lukt niet. Want jij mag alles zeggen, iemand die er anders over denkt wordt hier belachelijk gemaakt en je mening wordt niet bijgesteld. Dat ervaar ik als bijzonder onprettig
zondag 19 januari 2020 om 14:22
Bij mij is er nog sprake geweest om mij de achternaam van moeder te geven, als lange tong naar de geschiedenis. Nanananananaaaana, wij zijn er nog, lekker puh. Ondanks degenen die jullie gedood hebben.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 14:16https://www.justis.nl/producten/naamswi ... iging.aspx
In de praktijk niet moeilijk. Hooguit duur.
Maar ik snap dat argument wel van in de oorlog omgekomen familie. Jij niet ?
Ik vind het heel erg lomp om dát te vergelijken met de achternaam Hitler. Dan heb je een vrij essentieel verschil echt niet begrepen.
Ik heb die naam trouwens niet gekregen. Kind van ongehuwde ouders was al genoeg zonder achternaam van vader. En gelukkig maar, want ik weet welke shit mijn moeder soms door enkel die naam over zich heen krijgt. Dat is voor mensen die dat niet meemaken lastig te begrijpen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 19 januari 2020 om 14:22
Dat is toch niet alleen voor Urk maar voor alle zeevaarders. Ooit?
Later is nu

zondag 19 januari 2020 om 14:23
Overigens heb ik met het woord 'tokkie' helemaal die associatie niet met buitenlandse culturen. In mij beleving is tokkie nou juist een benaming voor een asociaal type van autochtone afkomst. Zo'n ongeschoren bleke vent die in z'n vlekkerige joggingbroek en (ooit witte) hempie in z'n voortuintje blikjes bier zit weg te tanken en zich vermaakt door te schelden op de kat van de buurvrouw.
Een tokkie is volgens mij juist anti-buitenslandse cultuur. Een tokkie is een 'niet dat ik wil werken, maar ze pikken wel onze banen in'- type
Buitenlandse cultuur kan in mijn beleving juist per definitie niet tokkie zijn.
Een tokkie is volgens mij juist anti-buitenslandse cultuur. Een tokkie is een 'niet dat ik wil werken, maar ze pikken wel onze banen in'- type
Buitenlandse cultuur kan in mijn beleving juist per definitie niet tokkie zijn.
Jezus, wat zit je nu te zuigen, joh? Het is toch overduidelijk dat de mensen die lieveheersbeestjes ringetjes normaal vinden kennelijk blanke Nederlanders zijn? Ik leg alleen uit dat IK, als Surinaamse, geen lieveheersbeestje kreeg maar een gouden mattenklopperringetje want dat is het Surinaamse equivalent van een zilveren lieveheersbeestje.doornroosje9 schreef: ↑19-01-2020 14:17Nou, dat topic gelezen en blijkbaar zijn alle forummers die daar reageren dan van een 'buitenlandse cultuur'?
Yep, vind het nog steeds stom dat zulke dingen erbij gehaald worden. Maar ik houd er nu over op.
En ik probeer dus uit te leggen dat het nogal sneu is om dat Tokkie te noemen of hier te zitten sneren over het feit dat het kennelijk patserig of poenerig ofzo gevonden wordt, want zo'n gouden ringetje is van een vergelijkbaar prijsniveau als een zilveren ringetje bij een Nederlandse juwelier.
Goud is bij een Marokkaanse of Indiase of Turkse juwelier ook lang zo duur niet als bij de Nederlandse juwelier.
Am Yisrael Chai!
Dat dus. Jij zegt het beter.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.