Overig
alle pijlers
Materialistische vrienden
zondag 8 augustus 2021 om 19:29
Hoi allemaal,
Mede door Corona zijn veel mensen los gegaan in hun huis. Wij ook! Onze woning luxer gemaakt en van alle gemakken voorzien. In onze omgeving ook, vrienden kennissen en familie. De één heeft er een verbouwing op losgelaten en de ander heeft een nieuw huis gekocht. Maar ik merk dat ik mij inmiddels mateloos irriteer aan mensen in mijn omgeving die werkelijk alleen maar praten en foto’s sturen van nieuwe spullen, tuin, auto’s, huis, etc. Ik ben zelf helemaal niet zo. Koop wel nieuwe dingen maar mensen zien het pas als ze bij ons zijn. Als ik gewoon een appje stuur met de vraag hoe gaat het bij jullie, of hoe is het op je werk, of een grapje, dan draait het altijd uit op nieuwe gekochte spullen. Maar er komt nooit eens een vraag..... hoe is het bij jullie. Ik ben zuinig op de mensen om mij heen en koester vriendschappen. Wil er dus geen problemen maken die er niet zijn. Maar vind het wel jammer. Herkennen jullie dit gedrag ook en hoe ga je ermee om?
Mede door Corona zijn veel mensen los gegaan in hun huis. Wij ook! Onze woning luxer gemaakt en van alle gemakken voorzien. In onze omgeving ook, vrienden kennissen en familie. De één heeft er een verbouwing op losgelaten en de ander heeft een nieuw huis gekocht. Maar ik merk dat ik mij inmiddels mateloos irriteer aan mensen in mijn omgeving die werkelijk alleen maar praten en foto’s sturen van nieuwe spullen, tuin, auto’s, huis, etc. Ik ben zelf helemaal niet zo. Koop wel nieuwe dingen maar mensen zien het pas als ze bij ons zijn. Als ik gewoon een appje stuur met de vraag hoe gaat het bij jullie, of hoe is het op je werk, of een grapje, dan draait het altijd uit op nieuwe gekochte spullen. Maar er komt nooit eens een vraag..... hoe is het bij jullie. Ik ben zuinig op de mensen om mij heen en koester vriendschappen. Wil er dus geen problemen maken die er niet zijn. Maar vind het wel jammer. Herkennen jullie dit gedrag ook en hoe ga je ermee om?
zondag 8 augustus 2021 om 20:17
Ik stuur wel foto's van nieuwe dingen. Plantjes, nieuwe tech, dat soort dingen. Niet omdat ik wil pronken maar omdat ik dan blij ben en mijn blijdschap wil delen. Ik woon alleen dus dat gaat dan over de app naar anderen. Wel naar mensen waarvan ik weet dat die er iets om geven. Dus mijn nieuwe plantjes naar een plantenmens en mijn nieuwe tech speeltje naar iemand die tech leuk vindt de tech. Vind ik ook leuk om te krijgen van anderen. En ik stuur ook foto's van mijn huisdieren of mijn ervaringen. Vind ik niet anders.
zondag 8 augustus 2021 om 20:20
Ik vind het irritant gedrag gedrag omK0koro schreef: ↑08-08-2021 20:14Goh.. Ik denk dat mijn vrienden dit ook wel over mij zouden kunnen zeggen qua huis. Het gaat me echter helemaal niet om het geld. We hebben de afgelopen 1,5 jaar hard aan het huis gewerkt en ik word er zo gelukkig van hoe het om ons heen gegroeid is en dat ene plankje of muurtje gevoelsmatig nét het verschil maakt. Dat deel ik dus ook...
Maar goed, ik zorg er wel voor dat er wederkerigheid in zit. Is dat wellicht het probleem TO? Je vindt dat ze niet voldoende vragen naar wat jou bezig houdt?
Alleen maar foto’s te sturen van “spullen”
zondag 8 augustus 2021 om 20:22
Zou dit anders zijn als het een electrische auto is? Ik vraag dit omdat een electrische auto voor mij meer staat voor een levensvisie dan een gewone auto.Madeliefjees schreef: ↑08-08-2021 20:12Het boeit ons niet. Vrienden stuurden vandaag nog een foto van een nieuwe auto.
Mooi hoor, maar wij worden er niet opgewonden van. Met een nieuwe sta je net zolang in de file.
zondag 8 augustus 2021 om 20:26
Wat voor foto's zou je wel leuk vinden om te krijgen? Foto's van huisdieren of kinderen?roosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:20Ik vind het irritant gedrag gedrag om
Ik stuur op verzoek wel foto's van onze verbouwing naar vrienden & familie. Met die foto's wil ik niet laten zien dat ik veel geld heb (dat is niet zo). Met zo'n foto wil ik laten zien wat me bezig houdt. Dat ik er trots op ben dat ik de oude betonvloer zelf heb weggehakt of dat ik zelf een muurtje heb gevoegd. Zou je dit ook irritant gedrag vinden?
zondag 8 augustus 2021 om 20:29
Maar kennelijk denken al jouw vrienden dat jij geïnteresseerd bent in foto's van hun nieuwe spullen.
zondag 8 augustus 2021 om 20:30
Maar misschien sturen ze de foto omdat ze trots zijn dat ze iets zelf gemaakt hebben.
zondag 8 augustus 2021 om 20:34
Dit is een gedachte die je er écht zelf aan hangt. Voor een ander is het wellicht het delen van blijdschap. Het feit dat jij de insteek als dusdanig voelt raakt hier wellicht een snaar. Het komt namelijk afgunstig over.roosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:16Het schiet bij sommige mensen dus verkeerd hier. Ik vind in een vriendschap belangrijk dat mensen vragen hoe het gaat met alles. Dat mensen geïnteresseerd zijn in je leven. Ik ben ook blij met mijn huis en spullen maar die koop ik voor mezelf en niet om aan andere te laten zien hoe mooi en prachtig ik alles voor elkaar heb.
Maar goed, ik ken jouw vrienden niet en kan dus niet inschatten hoe het voor hen is. Je hebt er materialistische mensen bij zitten die enkel genieten van de spullen als ze ermee kunnen pronken. Wat let je om te zeggen: "Ja leuk Bea, wéér een hebbedingetje, maar zullen we het eens hebben over diepere zaken?".
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 08-08-2021 20:36
6.42% gewijzigd
zondag 8 augustus 2021 om 20:34
Dan zeg je dat. Is de lol er gauw van af.roosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:20Ik vind het irritant gedrag gedrag om
zondag 8 augustus 2021 om 20:37
Je vindt het irritant gedrag en je wilt dat het stopt. Het is een vervelende boodschap. Die hoef je niet onaardig te brengen, maar wel gewoon duidelijk. Of accepteren en niet over zeuren. Als je geheel niet reageert is de boodschap waarschijnlijk ook snel duidelijk.roosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:35Komt niet echt aardig over. Zou niet weten hoe ik dat aardig kan aangeven
"Zeg Bea, leuk al die nieuwe spullen, maar ik hoef het niet steeds over de app te zien. Zie veel liever jou/de kinderen/je hond. Kopje koffie doen gauw?"
zondag 8 augustus 2021 om 20:37
Over niet aardig overkomen gesproken....roosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:34Maar laat maar.....ik voel aan de meeste reacties dat ik niet begrepen wordt. DAN NIET!!
zondag 8 augustus 2021 om 20:38
Nou, je hebt hier niet bepaald moeite met onaardig gedrag laten zien.roosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:34Als ik met iets groots bezig ben of weet ik veel wat dan deel ik het ook. (Niet via Facebook trouwens) maar je kan er ook in doorslaan.
Maar laat maar.....ik voel aan de meeste reacties dat ik niet begrepen wordt. DAN NIET!!
zondag 8 augustus 2021 om 20:39
Je kunt toch positief reageren op hun foto en vervolgens over iets anders beginnen?roosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:35Komt niet echt aardig over. Zou niet weten hoe ik dat aardig kan aangeven
'Mooi schilderij/mooie nieuwe eethoek/etc. Ik heb recent een boek gelezen dat me echt geraakt heeft. De schrijver schrijft heel inspirerend over....'
zondag 8 augustus 2021 om 20:47
Ik begrijp je wel, To. Ik word er ook echt moe van. Voor sommige mensen bestaat het leven alleen maar uit spullen en een deel daarvan vind het nog nodig ook om ermee te pronken.
Ik vind dit type mensen allesbehalve interessant. Wat heb je aan spullen als de wereld ondertussen langzaam overstroomt, affikt en opdroogt?
Ik vind eigenlijk dat we maar een ontzettend leeg leven hebben hier in Nederland. Spullen continu vervangen om er bevrediging uit te moeten halen is echt armoe.
Sta eens wat vaker stil bij een prachtig natuurgebied, een leuk gesprek met iemand zonder een scherm, een lekker recept wat je zelf hebt gekookt.
Geluk zit niet in spullen naar in kleine dingen.
En geef eens hoe verdomd goed we het hier hebben terwijl minstens de halve wereld niks te eten heeft.
Mensen die dat wel in zien omarm ik, de rest interesseert me werkelijk helemaal niks.
Ik vind dit type mensen allesbehalve interessant. Wat heb je aan spullen als de wereld ondertussen langzaam overstroomt, affikt en opdroogt?
Ik vind eigenlijk dat we maar een ontzettend leeg leven hebben hier in Nederland. Spullen continu vervangen om er bevrediging uit te moeten halen is echt armoe.
Sta eens wat vaker stil bij een prachtig natuurgebied, een leuk gesprek met iemand zonder een scherm, een lekker recept wat je zelf hebt gekookt.
Geluk zit niet in spullen naar in kleine dingen.
En geef eens hoe verdomd goed we het hier hebben terwijl minstens de halve wereld niks te eten heeft.
Mensen die dat wel in zien omarm ik, de rest interesseert me werkelijk helemaal niks.
zondag 8 augustus 2021 om 20:52
Je mist het puntroosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:16Het schiet bij sommige mensen dus verkeerd hier. Ik vind in een vriendschap belangrijk dat mensen vragen hoe het gaat met alles. Dat mensen geïnteresseerd zijn in je leven. Ik ben ook blij met mijn huis en spullen maar die koop ik voor mezelf en niet om aan andere te laten zien hoe mooi en prachtig ik alles voor elkaar heb.
Sommige mensen vinden het niet zo boeiend om te vertellen dat vandaag precies hetzelfde was als de afgelopen 350 dagen en dat ze de dagen nauwelijks van elkaar kunnen onderscheiden.
Ze vertellen wat er nieuw of anders is, en dat zijn de nieuwe eetkamerstoelkussens.
Ze zijn niet materialistisch, door corona is er gewoon vrijwel niks met noppes met een extra sausje van nada.
Er is gewoon weinig anders te melden.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
zondag 8 augustus 2021 om 20:53
Geeft maar weer eens glashard aan hoe kortzichtig mensen zijn met hun materialistische "spullen"..roosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:34Als ik met iets groots bezig ben of weet ik veel wat dan deel ik het ook. (Niet via Facebook trouwens) maar je kan er ook in doorslaan.
Maar laat maar.....ik voel aan de meeste reacties dat ik niet begrepen wordt. DAN NIET!!
Een verwend egoïstisch en stronteigenwijs volkje die Hollanders.
zondag 8 augustus 2021 om 20:56
Ja dat dus. Het zal ook wel karakter zijn, de ene is wat extroverter dan de ander. En uiteraard zegt dit niks over hoe gezellig en aardig iemand isroosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:16Het schiet bij sommige mensen dus verkeerd hier. Ik vind in een vriendschap belangrijk dat mensen vragen hoe het gaat met alles. Dat mensen geïnteresseerd zijn in je leven. Ik ben ook blij met mijn huis en spullen maar die koop ik voor mezelf en niet om aan andere te laten zien hoe mooi en prachtig ik alles voor elkaar heb.
Voor iedereen een groene tuin
zondag 8 augustus 2021 om 20:58
Madeliefjees schreef: ↑08-08-2021 20:12Het boeit ons niet. Vrienden stuurden vandaag nog een foto van een nieuwe auto.
Mooi hoor, maar wij worden er niet opgewonden van. Met een nieuwe sta je net zolang in de file.
Je kunt toch blij zijn voor die ander? Wat een gezeik over die file.
zondag 8 augustus 2021 om 21:00
Nee hoor ik zal een voorbeeld noemen, we hebben de keuken zelf opgeknapt (nieuwe keukendeurtjes laten zagen en wat dingen geverfd). Vrienden komen langs, kijken minachtend naar de keuken, zeggen doodleuk “ach nog even sparen en je kan net als ons een nieuwe keuken kopen”. Nee ik hoef geen keuken zoals jullie van 20k . Uiteraard zeg ik maar niks, spreken is zilver, zwijgen is goud.
groentuintje wijzigde dit bericht op 08-08-2021 21:01
8.47% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
zondag 8 augustus 2021 om 21:00
roosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:16Het schiet bij sommige mensen dus verkeerd hier. Ik vind in een vriendschap belangrijk dat mensen vragen hoe het gaat met alles. Dat mensen geïnteresseerd zijn in je leven. Ik ben ook blij met mijn huis en spullen maar die koop ik voor mezelf en niet om aan andere te laten zien hoe mooi en prachtig ik alles voor elkaar heb.
Maar is dat de reden dat ze die foto's sturen? Of vul jij dat in?
zondag 8 augustus 2021 om 21:20
Ben je in je vriendschappen ook zo snel geïrriteerd? Zit je iets anders dwars dat je je het allemaal zo aantrekt?roosje1976 schreef: ↑08-08-2021 20:34Als ik met iets groots bezig ben of weet ik veel wat dan deel ik het ook. (Niet via Facebook trouwens) maar je kan er ook in doorslaan.
Gaat het ok?