Kan een hond jaloers zijn??

08-07-2007 15:47 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een rare vraag, weet niet waar ik hem moet plaatsen dus dan maar hier. Ik heb een heel lief reutje maar als ik mannelijk bezoek heb dan probeert hij de aandacht van die man te trekken en ziet hij mij niet meer staan, heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht. Nu was gisteren mijn ex bij me en elke keer als hij me aanraakte begon de hond kwaad te grommen en te bijten, dit heeft ie nog nooit gedaan, iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een rare vraag, weet niet waar ik hem moet plaatsen dus dan maar hier. Ik heb een heel lief reutje maar als ik mannelijk bezoek heb dan probeert hij de aandacht van die man te trekken en ziet hij mij niet meer staan, heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht. Nu was gisteren mijn ex bij me en elke keer als hij me aanraakte begon de hond kwaad te grommen en te bijten, dit heeft ie nog nooit gedaan, iemand hier ervaring mee?
(misschien had t onderwerp bij overige thuisgehoord????)

Jazeker, een hond kan jaloers zijn.

Uit je laatste zin maak ik echter meer op dat hij jou wil beschermen/verdedigen, kun je dat plaatsen? Laat ie dat gedrag vaker zien?
Alle reacties Link kopieren
Nee hij heeft dat nog nooit eerder gedaan. Zou hij dan aanvoelen dat ik eigenlijk niet op mijn ex zat te wachten, want het begon al meteen bij de deur, ik maakte de deur open met mijn hond op de arm, ex wilde hem aaien en toen hapte en gromde hij ook al.
Alle reacties Link kopieren
Honden kunnen zeker ook jaloers zijn, het is zeker niet alleen een menselijke eigenschap.



Zoals het op mij overkomt is hij niet (alleen) jaloers maar wil hij jou beschermen. Misschien kan het ook zijn dat hij je ex niet vertrouwd en daarom zo reageert, hij ziet hem dus als een indringer.



En als je het echt zeker wilt weten moet je het aan Martin Gaus vragen :D
Alle reacties Link kopieren
Nee hij heeft dat nog nooit eerder gedaan. Zou hij dan aanvoelen dat ik eigenlijk niet op mijn ex zat te wachten, want het begon al meteen bij de deur, ik maakte de deur open met mijn hond op de arm, ex wilde hem aaien en toen hapte en gromde hij ook al.






Een hond pikt maar al te goed de onbewuste signalen op die jij uitzend, you bet! Ook niet erg handig om een hond die bij zijn vrouwtje op de arm zit te aaien, daar is sowieso niet iedere hond van gediend.



Is je ex zelf ook eigenaar geweest van deze hond en boterden ze toen ook al niet?
Alle reacties Link kopieren
Nee hij heeft dat nog nooit eerder gedaan. Zou hij dan aanvoelen dat ik eigenlijk niet op mijn ex zat te wachten, want het begon al meteen bij de deur, ik maakte de deur open met mijn hond op de arm, ex wilde hem aaien en toen hapte en gromde hij ook al.
Honden kunnen iemand al ruiken van een afstand he. Honden kunnen ook angst ruiken etc, dus het kan best dat hij voelde dat er spanning was en daarom zo reageerde.
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn ex heeft hem ook als puppie meegemaakt en toen waren het beste maatjes dus daarom vond ik het ook zo vreemd. Maar ja alleen maar fijn als ie me wil beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Honden zijn zeker jaloers en ook nog eens op elkaar. Ik heb er 4 dus weet er alles van. Maar in jouw geval denk ik dat de hond je wilde beschermen, want ze zijn erg gevoelig voor lichaamstaal (hun taal eigenlijk) en ik denk dat je hondje heeft begrepen dat je er geen zin in had.



Wees er maar trots op. Al een keertje meegemaakt dat een van onze honden iemand aanviel (terwijl mijn partner hem heel erg kort hield en die vent maar gewoon steeds dichterbij kwam en zich er niets van aantrok). Achteraf had die vent een geweer in zijn zak en onze hond had dus allang gevoeld dat er iets niet in orde was. Ze voelen meer dan je denkt!
Alle reacties Link kopieren
Nee hij heeft dat nog nooit eerder gedaan. Zou hij dan aanvoelen dat ik eigenlijk niet op mijn ex zat te wachten, want het begon al meteen bij de deur, ik maakte de deur open met mijn hond op de arm, ex wilde hem aaien en toen hapte en gromde hij ook al.
Ik denk dat je de hond duidelijk moet maken dat jij de baas bent en niet hij.

Het is beter de hond niet op de arm te dragen als je de deur open doet, maar hem op zijn plaats te sturen. Bezoekers kunnen de hond het beste negeren tot jij toestemming geeft om de hond te begroeten. De mensen die op bezoek komen moeten de hond niet aaien als hij op ze af komt, maar pas als hij op zijn plaats zit en jij ok hebt gezegd. Je stuurt hem op zijn plaats en negeert hem een tijdje. Je moet proberen hem een poosje strak te houden, niet bij je op bed, de bank, op de arm en tussendoortjes voeren. Een hond probeert de leiding te nemen, vooral als hij een sterk karakter heeft, en dan krijg je vervelende beesten die gaan grommen als er iemand op de bank wil gaan zitten. De hond "honds" behandelen helpt, dan weet hij weer zijn plaats en waar hij aan toe is. Belonen van goed gedrag helpt ook, je kunt door je stem laten weten dat hij iets goed doet, een speeltje gooien of hem aaien. Koekjes geven als beloning voor goed gedrag is niet zo'n goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Een hond kan zeker jaloers zijn, de mijne is zelfs jaloers op de hamster die ik sinds kort in huis heb haha!



Maar dit was geen jaloezie, de hond heeft jouw gevoel feiloos opgepikt. De mijne doet dit ook...

Mijn huidige vriend was 3 jaar geleden ook mijn vriend, maar het is tussendoor uit geweest. Mijn hond en mijn vriend mochten elkaar, maar toen mijn vriend bij mij kwam toen het uit was en er een hele gespannen sfeer hing en ik boos op mijn vriend was, heeft ie de hele avond liggen grommen. Toen mijn vriend een jaar later weer 'gewoon' over de vloer kwam, deed mijn hond ook weer lief tegen hem. Dus ook de mijne voelde aan dat ik mijn vriend toentertijd eigenlijk helemaal niet over de vloer wilde hebben!
Alle reacties Link kopieren
Jep, honden kunnen zeker jaloers zijn. Mijn ouders hadden vroeger ook een hond maar die moest de deur uit toen ik geboren werd omdat ie jaloers was en mij steeds wou bijten.

Dus moesten ze kiezen, hond de deur uit of mij de deur uit, gelukkig mocht ik blijven. ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een rare vraag, weet niet waar ik hem moet plaatsen dus dan maar hier. Ik heb een heel lief reutje maar als ik mannelijk bezoek heb dan probeert hij de aandacht van die man te trekken en ziet hij mij niet meer staan, heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht. Nu was gisteren mijn ex bij me en elke keer als hij me aanraakte begon de hond kwaad te grommen en te bijten, dit heeft ie nog nooit gedaan, iemand hier ervaring mee?
Ja helaas, de hond van de buren viel de baby aan omdat hij het niet aan kon zien dat hij niet meer de enige was die aandacht kreeg. ze hebben hem weg moeten doen.

de hond van mijn neef viel hem aan toen zijn vriendin bij hem introk.
Alle reacties Link kopieren
De hond meteen wegdoen vind ik eerlijk gezegd wel een beetje overdreven. Ik ben geen hondenkenner, maar ik kan me niet voorstellen dat er aan zo'n probleem niets te doen is. Jaloezie.. kwestie van de hond genoeg aandacht blijven geven toch? En neem anders geen hond svp.
Alle reacties Link kopieren
honden leven in gezinnen toch in een roedel voor hun idee met een duidelijke rangorde. de hond hoort onderaan in die rangorde te zijn, en daarboven komen de kinderen, en bovenaan de ouder(s).

op het moment dat de hond denkt dat ie een plaatsje omhoog geschoven is, zal hij andere mensen lager zien, en gaat ie dominant en agressief gedrag vertonen.



het kan zijn dat de hond nu denkt dat je zijn gelijkwaardige partner bent, en is je ex een plek omlaag verschoven. vandaar dat dominante en beschermende gedrag. je ex moet weten waar zijn plaats is.



als ie dat alleen bij je ex doet, en je hoeft je ex niet vaak te zien, zou ik er misschien niks aan doen.

maar gaat je hond dit ook bij andere mensen doen, moet jeje hond leren dat ie onderaan in de rangorde zit. en dat kun je doen met hier eerder genoemde tips. zoals niet op de arm dragen, hem pas laten eten als jij JA zegt, enz enz. zodat hij weet dat jij dominanter bent, en niet zijn gelijkwaardige partner. en dan natuurlijk straffen en belonen op bepaalde gedragingen tegen andere mensen...
Alle reacties Link kopieren
1 van mijn katten kan mijn vriend niet luchten of zien. Zodra hij bij mij thuis is dan verdwijnt de kat. Hij kijkt hem vuil aan, draait zich arrogant om en wandelt weg. Meestal gaat hij in de kast zitten en dan observeert hij van een afstand. Hij wil absoluut niet door hem geaaid worden. De kat in kwestie ziet mij als zijn bezit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een redelijk jaloers aangelegde kat.

Sommige van mijn vrienden heeft ie zelfs aangevallen en als er een van op bezoek is dan gaat kat zeer demonstratief op mijn schoot liggen en kijkt de man aan met zo'n "waag het is om er aan te zitten"blik. Bij vrouwen doet ie dat eigenlijk nooit, dan gaat ie heel zielig zitten piepen om geaaid te worden ( het is net een mensen-man).



Hij heeft dat niet bij alle mannen overigens, de mannen die ik echt leuk vind, daarbij gaat ie aandacht aan hun ragen en wil ie bij hun op schoot. Raar beest. maar als ie echt vervelend woerdt pleur ik m gewoon op t balkon.



Wat de hond betreft, die zitten heel anders in elkar en idd de hond wijst je ex zijn plaats. Dat moet je niet accepteren, dus zoals gezegd, hond niet meer op je arm maar op e grond en stuur m naar zijn plaats als je de deur open doet. Hond moet weer leren dat mensen altijd bovenhonden staan, anders wordt ie straks vals.
Alle reacties Link kopieren


Jep, honden kunnen zeker jaloers zijn. Mijn ouders hadden vroeger ook een hond maar die moest de deur uit toen ik geboren werd omdat ie jaloers was en mij steeds wou bijten.

Dus moesten ze kiezen, hond de deur uit of mij de deur uit, gelukkig mocht ik blijven. ;)







De hond van mijn zusje (ze woonde toen nog thuis) probeerde mij steeds weg te houden bij mijn zoontje als ik bij haar op visite was.

Zolang mijn zoon stil was ging het wel goed maar zodra die begon te huilen en ik ernaartoe wilde lopen ging de hond me voor mijn voeten lopen.

We zijn er achter gekomen dat de hond mijn zoontje zag als deel van de roedel en dat ik (omdat ik maar te gast was) onderaan in de rangorde stond.Eerst mijn zusje dan mijn moeder dan de hond en dan pas ik.

Dat hebben we hem dus maar snel afgeleerd.

Bij mij thuis was er nooit wat aan de hand als mijn zusje haar hond meenam maar in zijn eigen territorium dat wel.

Jalozie ken ik ook wel ja.De hond is een keer een weekje bij ons geweest omdat ze loops was en gezellig knuffelen op de bank was er in die week niet bij.Steeds die neus ertussen en maar aandacht trekken.Hebben heel wat ingehaald toen ze weer weg was. :P
Alle reacties Link kopieren
Dit topic wordt verplaatst naar Overige.
Alle reacties Link kopieren
Honden leven inderdaad in een roedel, en de roedelleider ben jij.



Als er een kind geboren wordt, of er komt een nieuwe pup in huis (de hond ziet geen verschil), zal hij proberen zijn positie binnen de roedel te handhaven.

Je zult dan heel alert moeten zijn en zijn positie bevestigen en dat is niet zo moeilijk, alleen dien je heel consequent te zijn én te blijven.

Hoe hoger in de rangorde, hoe meer privileges.



Zo ook b.v. met eten. In een roedel eet eerst de roedelleider, daarna pas de lagergeplaatste honden. En de allerlaagste krijgt wat er over blijft.

In de praktijk houdt dit in dat jij dus als eerste eet (de roedelleider) en de overigen (de huisgenoten) en dan pas de hond als allerlaatste.

Heb je twee honden dan geeft je eerst de dominantste hond zijn etensbak en bij wijze van spreke een seconde later de lager geplaatste hond.



En dit dien je dan heel consequent te doen. Dus als er bezoek komt en de hond wordt als eerste aangehaald of begroet en jij laat dat toe, dan bevestig jij als roedelleider zijn gedrag én zijn positie.

Dus als er bezoek komt , dient dat eerst het kind of de baby te begroeten en daarna pas de  hond. Vraag ook of ze dat doen. Daarmee bevestig je keer op keer wat zijn plaats is en dan zal hij niet zo snel jaloers worden.



Als jij (of een van kinderen) de deur uit gaat, of juist thuis komt, dan gaat de hond, als laagstgeplaatste het laatst naar buiten of naar binnen.



Een lagergeplaatste hond zal nooit zijn bek boven die van de roedelleider of hoger geplaatsten uit mogen houden, tenminste als hij zijn plaats kent en de roedelleider een sterke positie heeft én de juiste signalen afgeeft.

Jij hebt hem om je arm gedragen en voor hem was dat een teken dat zijn bek toch wel heel dicht bij de 'bek' van de roedelleider was.

Hij was letterlijk en figuurlijk een plaatsje op geschoven.



Probeer maar eens om op de grond te gaan liggen en de hond bovenop je te laten liggen. Als hij zonder aarzelen zijn bek boven jouw mond verheft, kent hij zijn plaats niet en zul je consequent moeten ingrijpen.

Heeft hij moeite om zijn bek boven jouw mond te houden, dan kent hij zijn plaats, maar blijf dan consequent.



Je hond verdient het om 'honds' behandeld te worden, wat dat is de enige taal die hij begrijpt en kent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven