wat te doen aan naaktslakken in je huis?

14-07-2007 17:39 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je dit eens lezen.



Dit vond ik bij www.milieuloket.nl:

Slakken zijn niet allemaal even schadelijk; huisjesslakken, bijvoorbeeld leven vooral van verwelkte bladeren en algen; de wijngaardslak is een zeldzame diersoort, maar kan schadelijk zijn. Eigenlijk is alleen de strijd tegen de naaktslak te verantwoorden.



Slakken vermijden en bestrijden



-           ;Een vochtige omgeving kan slakken aantrekken; probeer het vocht af te voeren.



     

-           ;Padden, kikkers, loopkevers, egels, lijsters, spitsmuizen en spreeuwen zijn natuurlijke vijanden van de slak.



     

-           ;Hysop, salie en tijm willen wel eens helpen om slakken te verjagen; coniferen trekken juist slakken aan.



     

-           ;U kunt slakken uit zaaibedden houden door er zaagsel, dennennaalden, gemalen schelpen, as of fijngedrukte eierschalen omheen te leggen. In tuincentra kunt u richels kopen die op dezelfde manier toegepast kunnen worden.      



Slakken vangen



-           ;Slakken kunt u vangen met ingegraven jampotjes, half gevuld met bier of suikerwater; ze komen er 's avonds op af en verdrinken. Deze methode trekt ook slakken uit de omgeving aan.



     

-           ;Door een omgekeerde dakpan neer te leggen kunt u slakken lokken; effectiever is om ze met de hand te verwijderen. Gebruik liever geen slakkenbestrijdingsmiddelen en folter ze niet met zout. Tegen de schemering kunt u de slakken verzamelen en snel doden met behulp van kokend water.





Op www.tuinen.nl:



Natuurlijke vijanden

De naaktslak heeft veel natuurlijke vijanden. Padden, egels en vogels lusten graag een hapje slak. Slakken kruipen niet graag over droge, scherpe producten. Rond gevoelige planten kunt u een rand van vijf centimeter breed, grind, zaagsel, hulstbladeren, gestampte eierschalen of houtas strooien. Ook de geur van Oostindische kers, salie, hysop, tijm en knoflook houd de slak op afstand.



Bestrijden

Om slakken te vangen kunt u een vochtige schuilplaats in de tuin maken waar u regelmatig de slakken vandaan kunt halen. Slakken zijn dol op melk en bier, een bekertje hiervan in de tuin gegraven zal vele slakken doen verdrinken. Als biologisch bestrijdingsmiddel zijn tegenwoordig aaltjes te koop die op de slakken parasiteren en ze doden. Bestrijdingsmiddelen tegen slakken die te koop zijn voor particulieren en die gemaakt zijn op basis van metaldehyde en methiocarb bevatten giftige bestanddelen en zijn daarmee schadelijk voor andere dieren die hiermee in aanraking komen. Pas dus op met het gebruik ervan. Tegenwoordig is er ook een geheel veilige slakkenkorrel die alleen de slak doodt. De naam is Escargo en de werkzame stof is ferri-fosfaat.



Lees dit ook eens.



Hier kun je ook eens kijken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
nou ja , dat wou ik helemaal niet plakken :)





ik heb tips kunnen vinden :



zout strooien bij ingangen , vochtvreters plaatsen , bijv. onder je keukenblok , ze komen af op kattenvoer , ze kunnen aan je hond vastzitten ???? , zal nog even zoeken
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Bestrijd naaktslakken met natuurlijke vijanden

De slakkenplaag van vorige jaar staat voor veel tuinliefhebbers vers in het geheugen. Een zachte winter, veel regen. De ideale omstandigheden voor naaktslakken. Er waren zoveel dat ik in actie moest komen. Nadat mijn ruwharig dwergteckel Loekie een vergiftiging opliep door het eten van (m.b.v. slakkenkorrels) gedode slakken, ben ik zo geschrokken erdoor geworden, dat ik naar andere alternatieven ben gaan zoeken om de slakkenproblemen in de tuin op te lossen. Zout op de slakken strooien is slecht voor de tuin. Schaaltjes met bier hielpen evenmin, omdat Loekie het bier steeds opdronk en dronken door de tuin liep. In mijn zoektocht ben ik een product tegengekomen waarover ik zeer enthousiast over ben geworden. Het gaat om nematoden (aaltjes) en deze zijn natuurlijke vijanden van de naaktslakken. Puur uit enthousiasme en gegeven het succes dat ik met de nematoden boekte heb ik besloten om in deze producten te handelen. Om meer te weten over de werking van natuurlijke vijanden kunt u mijn site bezoeken: http://www.biocontrole.nl De natuurlijke vijanden zijn volledig onschadelijk voor mens en dier. Egeltjes en vogels kunnen aangetaste slakken eten zonder ziek te worden. Een evenwichtige natuur, zonder gif en zieke dieren is mij alles waard. Vandaar!!!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat je ook doet, strooi geen zout!



Ik had het ook, had gehoord dat slakken niet tegen zout kunnen, dus had een randje zout om mijn aanrecht gestrooid. Dan komen ze daar in elk geval niet op, dacht ik. Nou, een slak denkt dus blijkbaar niet: he, zout, ik ga terug. Een slak glibbert gewoon door. En spettert dan uit elkaar in een vieze, slijmerige massa. Op mijn aanrecht.
Alle reacties Link kopieren
Beste Wouter, ik zit met hetzelfde probleem, alleen komen de naaktslakken bij mij niet verder dan de keuken en ik weet waar ze vandaan komen. Bij mij zitten ze in een afvoerputje en ja ze komen inderdaad op vocht af. In de winter zie je ze bijna niet en 'snachts komen ze binnen. Ze kunnen door hele kleine gaatjes binnenkomen en bij mij helpte bier in ieder geval niet, ook zout niet al hoor je dat vaak dat het wel zal moeten helpen. Naaktslakken zijn aaseters, dus je moet in ieder geval zorgen dat je geen afval in de buurt hebt liggen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd zoals kattenbakgrind en scherpedingem zoals eierschalen. Zelfs heb ik koffiedik en knoflook geprobeerd wat ook zou moeten werken maar nee hoor. Bij mij komen ze op het kattenvoer af.

Wat ik gehoord heb dat wel helpt dat is hyssop in de buurt te planten waar je denkt dat ze binnenkomen, gegarandeerd dat ze allemaal in de plant gaan zitten. Als je hem gebruikt als kruid ben je hem kwijt want ze vreten hem totaal op.

In ieder geval alle kleine gaatjes dichtspuiten met silliconenkit en zorgen dat je geen afval vlak bij de deur hebt liggen zijn in ieder geval een paar tips.



Ik had ook naaktslakken in de keuken. Na alle zichtbare kieren te hebben dichtgestopt, ben ik er na twee jaar (!) achter gekomen dat ze achter en onder m'n keukenkastjes vandaan kwamen: m'n vaatwasmachine-aansluiting lekte!

Sinds de loodgieter is geweest heb ik geen last meer van naaktslakken (die zich trouwens 's nachts tegoed deden aan het kattenvoer in de keuken, en ook op de muren liepen).

Heb ook meteen een lekkage in de meterkast laten verhelpen, om nieuw overlast te vermijden.



De loodgieter legde uit dat dit een veelvoorkomend probleem is waar naaktslakken door komen: kleine lekkages die ons amper opvallen, maar voor die beesten genoeg zijn om ons huis op te zoeken!



Het probleem waarmee ik deze topic startte is nu opgelost, onder voorbehoud van wat er in de toekomst nog kan gebeuren.  We zijn onder de vloer gegaan en daar was het redelijk droog.  Maar er lag toch nog erg veel puin en afval van de nieuwbouw zo'n slordige 40 jaar jaar geleden ! Het hout was zwaar vermolmd en bij nader inzien toch vochtig.  Een unieke plek voor slakken om hun eitjes te leggen.  Ook vonden we een deels vervallen muur (bij de spouw) een vochtige leiding en diverse spleten langs de muurdoorvoer van die leidingen.  Alles dus onder de vloer weggehaald en gaten / spleten dichtgemaakt.  Ook boven de vloer alles dichtgekit (oude plinten er uit, naden opgevuld en nieuwe plinten er op)  Maar eerst dus de bron proberen te vinden, ook wat je niet direct ziet.  We hebben ze niet meer gezien, afkloppen !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.filmfocus.nl/films
/20226-Flushed-Away.
html?PHPSES
SID=ef6120488c35b
9c1374467aa9c5c6170
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Even door de bloem en hoppa; zo de wok in om te frituren. Lekker met een knoflooksausje
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Wie is Wouter? :D



Buiten is het zeker weer een plaag dit jaar, mijn moeder klaagt steen en been en ik hoor eigenlijk iedereen met een tuin erover...
Alle reacties Link kopieren
Het krioelt werkelijk hier van alle soorten slakken. Gelukkig komen ze hier niet in het huis.

In mijn andere huis kwamen ze naar binnen via het kattenluik.



Toch moet er via de alom bekende tuinbedrijven wel iets te krijgen zijn.

Ik meen, dat er ook potjes bestaan waar je ze in kunt vangen. Ze blijven dan wel in leven, maar je kunt ze wel ergens in een weide oid droppen.



Ik vraag me ook af, wie is Wouter!
Alle reacties Link kopieren
Wouter is de meneer rechts op de foto.
Alle reacties Link kopieren
Ze van kleding voorzien. Sorry, hoor, meligheid. Het enige wat ik van slakken weet, is dat bruin bier nog weleens schijnt te helpen.
Alle reacties Link kopieren
OMG!!!! Ik krijg weer flashbacks van vorig jaar! Een gokje: woon je in Amsterdam in een oud huis? Daar komt het namelijk vaker voor. Ik heb het ook gehad en kwam erachter wat de oorzaak was: vocht

De vloer bestond maar uit 1 houtlaag (je kon zo de grond eronder zien) en mijn wasmachine lekte (wat ik niet wist), dus het was sowieso erg vochtig in huis. De slakken komen daar echt op af. Ik kwam eens een keer thuis van het uitgaan, schopte mijn schoenen uit en stapte midden in een naaktslak! Aaargh!!! Het werd op een gegeven moment steeds erger; ze begonnen ook nesten te maken. Wat kun je doen? Idd, zout geeft alleen maar een hoop ellende! Je moet je vloeren eens goed isoleren, laminaat of nog een laag vloerbedekking eroverheen leggen en dan nogmaals alles afkitten. Anders gaan ze niet weg!

Ik had daar helaas geen geld voor en door de ademhalingsproblemen die ik kreeg door de hoge vochtigheidsgraad in combi met de slakken ben ik maar verhuisd :S

Sterkte...
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven