Hoe kies je een scooter?

21-11-2017 18:58 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn hele leven heb ik 1 x op een brommer gezeten. Verder wel al meer dan 20 jaar mijn rijbewijs, we hebben een gezinsauto en verder doe ik alles op de fiets. Door een verhuizing wil ik een scooter kopen, met de auto naar mijn werk is niet echt een optie en op de fiets kan best een keer met mooi weer en als ik geen tijdsdruk heb, maar eerder incidenteel dan structureel.

Maar hoe kies je nou een scooter? Waar let je op? Mensen met ervaring en kennis van?

Wat ik zoek: een retro scooter. Want die vind ik gewoon leuk.
Kind (6) moet achterop kunnen zodat ik hem onderweg, wel dicht bij huis, op school af kan zetten. Het is fijn als ook puber een keer achterop kan. Dus een ruime zit met een rugsteuntje is wel vereiste. Plus dat er een redelijk grote tas nog op een dragertje achter moet kunnen.

Af te leggen afstand is 10 km heen en 10 km terug, meerdere keren per week.
Omdat ik ook op een snorscooter een helm zou dragen, zeker ook kind, kan ik evengoed voor een bromscooter gaan. En vanwege het geluid liefst een 4takt.

Maar dan. Merk? Model? Opties? Accessoires?

Wie heeft er inzichten en/of advies?
Naar een winkel waar ze die dingen verkopen? Of zeg ik dan iets heel raars? ;-)
Alle reacties Link kopieren
10 km? Waarom niet een goede fiets?
Ik heb zo'n 9 jaar terug mijn 1e scooter gekocht. Gewoon genomen wat ik er leuk uit vond zien. Achteraf bleek het een wat te lichte scooter voor mij. Scooter zelf woog zo'n 85kg en ik zelf ook. Ik heb daar wel gewoon 3 jaar op gereden, maar toen ik een andere zwaardere kocht, merkte ik het verschil goed. Veel stabieler en betere wegligging. Dat is dus wel iets om naar te kijken.
Ik heb onze dochter soms ook achterop, heb daar een los rugsteuntje voor die ik er dan op zet. En ik heb altijd een rugzak op voor mijn spullen. Vind dat prima rijden. In mijn buddy heb ik standaard een regenpak, mijn slot, papieren en dan is hij al zowat vol :) Ik heb zelf een sym fiddle 3, is een retro model. Lijkt op een vespa, behalve de prijs :mrgreen: je hebt ook van die retro modellen met een breed stuur, maar die vind ik zelf niet prettig. Op een fietspad is het niet zo fijn, omdat het een breed geval is. En ze hebben een vrij lage zit. Ik zit wat hoger en goed rechtop, dat vind ik zelf fijner zitten. Ook met mijn knieën.
Ik zou gewoon eens gaan kijken bij een winkel en daar eventueel wat proefritten maken. Ik ben iig over sym erg tevreden. Ben nu aan mijn 4e scooter bezig van dit merk en heb er nooit problemen mee gehad. Ik wissel ze wel rond de 10.000-15.000km in. Dan krijg je er nog een leuk bedragje voor en heb ik weer wat nieuws voordat er groter onderhoud nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch sneller voor een snorscooter gaan dan voor een bromscooter.
Vooral omdat je kind ( hoe oud is die ? ) meerijdt.
25 km per uur of 45 km per uur is nogal een verschil als je een ongeluk maakt.
En met een bromscooter moet je ook op de weg tussen de auto's en overig verkeer en dat vind ik toch wat gevaarlijker.
Bluesheep schreef:
21-11-2017 19:12
Ik zou toch sneller voor een snorscooter gaan dan voor een bromscooter.
Vooral omdat je kind ( hoe oud is die ? ) meerijdt.
25 km per uur of 45 km per uur is nogal een verschil als je een ongeluk maakt.
En met een bromscooter moet je ook op de weg tussen de auto's en overig verkeer en dat vind ik toch wat gevaarlijker.
Dat ligt natuurlijk wel aan de afstand waar je je kind moet afzetten. En over wat voor wegen je dan moet. Ik moet kind hier in de wijk afzetten, dus allemaal 30km in de woonwijk en 2 keer oversteken over een drukkere weg. Dan maakt het weinig uit of je een brom- of snorfiets hebt natuurlijk. En hoe denk je dat vallen met 25km/u zonder helm voelt? Ik vind het bij dochter toch echt een fijner gevoel dat ze een helm op heeft. Dan is dat hoofdje in ieder geval goed beschermt.
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 21-11-2017 19:17
11.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
21-11-2017 18:59
Naar een winkel waar ze die dingen verkopen? Of zeg ik dan iets heel raars? ;-)
Ga ik ook doen, maar ik hoor ook graag ervaringen van gebruikers.
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
21-11-2017 19:08
10 km? Waarom niet een goede fiets?
Ik heb een goede fiets. Waarom dat vaak geen optie is staat in de OP.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
21-11-2017 19:10
Ik heb zo'n 9 jaar terug mijn 1e scooter gekocht. Gewoon genomen wat ik er leuk uit vond zien. Achteraf bleek het een wat te lichte scooter voor mij. Scooter zelf woog zo'n 85kg en ik zelf ook. Ik heb daar wel gewoon 3 jaar op gereden, maar toen ik een andere zwaardere kocht, merkte ik het verschil goed. Veel stabieler en betere wegligging. Dat is dus wel iets om naar te kijken.
Ik heb onze dochter soms ook achterop, heb daar een los rugsteuntje voor die ik er dan op zet. En ik heb altijd een rugzak op voor mijn spullen. Vind dat prima rijden. In mijn buddy heb ik standaard een regenpak, mijn slot, papieren en dan is hij al zowat vol :) Ik heb zelf een sym fiddle 3, is een retro model. Lijkt op een vespa, behalve de prijs :mrgreen: je hebt ook van die retro modellen met een breed stuur, maar die vind ik zelf niet prettig. Op een fietspad is het niet zo fijn, omdat het een breed geval is. En ze hebben een vrij lage zit. Ik zit wat hoger en goed rechtop, dat vind ik zelf fijner zitten. Ook met mijn knieën.
Ik zou gewoon eens gaan kijken bij een winkel en daar eventueel wat proefritten maken. Ik ben iig over sym erg tevreden. Ben nu aan mijn 4e scooter bezig van dit merk en heb er nooit problemen mee gehad. Ik wissel ze wel rond de 10.000-15.000km in. Dan krijg je er nog een leuk bedragje voor en heb ik weer wat nieuws voordat er groter onderhoud nodig is.
Kijk gewicht, daar zou ik nooit aan gedacht hebben. Wegen die dingen maar zo weinig? Nooit geweten.
Thanks voor je input!
Alle reacties Link kopieren
Bluesheep schreef:
21-11-2017 19:12
Ik zou toch sneller voor een snorscooter gaan dan voor een bromscooter.
Vooral omdat je kind ( hoe oud is die ? ) meerijdt.
25 km per uur of 45 km per uur is nogal een verschil als je een ongeluk maakt.
En met een bromscooter moet je ook op de weg tussen de auto's en overig verkeer en dat vind ik toch wat gevaarlijker.
Met een brom scooter kun je ook gewoon 25 rijden natuurlijk. En de route over de weg is vrij veilig, zowel naar school als naar mijn werk.

Scooters op het fietspad brengen weer andere gevaren met zich mee...
Alle reacties Link kopieren
10 kilometer doe ik elke dag op de fiets. 20/25 minuten en je bent er. Waarom is dat geen optie?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Oh Patch, wat leuk! Een scooter past bij je!
Ik had een Vespa'tje :heart:
Ding deed het top, heeft me nooit laten staan. Een LX50, voldoet aan al je eisen, maar is wel aan de prijs.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste scooter was zo eentje, met een breed stuur.
Afbeelding

Achteraf was dat stuur echt heel vervelend. Ik moest vrij ver draaien voor een kleine correctie en hij reageerde niet snel genoeg. Ik ben 1.80 dus stuur kwam bij een scherpe bocht erg dicht bij de knieën.

Nu een Kymco Like. Die heeft een kort, recht stuur. Dat stuurt net even fijner en de scooter reageert sneller op een correctie.
Wat ik daar verder fijn aan vind is de treeplank waar een boodschappenshopper op past. Zelfs nog 2 boven elkaar als je de lichte tas bovenop gooit.

Hoog windscherm scheelt enorm met nat worden bij hevige regen.

Let op als je een Chinees retro geval aanschaft. Niet iedere bromfietswinkel heeft onderdelen of repareert die scooters.
tickel wijzigde dit bericht op 21-11-2017 20:06
7.63% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-11-2017 19:33
10 kilometer doe ik elke dag op de fiets. 20/25 minuten en je bent er. Waarom is dat geen optie?
Waarom moet het voor een ander een optie zijn als het voor jou een optie is?
Nooit gehoord van persoonlijke voorkeuren wat betreft vervoer?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
21-11-2017 19:19
Met een brom scooter kun je ook gewoon 25 rijden natuurlijk. En de route over de weg is vrij veilig, zowel naar school als naar mijn werk.

Scooters op het fietspad brengen weer andere gevaren met zich mee...
Hou wel rekening dat je dan alsnog niet op veel fietspaden mag rijden. 25 tussen snelverkeer (auto's) is ook niet fijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
21-11-2017 19:15
Dat ligt natuurlijk wel aan de afstand waar je je kind moet afzetten. En over wat voor wegen je dan moet. Ik moet kind hier in de wijk afzetten, dus allemaal 30km in de woonwijk en 2 keer oversteken over een drukkere weg. Dan maakt het weinig uit of je een brom- of snorfiets hebt natuurlijk. En hoe denk je dat vallen met 25km/u zonder helm voelt? Ik vind het bij dochter toch echt een fijner gevoel dat ze een helm op heeft. Dan is dat hoofdje in ieder geval goed beschermt.
Volgens mij zei to dat ze hoe dan ook een helm draagt en sowieso kind.
Wat me ook logisch lijkt ondanks een snorscooter.
Dan val ik idd liever bij 25 km per uur dan bij 45 km.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier zeer tevreden met de Sym Fiddle III. Goede (koude) start, zit lekker, erg ruim, redelijk zuinig, tassenhaakje tussen de voeten, voor een prima bedrag te verzekeren, niet te veel lawaai, ruime buddy, zowel in snor- als bromuitvoering, rugsteuntje mogelijk..
happy__ wijzigde dit bericht op 21-11-2017 20:14
9.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
21-11-2017 19:19
Met een brom scooter kun je ook gewoon 25 rijden natuurlijk. En de route over de weg is vrij veilig, zowel naar school als naar mijn werk.

Scooters op het fietspad brengen weer andere gevaren met zich mee...

Je kunt er idd 25 mee rijden maar je moet alsnog over de normale weg en ik denk dag de auto's het niet heel fijn vinden als jij daar met 25 km per uur rondrijd terwijl je hen op houdt.
En als je toch van plan bent 25 te rijden, waarom dan een bromscooter halen ?
Alle reacties Link kopieren
Labyrint schreef:
21-11-2017 19:39
Oh Patch, wat leuk! Een scooter past bij je!
Wel hè? :)
Goed excuus om een leuke lange leren jas te kopen ook :D
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
21-11-2017 20:14
Wel hè? :)
Goed excuus om een leuke lange leren jas te kopen ook :D
Ik hoop een goed gevoerde, het is koud op een scooter. En bij regen is leer niet heel handig.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Bluesheep schreef:
21-11-2017 20:13
Je kunt er idd 25 mee rijden maar je moet alsnog over de normale weg en ik denk dag de auto's het niet heel fijn vinden als jij daar met 25 km per uur rondrijd terwijl je hen op houdt.
En als je toch van plan bent 25 te rijden, waarom dan een bromscooter halen ?
Omdat ik de keus wil hebben tussen 25 en harder. Ik op grote delen van de route naar mijn werk, buiten de bebouwde kom, landwegen, harder dan 25 kan. Alleen naar school hoeft dat niet per se, door de wijk en niet al te ver weg. Met een snor zou ik daar ook rijden, dus als ze zich willen ergeren doen ze dat toch wel. Auto’s kunnen daar ook niet hard. Het is niet dat ik kilometerslang voor ze tuf ofzo.

De keus voor een scooter en brom ipv snor is al gemaakt op basis van een aantal overwegingen. Dat is dan ook mijn vraag niet.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
21-11-2017 20:03
Mijn eerste scooter was zo eentje, met een breed stuur.
Afbeelding

Achteraf was dat stuur echt heel vervelend. Ik moest vrij ver draaien voor een kleine correctie en hij reageerde niet snel genoeg. Ik ben 1.80 dus stuur kwam bij een scherpe bocht erg dicht bij de knieën.

Nu een Kymco Like. Die heeft een kort, recht stuur. Dat stuurt net even fijner en de scooter reageert sneller op een correctie.
Wat ik daar verder fijn aan vind is de treeplank waar een boodschappenshopper op past. Zelfs nog 2 boven elkaar als je de lichte tas bovenop gooit.

Hoog windscherm scheelt enorm met nat worden bij hevige regen.

Let op als je een Chinees retro geval aanschaft. Niet iedere bromfietswinkel heeft onderdelen of repareert die scooters.
Chinese retro was ook noet het plan, ik ga graag voor degelijk. Wat je zegt over het stuur zal ik goed op letten bij proefritten. Puur op uiterlijk vind ik zo’n breed stuur wel leuk.
pejeka schreef:
21-11-2017 19:33
10 kilometer doe ik elke dag op de fiets. 20/25 minuten en je bent er. Waarom is dat geen optie?
Ik fiets zelf echt flink door, maar 10 kilometer in 20 minuten is wel heel snel. Zeker als je verkeer in stoplichten meerekent. De meeste mensen fietsen zo'n 15km per uur, dus dat zou 40 minuten zijn, stoplichten niet meegerekend.

Dus dat jij zo'n speedy bent is mooi, maar dat zijn de meesten misschien niet.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
21-11-2017 20:04
Waarom moet het voor een ander een optie zijn als het voor jou een optie is?
Nooit gehoord van persoonlijke voorkeuren wat betreft vervoer?
Tuurlijk wel. En dan vervolgens de mond vol over onnodige luchtvervuiling...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven