Wanneer naar de huisarts?

27-03-2018 18:04 33 berichten
Sinds gisterenochtend heb ik het benauwd, sinds gisterenavond doen m'n longen zeer. Denk ik tenminste, bovenin m'n rug, voel het vooral erg bij ademen maar eigenlijk is het constant zeurend.

Hoesten doe ik ook maar lijkt vooral een droge hoest te zijn, geen slijm o.i.d. Heb het wel wisselend warm/koud en net koorts gemeten, maar dat is onhandig 1,5 uur na ibuprofen natuurlijk ;-) was nu 38.0.

Vooral dat benauwde gevoel is vervelend, ik ben moe en m'n ademhaling piept.

Hoe lang zouden jullie wachten met de huisarts bellen? Onze huisarts is meestal wat afwachtend, 'kijk het nog maar even aan'. Voel me al snel een zeikerd als ik daarheen bel.
Verwacht ook niet meteen een longontsteking ofzo omdat ik niet echt slijm ophoest, maar kunnen dit soort klachten ook bij griep horen (al ben ik verder niet ziek) of moet ik hiervoor toch aandringen op een afspraak?

Ik ben eigenlijk nooit echt ziek maar vooral het benauwde gevoel is vervelend. Vannacht amper geslapen en vandaag beperkt het me ook echt in m'n bezigheden..
Direct bellen.
Ik had allang gebeld....
Bij benauwdheid direct bellen. En nu buiten kantooruren met de huisartsen post.
Alle reacties Link kopieren
Bellen natuurlijk.
Nothing happens for a reason
Ik snap niet waarom je overdag niet even met je huisarts of assistent hebt gebeld. Benauwdheid is natuurlijk nooit goed. Nu moet je de HAP lastig gaan vallen. Zijn ze echt niet blij mee als je dit 2 uur eerder ook bij je eigen huisarts had kunnen vragen. Maar bij benauwdheid zou ik zeker wel bellen en daar niet de nacht mee ingaan.
Bellen.
En voor de volgende keer, mijn huisarts zegt altijd "als je er niet van kunt slapen is dat altijd reden om te bellen".

Vind ik eigenlijk een prima richtlijn.
Had ik toch naar man moeten luisteren en vanmiddag moeten bellen :-(
Maakt me wel duidelijk dat de drempel voor de huisarts te hoog is geworden en we echt op zoek moeten naar een andere huisarts. Dat gaat voor deze week nog op mijn lijstje.

Wel nu nog naar de HAP bellen? Hm, dat voelt ook zo lullig als ik overdag gewoon naar de huisarts had gekund. Misschien morgenochtend meteen om 8u naar de huisarts bellen? Zit nu ook met 3 kinderen thuis, man heeft avonddienst..
gizzmo-returns schreef:
27-03-2018 18:08
Ik snap niet waarom je overdag niet even met je huisarts of assistent hebt gebeld. Benauwdheid is natuurlijk nooit goed. Nu moet je de HAP lastig gaan vallen. Zijn ze echt niet blij mee als je dit 2 uur eerder ook bij je eigen huisarts had kunnen vragen. Maar bij benauwdheid zou ik zeker wel bellen en daar niet de nacht mee ingaan.

Ze maken zich niet zo druk bij de HAP hoor, tenzij je wekelijks belt.
Is gewoon hun werk, en krijgen ze gewoon voor betaald.
Het is de dorpsdokter niet hè, die je naast zijn dagelijkse praktijk uit zijn bed belt.
lilyjo schreef:
27-03-2018 18:10
Had ik toch naar man moeten luisteren en vanmiddag moeten bellen :-(
Maakt me wel duidelijk dat de drempel voor de huisarts te hoog is geworden en we echt op zoek moeten naar een andere huisarts. Dat gaat voor deze week nog op mijn lijstje.

Wel nu nog naar de HAP bellen? Hm, dat voelt ook zo lullig als ik overdag gewoon naar de huisarts had gekund. Misschien morgenochtend meteen om 8u naar de huisarts bellen? Zit nu ook met 3 kinderen thuis, man heeft avonddienst..

Nee, nu.
Alle reacties Link kopieren
Je kan de HAP sowieso even bellen. Meestal stellen ze een aantal vragen en aan de hand van jouw antwoorden beslissen ze of je wel of niet langs moet komen. Overleg kan natuurlijk altijd.
Ik zou nu wel even bellen om in ieder geval te overleggen.
Knuffelheks schreef:
27-03-2018 18:10
Ze maken zich niet zo druk bij de HAP hoor, tenzij je wekelijks belt.
Is gewoon hun werk, en krijgen ze gewoon voor betaald.
Het is de dorpsdokter niet hè, die je naast zijn dagelijkse praktijk uit zijn bed belt.
Bij onze HAP (grote stad) wordt je toch echt streng toegesproken als je al dagen ergens mee loopt en dan niet overdag je eigen huisarts ervoor belt....
Ik mag straks even terugbellen, ze gaan overleggen of ik toch even langs moet komen. Assistente (?) dacht van niet, omdat ik geen slijm ophoest verwacht ze niet iets ernstigs. Rugpijn zou ook van het hoesten kunnen komen aldus haar. Maar dan bel ik sowieso alsnog morgenochtend de huisarts.
Het was wel druk, zei ze. Dus dat klinkt niet hoopgevend ;-)
Alle reacties Link kopieren
Bij onze huisartsenpost niet. Het kan gebeuren. Soms lijkt iets overdag minder ernstig en blijkt 's avonds dat je het hebt onderschat.

Daarnaast: ze loopt er nu al te lang mee rond omdat de drempel hoog is om te bellen, dan moet ze vooral het idee krijgen dat ze bij de huisartsenpost een veeg uit de pan gaat krijgen. Goed zo, nog een drempel.
susan wijzigde dit bericht op 27-03-2018 18:27
0.44% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
gizzmo-returns schreef:
27-03-2018 18:15
Bij onze HAP (grote stad) wordt je toch echt streng toegesproken als je al dagen ergens mee loopt en dan niet overdag je eigen huisarts ervoor belt....
En terecht.
Onze huisarts spreekt de patiënten er ook op aan als ze bij ze hap komen met Iets waarvoor ze ook prima overdag hadden kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je hebt gebeld.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
gizzmo-returns schreef:
27-03-2018 18:15
Bij onze HAP (grote stad) wordt je toch echt streng toegesproken als je al dagen ergens mee loopt en dan niet overdag je eigen huisarts ervoor belt....

Hier niet. Nu moet ik wel zeggen dat ik zelden de HAP bel, en áls ik belde was het meestal voor een jong kind waar ik de nacht niet mee in durfde.

Kan me voorstellen dat er kwalen zijn waarbij je prima overdag kunt bellen, maar TO heeft dusdanige klachten dat ik zou bellen, al is het alleen maar om even te overleggen.
Goed dat je gebeld hebt.
Alle reacties Link kopieren
MIjn huisarts adviseerde deze site als richtlijn voor wel of geen contact, heb gelijk even griep opgezocht voor je:

https://www.huisarts.nl/ziekte-en-klachten/griep/
Knuffelheks schreef:
27-03-2018 18:08
Bellen.
En voor de volgende keer, mijn huisarts zegt altijd "als je er niet van kunt slapen is dat altijd reden om te bellen".

Vind ik eigenlijk een prima richtlijn.
Serieus?
Ik geloof dat ik toch eens wat vaker naar de huisarts moet, als ik op dit topic afga.
Dahlia74 schreef:
27-03-2018 18:26
MIjn huisarts adviseerde deze site als richtlijn voor wel of geen contact, heb gelijk even griep opgezocht voor je:

https://www.huisarts.nl/ziekte-en-klachten/griep/

Deze klachten hoeven niet per se op griep te wijzen, daarom is het goed dat ze even belt.
nononono schreef:
27-03-2018 18:28
Serieus?
Ik geloof dat ik toch eens wat vaker naar de huisarts moet, als ik op dit topic afga.

Ik kom er niet vaak en mijn huisarts kent zijn pappenheimers :)
Dahlia74 schreef:
27-03-2018 18:26
MIjn huisarts adviseerde deze site als richtlijn voor wel of geen contact, heb gelijk even griep opgezocht voor je:

https://www.huisarts.nl/ziekte-en-klachten/griep/
Dankje! Ik voel me niet doodziek ofzo, het is vooral de benauwdheid en het hoesten. Maar dit is pas de eerste keer sinds ik me kan heugen dat ik koorts heb.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je een andere huisarts gaat nemen. Je zou nooit bang moeten zijn contact op te nemen met de huisarts(assistent). Ik mag altijd bellen, en als ze denken dat het nodig is dat ik langskom zeggen ze dat en kan ik over het algemeen dezelfde dag terecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven