Wit jasje dat roze is verkleurd

01-04-2018 23:06 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een wit colbertje dat ik in de afgelopen 5 maanden 2x gedragen heb. Hij is nog nooit gewassen.

Nu zie ik net dat op 1 mouw, de kraag en op de voorkant roze vlekken zitten (het is een soort roze gloed). Toen ik hem de laatste keer in de kast hing zaten ze er nog niet en hij hing tussen 2 andere witte kledingstukken.

Iemand enig idee hoe dit kan?
Heb je het jasje ook niet gewassen met iets wat roze/rood is of waarin die kleur verwerkt is? Of is het tijdens het dragen in aanraking geweest met die kleuren?
Alle reacties Link kopieren
Het jasje kan alleen chemisch gereinigd worden en het is daarom nog nooit gewassen. Afgeven is een optie, alleen heb ik geen roze of rode kleding/tassen. En ik weet 99% zeker dat de vlekken er nog niet in zaten toen ik het terug in de kast hing. Vandaar dat ik verbaasd was toen ik het zag
Alle reacties Link kopieren
Als ik kleding heb wat helemaal wit is gooi ik gewoon een flinke scheut chloor over de vlekken. Na 1 minuut in de wasmachine en met een beetje wasmiddel wassen. Je kan er wat wasverzachter bij doen voor de geur.

Overigens staat er vaak dat iets alleen chemisch gereinigd kan worden en kan het gewoon in de wasmachine. Ik waste vroeger bv wollen colberts gewoon in de wasmachine. Ook suede kan je op de wolwas wassen maar niet drogen in de buurt van een verwarming.

Nu heb je er ook niets aan, het is het risico waard om het te proberen.

Een keer is het bij mij niet goed gegaan met chloor en dat was met zg travelstof. Verder al vele dingen weer wit gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Het is een vrij duur jasje en ik twijfel nog of ik het naar de stomerij zal brengen of zelf een poging zal wagen. Ik ben alleen heel nieuwsgierig naar de oorzaak van de verkleuring.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een beige winterjas gehad waarbij na 1 regenbui de naden ineens roze/oranje kleurden. Ik ben hiermee terug naar de winkel gegaan en ze hadden ooit eerder bij dit merk meegemaakt dat door chemische samenstelling de stof verkleurde. Dus misschien navraag doen bij het merk?
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goed idee. Ik kan wel even langs de winkel gaan waar ik het heb gekocht, misschien dat zij het eerder hebben gezien
Anders in de zon hangen. Dan verdwijnen die vlekken.
Alle reacties Link kopieren
Wat apart.
In uiterste nood zou je het nog in koudwaterverf roze of rood kunnen verven. Dat is beter dan het jasje helemaal niet meer kunnen dragen.
Maar ik zou eerst eens terug gaan naar de winkel.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg! Rood is een erg hardnekkig kleurpigment maar ik zou eerst een vlekkenmiddel uit het rek van een heel grote, goed gesorteerde super proberen. Anders het assortiment bij de bouwmarkt of drogist.

Dat spul zou ik wel eerst op een onopvallende plek testen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven