Betaalbare beginnerscamera?

02-06-2018 22:24 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Geen idee of er hier fotografie liefhebbers op het forum zitten, maar ik dacht het is het proberen waard: Ik vind het al mijn hele leven leuk om foto's te maken, maar heb dit altijd met simpele digitale cameras gedaan.
Nu wil ik deze zomer toch graag eens een iets 'professionelere' camera kopen, waar ik gewoon leuke foto's mee kan maken maar die ook betaalbaar is. Heeft iemand hier tips waar ik op moet letten/wat goede beginnerscamera's zijn? Is tweedehands een slecht idee? Qua budget wil ik liever niet veel hoger dan 300 euro, of is dit niet realistisch?
Alle reacties Link kopieren
Al eens een cursus gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Met een budget van max € 300,- kom je helaas niet ver. Ik heb het al voor je uitgezocht een paar maanden geleden ;).

Mijn hobby is koken en ik vind het leuk om foto's op Instagram te plaatsen van de maaltijden die ik heb gemaakt. Ik baalde alleen van de kwaliteit van mijn foto's (met de Nikon D70) . Ik was ook op zoek naar een goede camera. Ondertussen was mijn telefoon overleden (die kon niet tegen een wasbeurt) en iemand adviseerde mij om iets meer geld uit te geven aan een goede iPhone met een ingebouwde camera ipv een nieuwe telefoon en een goede camera aan te schaffen. Het beste advies ooit! Ik maak nu (al zeg ik het zelf :)) de mooiste foto's!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met de
Nikon D5300 + 18-55mm AF-P VR

Helaas wel wat duurder, maar met deze camera kon in heel veel.

Hieronder zit nog een beginners camera. De Nikon D3400 + AF-P 18-55 VR - Zwart
Deze is nog iets goedkoper, maar daar heb ik geen ervaring mee.

De 18-55 is de lens, daar kwam ik best ver mee. Alleen hij is niet heel lichtsterk. Vooral binnen merk je dat heel erg.
Met welke camera fotografeer je nu? Ik vermoed met een compactcamera, gezien de OP.
Inmiddels heb ik een semi-professionele camera en dan kom je in een compleet andere prijs/kwaliteitsegment terecht. Toch was mijn eerste digitale spiegelreflexcamera een instapmodel/beginnerscamera en heb ik daar echt mooie foto's mee kunnen maken. Uiteindelijk maak jij de foto; dus investeer zeker in een basiscursus fotografie.
Momenteel hebben ze hier deze beginnersspiegelreflexcamera met objectief voor de door jou genoemde prijs. https://www.bol.com/nl/p/canon-eos-4000 ... oductTitle
Natuurlijk heeft deze lens nooit het beste glas (kan ook niet voor die prijs voor camera en lens), maar het is zeker goed genoeg voor jouw doel. Maar bedenk vooraf welk soort camera bij je past. Dat is immers een persoonlijke voorkeur. Ik las net over fotograferen met iPhone; voor een ander kan dat een prima keuze zijn, maar ik zou er geen cent aan uitgeven. Daar staat tegenover dat ik altijd een enorm gewicht aan body en veel verschillende objectieven meesleep en dat ik best kan begrijpen dat veel mensen dat ook echt niet willen of kunnen (lichamelijk gezien). Maar je kunt ook gewoon eerst starten met 1 body en 1 lens. Dan kun je eerst kijken of je het leuk vindt en je geld hebt en dan er nog eens andere lenzen bij kopen. Dan is het mee te slepen gewicht niet zo groot.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 03-06-2018 07:28
44.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
300 euro is weinig hoor, ook voor een beginnerscamera..
ostara. schreef:
03-06-2018 00:30
Ik ben begonnen met de
Nikon D5300 + 18-55mm AF-P VR

Helaas wel wat duurder, maar met deze camera kon in heel veel.

Hieronder zit nog een beginners camera. De Nikon D3400 + AF-P 18-55 VR - Zwart
Deze is nog iets goedkoper, maar daar heb ik geen ervaring mee.

De 18-55 is de lens, daar kwam ik best ver mee. Alleen hij is niet heel lichtsterk. Vooral binnen merk je dat heel erg.
Maar welke camera's zijn lichtsterk (lichtgevoelig) dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de duurdere smartphones al heel mooie foto's leveren en een spiegelreflexcamera sjouw je je een breuk aan wat niet fijn is op je vakantie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mijn_naam schreef:
03-06-2018 06:09
Maar welke camera's zijn lichtsterk (lichtgevoelig) dan?
Het gaat niet om de camera ,
Maar om de lens.

De lens die ik noemde is een kitlens en niet zo lichtsterk. Dan zou je duurdere moeten kopen. Maar voor zo in het begin voldoet hij wel ( al ligt het er ook aan wat je wil fotograferen natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Met wat googlen kwam ik er inderdaad ook achter dat 300 euro wel erg minimaal is, dus misschien is het handiger nog wat langer door te sparen maar aan de andere kant vind ik het anders wel erg duur worden voor 'gewoon een hobby' zegmaar.
Ik maak vooral buiten foto's en ik gebruik nu inderdaad een compact camera, die ik in principe ook al mooie foto's vind maken maar ik zou het graag allemaal net wat scherper willen hebben en daar ook wat meer opties in hebben.
Alle reacties Link kopieren
kijk eens bij panasonic

https://www.cameranu.nl/nl/p1530785/pan ... ZoQAvD_BwE

deze is goed voor wat je wil en hij is betaalbaar en qua reviews super..
Je hoeft niet meteen voor een DSLR te gaan. Vraag jezelf eerst eens af wat je nu werkelijk doet en wilt gaan doen en pas daar je wensen op aan.
Tegenwoordig zijn systeemcamera's een goede tussenoplossing bijvoorbeeld. Maar ook een bridge camera kan uitkomst bieden.

Met een DSLR maak je niet per definitie betere foto's. Goed materiaal is maar het halve werk, de fotograaf doet een heel groot gedeelte.
CindyLemon schreef:
03-06-2018 10:21
Bedankt voor de reacties! Met wat googlen kwam ik er inderdaad ook achter dat 300 euro wel erg minimaal is, dus misschien is het handiger nog wat langer door te sparen maar aan de andere kant vind ik het anders wel erg duur worden voor 'gewoon een hobby' zegmaar.
Ik maak vooral buiten foto's en ik gebruik nu inderdaad een compact camera, die ik in principe ook al mooie foto's vind maken maar ik zou het graag allemaal net wat scherper willen hebben en daar ook wat meer opties in hebben.
Over wat voor opties heb je het dan?
Misschien eens naar een fotozaak gaan en je wensen voorleggen. Zij kunnen je vast ook goed adviseren. Dan kun je er met die info ook eerst thuis rustig over nadenken en voel en zie je het verschil tussen de camera's. En als je dan geen nieuwe camera koopt, weet je in elk geval ook waarom.
Want als ik dingen lees als dat je het graag net wat scherper wil hebben, zijn daar veel oplossingen voor te bedenken, waaronder een nieuwe camera, maar zelfs ook een legaal gratis fotobewerkingsprogramma als FastStone kan je misschien al een beetje helpen.
Alle reacties Link kopieren
Probeerde 2 dagen geleden al te reageren maar forum deed raar dus nog maar eens proberen. Ik heb een paar jaar geleden een canon eos 1200D aangeschaft. Hij was toen rond de 300 euro. Ik ben er erg tevreden mee. Het is een prima camera voor beginners. Ik weet niet of ze hem nu nog verkopen maar je zou kunnen kijken.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
03-06-2018 13:03
kijk eens bij panasonic

https://www.cameranu.nl/nl/p1530785/pan ... ZoQAvD_BwE

deze is goed voor wat je wil en hij is betaalbaar en qua reviews super..

ik herhaal mijzelf nog maar een keer.. Dit is echt een goede keuze !
Alle reacties Link kopieren
Vriend is hobby fotograaf en kwam na flink uitzoeken op deze panasonic DMC-G3
Op een forum zitten mensen die met diverse camera's dezelfde foto maken. Dan kun je goed het verschil zien. Deze doet echt niet onder voor de tig malen duurdere zgn professionele body\s Je ziet steeds meer fotografen zo'n kleintje nemen.
Btw de body zijn de kosten niet, lenzen zijn heel belangrijk. Ook handig met een adapter konden zijn oude lenzen ook gewoon op deze body.
nina1966 schreef:
04-06-2018 14:53
Vriend is hobby fotograaf en kwam na flink uitzoeken op deze panasonic DMC-G3
Op een forum zitten mensen die met diverse camera's dezelfde foto maken. Dan kun je goed het verschil zien. Deze doet echt niet onder voor de tig malen duurdere zgn professionele body\s Je ziet steeds meer fotografen zo'n kleintje nemen.
Btw de body zijn de kosten niet, lenzen zijn heel belangrijk. Ook handig met een adapter konden zijn oude lenzen ook gewoon op deze body.
Daar ben ik het echt niet mee eens; ken de foto's die de camera levert. Dat kwaliteitsverschil is echt enorm goed zichtbaar hoor! Voor een ander wellicht geen probleem; voor mij een absolute nooit kopen. Het is maar net welke eisen je stelt...
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
04-06-2018 18:35
Daar ben ik het echt niet mee eens; ken de foto's die de camera levert. Dat kwaliteitsverschil is echt enorm goed zichtbaar hoor! Voor een ander wellicht geen probleem; voor mij een absolute nooit kopen. Het is maar net welke eisen je stelt...
Heb je hier wel eens goed gekeken dan? https://www.dpreview.com/
Tijdschriftenverslindster schreef:
04-06-2018 18:35
Daar ben ik het echt niet mee eens; ken de foto's die de camera levert. Dat kwaliteitsverschil is echt enorm goed zichtbaar hoor! Voor een ander wellicht geen probleem; voor mij een absolute nooit kopen. Het is maar net welke eisen je stelt...
Precies dit.

Er zit wel degelijk verschil tussen professionele, prosumer en consumer bodies als het gaat om DSLR's.
En alles wat geen DSLR is, heeft per definitie een mindere kwaliteit.

Daarnaast doet het objectief een hoop voor je foto. Een goedkope kitlens levert een stuk minder kwaliteit dan het topsegment objectieven.
Vast brandpunt doet het ook altijd beter dan variabel/zoom.
nina1966 schreef:
04-06-2018 18:38
Heb je hier wel eens goed gekeken dan? https://www.dpreview.com/
Ik zei je toch al dat het verschil goed zichtbaar is? Ik zie dagelijks honderden foto's voorbij komen, waaronder die gefotografeerd met de Panasonic DMC-G3. Als jij het verschil niet ziet; tja... Ik dus maar al te goed. Maar zoals ik al zei, verschillen de eisen die je aan een camera stelt, per persoon. Deze kwaliteit zou voor mijn fotografieniveau en wensen compleet ontoereikend zijn. Dat wil niet zeggen dat het voor een ander geen goede keuze zou zijn. Ik zie heel veel mensen fotograferen met de allerduurste professionele camera's. terwijl ze geen benul hebben waar ze mee bezig zijn. Dan kun je m.i. je geld veel beter besteden en een simpelere camera kopen.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
04-06-2018 21:36
. Ik zie heel veel mensen fotograferen met de allerduurste professionele camera's. terwijl ze geen benul hebben waar ze mee bezig zijn. Dan kun je m.i. je geld veel beter besteden en een simpelere camera kopen.
En zelfs dan zie je een groot verschil vind ik |-)

Ik ben echt niet de beste fotograaf ( vind het wel heel leuk)

Maar als ik vanuit de automatische stand foto’s maak zijn ze nog steeds veel mooier dan de foto’s die ik met Mn iPhone maak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven