Voors en tegens tweede auto

24-12-2018 20:05 44 berichten
Verstandelijk weet ik dat het niet 100% noodzakelijk is in mijn situatie maar ik twijfel toch; man zag dat een collega van hem een leuk, klein, zuinig autootje te koop heeft staan. Nou twijfel ik al langer of het toch niet fijner zou zijn om voor mezelf weer een auto te hebben. Tot 6 jaar terug altijd gehad. De deur uitgedaan vanweg mijn toenmalige baan die met het OV beter bereikbaar was.

De 'voors' zijn helft minder reistijd naar mijn huidige (wel parttime) werk. Mijn ouders en zus wonen ruim 100 km bij me vandaan. Man werkt in ploegendienst, dus ook vaak in het weekend en heeft de auto dan nodig. Dus in het weekend niet altijd een auto voor de deur. Zoon is bijna op een leeftijd om naar zwemles, clubjes e.d. te gaan wat hier niet allemaal op de fiets te behappen is. Onze gezamenlijke auto is een behoorlijk grote stationwagen (man is groot en lang). Ik kan er prima in rijden, heerlijke auto, maar ik vind het toch vaak een bakbeest in de situaties waarin ik de auto gebruik. Autootje wat ik zou willen is zuiniger dan de stationwagen, ben maar 1.58 meter en voelt altijd zo uit verhouding, klein vrouwtje in een veels te grote auto, waarvan ik het grootste deel van de ruimte toch niet gebruik. Tot slot heb ik en vorm van reuma. Bewegen is heel goed alleen echt grotere afstanden fietsen e.d. gaat gewoon niet goed, veel pijn en kost veel energie.

Tegens zijn toch extra kosten (benzine, belasting, verzekering, onderhoud). Man werkt weliswaar in ploegendienst maar betekent doordeweeks toch redelijk vaak een deel van de dag een auto voor de deur, in ieder geval vaker dan wanneer hij een 9-5 baan zou hebben.

Ik vind het lastig. Ik merk dat ik al langer 'droom' van weer een eigen autootje, waarbij ik met plannen maken geen rekening hoef te houden met of onze auto wel of niet beschikbaar is.

Wat waren voor jullie redenen om een tweede auto aan te schaffen?
Alle reacties Link kopieren
Omdat we die nodig hadden!
Alle reacties Link kopieren
Als je weer gaat voor een tweede auto. Zou ik daar rustig over nadenken en niet die auto van je collega kopen. Als daar iets mis mee is krijg je alleen maar gedoe mee. Kijk rustig op Marktplaats voor een occasion die helemaal in helemaal in je straatje past. Dat is ook makkelijker onderhandelen dan met een bekende waarbij je toch dan snel de vraagprijs betaalt.
essychan wijzigde dit bericht op 24-12-2018 20:14
16.91% gewijzigd
Mijn voor was dat ik dan overal zou kunnen komen dus mijn zoekgebied voor een baan groter kon zijn. Vervolgens ging ik werken in de invalpool, en dan is om 7:00 uur opgeroepen worden en om 8:00 er zijn alleen mogelijk als je een auto hebt of als je heel hard kunt fietsen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 24-12-2018 20:15
0.18% gewijzigd
Zilveruitje schreef:
24-12-2018 20:09
Omdat we die nodig hadden!
Haha! ;) Maar wat waren bij jou de redenen dat je hem nodig had?
essychan schreef:
24-12-2018 20:12
Als je weer gaat voor een tweede auto. Zou ik daar rustig over nadenken en niet die auto van je collega kopen. Als daar iets mis mee is krijg je alleen maar gedoe mee. Kijk rustig op Marktplaats voor een occasion die helemaal in helemaal in je straatje past. Dat is ook makkelijker onderhandelen dan met een bekende waarbij je toch dan snel de vraagprijs betaalt.
Heb je helemaal gelijk in hoor! Toevallig is het wel precies een auto die in mij straatje past, klein, zuinig en veilig. Maar voor wat betreft de rest heb je zeker een punt.
Als het financieel kan, gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
trisquelle35 schreef:
24-12-2018 20:14
Haha! ;) Maar wat waren bij jou de redenen dat je hem nodig had?
Openbaar vervoer was geen optie,dus we hadden twee auto,s nodig!
Niet erg milleu bewust,ik weet het😊
Ik zie genoeg redenen om twee auto's te hebben. En als het om de kosten gaat, zou je die grote stationwagen ook nog kunnen inruilen voor een kleinere auto. Ik ken meerdere lange mannen die prima in kleine auto's passen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het inderdaad financieel kan hebben, zou ik ervoor gaan. Voor mij staat een auto gelijk aan vrijheid. Wij hebben maar één auto samen omdat we maar 1 parkeervergunning kunnen krijgen, maar ik heb hem eigenlijk bijna altijd in gebruik en mijn vriend heeft 'm gelukkig bijna nooit nodig.
essychan schreef:
24-12-2018 20:20
Als je het inderdaad financieel kan hebben, zou ik ervoor gaan. Voor mij staat een auto gelijk aan vrijheid. Wij hebben maar één auto samen omdat we maar 1 parkeervergunning kunnen krijgen, maar ik heb hem eigenlijk bijna altijd in gebruik en mijn vriend heeft 'm gelukkig bijna nooit nodig.

Het niet hebben van een auto kan ook voor vrijheid staan. De vrijheid om je geld voor andere doelen te gebruiken dan voor onderhoud auto.
Wij zouden in theorie met 1 auto kunnen (man vaart week op/week af en gebruikt dan auto van de baas). Maar als man dan thuis is en ik werk (4 dagen) zouden hij en zoon geen kant op kunnen (we wonen in een klein dorp). Dus hier twee auto’s. In man’s werkweek staan er dus twee auto’s voor de deur.. Het zij zo.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er dingen die je niet meer kunt doen als je een tweede auto koopt (vakantie etc)?
Zo niet, zou ik het zeker doen.

Wij hebben twee auto’s omdat we beide een auto nodig hebben voor werk. Maar met kind, zwemles, regen en reuma zou ik het wel weten.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-12-2018 20:22
Het niet hebben van een auto kan ook voor vrijheid staan. De vrijheid om je geld voor andere doelen te gebruiken dan voor onderhoud auto.
Daarom moet je het financieel wel kunnen dragen. Maar ik zou nooit meer zonder auto kunnen (en ik woon zelfs in Amsterdam). Voor mij staat het echt gelijk aan vrijheid, overal kunnen gaan waar ik wil, wanneer ik wil. Van niks en niemand afhankelijk om ergens te komen. 's Avonds laat ergens kunnen vertrekken en geen problemen dat het OV niet meer rijd (ik vind bij mensen slapen afschuwelijk). Geen gedoe als je ergens heen gaat waar het OV slecht geregeld is. Even langs de IKEA kunnen gaan en spul kunnen meenemen.

Maarja, het gaat hier om een 2e auto, niet het hebben van een auto. Dus dan is het eerder een financiële afweging.
Het is geen 2e auto maar jóuw auto. Zou er eentje bij een garage kopen die een half jaar garantie geeft op tweedehands.
Gezien jullie reacties heb ik toch wel een aantal goede redenen vóór ;). Financieel is het geen probleem inderdaad. Het is meer dat het toch wel een soort van decadent voelt misschien... en helemaal lief voor het milieu is het ook niet, al heb ik dus genoeg aan juist een klein, zuinig autootje. En inderdaad die vrijheid.. niet afhankelijk zijn van anderen of het OV, je eigen plan kunnen trekken.
Het is niet decadent als je anders geen auto tot je beschikking hebt. Decadent is als je een garage vol oldtimers hebt waar je in de zomer plezierritjes mee maakt. Een auto per persoon is gewoon nuttig.
trisquelle35 schreef:
24-12-2018 20:42
Gezien jullie reacties heb ik toch wel een aantal goede redenen vóór ;). Financieel is het geen probleem inderdaad. Het is meer dat het toch wel een soort van decadent voelt misschien... en helemaal lief voor het milieu is het ook niet, al heb ik dus genoeg aan juist een klein, zuinig autootje. En inderdaad die vrijheid.. niet afhankelijk zijn van anderen of het OV, je eigen plan kunnen trekken.

Weet je wat pas decadent is? Een stationwagen rijden terwijl een kleine(re) auto ook prima is.
Ik weet niet hoe het bij jou in de buurt zit maar ik woon in de stad en er zijn hier zo veel deelauto's. Het is voor mij een stuk voordeliger om de keren dat ik een auto nodig heb er zo een te gebruiken, dan om een eigen auto met alle vaste lasten te hebben.
Heb jij ook de mogelijkheid om een deelauto te gebruiken en heb je dat wel eens uitgerekend? (soms voelt dat eerder als 'geld uitgeven' omdat je dan heel gericht op dat moment moet betalen, terwijl vaste lasten er voor je gevoel gewoon bij horen)
Bij ons op de parkeerplaats staan 3 auto's. Het is haast noodzaak, want anders kun je onmogelijk op tijd op je werk verschijnen. De eerste bus komt zo rond 7.30 in het dorp. Als ik wel met ov. zou kunnen, scheelt de auto me bijna een uur enkele reis, en dat op 80 km. Keuze snel gemaakt.

Ondanks dat er een flinke prijs betaald voor moet worden, zouden er ook als de
noodzaak er niet zou zijn, vermoedelijk 3 staan. Een auto is een stuk gemak en geeft je veel vrijheid.
Keer het om: hij een compacte auto voor naar het werk want hij rijdt toch in zijn uppie naar werk. En jij de gezinsauto want jij rijdt vaker met kinderen en zo te lezen ook langere afstanden.

Omdenken ;)
Wij hadden allebei een auto toen we een relatie kregen. Is altijd zo gebleven, werken beide ook niet op plekken die eenvoudig met het openbaar vervoer te bereiken zijn. Hebben wel 2 kleine, zuinige autootjes. Als we grote dingen moeten vervoeren huren we een auto of lenen we een auto van familie of vrienden.
ClumsyNinja schreef:
24-12-2018 21:21
Ik weet niet hoe het bij jou in de buurt zit maar ik woon in de stad en er zijn hier zo veel deelauto's. Het is voor mij een stuk voordeliger om de keren dat ik een auto nodig heb er zo een te gebruiken, dan om een eigen auto met alle vaste lasten te hebben.
Heb jij ook de mogelijkheid om een deelauto te gebruiken en heb je dat wel eens uitgerekend? (soms voelt dat eerder als 'geld uitgeven' omdat je dan heel gericht op dat moment moet betalen, terwijl vaste lasten er voor je gevoel gewoon bij horen)
Maar dat geeft toch geen vrijheid om altijd eerst te moeten uitzoeken of zo'n auto beschikbaar is? En hoe kom je bij die auto of wordt ie op jouw gereserveerde tijdstip voorgereden?
Alle reacties Link kopieren
Decadent? Hier in de straat heeft iedereen 2 auto’s. Dorp, het begrip deelauto bestaat hier nog niet.
Ik heb altijd een eigen auto gehad en zou niet zonder kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
24-12-2018 21:36
Keer het om: hij een compacte auto voor naar het werk want hij rijdt toch in zijn uppie naar werk. En jij de gezinsauto want jij rijdt vaker met kinderen en zo te lezen ook langere afstanden.

Omdenken ;)
Inderdaad
Ik zie regelmatig dat man in zijn eentje de ‘grote’ auto meeneemt, die vervolgens de hele dag stilstaat op de parking bij zijn werk.
En vrouw + kids (je waardevolste bezit neem ik aan?!?) mogen de hele dag rondtouren in formaat koekblik. Ik snap dat nooit zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven