Huurwoning alleen of samen met vriend

26-12-2018 11:51 37 berichten
Mijn vriend en ik staan in mei 4 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning. Mijn collega vertelde mij dat ik eerst alleen moest gaan huren en mijn vriend een maand of 2 later moet inschrijven omdat ze anders naar onze beide inkomens kijken en dan niet in aanmerking komen voor een woning.

Ik heb hier geen verstand van en mijn vraag is dus of het zo werkt en of ze mij dan niet uit de woning kunnen zetten bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Je staat al 4 jaar ingeschreven. Ik neem aan dat je dan ook de spelregels van de woningbouw kent wat betreft inkomen e.d.?
Als je nog nooit alleen hebt gewoond dan inderdaad lekker een jaar ofzo alleen gaan wonen. Voor jezelf en niet om de boel te frauderen
Uit de woning zetten kan sowieso niet. Maar je staat toch altijd individueel ingeschreven of niet?
Alle reacties Link kopieren
Maar als er alleen naar jou inkomen gekeken word, dan is de kans groot dat je een 3 kamer woning krijgt, en als erdan kinderen komen dan is je huis binnen no time te klein.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
juicey schreef:
26-12-2018 11:51
Ik heb hier geen verstand van
.
Als de sodemieter je gaan inlezen dan over de procedure en de voorwaarden. En ja, dat moet je zelf doen en gaat een ander niet voor je oplossen.
Of je met z'n tweeën in aanmerking komt voor een sociale huurwoning kun je natuurlijk zo opzoeken.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Lees de informatie over passend toewijzen bij de corporatie waar je ingeschreven staat.

Als je alleen ingeschreven staat, dan kom je ook alleen op het contract. Ik weet niet of je vriend dat ook een goed idee vindt.

Als je samen te veel verdiend voor sociale huur, dan kun je in de vrije sector samen iets huren. Dan houd je geen sociale huurwoning bezet met een te hoog inkomen.
rafs wijzigde dit bericht op 26-12-2018 12:39
62.82% gewijzigd
Miskotto schreef:
26-12-2018 12:03
Maar als er alleen naar jou inkomen gekeken word, dan is de kans groot dat je een 3 kamer woning krijgt, en als erdan kinderen komen dan is je huis binnen no time te klein.
Als er geen geld is voor een normale woning kun je voorkomen dat er kinderen komen natuurlijk...
Ik heb ook eerst alleen gehuurd. Ik stond langer ingeschreven en heb gewoon huurwoning met 2 verdiepingen en 3 slaapkamers. Na half jaar ofzo was man(toen vriend) er zo vaak dat hij bij mij is ingeschreven.

Ons inkomen is inmiddels boven socialehuurgrens, maar ze mogen mensen er niet uitzetten enkel de huurverhoging maximaliseren. We zijn nu wel op zoek naar koopwoning.
1-Aapje schreef:
26-12-2018 13:20
Ik heb ook eerst alleen gehuurd. Ik stond langer ingeschreven en heb gewoon huurwoning met 2 verdiepingen en 3 slaapkamers. Na half jaar ofzo was man(toen vriend) er zo vaak dat hij bij mij is ingeschreven.

Ons inkomen is inmiddels boven socialehuurgrens, maar ze mogen mensen er niet uitzetten enkel de huurverhoging maximaliseren. We zijn nu wel op zoek naar koopwoning.
kijk daarom is er een tekort aan sociale huurwoningen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-12-2018 13:40
kijk daarom is er een tekort aan sociale huurwoningen
nou gelukkig zijn ze op zoek naar een koopwoning
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-12-2018 13:40
kijk daarom is er een tekort aan sociale huurwoningen
Precies!!
Daarom huur ik nu noodgedwongen dus wél in de vrije sector als alleenstaande met jong kind. Terwijl ik een inschrijftijd van 8 jaar heb.
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
26-12-2018 13:45
Precies!!
Daarom huur ik nu noodgedwongen dus wél in de vrije sector als alleenstaande met jong kind. Terwijl ik een inschrijftijd van 8 jaar heb.
even geduld, ze gaat er zo uit
Alle reacties Link kopieren
tenzij sander nu voorrang krijgt
rozamunda schreef:
26-12-2018 13:50
even geduld, ze gaat er zo uit
zij wel, maar TO wil ook graag onder valse voorwenselen een sociale huurwoning betrekken
Alle reacties Link kopieren
die krijgt een flat in haar eentje of een boven of benedenwoning.
Alle reacties Link kopieren
rozamunda schreef:
26-12-2018 13:50
even geduld, ze gaat er zo uit
Ach ik zit nu prima hoor! Van mij mag ze blijven..
Maar het is Kerst he? Even lekker mopperen
Alle reacties Link kopieren
Jullie staan nu samen ingeschreven voor een huurwoning, dan lijkt het mij logisch dat je dus ook een woning toegewezen krijgt voor twee personen en dat het feit dat jullie allebei een inkomen hebben al is meegenomen in de toewijzing. Volgens mij projecteert die collega haar eigen situatie op jullie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
S-Meds schreef:
26-12-2018 13:40
kijk daarom is er een tekort aan sociale huurwoningen
Er zijn gewoon sowieso een flink tekort aan huurwoningen. En koop die nog betaalbaar zijn.
Beetje sneu om mensen die gebruik maken van de faciliteiten op een manier die mag en kan aan te spreken.

Misschien klagen bij degenen die voor zo'n groot te kort bij alle soorten woonvormen hebben laten ontstaan.

Ik heb nu een koopwoning, na een particulierhuurappartmentje en een koopflatje. Ik heb 12 jaar ingeschreven gestaan en er kwam maar niks vrij. Niks. Ik kon uiteindelijk kopen. Maar ik snap wel dat je wanhopig word na jaren wachten.
Natuurlijk gaan mensen dan de mazen van de regels gebruiken. En nee het is geen fraude.


Daarnaast zou ik zelf gewoon hoofdhuurder willen zijn. :roll:
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 14:10
31.00% gewijzigd
Susan schreef:
26-12-2018 13:59
Jullie staan nu samen ingeschreven voor een huurwoning, dan lijkt het mij logisch dat je dus ook een woning toegewezen krijgt voor twee personen en dat het feit dat jullie allebei een inkomen hebben al is meegenomen in de toewijzing. Volgens mij projecteert die collega haar eigen situatie op jullie.
Kan dat dan? Je schrijft je toch alleen in? Je kan wel aangeven welk soort woningen je voorkeur heeft maar je staat niet als stel ingeschreven hoor.
Vroegah, toen vriend en ik gingen huren waren er voor die bepaalde huurwoning twee eisen:
* Inkomen: tussen <ondergrens> en <bovengrens>
* Aantal bewoners: 1-3

Ik verdiende al, vriend studeerde nog en had geen inkomen.
Met mijn inkomen zat ik net een paar tientjes boven de ondergrens. We mochten dus de woning huren.

Maar... als hij ook had verdiend en we gezamenlijk meer dan de bovengrens hadden verdiend, hadden we die woning niet mogen huren.
Ik denk dat je collega daarnaar verwijst.

Kijk bij de woningen goed naar de inkomenseisen.
Caitriona* schreef:
26-12-2018 14:08
Vroegah, toen vriend en ik gingen huren waren er voor die bepaalde huurwoning twee eisen:
* Inkomen: tussen <ondergrens> en <bovengrens>
* Aantal bewoners: 1-3

Ik verdiende al, vriend studeerde nog en had geen inkomen.
Met mijn inkomen zat ik net een paar tientjes boven de ondergrens. We mochten dus de woning huren.

Maar... als hij ook had verdiend en we gezamenlijk meer dan de bovengrens hadden verdiend, hadden we die woning niet mogen huren.
Ik denk dat je collega daarnaar verwijst.

Kijk bij de woningen goed naar de inkomenseisen.
Nog steeds.
Wij wilden na een aantal jaar wel particulier gaan huren, maar met dank aan de lucratieve verhuur aan expats en toeristen, waren de particuliere huurwoningen krankzinnig duur. Dan weet je wel om welke stad het ging.

Het onderwerp 'scheefhuurders houden sociale woningen bezet' is in een ander topic al uitgebreid besproken en uitgekauwd. Moeten we die discussie weer opnieuw gaan overdoen.

Ik ben geen scheefhuurder meer. Ik ben gaan kopen.

*Zoekt een dekentje om onder te kruipen.*
anoniem_376516 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 14:12
6.38% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
26-12-2018 14:02
Kan dat dan? Je schrijft je toch alleen in? Je kan wel aangeven welk soort woningen je voorkeur heeft maar je staat niet als stel ingeschreven hoor.

Natuurlijk wel, hoe doen al die gezinnen dat anders? Je hebt één hoofdaanvrager en die geeft aan uit hoeveel personen het huishouden bestaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven