Samenwonen met vriend als studenten

02-01-2019 11:57 5 berichten
Hallo,

Ik had een vraagje. Beetje rare plek om dit te vragen misschien, maar hey, nooit geschoten altijd mis. Ik ben net 18 en zit in mijn examenjaar HAVO. Ik ga na de HAVO studeren op het HBO. Mijn vriend is bijna 20 en studeert ook nog, aan het MBO. Ik zit in een enorm rotte thuissituatie. Mijn moeder is een half jaar geleden overleden en sindsdien is mijn vader gewoon echt een zak. Was hij altijd al, maar nu al helemaal. Het hele verhaal uitleggen is zou me minstens 3 jaar duren maar mocht hier behoefte naar zijn, ask me. Hij is alcoholist en geeft mij geen vrijheid of veiligheid in het huis, hij heeft geeneens respect voor me. Hij kan behoorlijk agressief zijn en thuiswonen is gewoon echt haast geen optie meer. Nou is het zo dat uit huis gaan als student echt krap lastig is. Mijn vriend en ik zouden heel graag samen willen wonen (de wens is echt om samen te wonen in een appartement o.i.d., niet om op kamers te gaan) maar zelfs met een bijbaan en maximaal bijlenen zouden we er net komen. Nou is het natuurlijk ook nog zo dat veel appartementen etc. een inkomenseis hebben waar wij bij lange na niet aan kunnen voldoen als studenten. Ook willen vele verhuurders geen studenten in hun huurhuis (ik denk omtrent het standaard studentenbeeld: zuipen enzo?), terwijl wij gewoon eigenlijk een stel zijn die gaan samenwonen (vriend en ik zijn beiden gewoon rustig, houden het netjes, feesten en drinken niet enzo...). We hebben ons ingeschreven bij de gemeente maar ja, voordat je ook daadwerkelijk een aanbod krijgt..... Ik heb al wel een beetje rondgekeken naar huurhuizen en appartementen enzo (Pararius, huurwoningen.nl, noem het maar op....) en ik begin steeds meer de hoop en moed te verliezen..... Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben of die mij iets wegwijzer kunnen maken? Dank alvast!
Samenwonen in een studentenhuis en dan van één kamer woonkamer maken en de andere slaapkamer. Dan heb je de sociale voordelen van een studentenhuis en kun je samenzijn zolang als dat duurt . Ga in ieder geval zo snel mogelijk weg daar. :hug:
Uit huis gaan is nu belangrijker dan een goed appartement of dan samenwonen. Dus mijn tip zou zijn: kijk ook naar kamers, naar anti-kraak en naar tijdelijke gemeubileerde verhuur, bijvoorbeeld door iemand die een lange reis gaat maken of in het buitenland studeren. Verhuis met een rugzak in plaats van een inboedel.

Ik weet dat je als je voor het eerst uit huis gaat kunt fantaseren over een appartement dat helemaal van jou is en helemaal naar je smaak. Laat dat los, voor nu. Fantaseer over een plek om te wonen waar niemand agressief tegen je doet of onbetrouwbaar is. Misschien (te) klein, maar wel veilig!

Samenwonen met je vriend zou ik ook niet direct doen. Je hebt echt een tijd voor jezelf nodig, met jouw achtergrond.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips hierboven. Als student kun je prima starten met een kamer, misschien is het zelfs te doen om samen in hetzelfde huis terecht te komen. Zo niet, dan is weg uit huis toch je eerste prioriteit. Vanuit je kamer kun je dan rustig verder zoeken naar een plek die beter bij je wensen past, maar ik zou er wel rekening mee houden dat dat op dit moment geen makkelijke optie is. En dat geldt voor bijna iedereen van jouw leeftijd en situatie, en helaas ook nog voor veel mensen die wat ouder zijn en ook nog meer inkomen hebben. Dus staar je vooral even niet blind op iets dat moeilijk haalbaar is en zorg dat je een eerste plek voor jezelf vindt waar je om te beginnen tot jezelf kunt komen.
Alle reacties Link kopieren
Anti kraak, woningen speciaal voor studenten, iets verder weg (je hebt toch ov) Bied je aan als tijdelijke bewoner voor mensen die hun huis niet kwijt kunnen of willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven