Grenzen stellen als vrijwilliger

22-02-2019 22:13 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje doe ik vrijwilligerswerk dat in principe erg leuk is. Ik draai mee in de horeca voor ouderen meestal alleen een soort soos. Eenmaal per kwartaal hebben we ook een maaltijd. Deze loopt erg goed. Het eten is prima en de sfeer in de eetzaal gezellig. Het wordt erg gewaardeerd.

De bar gaat mij eigenlijk prima af en het is ook gezellig met de diverse vrijwilligers. Met het keukenpersoneel is het echter iets anders. Ik word afgesnauwd tot op het onbeschofte af. Ik gaf als tip dat bij het buffet e.a. wellicht per tafel kon worden opgesteld. Er werd gesnauwd dat zij het al jaren op hun eigen manier doen en dat ik verder mijn mond moest houden. Ik heb toen gezegd dat ik zo niet aangesproken wilde worden en dat het verder prima was wanneer men met mijn tip niets kon.

Er stond een zware emmer met water en die heb ik voor ze verplaatst maar omdat zij deze tot de rand hadden vol gedaan met water was er op de tegelvloer van de keuken wat water gemorst. Ik kreeg toen opmerkingen naar mijn hoofd zoals: kijk eens wat je hebt aangericht terwijl het met 1x dweilen weg was. Zo kan ik nog wel even doorgaan tot aan commanderen over allerlei schoonmaaktaken. Verder werd ik behalve wat gesnauw genegeerd. Ik heb een andere vaste barmedewerker (vrijwillig) een half glas wijn gegeven waarna mij werd toegeschreeuwd dat dat de eerste en laatste keer was dat ik iets van het huis weg gaf. Aan het eind van de dienst hebben deze dames een hele fles aan iemand gegeven en zij maken niet eens onderdeel uit van de barcommissie. Ik stond hier op zich wel achter maar daar we gelijkwaardige deelnemers zijn kan ik de hele gang van zaken niet volgen.

Ze hebben ook weleens aan het einde van het etentje mensen die naborrelen weggejaagd door ze af te snauwen en het licht uit te doen. Dit was eigenlijk de reden dat ik aan het eind een half glas schonk om de aftocht deze maal wat te verzachten..zo van de laatste een halve dan kunnen ook de dames van de keuken op tijd naar huis. Echter de bar hoeven zij niet af te sluiten. Aan het einde en tijdens de dienst werd er gerookt in de keuken en bij afsluiting in bar ook terwijl wij een rookvrije ruimte hebben omdat er diverse mensen longproblemen hebben (waaronder ik zelf). Ik ben dan ook direct opgestapt op het moment dat werd aangegeven dat men mij niet meer nodig had. Ik heb nu het idee dat zij de mensen weg jagen omdat zij zelf in de bar willen zitten te roken terwijl dit gezien de deelnemers eigenlijk niet kan.

Ik kan ook mij voorstellen dat stress en rol speelt maar het komt voor dat een cateraar de hele maaltijd verzorgt en we hebben een professionele afwasmachine. Het gaat dus in de keuken alleen over de opmaak van de tafel, afruimen en een afwas met een professionele horeca machine en dat voor +/- 20 deelnemers. Wij draaien met 2 man de bar, alle drankjes, helpen met serveren, af- op ruimen en schoonmaak maar nog lijken deze twee dames kort af door de druk of zij zijn gewoon van nature onbeschoft???

Ik heb tegen de andere vrijwilligers aangegeven dat ik niet meer werk tijdens de maaltijden maar dat ik voor de overige bardiensten beschikbaar ben ook mbt invallen. Ik heb geen behoefte om de discussie aan te gaan over de redenen.
Inmiddels heb ik wel de indruk dat zij dit bij meerdere vrijwilligers hebben gedaan en dat de spoeling mbt wie nog bij maaltijd wil werken erg dun wordt. Dit betekent wellicht dat de oudjes in de toekomst geen etentjes meer hebben.
Ik zie deze dames echte ook niet snel uit de rol stappen die zij al jaren hebben.

Zie ik iets over het hoofd of is hier nog een alternatief?
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-02-2019 22:19
7.92% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook zo hebben aangepakt en dat het deze gevolgen heeft. Graag of niet.

Verder zou ik er geen oplossing voor zoeken. Dan maar geen maaltijden meer in de toekomst.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Tja jammer is dat voor de ouderen.
Wie heeft de leiding over die soos?
Alle reacties Link kopieren
Het lastige is dat er een barcommissie is met vrijwilligers, een coördinator en een officieuze voorzitter die op zich goed draait en waarbij de bar tweemaal per week open is. De twee keukenmedewerkers hebben echter als barvrijwilliger recent opgezegd en draaien alleen nog eenmaal per kwartaal al jaren de maaltijd met een cateraar of kok samen en dan draaien wij de drankjes en we ondersteunen de keuken bij serveren, opruimen en de schoonmaak, Ik kan echter geen meerdere borden e.d. dragen omdat ik geen diepte zie misschien ben ik daardoor ook wel wat minder snel en handig maar over het algemeen is dit geen groot probleem.

De soos maakt onderdeel uit van een vereniging.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-02-2019 22:27
Het lastige is dat er een barcommissie is met vrijwilligers, een coördinator en een officieuze voorzitter die op zich goed draait en waarbij de bar tweemaal per week open is. De twee keukenmedewerkers hebben echter als barvrijwilliger recent opgezegd en draaien alleen nog eenmaal per kwartaal al jaren de maaltijd met een cateraar of kok samen en dan draaien wij de drankjes en we ondersteunen de keuken bij serveren, opruimen en de schoonmaak, Ik kan echter geen meerdere borden e.d. dragen omdat ik geen diepte zie misschien ben ik daardoor ook wel wat minder snel en handig maar over het algemeen is dit geen groot probleem.

De soos maakt onderdeel uit van een vereniging.
Eens praten met de vereniging?
Makkelijkste weg is natuurlijk ermee ophouden, maar erg jammer voor de ouderen.
Jammer voor de ouderen maar als het keukenpersoneel je afsnauwt, niet met respect behandeld en niet waardeert zou ik daar ook niet meer gaan werken.
Bij vrijwilligerswerk vind ik het allerbelangrijkste de waardering en dat ik het leuk vind om te doen. Zo niet dan houd het op.

Kun je bij die etentjes niet iets doen waarbij je niet in de keuken hoeft te zijn? Of in ieder geval minimaal?
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 22:43
16.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Daar denk ik ook wel over en misschien is dat een goed idee.

De barcommissie is echter wel verdeeld over het zelf oppakken van de organisatie van de etentjes. Wat het ook ingewikkeld maakt is dat de overkoepelende vereniging een VVE is en wij allen bewoners. Het is een bijzonder complex waar oud en jong door elkaar woont met gezamenlijke ruimten waar elke dag iets wordt georganiseerd. Kortom als buren zullen vrijwilligers en deelnemers met elkaar verder moeten zolang je daar woont. Daarom ben ik ook voorzichtig met kritiek terwijl ik wel mijn eigen grenzen trek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens met die coördinator gaan praten. Vraag of hij/zij eens een bardienst tijdens een etentje wil draaien. Als dan de vraag komt waarom, kun je antwoorden dat de bardiensten steeds minder populair worden en dat je daar best over wil meedenken om de situatie te verbeteren, maar dat het makkelijker praat als hij/zij recente ervaring heeft met die specifieke shift.
viva-amber schreef:
22-02-2019 22:41
Daar denk ik ook wel over en misschien is dat een goed idee.

De barcommissie is echter wel verdeeld over het zelf oppakken van de organisatie van de etentjes. Wat het ook ingewikkeld maakt is dat de overkoepelende vereniging een VVE is en wij allen bewoners. Het is een bijzonder complex waar oud en jong door elkaar woont met gezamenlijke ruimten waar elke dag iets wordt georganiseerd. Kortom als buren zullen vrijwilligers en deelnemers met elkaar verder moeten zolang je daar woont. Daarom ben ik ook voorzichtig met kritiek terwijl ik wel mijn eigen grenzen trek.
Pff.
Lekker zooitje!
Waarom doe je je zelf dit aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 2x een etentje gedraaid en ik ben daar nu definitief mee gestopt.

De bar draai ik nog wel want daar zijn geen problemen en dat doe ik slechts 1 maal per maand 2 tot 4 uurtjes. Ik doe bewust alleen wat helpende handen en geen bestuursfunctie want ik werk nog 4 dagen. Het valt dus wel mee wat ik mezelf aan doe ;-)
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
22-02-2019 22:45
Ik zou eens met die coördinator gaan praten. Vraag of hij/zij eens een bardienst tijdens een etentje wil draaien. Als dan de vraag komt waarom, kun je antwoorden dat de bardiensten steeds minder populair worden en dat je daar best over wil meedenken om de situatie te verbeteren, maar dat het makkelijker praat als hij/zij recente ervaring heeft met die specifieke shift.
Goede tip! Dank je wel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-02-2019 23:01
Goede tip! Dank je wel.
Voordeel van deze manier is dat de coördinator hun ware gedrag ziet en snapt waarschijnlijk meteen waarom de shift tijdens het eten zo ontzettend impopulair is, en daarmee wat de oplossing is voor dit probleem.
Alle reacties Link kopieren
Het zou echt jammer zijn als de etentjes op een gegeven moment niet meer door zouden gaan voor deze doelgroep door het onbeschofte gedrag van de medewerkers, ik zou er daarom echt iets aan doen, dat dit gedrag gestopt wordt, echt onacceptabel.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
22-02-2019 22:45
Ik zou eens met die coördinator gaan praten. Vraag of hij/zij eens een bardienst tijdens een etentje wil draaien. Als dan de vraag komt waarom, kun je antwoorden dat de bardiensten steeds minder populair worden en dat je daar best over wil meedenken om de situatie te verbeteren, maar dat het makkelijker praat als hij/zij recente ervaring heeft met die specifieke shift.
Als de coördinator een dienst meedraait dan gedragen ze zich natuurlijk heel anders, dan zijn ze poeslief. Ik neem aan dat er subsidie is voor deze activiteit, gemeenschapsgeld dus dat wordt gebruikt voor deze doelgroep, en de subsidiegever zal hier niet blij mee zijn, wie is degene die deze activiteit evalueert?.
Alle reacties Link kopieren
Nee die aannames kloppen eigenlijk allemaal niet, Gisselle.

Ik woon een Heemstede-Aerdenhout achtige plaats in een woonomgeving die vroeger bedoeld was voor de oudere notabelen van de plaats. Dit zijn mensen die hun eigen broek en meer dan dat ophouden. Het gaat om zelfstandige woonruimte zonder aanwezige georganiseerde zorg in het gebouw. Zij betalen dus voor de maaltijd en de soos. We doen dat break even. Ik heb niet het idee dat de coördinator, ook een bewoner en vrijwilliger (geen prof), een klik heeft met de dames van de keuken. Ik denk ook dat het geen toeval is dat ik als nieuwe in 6 maanden tijd al 2 maaltijden draai. Ik vermoed dat ik eerder de enige ben die nog nooit heeft geklaagd.

Het gaat hier in geen geval om een welzijnsinstantie of een organisatie waar ook maar enige overheidsgeld aan te pas komt.

Dus eerder dit: Afbeelding

En geen traditionele zorginstelling. Zou raar zijn wanneer ik daar zou wonen...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zo wonen, met al die 'vrijwillige' verplichting? Woon je in een instelling of commune ofzo? Ik zou een plek voor mezelf gaan zoeken. Zonder dit gezever.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niets verplicht hoor. Ik hoef geen vrijwilligers werk te doen. Ik woon op een vrij deel van het terrein in een grote tuin aan een bos, 15 min fietsen van het strand. Alle denkbare voorzieningen waaronder een zwembad binnen en buiten op loopafstand. Ik kan mij echt geen betere plek wensen. Omdat ik gebruik maakte van de bibliotheek op het terrein (gratis) en 1x per maand naar de bar ging. Voelde het raar om als relatief jong en gezond niets bij te dragen en de bar zonder maaltijd is onder vrijwilligers ook erg gezellig.

Ik doe ook veel buiten: werken natuurlijk, cursus, sport, familie en vrienden en je mag ook aan 0 dingen mee doen of bijdragen. Er zijn zat mensen die je nooit ziet behalve in hun eigen huis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou het eerst bespreekbaar maken. Heb je de dames zelf erop aangesproken? Het lijkt erop dat ze zich nogal baasjes voelen en denken alles te kunnen maken.

Mocht met henzelf praten niet helpen dan kan je naar de coordinator. Helpt dat niet dan ging ik weg en zocht ik iets anders waar je wel gewaardeerd wordt. Want je hoeft dergelijk gedrag niet te accepteren hoor. Kom voor jezelf op.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
22-02-2019 23:52
Als de coördinator een dienst meedraait dan gedragen ze zich natuurlijk heel anders, dan zijn ze poeslief. Ik neem aan dat er subsidie is voor deze activiteit, gemeenschapsgeld dus dat wordt gebruikt voor deze doelgroep, en de subsidiegever zal hier niet blij mee zijn, wie is degene die deze activiteit evalueert?.
Dat hoeft niet. En als je daar bang voor bent: kies voor een undercover boss-achtige constructie. Petje, andere kleding, wat plaktattoo’s, en stel hem/haar voor als ‘nieuwe vrijwilliger die een keer komt kijken of dit iets is’.
viva-amber schreef:
23-02-2019 00:01
Nee die aannames kloppen eigenlijk allemaal niet, Gisselle.

Ik woon een Heemstede-Aerdenhout achtige plaats in een woonomgeving die vroeger bedoeld was voor de oudere notabelen van de plaats. Dit zijn mensen die hun eigen broek en meer dan dat ophouden. Het gaat om zelfstandige woonruimte zonder aanwezige georganiseerde zorg in het gebouw. Zij betalen dus voor de maaltijd en de soos. We doen dat break even. Ik heb niet het idee dat de coördinator, ook een bewoner en vrijwilliger (geen prof), een klik heeft met de dames van de keuken. Ik denk ook dat het geen toeval is dat ik als nieuwe in 6 maanden tijd al 2 maaltijden draai. Ik vermoed dat ik eerder de enige ben die nog nooit heeft geklaagd.

Het gaat hier in geen geval om een welzijnsinstantie of een organisatie waar ook maar enige overheidsgeld aan te pas komt.

Dus eerder dit: Afbeelding

En geen traditionele zorginstelling. Zou raar zijn wanneer ik daar zou wonen...
En waarom is er dan geen geld om jouw werk van te betalen?
Alle reacties Link kopieren
De bewoners runnen zelf de voorzieningen zoveel mogelijk ook om actief te blijven en de keuze voor activiteiten in eigen hand te hebben.. Voor mij zou dus ook alles duurder worden wanneer alles betaald moet. We hebben al veel luxe zoals een betaalde tuinman, yoga en schoonmaak ed , goed onderhoud. Ik ben zelf ook een buur / bewoner dus ik heb er ook belang bij dat de kosten redelijk blijven.

Maar ook in betaald werk zou ik niet kiezen voor hoe het keukenpersoneel omgaat met de bar medewerkers. Dan zou ik ook niet blijven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik loop ook tegen wat problemen aan als vrijwilliger. Een aantal maanden geleden ben ik weg bezuinigd na bijna 20 jaar bij mijn werkgever gewerkt te hebben. Ben begonnen met vrijwilligerswerk en terwijl ik dacht dat het gewaardeerd zou worden, blijkt dat niet zo. Mij geeft het het gevoel dat ik niet serieus mee draai maar een beetje erbij hang. Het is ook vooral mijn mond houden en gewoon doen wat er gedaan moet worden. Een simpel voorbeeld: in het restaurant halen de ouderen koffie of thee aan de bar/buffet. Sommigen lopen met een rollator, sommigen niet maar voor ze bij hun tafel zijn, ligt de halve kop koffie al op de grond. Dan moeten ze terug naar het einde van het buffet voor melk en suiker. Ik stelde voor om bakjes met suikerzakjes en melkcups op de tafels in bakjes te zetten. Wilde ik desnoods zelf klaarzetten en na het koffieuurtje ook weer opruimen. Dit werd niet gewaardeerd.
Ik hoorde ook mensen wat klagen dat de muziek te hard stond en heb dat doorgegeven. Ik dacht goed te doen maar kreeg de opmerking dat het juist gezellig is, zeker voor de mensen die niet meer zo goed kunnen horen.

Ik heb 2 weken geleden een gesprek gehad waar mij werd verzocht om mij niet met dit soort dingen te bemoeien. De regel is dat alles bij het buffet staat en niet op de tafels. De muziek staat volgens hun ook niet te hard.

Ik vind het maar moeilijk. Vanuit mijn betaalde baan regelde ik juist van alles en nu is het beter om mijn mond te houden. Ik weet ook niet of dit iets is voor mij. Ik snap wel dat er regels zijn en dat ik mij moet aanpassen maar simpele voorstellen als dit, daar kan toch normaal over gesproken worden ipv gelijk op gesprek moeten komen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, jammer Renee.

Ik heb soortgelijke ervaring, daarom ermee opgehouden.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit ervaart. Toen ik nog een betaalde baan had, heb ik mezelf ontplooid en mezelf veel dingen eigen gemaakt. Kon met voorstellen komen, heb nieuwe collega's ingewerkt, stagiaires begeleid en was assertief genoeg.
Ik heb als vrijwilligster het gevoel dat al deze (ontwikkelde) eigenschappen teniet worden gedaan. Sta je dan als werkeloze 50+ tegenover iemand van begin 20 die mij gaat vertellen mij vooral niet met het werk te bemoeien.

Ik snap best dat iemand die opgeleid is in de zorg, veel meer kennis van zaken heeft tov die in de admin heeft gewerkt en wil daar ook best respectvol mee omgaan maar ik voel me echt op mijn plek gezet op zijn tijd. En dat door iemand die net zo oud is als mijn zoon.
Volgende week heb ik een 2e gesprek om te zien hoe het nu gaat tussen ons.
Alle reacties Link kopieren
Renee wij hebben die zaken wel op tafel staan en we serveren koffie en thee aan tafel. Bij een buffet schep ik voor sommige mensen op en draag het bord

Wij hebben vaak geen muziek of op een rustig uurtje wat hazes of Boudewijn de Groot maar niet hard.

Ik zou Iets zoeken dat beter bij je past. Je collega's doen er alles aan om er zo min mogelijk werk aan te hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven