Gemeentelijke gewilligheid extra pad nieuwbouwwijk

03-03-2019 20:21 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Omdat ik er via Google niet uitkomen hoop ik dat jullie misschien ervaringen kunnen delen.

De situatie is zo: wij hebben een nieuwbouwwoning op het oog, een hoekhuis. Echter, bij het ontwerp zit een overpad voor 2 buren. Deze grond hoort bij ons huis maar kunnen we dus niet echt gebruiken (pad loopt achter tuinen langs en dan in de lengte naast onze tuin naar de straat). Nu zit ik heel erg met het zijstuk. Dit is namelijk 38m2 pad waar ik ruim 25000 euro voor zal moeten betalen en waar ik dus niks aan heb. Zelf heb ik het stuk niet eens nodig omdat ik nog een paadje langs het huis heb wat niet onder het overpad valt. Het is dus volledig ten gunste van de 2 buurtjes maar ik betaal er volledig voor.

Achter de tuin (en het overpad wat daar ook loopt, maar dat is niet zo een grote oppeevlakte) zetten ze een hek en daarachter willen ze een parkje aanleggen (open park met paadje erdoor, gras, weinig bomen, speeltuin). Nu wil ik graag, omdat ik 25000 euro best veel vind om te betalen voor eigenlijk niks, de gemeente vragen of ze een paadje extra willen maken naar de andere zijkant van het huis (totaal 4 huizen, maar pad is dan misschien 1 huis en zijkant huis lang aan de andere kant van de rij) en 1 hekstuk dan willen laten vervallen als opening. Er is heel veel ruimte omdat er geen huizen worden gebouwd daar en de stoep de hele straat gelijk op het parkje aansluit. Op die manier hoeven de buren geen gebruik te maken van mijn grond en is overpad niet nodig.

Nu mijn vraag. Ik heb een afspraak bij de gemeente staan, maar ik verwacht dat er weken over heen gaat voordat ik iets terug hoor. Ondertussen moet ik wel de keuze maken of ik het huis wil kopen. Denken jullie dat een dergelijke vraag een kans maakt bij de gemeente of kiepen ze zoiets gelijk in de prullenbak?
Ik weet dat elke gemeente anders is, maar gemeente blijft gemeente en die doen toch vaak moeilijk??
En eventueel onderhandelingen met de ontwikkelingsmakelaar over de grondprijs van dat deel?

Ik hoop dat iemand mij íets kan vertellen of hier ervaring mee heeft .

Jinxie
ik snap er niks van
als je het niet eens bent met de vraagprijs dan koop je het huis toch niet?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-03-2019 20:24
ik snap er niks van
Haha ja het is ingewikkeld. Het komt erop neer dat ik graag zou willen dat er achter het huis langs een extra paadje komt naar de weg toe aan de andere kan van ons blok. Op die manier is overpad niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-03-2019 20:25
als je het niet eens bent met de vraagprijs dan koop je het huis toch niet?
Ik vraag toch juist om tips of ervaringen om hier óf de onderhandelingen over aan te gaan, óf de gemeentelijke gewilligheid om een extra paadje aan te leggen. Of ik het huis koop of niet is daar wel van afhankelijk. Ik vind gewoon volle pond betalen voor grond die ik in feite niet mag gebruiken een no go. Dus dat is lekker kort door de bocht, dan koop je het toch niet. Misschien doe ik het wel niet.. hangt dus af van de onderhandelingen en de gemeentelijke gewilligheid.
Jinxie schreef:
03-03-2019 20:27
Haha ja het is ingewikkeld. Het komt erop neer dat ik graag zou willen dat er achter het huis langs een extra paadje komt naar de weg toe aan de andere kan van ons blok. Op die manier is overpad niet nodig.
en wie betaalt dat dan?
Jinxie schreef:
03-03-2019 20:30
Ik vraag toch juist om tips of ervaringen om hier óf de onderhandelingen over aan te gaan, óf de gemeentelijke gewilligheid om een extra paadje aan te leggen. Of ik het huis koop of niet is daar wel van afhankelijk. Ik vind gewoon volle pond betalen voor grond die ik in feite niet mag gebruiken een no go. Dus dat is lekker kort door de bocht, dan koop je het toch niet. Misschien doe ik het wel niet.. hangt dus af van de onderhandelingen en de gemeentelijke gewilligheid.
als je die grondprijs een no go vindt dan koop je niet

je vraagt nu om een oplossing van de gemeenschap voor jouw probleem. waarom moet de gemeente dat pad betalen en wie gaat het onderhouden?
Ik zou er vanuit gaan dat het niet gaat lukken. Als je dat als uitgangspunt neemt voor de onderhandeling, en het je lukt om een betere prijs te bedingen, ben je niet afhankelijk van de gemeente. Mocht de gemeente toch medewerking willen verlenen, dan is dat alleen maar winst.

Ik ben beroepsmatig overigens erg benieuwd naar de situatie. Zou je een link willen plaatsten van het plan?
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet betalen voor een oplossing voor mij buren? Zo kan je het ook stellen. Want dat zou nu gebeuren. En zeggen dan koop je het hele huis niet is makkelijk. Ik vind het namelijk een erg mooi huis. Alleen ik vind 25000 euro betalen voor een lap grond waar ik niks mee mag en ook niet (gedeeltelijk) ten gunste is van mij een discussiepunt. Dat jij graag overbetaald prima hoor. Maar ze verdienen genoeg bij nieuwbouw, dus ik vraag ook naar tips voor onderhandelingen met de projectontwikkelaar van wie de grond is en die deze achterlijke constructie heeft bedacht. Ik vraag niet om oplossingen. Alleen om tips en ervaringen dat is heel wat anders. De oplossingen heb ik zelf al bedacht, alleen ik wil weten of iemand ervaring heeft met de haalbaarheid daarvan.

Een extra paadje aanleggen is echt de kosten niet hoor. Als dat het probleem is betaal ik die zelf wel.. ik moet het immers nu ook hè.. de grondprijs is ook niet het probleem. Het overpad daarintegen wel omdat er andere opties mogelijk zijn. Maar het klinkt niet echt of jij hier óf verstand van hebt óf ervaring mee hebt.. dus ik ben ook een beetje klaar met de discussie als je geen tips of ervaringen kan delen. Ik heb namelijk nooit niet het idee dat je wilt helpen.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
03-03-2019 20:44
Ik zou er vanuit gaan dat het niet gaat lukken. Als je dat als uitgangspunt neemt voor de onderhandeling, en het je lukt om een betere prijs te bedingen, ben je niet afhankelijk van de gemeente. Mocht de gemeente toch medewerking willen verlenen, dan is dat alleen maar winst.

Ik ben beroepsmatig overigens erg benieuwd naar de situatie. Zou je een link willen plaatsten van het plan?
Hoi ja dat wil ik wel hoor, zal ik je anders de brochure even privé toesturen? Dan zie je situatie. Maar we staat veel informatie op de site en ik wil niet dat heel internet weet waar ik woon ;)
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-03-2019 20:36
als je die grondprijs een no go vindt dan koop je niet

volgens mij is het vrij normaal om over de koopprijs van grond of onroerend goed te onderhandelen (ik heb in elk geval nog nooit iemand gehoord die dat niet deed)
Jinxie schreef:
03-03-2019 20:44
Waarom moet betalen voor een oplossing voor mij buren? Zo kan je het ook stellen. Want dat zou nu gebeuren. En zeggen dan koop je het hele huis niet is makkelijk. Ik vind het namelijk een erg mooi huis. Alleen ik vind 25000 euro betalen voor een lap grond waar ik niks mee mag en ook niet (gedeeltelijk) ten gunste is van mij een discussiepunt. Dat jij graag overbetaald prima hoor. Maar ze verdienen genoeg bij nieuwbouw, dus ik vraag ook naar tips voor onderhandelingen met de projectontwikkelaar van wie de grond is en die deze achterlijke constructie heeft bedacht. Ik vraag niet om oplossingen. Alleen om tips en ervaringen dat is heel wat anders. De oplossingen heb ik zelf al bedacht, alleen ik wil weten of iemand ervaring heeft met de haalbaarheid daarvan.

Een extra paadje aanleggen is echt de kosten niet hoor. Als dat het probleem is betaal ik die zelf wel.. ik moet het immers nu ook hè.. de grondprijs is ook niet het probleem. Het overpad daarintegen wel omdat er andere opties mogelijk zijn. Maar het klinkt niet echt of jij hier óf verstand van hebt óf ervaring mee hebt.. dus ik ben ook een beetje klaar met de discussie als je geen tips of ervaringen kan delen. Ik heb namelijk nooit niet het idee dat je wilt helpen.
je betaalt niet voor een oplossing voor je buren je koopt een huis met recht van overpad of niet. niemand dwingt je. het is een verkopersmarkt, voor jou minstens 25 anderen die niet moeilijk doen
florence13 schreef:
03-03-2019 20:46
volgens mij is het vrij normaal om over de koopprijs van grond of onroerend goed te onderhandelen (ik heb in elk geval nog nooit iemand gehoord die dat niet deed)
met de verkoper ja. je gaat niet naar een derde partij om te vragen of die kosten wil maken voor jouw probleem
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar zou je het kopen als de gemeente nee zegt?

Verder vind ik het ook wel raar dat jij voor 4 andere huizen grond moet kopen om recht van overpad te verlenen. Dus ik snap je voorstel dat de gemeente iets regelt.
en de kosten van aanleg en onderhoud van een openbaar pad (want dat vraag je) het hele dorp of de hele wijk moet er dan kunnen komen, vallen vies tegen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-03-2019 20:47
met de verkoper ja. je gaat niet naar een derde partij om te vragen of die kosten wil maken voor jouw probleem
ik nam (misschien foutief) aan dat ze dat bedoelde, dus ofwel de gemeente vragen ofwel de verkoopprijs onderhandelen.
Je hebt het overigens over een grondprijs van ruim €650,- / m2. Dat is vrij fors. Verreken je jezelf daar niet op?
chocolol schreef:
03-03-2019 20:48
Geen ervaring, maar zou je het kopen als de gemeente nee zegt?

Verder vind ik het ook wel raar dat jij voor 4 andere huizen grond moet kopen om recht van overpad te verlenen. Dus ik snap je voorstel dat de gemeente iets regelt.
de gemeente is geen verkoper, dat is de ontwikkelaar, daar moet ze zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een huis gekocht met recht van overpad voor de buren. Maar daarbij stond wel in het contract dat dit tijdelijk was. Als de buren het huis verkochten verviel het recht van overpad.
Als dit recht bij jou niet tijdelijk is, zou ik dit stuk grond niet kopen. De gemeente kan dat dan kopen om de doorgang te behouden voor de buren?
florence13 schreef:
03-03-2019 20:48
ik nam (misschien foutief) aan dat ze dat bedoelde, dus ofwel de gemeente vragen ofwel de verkoopprijs onderhandelen.
de gemeente verkoopt geen huizen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-03-2019 20:49
de gemeente verkoopt geen huizen
nee dat snap ik, dat dat niet het geval is, maar wat ik bedoelde was dat ze ofwel wilde dat de gemeente het probleem oplostte (dus door het pad ergens anders te maken) ofwel wilde onderhandelen met de verkopende partij (de projectontwikkelaar). Omdat ze simpelweg niet zoveel wil betalen voor grond die ze niet kan gebruiken. Dus: ofwel geen overpad (via gemeente), ofwel gecompenseerd in koopprijs voor overpad (via verkoper), en ze vraagt zich af wat haar kansen zijn. Of lees ik haar gewoon echt helemaal verkeerd?
Eames6 schreef:
03-03-2019 20:49
Je hebt het overigens over een grondprijs van ruim €650,- / m2. Dat is vrij fors. Verreken je jezelf daar niet op?


Precies wat ik ook net zou vragen. Dat is een erg hoge grondprijs voor een nieuwbouwwijk.


Ik snap wel je probleem TO, wat schiet jij op met het kopen van de grond waar je buren overheen moeten. Kun jij niet voorstellen om jouw perceel 38 m2 kleiner te maken, de grens van jouw perceel dus te laten lopen langs jouw kant van het pad? En dat je buren dan die 38 m2 kopen? Dan hoeft het plan verder niet aangepast te worden.
florence13 schreef:
03-03-2019 20:52
nee dat snap ik, dat dat niet het geval is, maar wat ik bedoelde was dat ze ofwel wilde dat de gemeente het probleem oplostte (dus door het pad ergens anders te maken) ofwel wilde onderhandelen met de verkopende partij (de projectontwikkelaar). Omdat ze simpelweg niet zoveel wil betalen voor grond die ze niet kan gebruiken. Dus: ofwel geen overpad (via gemeente), ofwel gecompenseerd in koopprijs voor overpad (via verkoper), en ze vraagt zich af wat haar kansen zijn. Of lees ik haar gewoon echt helemaal verkeerd?
waarom zou de gemeente dat doen? er is geen algemeen belang, alleen belang van to. dat huis wordt echt wel verkocht als to er vanaf ziet
Sowieso zou je voor die 38 m2 een lagere grondprijs moeten kunnen bedingen, mocht je het toch zelf moeten kopen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-03-2019 20:53
waarom zou de gemeente dat doen? er is geen algemeen belang, alleen belang van to. dat huis wordt echt wel verkocht als to er vanaf ziet
denk ik ook, dus ik denk dat haar kansen laag zijn, want inderdaad, waarom zou de gemeente opeens dat pad in eigen beheer willen hebben als ze gewoon de koper dat kunnen laten oplossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven