Hond trekt aan de lijn

15-06-2019 18:44 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga de komende tijd voor iemand regelmatig de hond uitlaten.
We hebben vroeger een hond gehad en als kind had ik ook altijd uitlaathonden.

Alleen deze hond trekt erg aan de riem. Het baasje zei al dat dit helaas zo was en dat ze door inconsequente opvoeding het niet gelukt was om hem niet te laten trekken. Dat wil zeggen, bij haar trekt hij niet altijd aan de riem maar bij de rest van het gezin wel.

De hond heeft duidelijk meer beweging nodig (en ik ook :lol: ) dus daarom laat ik hem een uur per dag uit.

Hij is enthousiast en onwijs lief, nieuwsgierig. Hij is drie jaar, Friese Stabij.
Nu weet ik dat ik geen wonderen kan verrichten als de baasjes het toestaan maar zou wel graag willen dat ie bij mij minder trekt. Hij heeft geen cursus gehad maar luistert wel naar zit, blijf en zijn naam.

Wat is volgens jullie de meest effectieve methode?
Ik moet het wel doen met de middelen die zij hebben en dat is een gewone riem.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dat lukt alleen met een intensieve training en dat doe je niet even snel. Turid rugaas heeft er een goed boekje over.
Als het een reu is dan is de kans groot dat hij je wil leiden en dat krijg je er heel moeilijk uit, maar het is niet onmogelijk. De juiste methode ken ik niet, maar het is de bedoeling dat hij je leert erkennen als de leider van de roedel en als je dat voor elkaar krijgt, dan blijft hij naast je lopen.
Moeilijk hoor. Succes ermee.
Zodra hij trekt, meteen stil staan. Als hij zelf de lijn laat vieren (door zich om te draaien of te gaan zitten), belonen en vrolijk doorlopen. In het begin doe je dan waarschijnlijk een halfuur over 50 meter, maar mijn ervaring is dat ze het zo door hebben.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 15-06-2019 19:03
2.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stilstaan heb ik op cursus als advies gekregen.

Pas geleden een tip van een gedragstherapeut gekregen om 2 hele korte rukjes aan de riem te geven (echt tikjes niet zodat die hond over straat vliegt). Daarbij de riem ook op de lengte houden en niet kort. Als hij commando 'naast' of 'voet' kent dat erbij gebruiken. Mijn hond snapt 'rustig' en als ik hem 1 klein tikje geef net de riem met commando 'rustig' loopt hij naast me.

Honden kunnen best snel leren dus als hij leergierig is kun je misschien best wat bereiken. Vergt alleen veel geduld. Eventueel kun je een clicker gebruiken, sommige honden zijn hier erg gevoelig voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn vorige hond leren luisteren door continue tegen hem aan te praten. Hij was zo gefixeerd op wat ik allemaal zei, dat hij aan trekken niet meer toe kwam.

Mijn huidige hond kreeg ik als herplaatser. Hij trekt amper, maar als hij het een keer wel even doet, dan loop ik accuut de andere kant op. Gewoon keren op de weg, en dan loopt hij mee. Vervolgens weer draaien en opnieuw proberen. Trekt hij dan weer, dan doen we opnieuw een rondje van de zaak. Meestal is de boodschap na 1 rondje duidelijk, heel soms zijn er twee nodig.
Alle reacties Link kopieren
Niet te snel lopen werkt hier ook goed, of inderdaad stil staan. Heel consequent zijn, maar dan moet het baasje dat ook zijn natuurlijk ;).
Ik gebruik zelf ook een tuigje met een ringetje aan de voorkant waar je hem vastklinkt. Werkt ook erg goed.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik dat je best mag vragen of er een tuigje aangeschaft kan worden. Dat voedt veel makkelijker op, en is ook beter voor de nek van de hond. Ik heb laatst voor nog geen 3 tientjes een XXXL-versie van een goed merk gekocht, dus de kosten zijn dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Flipflopper schreef:
15-06-2019 19:01
Niet te snel lopen werkt hier ook goed, of inderdaad stil staan. Heel consequent zijn, maar dan moet het baasje dat ook zijn natuurlijk ;).
Ik gebruik zelf ook een tuigje met een ringetje aan de voorkant waar je hem vastklinkt. Werkt ook erg goed.
Nee hoor. Als jij trekken niet pikt, en daar strak op stuurt, dan hebben ze snel genoeg door dat dit bij jou niet werkt. Dan gaan ze er wel vrolijk mee door bij anderen bij wie dat gedrag wel getolereerd wordt, maar jij hebt een keurig nette hond aan de lijn
nerdopviva schreef:
15-06-2019 18:50
Zodra hij trekt, meteen stil staan. Als hij zelf de lijn laat vieren (door zich om te draaien of te gaan zitten), belonen en vrolijk doorlopen. In het begin doe je dan waarschijnlijk een halfuur over 50 meter, maar mijn ervaring is dat ze het zo door hebben.
+1 ! :thumbsup:

Ook ben ik het eens met de aanschaf van een tuigje, hoewel dat niet altijd helpt.
En verder, géén flexlijn gebruiken, maar de gewone lijn, met een lengte van 1.50 of 2.00 meter.
Ook kun je zo af en toe zijn aandacht vragen door een brokje van zijn eigen eten aan te bieden en hem even te laten zitten met zijn gezicht naar jou toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik tik altijd tegen mijn been en dan verwacht ik niet anders dan dat hij me volgt. Hij let op mijn vinger die naar beneden wijst.

Als jij denkt dat hij zijn eigen gang zal gaan dan zal hij dat ook doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als ik me slecht/ zwak voel (Ben chronisch ziek) gaat mijn reu mij leiden (voorop lopen en trekken).
Voel ik me goed en relaxed dan loopt hij achter me of naast me.
Maar goed dat vroeg je niet :proud: .

Ik heb een tuigje voor hem met de riemaansluiting op de borst ipv op de rug. En dit werkt supergoed. Zodra hij trekt, trekt hij zichzelf daardoor opzij zegmaar.
Dat direct omdraaien en de andere kant op lopen leerde ik ook op de cursus, maar die van mij vindt dat allemaal prima. Die kant op? Oh ook goed, huppel huppel.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
https://www.medpets.nl/easywalk-hondenh ... gL4JPD_BwE

Deze heb ik. Echt sinds hij die om heeft is het trekken over.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
15-06-2019 19:28
Als ik me slecht/ zwak voel (Ben chronisch ziek) gaat mijn reu mij leiden (voorop lopen en trekken).
Voel ik me goed en relaxed dan loopt hij achter me of naast me.
Maar goed dat vroeg je niet :proud: .

Ik heb een tuigje voor hem met de riemaansluiting op de borst ipv op de rug. En dit werkt supergoed. Zodra hij trekt, trekt hij zichzelf daardoor opzij zegmaar.
Dat direct omdraaien en de andere kant op lopen leerde ik ook op de cursus, maar die van mij vindt dat allemaal prima. Die kant op? Oh ook goed, huppel huppel.
Ja, ze weten het precies hoor, of je al dan geen “hulp” nodig hebt.

Over dat helemaal prima vinden en huppel huppel; dat is toch geen probleem? Het gaat er om dat ze vaak trekken omdat ze ergens op focussen (geursporen of iets wat ze zien) en door de draai verleg je die focus naar iets anders, waarmee vaak ook het trekken weer stopt.

Overigens is mijn ervaring dat dit niet werkt als ze moeten poepen, daarvoor willen ze ook nog wel eens aan de lijn gaan trekken. In dat geval werkt “poepen op commando” beter, dus vertellen dat ze NU! hun behoefte moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
15-06-2019 19:30
https://www.medpets.nl/easywalk-hondenh ... gL4JPD_BwE

Deze heb ik. Echt sinds hij die om heeft is het trekken over.
Het nadeel van dit soort tuigjes vind ik dat ze snel verkeerd gaan zitten en dan echt de beweging kunnen beperken.

Ook werken ze alleen bij een hond die altijd voorwaarts gaat, als ze eruit willen ontsnappen en dat achterwaarts proberen, dan stappen ze er zo uit.

Ik heb daarom voor deze gekozen: https://www.plein.nl/hurtta-weekend-war ... 100-120-cm
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
15-06-2019 19:35
Ja, ze weten het precies hoor, of je al dan geen “hulp” nodig hebt.

Over dat helemaal prima vinden en huppel huppel; dat is toch geen probleem? Het gaat er om dat ze vaak trekken omdat ze ergens op focussen (geursporen of iets wat ze zien) en door de draai verleg je die focus naar iets anders, waarmee vaak ook het trekken weer stopt.

Overigens is mijn ervaring dat dit niet werkt als ze moeten poepen, daarvoor willen ze ook nog wel eens aan de lijn gaan trekken. In dat geval werkt “poepen op commando” beter, dus vertellen dat ze NU! hun behoefte moeten doen.
Aha zo! Die van mij trekt dus als hij over me waakt. Dus dan heeft dat draaien geen zin.
Stiekem vind ik het naast rete irritant ook wel heel aandoenlijk. Achteraf dan haha.
Ben ook een paar keer (flauw)gevallen buiten. Toen ging hij rondjes om me heen lopen en mijn gezicht likken. :flirting:
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Gewoon een u-lead tuigje dan kunnen ze niet trekken
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
15-06-2019 19:41
Aha zo! Die van mij trekt dus als hij over me waakt. Dus dan heeft dat draaien geen zin.

Nee, vermoedelijk wil hij dan snel zijn rondje doen, zodat hij je daarna weer zo snel mogelijk veilig thuis kan brengen.

Ik was eens ziek thuis en mijn vriendin nam de vorige hond mee naar het bos. Ik moest hem zelf al in de auto zetten, want anders ging hij niet mee. Eenmaal in het bos springt hij uit de auto, rent naar het dichtstbijzijnde bosje, doet daar zijn behoefte, en sprint weer terug naar de auto. Hij had duidelijk geen tijd voor een relaxte wandeling, terwijl hij op het baasje moest passen :rofl:


Stiekem vind ik het naast rete irritant ook wel heel aandoenlijk. Achteraf dan haha.
Ben ook een paar keer (flauw)gevallen buiten. Toen ging hij rondjes om me heen lopen en mijn gezicht likken. :flirting:
Dat is zeker heel erg schattig!

Zowel mijn vorige als mijn huidige hond vinden “baas op de grond” reden voor een enthousiaste stoeipartij. En dat vallen gebeurt echt alleen als je te weinig grip onder je schoenen hebt omdat je midden in de modder staat. :'(
Alle reacties Link kopieren
Hee zo had ik er nog niet over gedacht. Heb al menigmaal iets van jou geleerd over hondengedrag. Leuk, dankje!

Oh fijn, in de modder ook echt.. Even stoeien :yes: :bonk:
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
15-06-2019 20:04
Hee zo had ik er nog niet over gedacht. Heb al menigmaal iets van jou geleerd over hondengedrag. Leuk, dankje!

Wat leuk om te lezen! Honden denken heel simpel, dus als jij dat ook doet, dan is hun gedrag vaak best makkelijk te verklaren.

Oh fijn, in de modder ook echt.. Even stoeien :yes: :bonk:

Nou, echt super, 85-90 kilo springende dolle modderige hond bovenop je! :'( ;-D
Alle reacties Link kopieren
Volgens Caesar geen tuigje omdat ze dan met hun hele lichaam kunnen trekken, hij heeft dan een halsband hoog in de hals zodat je hem uit die trek modus kunnen halen en hem kun laten focussen op jou.

Als je zijn focus beheerst dan beheers je het lichaam, hij moet alert zijn op jou.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
15-06-2019 20:13
Volgens Caesar geen tuigje omdat ze dan met hun hele lichaam kunnen trekken, hij heeft dan een halsband hoog in de hals zodat je hem uit die trek modus kunnen halen en hem kun laten focussen op jou.

Als je zijn focus beheerst dan beheers je het lichaam, hij moet alert zijn op jou.
Caesar roept inderdaad wel vaker dingen waar ik me helemaal niet in kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
15-06-2019 20:14
Caesar roept inderdaad wel vaker dingen waar ik me helemaal niet in kan vinden.
Honden die trekken lopen wel binnen een minuut naast hem.
Zonder tuigjes. XL Honden die al jaren trekken enzo.
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft ook niet snel hoor, het aanleren, het lopen gaat wel een paar maanden duren.

Ik heb het vroeger nooit aan de hand gehad met de honden die ik uitliet en ook onze eigen hond deed dat niet bij mij (wel bij mijn moeder trouwens).

Duidelijk dat trekken betekent dat we niet lopen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
15-06-2019 20:16
Honden die trekken lopen wel binnen een minuut naast hem.
Zonder tuigjes. XL Honden die al jaren trekken enzo.
Op TV gaat alles sneller. Maar dan nog krijgt hij ze inderdaad vaak redelijk snel onder de duim. De vraag is alleen of ze dan ook nog blij zijn. M.i. gebruikt Caesar technieken die honden onderdrukken en bang van hem maken, en dat is niet de relatie die ik met mijn honden verkies. Zelfs als dat betekent dat ze soms wat meer ruimte nemen om gewoon zichzelf te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven