Anderen corrigeren

23-08-2019 17:09 66 berichten
Hoi!

Hoe zouden jullie graag gewezen willen worden op spelling-/taal-/typefouten? Via mijn werk, hobby's, vrijwilligerswerk heb ik contact met allerlei mensen. Ik merk dat ik het soms wel lastig vind. Bijvoorbeeld wanneer ik voor een tijdelijk project met externe mensen overleg heb en er wordt een concept van een flyer getoond waarin een fout zit. Die moet natuurlijk gecorrigeerd worden voordat het verspreid wordt.

Persoonlijk vraag ik collega's altijd om ook te kijken naar fouten als het om teksten gaat die verspreid moeten worden, dus vind het dan geen probleem. Ik merk dat er om de zoveel tijd iemand is die het ongemakkelijk laat worden.

Hoe gaat het bij jullie? En hoe doen jullie het?
Alle reacties Link kopieren
Ik wijs de juf van dochter zelfs op fouten :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
23-08-2019 17:19
Ik wijs de juf van dochter zelfs op fouten :mrgreen:
Het is toch wat. Juffen die taalfouten maken. En vaak niks meer over topografie, biologie en geschiedenis weten en niet kunnen rekenen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
"He pietje, mooie flyer heb je gemaakt! Er zit alleen nog een kleine typo in: 'verassen' moet zijn 'verrassen'. Als je dat nog aanpast kan hij geprint worden denk ik. Heb je nog hulp nodig met het verspreiden van de flyer?"

Ik begin in ieder geval altijd met iets positiefs, nooit zomaar uit de lucht komen vallen met kritiek (fouten). Afhankelijk van de fout en het medium waar het wordt verspreid zeg ik er overigens ook regelmatig niets van. Niet elke komma hoeft wat mij betreft perfect te wezen.

Bij mensen waarvan ik weet dat taal niet hun sterkste kant is, zorg ik dat het in de vergadering zo wordt verdeeld dat ikzelf (of iemand anders) het tekstuele gedeelte doet ("zal ik morgen een voorstel voor een tekst sturen waar jij dan een mooie flyer van kan maken?")
Dan ga ik heel makkelijk doen, je kan het best zelf doen scheelt mij een hoop werk.
Commentaar op mijn schrijven ontvang ik graag aangetekend en in drievoud. In foutloos Nederlands, uiteraard.

Zonder gekkigheid: ik ben ermee opgehouden om mensen te wijzen op taalfouten, ze waarderen het zelden. Soms verbeter ik het stiekem, als ik de mogelijkheid heb. Laatst heb ik nog een website gemaakt voor iemand die aan tekstredactie deed. Zelfs daar zaten taalfouten in. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-08-2019 17:28
Commentaar op mijn schrijven ontvang ik graag aangetekend en in drievoud. In foutloos Nederlands, uiteraard.

Zonder gekkigheid: ik ben ermee opgehouden om mensen te wijzen op taalfouten, ze waarderen het zelden. Soms verbeter ik het stiekem, als ik de mogelijkheid heb. Laatst heb ik nog een website gemaakt voor iemand die aan tekstredactie deed. Zelfs daar zaten taalfouten in. :facepalm:
Ik kan me meer erger aan gewichtigdoenerij. Bijvoorbeeld het vele zinloze Engels dat wordt gebruikt, daar waar er ook goede Nederlandse woorden bestaan. Bijvoorbeeld vegan in plaats van veganist.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
In mijn werk hoor ik dat graag! Zeker als mijn naam onder een stuk staat. Nou ja, hier eigenlijk ook, als het niet overduidelijk een tikfout is.
oudebaas schreef:
23-08-2019 17:31
Ik kan me meer erger aan gewichtigdoenerij. Bijvoorbeeld het vele zinloze Engels dat wordt gebruikt, daar waar er ook goede Nederlandse woorden bestaan. Bijvoorbeeld vegan in plaats van veganist.
O helemaal mee eens.
Ik zeg het gewoon. Leuk dit of dat maar..... En dan benoem ik de fout.

Of ik corrigeer in de kantlijn blij en Word-document. Maar dat is alleen voor de afgesproken correcties. (Ik lees heel veel stukken op mijn werk na op fouten. Dat wordt me dus gestuurd om de fouten eruit te halen.

Daarom denk ik ook dat anderen het van mij goed kunnen hebben als ik iets meld.
Nouschi schreef:
23-08-2019 17:19
Ik wijs de juf van dochter zelfs op fouten :mrgreen:

Vroeger, toen ik stage liep, liet het afdelingshoofd mij brieven van de administratie nakijken voordat ze verzonden werden naar klanten. Had helemaal niets met mijn werk te maken. :-D
(En je wil niet weten hoeveel correcties er nodig waren, die brieven zaten vol met fouten.)
Ik vind dat er vaak erg spastisch gedaan wordt over het taalkundig gecorrigeerd worden. Blijkbaar vatten veel mensen het als een persoonlijke aanval op en gaan dan in de tegenaanval met allerlei kulargumenten (je snapt toch wat ik bedoel, wat maakt dat nou uit, taalnazi, ik ben dyslectisch, etc.). Ze maken dus blijkbaar liever fouten dan dat ze leren hoe het wel goed is. Ik heb daar weinig begrip voor.

Ik zeg het dus gewoon als ik in een professionele context taalfouten zie. In andere situaties doe ik dat niet altijd, dat ligt er maar net aan. Maar ik draai er niet omheen en het "verzachten" met complimenten vind ik echt onzin. Kritiek krijgen is niet leuk, maar er zoveel niet leuk in het leven. Als je iets niet goed kunt moet je dat erkennen en het door anderen laten doen, of accepteren dat je kritiek krijgt over de kwaliteit en daarvan leren.
Alle reacties Link kopieren
Het is mijn werk om foutloos te kunnen schrijven.
En soms, ligt er een stapel drukwerk, alle proeven door meerdere mensen gecontroleerd... En toch, staat er een foutje in.

Shit happens, in goed Nederlands
RikM schreef:
23-08-2019 17:28
Laatst heb ik nog een website gemaakt voor iemand die aan tekstredactie deed. Zelfs daar zaten taalfouten in. :facepalm:
Herkenbaar. Ik werk (ook?) in de mediabranche en vooral mensen in de PR en marketing maken er vaak een potje van. Ik weet niet wat ze leren op die opleidingen, maar ze komen er niet foutloos schrijvend vanaf. Maar ja, het zijn vaak jongeren en die zijn opgegroeid met internet. Hun passieve taalkennis is gebasseerd op grotendeels ongeredigeerde tekst. Misschien is het dan ook niet verwonderlijk dat je taalfouten maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt fijn om gecorrigeerd te worden. Foutloos schrijven vind ik heel belangrijk, dus als iemand mij wijst op een taalfout, geen probleem.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-08-2019 17:35
Vroeger, toen ik stage liep, liet het afdelingshoofd mij brieven van de administratie nakijken voordat ze verzonden werden naar klanten. Had helemaal niets met mijn werk te maken. :-D
(En je wil niet weten hoeveel correcties er nodig waren, die brieven zaten vol met fouten.)
Je wilt :-D
Alle reacties Link kopieren
Pas op het allerlaatst zeggen dater een typo in zit; dat produktie volgens de woordenlijst met een c moet.
Als je het eerder doet zou de kans groot zijn dat hij de fout zelf ontdekt had.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Lievejetje schreef:
23-08-2019 17:53
Je wilt :-D
Nee, de werkwoorden willen, mogen, kunnen en zullen zijn uitzonderingen en krijgen in de 2e en 3e persoon enkelvoud geen -t of veranderen van klank.

jij wil/ hij wil
jij mag/ hij mag

etc
anoniem_64b10e9293e04 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 18:00
Reden: aanvulling
9.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
23-08-2019 17:39
Ik vind dat er vaak erg spastisch gedaan wordt over het taalkundig gecorrigeerd worden. Blijkbaar vatten veel mensen het als een persoonlijke aanval op en gaan dan in de tegenaanval met allerlei kulargumenten (je snapt toch wat ik bedoel, wat maakt dat nou uit, taalnazi, ik ben dyslectisch, etc.). Ze maken dus blijkbaar liever fouten dan dat ze leren hoe het wel goed is. Ik heb daar weinig begrip voor.

Ik zeg het dus gewoon als ik in een professionele context taalfouten zie. In andere situaties doe ik dat niet altijd, dat ligt er maar net aan. Maar ik draai er niet omheen en het "verzachten" met complimenten vind ik echt onzin. Kritiek krijgen is niet leuk, maar er zoveel niet leuk in het leven. Als je iets niet goed kunt moet je dat erkennen en het door anderen laten doen, of accepteren dat je kritiek krijgt over de kwaliteit en daarvan leren.
Het ligt er helemaal aan wanneer en over wat die correctie gaat. In mijn omgeving worden de meeste fouten in de snelheid gemaakt, of omdat je blind bent voor je eigen fouten, terwijl je heus wel weet hoe het wel goed is.

Taalfouten uit te publiceren documenten halen vind ik iets anders dan onderlinge mailtjes.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-08-2019 17:42
Het is mijn werk om foutloos te kunnen schrijven.
En soms, ligt er een stapel drukwerk, alle proeven door meerdere mensen gecontroleerd... En toch, staat er een foutje in.

Shit happens, in goed Nederlands
Heel herkenbaar hoor.
Alle reacties Link kopieren
JaneJane38 schreef:
23-08-2019 17:58
Nee, de werkwoorden willen, mogen, kunnen en zullen zijn uitzonderingen en krijgen in de 2e en 3e persoon enkelvoud geen -t of veranderen van klank.

jij wil/ hij wil
jij mag/ hij mag

etc
Hmmm, ik dacht toch echt dat ik jij wilt geleerd heb.... maar je mag me corrigeren hoor :biggrin:
Lievejetje schreef:
23-08-2019 18:03
Hmmm, ik dacht toch echt dat ik jij wilt geleerd heb.... maar je mag me corrigeren hoor :biggrin:
de editor bij een vorige opdracht van mij wilde ook graag 'jij wilt'; nou wat jij wilt hoor :-)
Alle reacties Link kopieren
Je wilt is de algemene vorm. Je wil mag ook, maar wordt gezien als informeler.

Dit vind ik. Nu wil ik het weten ook😂
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je zelf zo zeker dat jij gelijk hebt?

Er zullen hele volksstammen zijn die hij wil willen corrigeren in hij wilt.

Terwijl hij wil toch echt correct is.

Mij valt een spelfout of typefout nooit op. Daar lees ik gewoon overheen.

Alleen ik wordt en me en hij wilt vallen mij op.
Alle reacties Link kopieren
Wilde Willie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven