Zelf naar de rechtbank toe....hoe werkt dat?

23-08-2007 16:15 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

ik ben bezig (in mijn hoofd momenteel) een zaak tegen mijn expartner aan te spannen wegens het niet nakomen van de omgangsregeling van onze kinderen. ik heb ze reeds 4 jaar niet gezien. ik heb in het buitenland gewoond een tijd en nu ben ik terug en vind ik het tijd dat ze de kans hebben ook mij te kennen.

de afgelopen jaren heb ik ze kaartjes etc gestuurd omdat ik hun telefoonnummer niet weet. Ze wonen daarentegen 250km van me vandaan, wat het contact leggen ook niet makkelijker maakt.

toch vind ik dat ik het recht heb op omgang. of zij dat uit rancune, haat, frustratie nou leuk vind of niet. Ik mis ze en het zijn mijn kinderen evengoed.



ik geprobeerd met haar te praten, dat is gewoon onmogelijk, een brief word niet op gereageerd.

nu wil ik zelf een zaak aanspannen om een omgangsregeling af te dwingen via een rechter.

een advocaat is niet zo zinvol want wat die doet is uiteindelijk ook hetzelfde als ik kan.

hoe dien je alleen een verzoek in bij de rechtbank en bij welke rechtbank? haar woonplaats/ regio of de mijne?

weet iemand hoe dit gaat?
Als je nu al niet weet hoe het gaat, hoe wil je dat dan in godsnaam zelf gaan doen?

Misschien eerst eens een juridisch loket proberen voor advies?
Alle reacties Link kopieren
Ook al zou je het alleen willen doen, het kan niet eens. Voor de rechtbank kun je niet in persoon procederen, je hebt een procureur nodig. Veel advocaten zijn ook procureur en die kunnen dus een zaak aanhangig maken.



"een advocaat is niet zo zinvol want wat die doet is uiteindelijk ook hetzelfde als ik kan." Heb je zelf ook rechten gestudeerd? Zonder juridische kennis ben je nergens in zo'n zaak.



Daarnaast, er hangt zoveel van zo'n zaak af, dan wil je toch de best mogelijke voorbereiding hebben.



Als de reden dat je geen advocaat wilt een geldkwestie is zou ik ook eens gaan praten met iemand van het juridisch loket.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zouden 250km er niet van weerhouden bij mijn kinderen op bezoek te gaan. Waarom heeft dit vier jaar geduurd? Maar dat is waarschijnlijk een andere discussie.
Je zult hoe dan ook een advocaat in de arm moeten nemen, de wet schrijft voor dat dit moet. Je moet naar de rechtbank van het "arrondissement" waar je kinderen wonen. Als je naar de rechtbank gaat betaal je afhankelijk van je inkomen een bedrag van maximaal ¤ 199,- aan griffierecht (momenteel, maar dit wordt elk jaar aangepast/verhoogd), om überhaupt op de deurmat te komen staan. De kosten van je advocaat komen hier nog overheen. Reis-/verblijfskosten om naar de rechtbank te komen kun je niet declareren.



Rechtsbijstandsverzekeringen vergoeden meestal niet de kosten van familierechtzaken.



Vermoedelijk word je door de rechtbank verwezen naar de "mediator". Het is een idee om eerst contact op te nemen met een advocaat die óók familie-mediator is, dit kan je misschien de gang naar de rechtbank besparen (+ de extra kosten). De afspraken die bij de mediator worden vastgelegd zijn volgens mij niet afdwingbaar, dat kan alleen als ze ook in een beschikking van de rechtbank zijn vastgelegd. Dan moet je dus alsnog naar de rechtbank.



Zijn je kinderen ouder dan 11 jaar en negen maanden, dan worden zij waarschijnlijk op een aparte zitting door de (kinder)rechter gehoord, zodat de rechter zich ook een beeld kan vormen van wat de kinderen willen. Hier mogen de ouders niet bij aanwezig zijn.



M.a.w., ga eerst eens naar het Juridisch Loket, daar kunnen ze voor je kijken of je eventueel voor gesubsidieerde rechtsbijstand in aanmerking komt.
Alle reacties Link kopieren
Ramsa, ik vind het zeer terecht dat jij je kinderen wilt zien. Helaas weet ik dat het in Nederland zo geregeld is, dat als een moeder de omgangsregeling frustreert, dat je met lege handen staat. De dwaze vaders zijn er niet voor niets.

Tuurlijk moet je deze weg bewandelen, maar ik zou ook bij deze dwaze vaders mijn licht opsteken.
Jij vindt het na 4 jaar eens tijd worden om je kinderen te zien? En daarvoor waren ze jouw verantwoordelijkheid zeker niet en dacht je dat je ex het wel op zou knappen? Sorry, maar kan hier totaal geen sympathie voor opbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een rotopmerking Malu. Deze man moest misschien voor zijn werk naar het buitenland, was waarschijnlijk wel goed genoeg om alimentatie van te krijgen, en geeft zeer duidelijk aan dat zijn vrouw totaal niet op een omgangsregeling zit te wachten. Hij heeft kaartjes gestuurd al die tijd, en nou krijgt hij, omdat hij aangeeft dat het 4 jaar lang niet gelukt is om zijn kinderen te zien, van jou een trap na omdat hij 4 jaar lang zijn kinderen niet heeft gezien. Dat is een dove verwijten dat hij nooit iets hoort.
Lieve Antonio, het zal de eerste man niet zijn en waarschijnlijk ook niet de laatste die zeer selectief is waar het gaat om het nemen van zijn verantwoordlijkhied. Voor je kinderen hoor je er gewoon te zijn, punt!
Volgens mij zijn er meer dan genoeg dingen waar jij geen sympathie voor kan opbrengen Malu... Da's denk ik dus niet iets waar we al te veel aandacht aan moeten schenken. Trouwens wel lullig dat jij het nodig vindt om TO zo even de grond in te stampen. Lekker makkelijk om zo te oordelen terwijl je nog niet eens de helft van het verhaal kent. Een ouder kan je niet meer raken dan op de manier waarop jij het doet.



Ramsa, zoals moppetoet al zei heb je echt een advocaat nodig. Juridisch Loket is een goede tip, je zou ook eens bij een wetswinkel langs kunnen gaan. Succes ermee.
Zoals er slechte vaders zijn zo heb je ook slechte moeders. TO heeft zijn kinderen al 4 jaar niet gezien en tot nu toe weinig stappen ondernomen om daar verandering in te brengen. 250 km schijnt ook al een probleem te zijn. Ik weet niet of jij een kinder of kinderen hebt maar ik zou mij door helemaal niets laten weerhouden.
Alle reacties Link kopieren
Malu, jij blijft eraan voorbijgaan dat een man niet veel in te brengen heeft als de moeder de omgangsregeling frustreert. Zo is het in Nederland geregeld (althans zover ik weet). Ik vind dat een mega grote rechtsongelijkheid. Deze man wou misschien zijn kinderen best zien.
Als dat zo was, had hij toch wel eerder actie ondernomen?
Alle reacties Link kopieren
klopt wat antonio zegt. Bovendien weet je niet eens hoe het komt dat hij zijn kinderen 4 jaar niet gezien heeft. Je oordeelt te snel en te hard. Vraag het aan to of hij mss een antwoord kan geven voor je begint te gillen dat je geen sympathie voor "zo'n man" kan opbrengen.



In nl sta je als moeder heel sterk. In sommige situaties ( toevallig een die ik nu in mijn leven mee maak) te sterk zelfs.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Hij heeft 4 jaar lang niet naar zijn kinderen omgekeken (op kaartjes sturen na); toch niet zo gek dat ik daar niet bepaald van onder de indruk ben
Alle reacties Link kopieren
Voor Malu:



ik ben bezig (in mijn hoofd momenteel) een zaak tegen mijn expartner aan te spannen wegens het niet nakomen van de omgangsregeling van onze kinderen. ik heb ze reeds 4 jaar niet gezien. ik heb in het buitenland gewoond een tijd en nu ben ik terug en vind ik het tijd dat ze de kans hebben ook mij te kennen.

de afgelopen jaren heb ik ze kaartjes etc gestuurd omdat ik hun telefoonnummer niet weet. Ze wonen daarentegen 250km van me vandaan, wat het contact leggen ook niet makkelijker maakt.

toch vind ik dat ik het recht heb op omgang. of zij dat uit rancune, haat, frustratie nou leuk vind of niet. Ik mis ze en het zijn mijn kinderen evengoed.



ik geprobeerd met haar te praten, dat is gewoon onmogelijk, een brief word niet op gereageerd.




Malu, ik vind dat je ontzettend hamert op je eigen gelijk, en nauwelijks ingaat op de woorden van TO. Je hebt letterlijk een bord voor je kop. Als je de onderstreepte zinnen leest, kan je lezen dat:



1. Vader wel pogingen deed tot contact, maar,

2. Moeder daar geen zin in had en op d'r reet bleef zitten.



Dan is het extra schrijnend dat je die man een trap na geeft.
Antonio, ben het totaal NIET met je eens. TO is in zijn hoofd bezig met actie, heeft dus na 4 jaar nog niet eens daadwerkelijk actie ondernomen en vindt 250 km afstand ook al een probleem. Slappe hap dus.
Alle reacties Link kopieren
Malu, er zijn ook mensen die een ander aan het lijntje houden. Misschien heeft deze vader gehoopt dat er in redelijkheid wat op te lossen viel?



En al heb je 10 keer gelijk, stel: deze vader is 4 jaar lang een slappeling geweest (wat ik betwijfel), dan vind ik het zeer grote klasse dat hij daar nu een einde maakt.



Ik vind dat je erg hard oordeelt over een zaak waar je de details (nog) niet weet. Zoals hij het beschrijft klinkt TO niet als een slapjanus.



Tenslotte: ik hoor je niet over die moeder, die welbewust de omgangsregeling frustreerde. Wat vind jij daar eigenlijk van?
Moeders mogen never nooit een omgangsregeling frusteren al kan ik me wel voorstellen dat zij geen hoge pet op heeft van ex die 4 jaar lang zijn gezicht niet laat zien en denkt dat zij het allemaal wel opknapt.
Alle reacties Link kopieren
8-P potje pap, ik geloof dat ik gek word.



:jump: I rest my case geloof ik, niet mee te praten....
Alle reacties Link kopieren
Malu, to geeft meerdere keren aan weldegelijk via moeder contakt te krijgen. Ook via kaarten. Tel nr. krijgt to blijkbaar niet, anders zou hij ws wel gebeld hebben naar zijn kinderen niet ? Als hij met zijn ex geen afspraak kan maken omdat zij dat niet wil, hoe is hij dan fout ? .. och weet je, Antonio : ik rest met je mee :P



Wel vraag ik me af to, hoe komt het dat ze de bezoeksregelingen niet na kwam ? ( ook voor mezelf, mijn ex komt ook hier de bezoeksregeling niet na)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Zou het ook vier jaar duren voordat TO zich hier weer laat zien ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven