Hoe droomt een mens het bij elkaar?

30-08-2007 11:48 18 berichten
Heeft er iemand een dromenverklaringsboek bij de hand? Of is er iemand die veel van dromen weet toevallig?



Ik heb gedroomd dat ik mijn dochter in elkaar sloeg, met mijn vuisten, terwijl ze huilde, smeekte om genade en me aankeek. Ik werd huilend wakker en ik zit nog steeds af en toe bijna te janken.



Mijn dochter is drie en ik heb haar één keer een tik op haar vingers gegeven, toen twee was en ze mij voor de zoveelste keer sloeg. Die tik is Iets waar we beiden erg van onder de indruk waren. Verder heb ik haar nooit fysiek pijn gedaan, ik verhef mijn stem nauwelijks als ze stout is en schreeuw al helemaal nooit tegen haar.



Ik weet dat dromen heel iets anders betekenen dan wat je ziet in je nachtmerrie en ik ben in dit geval erg benieuwd wat dat dan is. Heeft iemand een (het liefst een geruststellende) droomverklaring voor mij? Ik weet namelijk wel zeker dat ik, zelfs in mijn onderbewuste, mijn dochter niet in elkaar wil slaan. Haar betraande gezicht staat op mijn netvlies gebeiteld.



Afschuwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelende droom zeg. Ik kan je helaas niet helpen. Misschien kun je wat googelen, maar dan krijg je sowieso gewoon algemene uitleg van bepaalde thema's. Maargoed je kunt het proberen. Neem het alleen wel met een korrel, dan wel een flinke pot, zout.
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet kunnen dat je bang bent om onmachtig te staan tegenover iets wat je dochter eventueel zou kunnen overkomen?
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
O ja googelen, daar heb ik nog niet eens aan gedacht weet je dat. Ook stom. Ik ben gewoon niet helemaal wakker geworden vanmorgen na die ellendige beelden.



Ik ben als de dood dat mijn dochter nare dingen overkomt, klopt Vishnu. En ik ben inderdaad ook heel bang dat ik er dan niets aan kan doen. Zou dat de verklaring zijn van mijn droom? Ik hoef niet per se ik te zijn toch, in een droom?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Eleonora,



Ik kan me helemaal voorstellen hoe je je moet voelen: ellendig.

Uit ervaring weet ik dat de sfeer van een indringende droom wel een poosje kan blijven hangen, dat heeft zeker wel invloed op hoe je vandaag met je dochtertje omgaat.



Zit je misschien met iets in het dagelijks leven dat jou veel pijn doet, maar waarvan je niet precies weet wat het is, zodat je het overdag maar laat voor wat het is?

Wanneer je slaapt ontspan je, en komt dat gevoel in alle hevigheid naar boven. Je hersenen verzinnen er op dat moment een plaatje bij dat past bij deze pijn.

Juist omdat je zoveel van je dochter houdt, en niet wilt dat ze pijn heeft, laat staan dat dat door jouzelf veroorzaakt zou worden....krijg je denk ik zulk soort heftige beelden.



Niet dat ik er verstand van heb, maar zelf droom ik ook regelmatig gekke dingen, en voor mijzelf heb ik dan deze verklaring gevonden.



Groetjes, Perel.
Alle reacties Link kopieren
dromenweb.nl

Daar staan verklaringen van de symbolen, of je er wijzer van wordt weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Dromen komen uit je onderbewustzijn. Wat je overdag gelezen, gezien of meegemaakt hebt, komt terug in je droom. Omdat je bewustzijn even niet meedoet klopt er meestal niets van zo'n droom, omdat het een ratjetoe van plekken, mensen en gebeurtenissen is.

Som zit je ergens onbewust mee, een droom kan dan gaan 'hinten'. Soms is direct duidelijk waar je iets mee zou moeten/kunnen doen, soms ook niet.

Het kan dus heel goed zijn dat je misschien (onbewust?) iets hebt meegekregen over iets gewelddadigs en dat zich op dat op deze (vervelende) manier zich uitte in een droom. Misschien zit je ergens mee, onmacht, angst...

Ik vind dromen enorm interessant, ik onthoud 3 a 4 dromen per nacht en sinds ik (weer) lucide droom heb ik erg veel geleerd over wat mij bezighoudt. Dingen waar ik mee zit, zonder er al te veel erg in te hebben. Een soort 'consciousness meets unconsciousness'. Mega interessant.

Kan me voorstellen dat dit enorme indruk op je heeft gemaakt. Het voelt als levensecht.

Denk er eens over na of je misschien ergens iets hebt opgevangen over iets wat geweld-gerelateerd was, iets met machtsmisbruik of een unfaire situatie oid. Dat zou weleens de meest logische verklaring kunnen zijn.

Meestal kun je trouwens zelf je dromen het beste verklaren.

(een 'officiële' droomverklaring zou kunnen zijn: dat je eigenlijk jezelf ervan langs gaf. Ik heb zelf niets met 'algemene droomverklaringen'.)

Geef die kleine nog een extra knuffel en jezelf ook.
Known to cause insanity in laboratory mice
Alle reacties Link kopieren
Misschien het topic over de 'corrigerende tik' gelezen?

(schiet me net nog even te binnen)
Known to cause insanity in laboratory mice
Alle reacties Link kopieren
Leo, ik heb een droomwoorden boek. Kan het wel voor je meenemen. Het is lastig om een verklaring hierin te vinden, omdat je een aantal combinaties moet maken. De verklaring van Vishnu is een hele logische. Mogelijk ook dingen die jou in je jeugd overkomen zijn, die je nu op deze wijze herbeleefd. Het is vooral het onmachtige aspect van Fien, wat overduidelijk is in deze droom.



Het moet heel erg akelig geweest zijn, eigenlijk gewoon een nachtmerrie. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
eleonora schreef op 30 augustus 2007 @ 12:08:

O ja googelen, daar heb ik nog niet eens aan gedacht weet je dat. Ook stom. Ik ben gewoon niet helemaal wakker geworden vanmorgen na die ellendige beelden.



Ik ben als de dood dat mijn dochter nare dingen overkomt, klopt Vishnu. En ik ben inderdaad ook heel bang dat ik er dan niets aan kan doen. Zou dat de verklaring zijn van mijn droom? Ik hoef niet per se ik te zijn toch, in een droom?




Nee hoor Eleonora, dat klopt. Maar net zoals jij niet jij hoeft te zijn hoeft je dochter niet je dochter te zijn. Misschien was het een algemene verwerkingsdroom over onrecht, oneerlijke zaken. Heb je de laatste weken misschien wat nare dingen meegemaakt in je omgeving?

En inderdaad, zo'n nachtmerrie kan nog tijden in je lijf blijven zitten, een echt rotgevoel.

Maar bedenk dat in je dromen vaak bekende figuren/dingen symbool staan voor algemenere zaken.

:hug:
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Lieve Perel, ik zit volgens mij nergens mee momenteel, al ben ik wel ontzettend moe en is het vandaag mijn laatste werkdag. Geen idee of je raar gaat dromen als je heel erg moe bent, zou kunnen. Voor de rest gaat het eigenlijk heel goed met me. Wel een prima droomuitleg trouwens en misschien heb je wel gelijk, ik ben het me alleen niet bewust dat ik ergens mee zit.



Dank je Pink, ik had al op zo'n site gekeken en kort door de bocht stond er dat ik onenigheid zou gaan krijgen. Ben benieuwd. En wat een rotmanier van mijn onderbewuste om me dat duidelijk te maken trouwens!
Wat lief van jullie zeg, ik had alweer spijt van dit topic maar jullie begrijpen gelukkig dat het hard aankomt als je zo levensecht droomt. Getverdekledder, ik krijg het er koud van als ik er aan denk.



Ik vind dromen ook interessant Lys en meestal droom ik vrij realistisch of gewoon absurd en dan weet ik ook wel waar het vandaan komt.



Nu ik lees wat jullie schrijven weet ik ook van deze droom hoe het zit. Ik ben in een boek aan het lezen wat Pom en ik beiden heel goed kennen; Als liefde pijn doet en je weet niet waarom van Susan Forward. Dat gaat over geweld in relaties en daar heb ik ervaring mee. Voor mijn gevoel is het gewoon interessant om dat boek weer eens te lezen, nu ik gelukkig ben en een harmonieus leven leidt. En zie daar, het komt in mijn dromen terug, dat geweld.



Fien is een metafoor, dat zie ik nu ook wel want niemand slaat Fien en ik al helemaal niet.



Potverdikke, dat ik daar nu pas op kom. Boek gaat over problematische relaties ---> ik had een problematische relatie ---> ik lees het boek ----> ik heb er een nachtmerrie over waarin niet ik maar mijn dochter de klappen krijgt ----> inderdaad kreeg ik weleens klappen terwijl ik mijn ex aankeek ----> cirkel rond.



Zow, nu is ook wat meer duidelijk waarom ik me zo ellendig en huilerig voel vandaag. Ik heb allemaal laatjes open gerukt die ik alweer een hele tijd dicht heb zitten. In mijn bewuste was ik 'gewoon' even een boek over misogene relaties aan het lezen omdat ik me daar op het forum veel mee bezighoud, in mijn onderbewuste gaan er allemaal deuren open naar het verleden.



Denk ik.



Toch?
Alle reacties Link kopieren
Vast wel , Lé !

Eng he , zo realistisch dromen. van de week was ik in mijn slaap héél realistisch weduwe geworden.ben ook de halve dag van de rel geweest ervan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren






Tóch!





(Heb ik ook: mijn dromen zijn óf zoooo realistisch dat het levensecht is -ben meer dan eens brùl-lend wakker geworden- óf ze zijn totaal absurd en dan word ik vaak lucide)
Known to cause insanity in laboratory mice
Ik ben voornamelijk van het analyseren van dromen. Ik geloof dan ook niet in dromenboeken en symbolen en weet ik veel wat. Ik zoek naar het "thema" door te analyseren en associeren. (Wat voelde ik, wat zag ik, wat kan dat voor betekenis hebben)



Ik droom bijvoorbeeld vaak dat ik ontzettend boos ben op iemand. Echt vreselijk kwaad ben ik dan. Alleen zodra ik wil gaan praten/schreeuwen/gillen, dan komt er geen geluid uit. En als ik probeer te slaan en stompen, dan eindigt m'n arm gewoon in het luchtledige. Dit heb ik in bepaalde periodes en ik weet dan dat ik in het echte leven wat meer "ruimte" moet nemen, wat meer aandacht moet eisen van mensen die mij liefhebben. Dan droom ik dat dus ook niet meer. :)



Ik droomde ook vaak dat ik na jaren ineens boeken van de bibliotheek in m'n huis tegenkom. :S Boeken die ik ben vergeten terug te brengen. Ik denk dat dat staat voor iets dat ik niet goed heb afgesloten. Ik weet wat het is, weet alleen niet precies hoe ik 't moet afsluiten...



Anyway, 't is inderdaad heel vervelend om op zo'n realistische manier te dromen. Ik droomde laatst nog dat de zee ons land zou overspoelen. Vrij absurd natuurlijk, maar zo levensecht dat ik de rest van de nacht niet geslapen heb. (Ik was in m'n droom notabene op Scheveningen, haha! Maar 't was echt erg, compleet met laatste telefoontjes naar m'n ouders en vriend enzo. En uiteindelijk kopje onder in een enorme watermassa...) Ze zeggen dat nachtmerries een boodschap zijn die je al heel vaak te horen hebt gekregen, maar die je altijd negeert. Dan krijg je 'm zeg maar op de harde manier voorgeschoteld.



(Hoi Lys!)
Celeone schreef op 30 augustus 2007 @ 16:34:

Ik ben voornamelijk van het analyseren van dromen. Ik geloof dan ook niet in dromenboeken en symbolen en weet ik veel wat.
Ik bedoel dus eigenlijk dat ik niet geloof in standaardsymbolen. "Het uitvallen van je tanden staat voor..." Ik denk dat het per persoon verschilt en dat het vooral gaat om je eigen analyse van je droom. Je bent tenslotte de enige die weet wat er speelt in je leven en je gevoelswereld.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt zeer aannemelijk, Leo, jouw eigen verklaring in je laatste posting. Wat een klotedroom trouwens, ik kan me enorm goed voorstellen dat je daar overdag nog helemaal naar van bent.



Ga jij vannacht maar eens iets Gezelligs en Leuks dromen, meid.
.
Mariannanas schreef op 30 augustus 2007 @ 17:00:

Klinkt zeer aannemelijk, Leo, jouw eigen verklaring in je laatste posting. Wat een klotedroom trouwens, ik kan me enorm goed voorstellen dat je daar overdag nog helemaal naar van bent.



Ga jij vannacht maar eens iets Gezelligs en Leuks dromen, meid.




Ik heb inderdaad plannen om iets leuks te gaan dromen M'rie hahaha! Jij nog bedankt voor de felicitaties in mijn hyves. Vond ik zó gezellig!



Dat van die standaardsymbolen geloof ik ook niet zo. Geweld stond voor onenigheid las ik. Nah, dat is wel een erg ruim begrip.



Ik herken dat van die weduwedroom Bianc, dat heb ik ook weleens gedroomd en ik was er 's morgens ook nog helemaal rot van. Natuurrampen droom ik ook weleens. Of grote machines. Ik heb iets tegen grote machines en hele grote schepen en daar droom ik dan ook weleens van als ik zwaar getafeld heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven