Metalmuziek zet aan tot (zelf)moord?

21-06-2007 19:44 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Veel in de media geweest en veel rechtzaken over geweest. Metalmuziek zou jongeren stimuleren tot zelfmoord of (massa)moord. Nummers van bijvoorbeeld Ozzy Osbourne (suicide solution), Metallica en Rammstein bijvoorbeeld zouden aanzetten tot moord . Geloof jij dit of wat denk je er van?



Zelf denk ik dat de muziek niet de schuld is, maar bij de kinderen zelf. Natuurlijk is metal een donkere zijde van de muziekwereld en kunnen teksten zo geintepreteerd worden. Als een kind zo ver heen is en aan niets anders denkt, kan ik zo'n tekst ook zo opnemen.



Ik luister zelf ook naar hardrock/metalmuziek, maar ik zou er nooit ongelukkig van worden en me niet in de scéne gaan bevinden waar dit soort praktijken (in jezelf snijden e.d) (wel eens) heel normaal zijn.

Ik zie dat soort jongeren helaas te vaak bij metalconcerten. Heel erg triest.
Alle reacties Link kopieren


Veel in de media geweest en veel rechtzaken over geweest. Metalmuziek zou jongeren stimuleren tot zelfmoord of (massa)moord. Nummers van bijvoorbeeld Ozzy Osbourne (suicide solution), Metallica en Rammstein bijvoorbeeld zouden aanzetten tot moord . Geloof jij dit of wat denk je er van?



Zelf denk ik dat de muziek niet de schuld is, maar bij de kinderen zelf. Natuurlijk is metal een donkere zijde van de muziekwereld en kunnen teksten zo geintepreteerd worden. Als een kind zo ver heen is en aan niets anders denkt, kan ik zo'n tekst ook zo opnemen.



Ik luister zelf ook naar hardrock/metalmuziek, maar ik zou er nooit ongelukkig van worden en me niet in de scéne gaan bevinden waar dit soort praktijken (in jezelf snijden e.d) (wel eens) heel normaal zijn.

Ik zie dat soort jongeren helaas te vaak bij metalconcerten. Heel erg triest.

Inderdaad heel erg triest.



Ik zie zelf de link niet echt tussen de muziek en het gedrag van die jongeren, maar het kan best zijn zoals jij aangeeft dat ze sommige teksten te letterlijk nemen..........alhoewel: aan veel teksten kun je geen touw vastknopen laat staan dat je weet waar t over gaat:P

Zelf wel eens bij een Metallica concert geweest, toen is me trouwens niets schokkend opgevallen.

Ik luister al mijn hele leven naar heavy metal en ik ben jaren depressief geweest maar dat was ook het geval geweest als ik fan was van Frans Bauer. Ik vind het verband nogal vergezocht. Ik zit de laatste jaren wat meer in de gothics en daar valt me altijd juist de positiviteit en vriendelijkheid van de mensen op, terwijl de teksten toch over hel en verdoemenis gaan.



Ik zou weleens een onderzoek willen naar het verband tussen BZN en zelfmoord. Gewoon benieuwd of in die scene de zelfmoordpercentages lager zijn.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch van mening dat muziek/lyrics je geestestoestand kunnen beinvloeden. Ga maar na hoe je reageert op bijvoorbeeld Frans bauer als je een jolige bui hebt of heel somber bent.

Natuurlijk moet er wel meer aan de hand zijn wil je door muziek/lyrics over gaan tot zelfmoord/moord.



Alle reacties Link kopieren
Nee, ik geloof dit niet. Ik luister al jaren naar dat soort muziek en ik ben er niet depressief, suïcidaal, agressief of iets anders van geworden. Van Metallica kan ik me één nummer bedenken die je, als je al lichtelijk suïcidaal bent, kunt opvatten als verheerlijking van zelfmoord. Zelf vat ik het nummer heel anders op, ik zie het meer als hoe iemand zich kan voelen die echt zeer depressief is.



Eerlijk gezegd hoor ik ook weinig Satan verheerlijking voorbij komen, misschien luister ik niet goed:P

Ik krijg wel lichtelijk agressieve neigingen van Frans Bauer, Marjanne Weber en consorten;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch van mening dat muziek/lyrics je geestestoestand kunnen beinvloeden. Ga maar na hoe je reageert op bijvoorbeeld Frans bauer als je een jolige bui hebt of heel somber bent.

Natuurlijk moet er wel meer aan de hand zijn wil je door muziek/lyrics over gaan tot zelfmoord/moord.



Lot op zich heb je gelijk, maar als ik bv naar mezelf kijk werkt het bij mij juist andersom zeg maar. Als ik écht heel kwaad ben, gooi ik even een lekker heftig metalnummertje in de pc, koptelefoon op en ff afreageren. Ik word er niet opgefokter van, maar eerder rustiger. Alsof de muziek mijn woede meeneemt, om het maar eens zweverig te zeggen.



Het ligt echt aan je karakter, instelling, gevoeligheid enz wat muziek met je doet. Zelf als ik vrolijk ben, word ik spontaan chagrijnig van Nederlandstalig gekweel ala Fransje. Gewoon omdat het mijn muziek niet is.

Alle reacties Link kopieren
Mijn broer luistert al een jaar of vijftien naar zowel heavy-als death (en ongetwijfeld nog meerdere varianten) metal, drumt ook in verschillende metal bands, maar ik heb nog nooit gemerkt dat hij daar depressief of zelfs suicidaal van is geworden.

Hij heeft een keer tekenen vertoont van een lichte depressie, maar toen had hij een gebroken hart.

Van zijn vrienden ken ik ook niet iemand die een depressie heeft (gehad)waarvan de muziek de oorzaak leek te zijn.

Waar heb je dat gelezen of gehoord? Heb je een bron?



Ik vraag me overigens wel meteen af hoe het met liefhebbers van darkcore en hardcore, etc zit. En met liefhebbers van het 'levenslied'. Wat zullen die het zwaar hebben!
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet echt een bron, dit is iets wat regelmatig in het nieuws terugkeert (kan me herinneren: massamoord in de USA, Rammstein de oorzaak, kind zelfmoord, zou naar Suicide Solution van Ozzy Osbourne hebben geluisterd ). Als er mensen zijn die zelfmoord/(massa)moord hebben gepleegd en de persoon luisterd naar metal, wordt metal meestal als de oorzaak gezien (wat dus belachelijk is). Kijk maar naar het verhaal van Rob Halford een paar berichten hierboven.



In de jaren 80' heeft Tipper Gore (USA) veel nummers van artiesten (zoals Judas Priest, AC/DC en Twisted Sister) op en zwarte lijst gezet omdat deze muziek teksten zouden bevatten die dit soort gevolgens (kunnen) hebben. Misschien wel een goede zaak, maar wat men meestal verbied, trekt meestal aan.



Zelf luister ik dus ook naar hardrock/metal en heb me nooit depressief gevoeld door deze muziek. Het is natuurlijk hoe gevoelig je er voor bent en in welke mate je al depressief bent. Het zou natuurlijk wel die "duw" kunnen maken om het te doen. Ik zeg niet dat mensen het altijd doen en dat iedere beluisteraar van metal depressief is.



Met een optreden van Rammstein heb ik verschrikkelijk veel personen gezien met krassen op de arm. Gewoon eng. Ik zeg hierbij ook niet iedereen, maar het was duidelijk te zien. Je kunt een fan/bewonderaar zijn, maar ook je te diep verdiepen in de teksten!
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf een metal/gothic fan. Ik denk niet dat de teksten aanzetten tot zelfmoord of depressiviteit. Ik denk wél dat het andersom is, dat pubers die niet lekker in hun vel zitten, zich niet begrepen voelen, problemen hebben of depressief zijn eerder in het metalcircuit terechtkomen dan bijvoorbeeld in de Frans Bauer scene.... (al zou ik dáár pas depressief van worden ;)0

Het is ook onderzocht en bewezen dat in de metalscene iets meer jongeren met problemen zitten dan in andere scenes. Maar dat wordt dus niet veroorzaakt dóór de muziek, maar ze worden er wél door aangetrokken.



Overigens merk ik daar zelf niet zoveel van. Toen ik jonger was wel, het percentage 'jongeren met problemen' is onder metalfans redelijk groot volgens mij. Antidepressiva waren vrij hip en in jezelf snijden ook, toen ik 16 was. Zelf nooit aan meegedaan overigens.

Maar bij de 'oudere' metalfans zie ik dat dan weer helemaal niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Ben even gaan googlen en dit is het verhaal over Suicide Solution van Ozzy Osbourne: (wel in Engels!) The Issue: Audience Reaction to Art: Who is Responsible?Art is intended to be evocative. But if a work of art evokes a violent or otherwise illegal response, should the artist be held responsible for the actions of his or her audience? Is this what Justice Oliver Wendall Holmes, Jr. had in mind when he stated, "[t]he most stringent protection of free speech would not protect a man in falsely shouting fire in a theater and causing a panic"?In the case of Brandenburg v. Ohio, the U. S. Supreme Court held that expression advocating violent or otherwise illegal behavior only loses First Amendment protection if the expression is directed to inciting or producing imminent lawless behavior, and is likely to result in such action. Although court cases involving a variety of art forms have been brought alleging that a particular work was the cause of harmful behavior by those exposed to it, few of these cases have met the stringent requirements of intent, imminence, and probability set out in Brandenburg v. Ohio. The Case: McCollum et. al. v. CBS, Inc., et. al.On the evening of October 26, 1984, nineteen year old John McCollum shot and killed himself while listening to the recorded music of rocker Ozzy Osbourne. That night, John listened repeatedly to several of Osbourne’s albums, including Blizzard of Ozz, Diary of a Madman, and Speak of the Devil. With his headphones on and the music playing, John placed a .22-caliber handgun to his head and took his life.John’s parents filed a lawsuit in a California civil court alleging several causes of action against Osbourne and his music label, CBS Records. The central premise of each cause of action was essentially the same: the lyrics, tones, and pounding rhythm of Osbourne's music had the cumulative effect of encouraging self-destructive behavior. The McCollums asserted that CBS Records and Osbourne knowingly cultivated an audience of young people struggling with the transition into adulthood and, therefore, should have known that Osbourne's music would likely result in self-destructive behavior on the part of fans such as John. At the time of his death, John was suffering from alcohol abuse and emotional problems. The McCollums claimed that their son, and listeners like him, were particularly susceptible to being influenced by Osbourne's music because of their emotional instability.The lawsuit focused largely on a song off the Blizzard of Ozz album entitled “Suicide Solution,"* which, according to John's parents, advocates suicide. Although John was not listening to "Suicide Solution" at the time he shot himself, he had been listening to it earlier in the evening. Included in the song is a 28 second instrumental break which contained the following lyrics not included in those printed on the album cover: You really know where it's at You got it Why try, why try Get the gun and try it Shoot, shoot, shoot (repeated for approximately 10 seconds). The trial court dismissed the McCollum's complaint holding that the First Amendment was an absolute bar to the lawsuit. On appeal, the California Court of Appeals affirmed the lower court decision holding that there was nothing in any of Osbourne's songs that could be characterized as a literal command to an immediate suicidal act, nor was it intended as such. "[M]usical lyrics and poetry," said the court, "cannot be construed to contain the requisite 'call to action' for the elementary reason they simply are not intended to be and should not be read literally.... Reasonable persons understand musical lyrics and poetic conventions as the figurative expressions which they are." The court went on to state that even if the lyrics were expressing the view that suicide is an acceptable alternative to life, Osbourne has the constitutional right to express that view.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat het wel mogelijk is dat muziek van invloed kan zijn op iemands gemoedstoestand. En ja, als een jongere al heel erg afgegleden is en het leven niet meer ziet zitten, dan kunnen de teksten en de opzwepende muziek hem net dat zetje geven om tot dit soort dingen te komen. Er is nog niet zo lang geleden een documentaire op tv van geweest. Jongeren hadden zelfs een kuil gegraven voor hun slachtoffers en waren heel doelbewust bezig geweest, . Ik geloof dat ze (als ik me goed herinner) Marilyn Manson hadden beluisterd en daarna tot deze actie overgingen. Echt freaky. Ik hou zelf wel van hardrock en de minder heftige metal nummers en muziek doet gewoon iets met je. Als je kwaad bent, draai je vaak andere muziek, dan wanneer je relaxed bent, of verliefd.
Nu is het de muziek die kwaad doet, eeuwen geleden pleegden jonge mannen massaal zelfmoord in Duitsland vanwege het boek "Leiden des jungen Werthers".



En Rammstein maakt me superhappy !!!





Werther-Roman

In dem Briefwechsel mit Kestner erfuhr er von dem Suizid des Gesandtschaftssekretärs Karl Wilhelm Jerusalem. Dies war für Goethe der Auslöser, seinen Roman Die Leiden des jungen Werthers zu schreiben. Darin verband er die eigenen Erlebnisse mit seiner Angebeteten Charlotte Buff mit dem Schicksal Jerusalems. In wenigen Wochen schrieb er sich von der Seele, was ihn bedrückt hatte, befreite er sich „von seiner Trunkenheit, seinem Rausch”, wie sein Kammerdiener und langjähriger Sekretär Philipp Seidel (1775-1788) sich erinnerte. Auch dieser Roman wurde ein großer Erfolg. Die Folge war eine europaweite Werther-Hysterie, sogar Selbstmorde nach dem Vorbild Jerusalems wurden gemeldet. Der Götz und der Werther – so verschieden sie auch sind – markierten den Beginn einer neuen deutschen Literatur. Der ruppige Stil des Götz wurde Mode bei den Dichtern des Sturm und Drang. Goethe aber galt von nun an als Genie, seine beiden ersten bedeutenderen Werke hatten ihm zu Weltruhm verholfen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou weleens een onderzoek willen naar het verband tussen BZN en zelfmoord. Gewoon benieuwd of in die scene de zelfmoordpercentages lager zijn.
Als men mij zou verplichten BZN aan te horen, zou ik het in ieder geval overwegen.:P Het verband is bij deze aangetoond.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof ook dat bepaalde muziek, teksten, jongeren erg kunnen beïnvloeden. Maar dan moeten die jongeren er wel vatbaar voor zijn.



De


opvoedomgeving van jongeren, en dan wijs ik niet alleen naar ouders, maakt jongeren weerbaar of niet.



De oplossing ligt naar mijn idee niet in het verminderen van prikkels, maar in het vergroten van de veilige bescherming van jongeren, hun weerbaarheid vergroten.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me overigens wel meteen af hoe het met liefhebbers van darkcore en hardcore, etc zit. Wat zullen die het zwaar hebben!


Ikzelf ben een hardcore/darkcore/terror fan. Ik merk wel dat er in deze scene veel mensen met problemen zijn, maar ben er van overtuigd dat dat absoluut niet door de muziek komt.

Ken ook mensen die snijden, zelf helaas ook gedaan, maar ook dat kwam niet door de muziek, maar door wat mensen hebben emegemaakt in hunleven.

Als me nu kut en/of agressief voel, zet ik een keiharde terror plaat op, en word ik vanzelf rustig. En naar de feesten ga ik juist om me stress en gezeik eruit te ragguh!!



Dus nee, het heb vrij weinig met de muziek te maken....



Kuss kuss Gilly.


Alle reacties Link kopieren
Dennis Leary heeft een heel mooie act over zelfmoord & deathmetal e.d., zal morgen ff zoeken ;)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een metalfan :D



Het is onzin om te stellen dat metal aanzet tot (zelf)moord.



Helaas is het zo dat een aantal zelfmoordenaars TOEVALLIG ook naar metal luisterden, maar andersom is het dus niet zo.



Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die dit soort verbanden denken te zien en daar conclusies aan verbinden.



Ik kan me ook voorstellen dat als je metal/goth fans ziet met alleen maar zwarte kleding, donkere make up etc je denkt dat het allemaal heel somber is als je niet beter weet. Maar als je je erin verdiept dan weet je wel beter.





Heb laatst een documentaire gezien over een italiaanse metal/goth band die wel mensen aanzette tot (zelf) moord en zelfbeschadiging. Een aantal ouders dachten dat het kwam door de muziek, maar helaas was het zo dat ze al duistere gedachten hadden, en TOEVALLIG in een metalband speelden





Ik maak me dus geen zorgen hoor! Zolang ik nog genoeg jongeren (en ouderen!!) zie genieten op metal/goth optredens, is het goed toch? :D
Ik kan me van een aantal jaar geleden nog een programma herinneren dat ging over twee jongens die zogenaamd door Judas Priest tot zelfmoord werden gedreven. Een jongen overleefde het maar was wel vreselijk verminkt en is volgens mij naderhand alsnog overleden aan zijn verwondingen. De ouders van de jongen wezen naar Judas Priest, want die maakten duivelse muziek. Het was dus hun schuld. Dat de ouders godsdienstwaanzinnig waren en bovendien alcoholist en op die manier hun zoon een rotjeugd hadden bezorgd, bleek aan ze voorbij te gaan. Ik geloof dat de directe omgeving meer van invloed is op een kind dan de muziek.Hetzelfde hoor je ook altijd over films. Als dat waar is, dan zou ik nou een knettergekke seriemoordenaar moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik word agressief van Marco Borsato. En van "Chicklits". Het woord alleen al zorgt voor een rode waas voor mijn ogen.



Maar goed, ik denk dat het voor ouders wier kids suicidaal/moordzuchtig/depressief worden dat maar wat graag op de muziekkeuze van hun kroost gooien. Lekker makkelijk. Verantwoordelijk afschuiven. We zien het steeds vaker.
Alle reacties Link kopieren
Ik word agressief van Marco Borsato. En van "Chicklits". Het woord alleen al zorgt voor een rode waas voor mijn ogen.

Shit, je bent me net voor ;).



Ik geloof trouwens ook niet dat de muziek/teksten tot zelfmoord aanzetten.

Weet niet meer wie het schreef, maar gothics zien er volgens sommige mensen wel eng/gevaarlijk uit, maar zijn misschien nog wel vriendelijker/'normaler'/minder agressief dan de gemiddelde gabber (of heet dat niet meer zo ;)?). Die vind ik pas eng.
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren


Hier ook een metalfan :D



Het is onzin om te stellen dat metal aanzet tot (zelf)moord.



Helaas is het zo dat een aantal zelfmoordenaars TOEVALLIG ook naar metal luisterden, maar andersom is het dus niet zo.



Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die dit soort verbanden denken te zien en daar conclusies aan verbinden.



Ik kan me ook voorstellen dat als je metal/goth fans ziet met alleen maar zwarte kleding, donkere make up etc je denkt dat het allemaal heel somber is als je niet beter weet. Maar als je je erin verdiept dan weet je wel beter.





Heb laatst een documentaire gezien over een italiaanse metal/goth band die wel mensen aanzette tot (zelf) moord en zelfbeschadiging. Een aantal ouders dachten dat het kwam door de muziek, maar helaas was het zo dat ze al duistere gedachten hadden, en TOEVALLIG in een metalband speelden





Ik maak me dus geen zorgen hoor! Zolang ik nog genoeg jongeren (en ouderen!!) zie genieten op metal/goth optredens, is het goed toch? :D
Het ligt er maar aan, de muziek zal op mij die invloed niet hebben, want ik zit lekker in mijn vel, ben niet depressief of zo. Maar wanneer je zo depri bent, kun je heel erg ontvankelijk zijn voor negativiteit, extreem drugs of alcohol gebruik speelt hierbij zeker een rol, je kunt niet alleen de metalbands daarvoor verantwoordelijk houden. De teksten die door sommige metalbands worden gezongen en de keiharde opzwepende muziek kan iemand die in zo'n toestand zit in een soort roes brengen. De artiesten zetten dit soort jongeren indirect aan tot dit soort dingen, zonder dat zij dit willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind gothics niet eng en ook de artiesten van metalbands niet, Ik vind helemaal niemand eng en ik hou zelf van hardrock. Maar muziek heeft wel veel invloed op een mens. Sommige muziek kan je heel geirriteerd van raken en wil je zo gauw mogelijk uitknallen, zoals BZN, dat vind ik persoonlijk een hele irritante sound. Maar er zijn hele volksstammen die het geweldig vinden.
Ik denk dat je, juist wanneer je niet lekker in je vel zit/ongelukkig bent je eerder op zoek gaat naar extreme subculturen. Dus niet jongeren worden suicidaal van metal muziek, maar suicidale jongeren gaan eerder op zoek naar "zwarte"dingen. Ik heb zelf ook niet echt een gezellige jeugd gehad en om me daar tegen af te zetten werd ik "punk". mezelf snijden deed ik toen ik een jaar of 14 was en nog in de roze jurkjes van mijn moeder liep. Gek genoeg gaf mijn opgeschoren groene haar, mijn strakke broek en gescheurde jack met overal veiligheiddspelden me genoeg  ruimte om te kunnen stoppen met snijden.

 Als de wereld mij niet moet, dan hoef ik ook de werled niet... dat gevoel. Ikkan mje echter ook heel goed vorstellen dat je er uiteindelijk niet uitkomt en alsnog zelfmoord pleegt . Ik geloof niet dat de muziek dan een oorzaak is, maar meer een symptoom van het zoeken nar iets om af te reageren. het is voor ouders en nabestaanden echter vast veel makkeliker om een hardrock-artiest de schuld te geven van de dood van hun kind, dan te kijken naar hun eigen gedrag en alle schreeuwen om hulp die ze kennlijk gemist hebben. ( Overigens waren mijn ouders hele lieve mensen die absoluut hun best hebben gedaan, Mijn ongelukkige jeugd heeft niets met hen te maken).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven