Klein pi(n)kje...

26-06-2007 23:04 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jonge mannen die nèt hun rijbewijs hebben maken mér ongelukken dan andere automobilisten. In Australië is er nu een nieuwe reclamecampagne gestart tegen hard rijden. Het gaat om een gebaar dat men tegen de jongemannen maakt.  



Het gebaar, dat èrg populair is onder jongeren, doelt op een klein geslachtsdeeltje.



Bekijk het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=TvC6RryUn0Y
Ik hoop dat het meer zoden aan de dijk zet dan de jarenlange, typisch gortdroge overheidscampagne 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt'. Deze komt in ieder geval veel doordachter over. Sterk, dat pinkje.
Alle reacties Link kopieren
Hij is leuk.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Met een dergelijke advertentie gaat men ervan uit dat een man te snel rijdt om indruk te maken. Nu zijn het natuurlijk niet alleen mannen die te snel rijden en diegenen die dat doen om indruk te maken zijn, denk ik, in de minderheid.



Ik rij bijvoorbeeld te snel omdat ik dat leuk vind, omdat ik plaatselijke snelheidsbeperkingen absurd vind (vb 30 km/uur in de nabijheid van scholen... 's nachts of tijdens het weekend???) of omdat ik gehaast ben. Dat iemand anders daaraan consequenties probeert te verbinden met betrekking tot de grootte van mijn geslachtsdeel zal me eerlijk gezegd feestelijk aan mijn kont oxideren. :P
Allemaal heel erg leuk en aardig en leerzaam enzo, Geve, hoe JIJ je in de auto gedraagt en waarom, maar in dit geval gaat het om een campagne die gericht is op jongemannen die net hun rijbewijs hebben gehaald. Want die vormen meestal een belangrijk deel van de groep die ongelukken veroorzaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind t een briljante reclame!
in dit geval gaat het om een campagne die gericht is op jongemannen die net hun rijbewijs hebben gehaald. Want die vormen meestal een belangrijk deel van de groep die ongelukken veroorzaakt.


Ik weet niet waarom er nu opeens zoveel heisa gemaakt wordt rond deze campagne. In België hebben ze een paar jaar terug precies hetzelfde gedaan met als resultaat: iedereen heeft nu een klein piemeltje! :P



Dat jongeren die pas hun rijbewijs hebben gehaald meer ongevallen veroorzaken is een statistische realiteit. Onervarenheid als chauffeur is volgens mij de grootste oorzaak, gevolgd door de combinatie rijden/uitgaan tijdens het weekend. Daar zit ongetwijfeld een factor stoerdoenerij bij maar de mix met alcohol en drugs lijkt me meer voor de hand te liggen. En uiteraard zijn jongeren nooit gehaast en hebben zij nooit schijt aan absurde snelheidsregels... 



Ik kan het resultaat van die pink-campagne nu al voorspellen. ;)
Alle reacties Link kopieren
Hé Optimistje,



ik heb hem hier (in West-Australia) nog nooit gezien, maar 'pinkie' is wel een algemeen bekend gebaar voor deze wegpiraten hier - misschien is het een oude campagne?

Het probleem is hier overigens wel wat ernstiger als in NL geloof ik - ten eerste omdat we hier nog echt met een macho-cultuur te maken hebben - 'een beetje man rijdt op zijn minst een 6-cilinder, liefst een 8-cilinder'. Kun je je in NL als man best vertonen in een Ford Fiesta, hier is dat dus echt 'not done' (in de leeftijdscategorie tot 40 jaar ofzo, daarna ben je 'oud' en kan alles).

Komt nog bij dat de meeste mensen hier dus echt niet hebben leren rijden, het systeem is hier als volgt (verschilt overigens per staat):

Als je 16 bent haal je je theorie. Vervolgens heb je een les of 3 met een instructeur waarna je een testje doet (vaak op een parkeerterrein). Je slaagt en krijgt je "L-plates".

Die L staat voor 'learner-driver' - met die L-platen moet je 25 uur training doen - let wel, niet met een erkende rijschool maar met iedereen die al minstens 5 jaar een rijbewijs heeft - dat kan je moeder zijn, je zus, maar ook je oma die half blind is en sinds 1923 niet meer gereden heeft. 25 uur wordt hier over het algemeen wel erg lang gevonden, dus die logboeken worden vaak getekend zelfs als er helemaal niet gereden is. Na je 25 uur training krijg je je P-plates.

Met die P-plates, die je twee jaar houdt, ben je een 'probationary driver', een proef-chauffeur dus. Er zijn een aantal restricties, niet harder dan 90 op de snelweg geloof ik, in het donker een chauffeur met rijbewijs bij je, maar voor de rest mag je met je P's als 17-jarige rijden wat je wil, waar je wil en wanneer je wil. Als je je na die twee jaar nog niet doodgereden hebt mag je je P-plates verwijderen en heb je je 'echte' rijbewijs.

Ook wordt drink driving hier nog een beetje als een recht gezien.



Je kunt je voorstellen dat al deze factoren (testosteron cultuur, zware, snelle auto's en weinig tot geen rijopleiding) een gevaarlijke combinatie vormen - ik heb nog nooit zoveel ongelukken gezien als in een gemiddeld weekend hier - uitzonderingen daargelaten allemaal mannen (?) tussen 17 en 25 jaar oud, die zich met onmogelijke snelheden, borrel achter de kiezen bij een verkeerslicht laten uitdagen en zich tegen de volgende boom te pletter rijden...we hebben voortdurend campagnes van deze strekking, maar tot de rijvaardigheidstraining hier eens aangepakt wordt zijn ze in mijn ogen allemaal nutteloos.
Alle reacties Link kopieren




quote: complicated reageerde



in dit geval gaat het om een campagne die gericht is op jongemannen die net hun rijbewijs hebben gehaald. Want die vormen meestal een belangrijk deel van de groep die ongelukken veroorzaakt. Ik weet niet waarom er nu opeens zoveel heisa gemaakt wordt rond deze campagne. In België hebben ze een paar jaar terug precies hetzelfde gedaan met als resultaat: iedereen heeft nu een klein piemeltje! :P



Dat jongeren die pas hun rijbewijs hebben gehaald meer ongevallen veroorzaken is een statistische realiteit. Onervarenheid als chauffeur is volgens mij de grootste oorzaak, gevolgd door de combinatie rijden/uitgaan tijdens het weekend. Daar zit ongetwijfeld een factor stoerdoenerij bij maar de mix met alcohol en drugs lijkt me meer voor de hand te liggen. En uiteraard zijn jongeren nooit gehaast en hebben zij nooit schijt aan absurde snelheidsregels... 






Volgens mij rijdt er in Nederland vrijwel niemand meer met een slok op, in elk geval is 't onder mijn leeftijdsgenoten helemaal niet normaal dat te doen. Wie ik 't af en toen nog wel zie doen zijn 40 plussers. Ik ga heel vaak stappen in verschillende tenten en ook in Brabant en in de Randstad en ik merk dat het heel normaal is om niet te drinken als je de bob bent, dus helemaal niets! (in bv. Spanje wordt echt aangedrongen om wél te drinken, zolang je niet dronken bent vindt men daar niets aan de hand, zo is dat hier helemáál niet!).

Ik denk wel dat 't ook te maken heeft met onervaren zijn en 's nachts rijden (mocht ik van mijn ouders pas toen ik mijn rijbewijs al zeker anderhalf, twee jaar had, trouwens), maar ook met stoerdoenerij. Dat zie ik nog wel vaak. Als ik vijftig rijd in de binnenstad krijg ik soms commentaar van inzittenden. Toen ik een keer achter iemand aanreed naar Nijmegen om een avondje uit te gaan reed ik 130 op de snelweg (waar je 100 mocht) en nog kon ik diegene vrijwel niet bijhouden.



Ik vind 't trouwens een leuke campagne!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een leuke campagne! Maar ik denk dat stoerdoenerij toch nog steeds wel een groot probleem is, en alcohol inderdaad steeds minder gedronken wordt door de bob (althans in de randstad).



Het komt regelmatig voor dat na het stappen mensen achter je gaan drukken (ook op de rechterbaan), of bij het stoplicht je uitdagen om maar zo hard mogelijk op te trekken en daarna een stukje te 'racen'. Dat is dus dat typische stoerdoen waar je ongelukken van kan krijgen.

Gasten met een testosteron-overschotje noem ik dat altijd maar :D dus misschien zou het pinkje dan wel helpen. Middelvinger betekent meestal toch eventjes de deuren op slot doen voor de zekerheid.



Wel ken ik een aantal mensen die stoned achter het stuur gaan zitten, dat lijkt me dan wel weer gevaarlijk. Maar ik kan natuurlijk dan weer niet beoordelen hoe zij zich voelen na het blowen (doe het zelf niet, dus heb geen idee).
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat "Het kleine pi(n)kje" in Nederland best een kans maakt om goed aan te slaan.



Het is een leuk gebaartje dat grappig èn veelzeggend overkomt en dat waarschijnlijk maar weinig vervelende reacties zal oproepen.
Alle reacties Link kopieren


ik heb (nog) niet gekeken. Maar dat gebaar is toch de wijsvinger en duim naar elkaar toe brengen?? Dat doe ik al jaren.....ik vind de middelvinger zo ordinair :P! Ditis veel leuker!

Alle reacties Link kopieren


Ik heb net gekeken. Het is een pinkje leuk ik ga dit nu ook doen.

Alle reacties Link kopieren
Iemand de show `Claudia zuigt` van Claudia de Breij gezien? Die heeft het namelijk over precies hetzelfde gebaar. Niet echt nieuw dus.
Alle reacties Link kopieren
Iemand de show `Claudia zuigt` van Claudia de Breij gezien? Die heeft het namelijk over precies hetzelfde gebaar. Niet echt nieuw dus.
Nee, niet gezien.

Maakt ook niet zoveel uit wie er als eerste met het gebaar begon en of het nieuw is, maar dat het een leuk gebaar.
Alle reacties Link kopieren
jammer dat mijn ex geen rijbewijs heeft....;)
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof helemaal niet dat zo'n reclame werkt. Zoals anderen al hebben gezegd gaat het om een algemene macho cultuur, waar hard rijden een onderdeel van is. Deze reclame ondersteunt juist deze cultuur,  het gebaar heeft namelijk alleen betekenis als je belang hecht aan het 'hebben van de grootste'. En dat terwijl de helft van de mannelijke bevolking het moet doen met eentje die kleiner dan gemiddeld is!
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof helemaal niet dat zo'n reclame werkt. Zoals anderen al hebben gezegd gaat het om een algemene macho cultuur, waar hard rijden een onderdeel van is. Deze reclame ondersteunt juist deze cultuur,  het gebaar heeft namelijk alleen betekenis als je belang hecht aan het 'hebben van de grootste'. En dat terwijl de helft van de mannelijke bevolking het moet doen met eentje die kleiner dan gemiddeld is!
Het is geen "reclame", maar een (zo zou je het kunnen noemen) soort van promotiefilmpje. 



Jonge mannelijk autobestuurders willen zich graag flink, stoer en héél erg zelfverzekerd gedragen. Zo'n minachtend gebaartje bij het hun onverantwoordelijke en kinderachtige rijgedrag vinden ze niet bepaald leuk. 

Het piemeltje van deze jongens moet immers óók stoer en volwassen overkomen en dan is zo'n gebaartje (alsof ze nog steeds een kleuterpikje hebben) niet ècht iets waar ze op zitten te wachten.
Alle reacties Link kopieren


Ik rij bijvoorbeeld te snel omdat ik dat leuk vind, omdat ik plaatselijke snelheidsbeperkingen absurd vind (vb 30 km/uur in de nabijheid van scholen... 's nachts of tijdens het weekend???) of omdat ik gehaast ben. Dat iemand anders daaraan consequenties probeert te verbinden met betrekking tot de grootte van mijn geslachtsdeel zal me eerlijk gezegd feestelijk aan mijn kont oxideren. :P





Toevallig woon ik in zo'n 30 km zone, en je zult er vreemd van opkijken dat sommigen proberen om er met gemiddeld tachtig door heen te janken.....

Ik vind dat zielig gedrag, vooral wanneer je weet dat er ook kinderen spelen. Ook het feit dat mensen er wonen en het af en toe net lijkt alsof er een straaljager door de straat raast. Wanneer je een zware bolide onder je hol hebt, zijn er zat andere mogelijkheden om die kick te kunnen voelen lijkt mij; pak een weekendje Duitsland, een verlaten landweg o i d., want op het moment dat zo;n pauper een ongeluk veroorzaakt in een 30 km zone, is de kans groter dat hij slachtoffers maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven