Strengere regels voor telefonische verkoop,jullie mening?

19-07-2007 14:33 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Strengere regels voor telefonische verkoop Uitgegeven: 19 juli 2007 13:09 DEN HAAG - Bedrijven die potentiële klanten telefonisch hun waar aan willen bieden, moeten nagaan of die daar wel prijs op stellen. Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken gaat de telemarketeers verplichten een speciaal 'bel me niet'-register te raadplegen voor ze mensen bellen. Dat heeft de staatssecretaris donderdag geschreven aan de Tweede Kamer. Ruim 90 procent van de consumenten zit niet te wachten op de ongevraagde telefoontjes, blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek, 56 procent wil zich daar zelfs voor laten afsluiten. Infofilter Dat kan nu ook al via de website van de Stichting Infofilter, maar bedrijven zijn niet verplicht deze bestanden te gebruiken. Daar komt nog eens bij dat tweederde van de consumenten Infofilter niet kent. Opta Heemskerk denkt eraan het register onder te brengen bij de Opta. De telecomwaakhond stelde vorig jaar al vast dat callcenters mensen die ze bellen onvoldoende wijzen op de mogelijkheid hun naam uit de bestanden te laten schrappen. Heemskerk wil ook dit verplicht stellen. De nieuwe regels moeten begin volgend jaar ingaanGoede zaak vinden jullie niet?Wie is voor wie is tegen,gaarne met toelichting:-))
Alle reacties Link kopieren
Harstikke voor! Ik wil niet gestoord worden voor dit soort acties. En soms haal je ook een heleboel onheil op je hals wanneer je ergens aan vast blijkt te zitten wat je helemaal niet wilt en ook niet rechtsgeldig is. Maar zie er dan nog maar eens vanaf te komen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n drie jaar op verschillende callcenters gewerkt.

De callcenters waar ik voor werkte verwezen mensen al door naar de mogelijkheid om uit het bestand gehaald te worden als mensen het vervelend vonden gebeld te worden (www.infofilter.nl)



Ik denk dat het hier een kwestie is van de goeden moeten onder de kwaden lijden. Als ik vriendelijk aan mensen uitlegde over infofilter en wat de regels waren kreeg ik vaak een vriendelijk woord, en soms namen ze zelfs daarna aan waar ik voo rbelde (voornamelijk goede doelen).



Callcenters zijn bijvoorbeeld nu al verplicht om te vragen of het gelegen komt. En er zijn er zoveel die dat niet doen. Gister weer zo een aan de lijn. BEgon gelijk te praten toen ik bevestigd had dat ik TB was. En toen er een adempauze kwam, gooide ik er in "prettig dat u vraagt of u gelegen belt, dat bent u namelijk verplicht". Ik kon mijn zin niet eens afmaken, werd meteen opgehangen :D



Als je veel gebeld wordt, vul infofilter in. Als je daarna nog gebeld wordt, gewoon vriendelijk vragen of je uit het bestand gehaald mag worden omdat je geen interesse hebt. Als het een correct bedrijf is doen ze dat voor je. Zo niet, kan je altijd nog de hoorn er op gooien (of, in veel gevallen, het rode knopje indrukken ;))
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaar voor een callcenter gewerkt en ben blij dat ik nu wat anders doe.

Tegen de tijd dat je ADSL abonnementen moet gaan verkopen aan oude mensen van 80 jaar waar niet eens een computer in huis staat en waar ook nog niet eens een aansluiting mogelijk was omdat die mensen ergens in een uithoek van de provincie Groningen wonen en dat ze net weten hoe een moderne vaste telefoon werkt dan houdt het voor mij op. Ja voor KPN dus........

Ik weigerde om die mensen dat aan te smeren en ja ben toen ook ontslagen, GELUKKIG!!!!!!!!!!!

Wil niets meer met die branche te maken hebben
Alle reacties Link kopieren
Hiep hiep hoera. Want wat haat ik dit soort telefoontjes. Als ik belangstelling voor iets heb neem ik zelf wel contact op voor informatie. Geef mij maar duizend keer liever een folder in de bus die ik lees op moment dat het mij uitkomt en weggooi als het me niet boeit.



Wat me vooral ergerde was het liegen en omzuilen. Ik vroeg altijd of het marketing was of verkoop en dan krijg je die smoezen dat het om onderzoek gaat of om een enquette of onafhankelijk enz. Als je dan luisterd is er het toch weer een verkoop truc. Zeg dat dan als ik  er om vraag dan verdoe ik mijn tijd niet.



Ik heb dus ook via infofilter me nu uit het bestand laten halen. Het is al een stuk rustiger maar van mij mag dit soort reclame verboden worden. Ik haat het, je wordt veel te veel overrompelt, kan niets nalezen en het komt altijd ongelegen.



Overigens niets ten nadele van de werknemers ik snap dat call medewerkers gewoon hun werk doen maar sla mij maar over.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Ook zonder "infofilter" en consorten kun je veel doen aan telefonische overlast.

Wij geven gewoon nooit ons telefoonnummer door als we iets aanvragen.



Ik vind het niet nodig voor een krantenabonnement om mijn telefoonnummer door te geven ("om te kijken of de bezorger wel bezorgt"). Dikke stierenpoep !!!! Als ik geen krant krijg, dan bel ik zelf wel even met mijn afgeschermde telefoonnummer. Ook andere organisaties sturen maar netjes een briefje als ze iets willen weten. Zij willen toch klanten hebben? En dat een typemiep duurder is dan een belgeit, dat verrekenen ze heus wel in de kosten.



Mijn krantenabonnement is een tientje duurder omdat ik een acceptgirokaart wil ontvangen. So be it. Ik ga geen enkel bedrijf machtigen om aan mijn betaalrekening te komen. Als er iets misgaat, dan kost de tijd en ergernis mij meer dan de "administratiekosten" die ik nu betaal.
Alle reacties Link kopieren
Jaháá, nog meer regels!! Voor!

Alhoewel "Nee, dank u, geen interesse" direct na het bekend worden van de beller, gevolgd door gelijk ophangen ook errug effectief is. En veel makkelijker. En goedkoper. En beter te handhaven. En minder ambtenaren vergt. Etc.etc.etc.
Oh, en voor dingen als iets te koop aanbieden via Marktplaats ofzo hebben we een derde sim-kaart. Die stoppen we dan even in een telefoon, en halen we er later weer uit. Ook nooit een probleem meegehad.
Alle reacties Link kopieren
En nu de spam nog!
Alle reacties Link kopieren
Zo'n staatssecretaris moet ook iets he ? Een reclame campagne voor infofilter was ook goed genoeg geweest, maar ja, niet links genoeg dus nieuwe wetgeving, blikje ambtenaren erbij, met boetes, beroepsprocedures, etc etc. En ja, het heeft alleen zin als de nieuwe afmeldmethode wel algemeen bekend wordt...
Alle reacties Link kopieren
Bloesie, spam is al een paar jaar verboden (Europese wetgeving). Werkt goed he, wetgeving ? :)
Alle reacties Link kopieren
Het Callcentre waar ik heb gewerkt belde gewoon uit het telefoonboek.

Dus je laten registreren bij zo`n bedrijf (ben de naam even kwijt) heeft in heel veel gevallen geen zin. Dan moet je je ook in het telefoonboek laten verwijderen.

En oude telefoonboeken zijn nog goedkoper om aan te schaffen (op cdrom) dus dat gebeurd veel in kleine centre`s.

Dus in mijn ogen heeft het geen nut.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden thuis altijd een geheim nummer, en inderdaad bijna nooit telefoontjes van verkopers. Dus veel zullen er gebruik maken van het telefoonboek.

In mijn eigen huis heb ik alleen een mobieltje dus geen last van telefonische verkoop. Wel aan de deur, maar dan zeg ik meteen 'u zult niks aan mij kunnen slijten, tot ziens!'.



Ik denk inderdaad dat een campagne over infofilter meer helpt dan nog meer regeltjes (die toch niet nageleefd worden en niet gecontroleerd (kunnen) worden, zoals bij bijvoorbeeld spam).
Alle reacties Link kopieren
Ik snap al die commotie niet zo...als ik al gebeld word, ik heb een geheim nummer, hang ik gewoon op....hoef ik me ook niet te ergeren.
Helemaal voor. Ik krijg die kuttelefoontjes dagelijks dubbelop: zowel voor privé als voor zakelijk, ondanks infofilter. Nu maar hopen dat het nieuwe systeem werkt. Ze worden in ieder geval strafbaar als ze zich niet aan de regeltjes houden. Da's leuk.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik dat werk nog deed hoorde ik wel vaker dat infofilter het niet deed. Hier dan een paar aanvullende tips:



Eens in de paar jaar moet infofilter opnieuw worden ingevuld

Laat je gegevens zo min mogelijk achter. ALLES wordt doorverkocht. Dingen waar mensen bijvoorbeeld niet aan denken zijn bijvoorbeeld klantenkaarten van bedrijven. Heel veel bedrijven verkopen bestanden door. Zo heb ik eens op een bestand gebeld van mensen die gezinsauto's hadden, en dus waarschijnlijk een gezin endus was het een goede doelgroep. Zouden dus best eens gegevens van autodealers kunnen zijn. Je wist natuurlijk nooit de precieze oorsprong, maar toch.



En wordt je toch gebeld: Vraag vriendelijk of je uit het bestand gehaald mag worden! En geef aan dat je nooit meer gebeld wilt worden. Daarna kan je alsnog ophangen mocht de desbetreffende persoon doorzeuren.



Ik wordt nauwelijks gebeld, en als hier wordt gebeld is het altijd op naam van mijn vriend (grrr.. denk dat ik hem maar toegang tot internet ontzeg ;))
Alle reacties Link kopieren
Voor mezelf vind ik die telefoontjes niet echt heel erg. Wat ik erg vind is dat ouderen of mensen met minder aanleg voor logisch nadenken (dekt dit de lading zonder een groep voor het hoofd te stoten? ;))bij telefonische verkoop dingen niet begrijpen en gewoon in de verkooppraat stinken. Met als gevolg dat ze iets kopen waar ze helemaal niet op zitten te wachten, mar wel voor moeten betalen. Meestal is er wel een kans de koop ongedaan te maken, maar dat moet je dan ook maar door hebben. Ben je te laat heb je gewoon pech in zo'n situatie.

Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de callcenters die de mensen die het minder goed begrijpen ook echt iets aansmeren echt de slechtere callcenters zijn. Bij de callcenters waar ik gewerkt heb was het standaard dat "verkoopgesprekken" nageluisterd werden. Was onduidelijkheid over het feit of iemand eht begreep ofniet, dan werd hij nagebeld, zodat callcentermedewerkers die al wat langer meedraaiden konden uitvinden of de persoon het echt wilde, of gewoon ja zei omdat ie ervan af wilde of het niet begreep of iets dergelijks



Als ik dat soort mensen aan de lijn kreeg probeerde ik ze infofilter uit te leggen (vaak via het telefoonnummer, want internet hebben veel van die mensen niet). Mochten ze het niet snappen, of het telefoonnummer te duur vinden, dan liet ik het internet adres opschrijven om het aan iemand anders te geven...



Ik denk dus dat het slimmer zou zijn om een campagne op te zetten over infofilter, zodat iedereen die daar behoefte aan heeft deze in kan vullen.

Mensen moeten gewezen worden op de gevaren van het invullen van die leuke "prijsvragen" op internet. (WIN 2000 euro etc) Die worden ook alleen maar gebruikt om gegevens door te verkopen.



@lolotte





Ik heb zelf voor mijn oma infofilter ingevuld. Als je weet dat mensen in je familie of omgeving wat "slechter" worden, vind ik het slim om dit soort voorzorgsmaatregelen te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet heugen ooit iemand van een callcenter aan de lijn te

hebben gehad die zelf wees op infofilter of op het feit dat je kunt

vragen om uit het bestand verwijderd te worden.



En omdat me telefonisch ook nog nooit iets te koop is aangeboden (voor zover ik ze liet uitpraten dan) waarvoor ik ook maar de neiging tot interesse heb gekregen, ben ik helemaal voor de strengere regels.



Bovendien mogen, maar dat terzijde, de tijden waarop er mag worden gebeld ook weleens aan banden worden gelegd. Ik heb weleens om 22:15u nog zo'n troela aan de lijn gekregen. Op mijn vraag of ze in godsnaam wist hoe laat het was, antwoordde ze blij: "ja hoor, kwart over 10, ik ben bijna klaar".

Nou lig ik om die tijd meestal nog niet te slapen, maar genoeg mensen doen dat wel en die zullen - wilde gok - not amused zijn van dat soort storingen.
Ik heb ooit aan zo'n bel-en-win-actie van de Ouders van Nu of Kinderen meegedaan. Je kunt dan ook aangeven dat je wel of niet gebeld wilt worden voor "leuke aanbiedingen". Mooi dat ik een paar weken later wel gebeld werd, met bla-bla-bla-gezeur. "Maar u wilt vást wel een abonnement op ..... juist ja.".

Dikke flikkers met hun privacy-bescherming ! Ze liegen dat ze barsten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet wachten tot het volgend jaar is met de niet meer ongewenst gebeld te worden door call-centers. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Een topic van niks.

Iedereen kan iedereen bellen zonder dat er gevraagd hoeft te worden of het gelegen komt.

Het is natuurlijk wel zo netjes om dit wel te vragen, maar verplicht is het niet.

Je bent immers net zo fatsoenlijk als je opgevoed bent.

Bedrijven zijn zelf wel zo slim om mensen te wijzen op het feit dat zij uit het bestand kunnen worden gehaald.

De overheid moet zich alleen bezig houden met bestrijden van criminaliteit, het verzwaren van de dijken en het instandhouden van een capabele leger.

Consumenten zijn mondig genoeg om telemarketing bedrijven af te kappen.

Het is niet de schuld van telemarketeers dat sommige Viva-forummers gebeld worden door hun.

Telemarketeers zijn voor 90 procent  vaak jongeren onder de 26 jaar die een duit proberen te verdienen naast hun studie.

Veel oudere dames beseffen niet dat zij hun eigen zonen en dochters tekort doen als zij de bedrijven voor telemarketing met allerlei onnodige regels willen frusteren.

Het staat vrij voor de consumenten om telemarketeers af te kappen.

Dit is vele malen beter dan het nietszeggende "Bel ik u gelegen?" riedeltje af te draaien.

Bedrijven voor telemarketing bellen namelijk nooit gelegen.

Telemarketingbedrijven zijn niet bijster origineel in hun scripts en bovendien opdringerig, maar dat ben ik ook als ik knappe vrouwen wil versieren bij de bushalte.

Dit weerhoudt mij er niet van om het te blijven proberen.

Waarom zou dit niet mogen gelden voor callcenters die zich toeleggen op telemarketing?
Alle reacties Link kopieren
Maar een mens kan toch zelf producten uitzoeken, of kijken waar de stroom goedkoper is of welke hypotheek het beste is etc. Bellen helpt mij iig niet, behalve veel heel veel ergernis.

Gisteren belde zelfs Amnesty op, dat vind ik een goed iets/doel maar niet opbellen aub.
Alle reacties Link kopieren
Bovendien mogen, maar dat terzijde, de tijden waarop er mag worden gebeld ook weleens aan banden worden gelegd. Ik heb weleens om 22:15u nog zo'n troela aan de lijn gekregen. Op mijn vraag of ze in godsnaam wist hoe laat het was, antwoordde ze blij: "ja hoor, kwart over 10, ik ben bijna klaar".

Nou lig ik om die tijd meestal nog niet te slapen, maar genoeg mensen doen dat wel en die zullen - wilde gok - not amused zijn van dat soort storingen.

Daar zijn zeker regels voor...
Alle reacties Link kopieren


Maar een mens kan toch zelf producten uitzoeken, of kijken waar de stroom goedkoper is of welke hypotheek het beste is etc. Bellen helpt mij iig niet, behalve veel heel veel ergernis.

Gisteren belde zelfs Amnesty op, dat vind ik een goed iets/doel maar niet opbellen aub.
Dit zeggen mooie meisjes ook als ik ze probeer te benaderen in het Vondelpark voor een goed gesprek en meer.

Ik bedank hun daarom altijd beleefd en probeer het ergens anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven