Is een referendum over de donorwet zinvol?

05-05-2018 13:01 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zit er aan te komen dat er een referendum komt over de donorwet.

Na 2 eerdere referenda waar de regering niets mee heeft gedaan vraag ik mij af of het zinvol is er nog een te houden en hou kijken jullie überhaupt aan tegen referenda.

Als TO trap ik af:

* Referenda zijn zinvol mits bindend.

* Dit referendum is enkel zinvol om een brede discussie te starten over de donorwet al is de wet natuurlijk al ingegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit referendum is zeker zinvol.
Al is het maar om te laten zien hoe ongelofelijk hypocriet D66 is.
Natuurlijk gaan alle regenten er wederom niks mee doen. Zij weten immers toch veel beter wat "goed" voor ons is. En als de uitslag je dan niet aanstaat, dan is het volk ofwel te "dom" of te "ongeinformeerd" of dan ging het referendum zogenaamd "niet waar het om zou moeten gaan".
Je ziet het die hypocriete rotkoppen van een Olongren en een Pechtold zo weer zeggen.
En Hans van Mierlo draait zich voor de zoveelste maal om in zijn graf....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben - in algemene zin - geen voorstander van referenda. Te vaak zie je dat te complexe onderwerpen worden voorgelegd (de donorwet vind ik dan nog wel redelijk concreet overigens) en dan wordt er gestemd op basis van onderbuikgevoel, om 'het kabinet te straffen' of op basis van andere redenen. Het Oekraïne-referendum bijvoorbeeld vond ik veel te ingewikkeld om te kunnen overzien. Je moet je wel echt héél goed inlezen om een oordeel te kunnen geven en zelfs dan zijn veel onderwerpen zo complex dat ze ook niet met een zwart-wit oordeel (ja/nee) zijn te beoordelen.

De macht neerleggen bij de meerderheid vind ik daarnaast niet wenselijk, ik heb liever dat keuzes als deze gemaakt worden door mensen die er langer over nadenken dan een paar uur / dagen.

Referenda zou ik nog wel acceptabel vinden wanneer het gaat om lokale beslissingen, als in 'moet er een zwembad komen of een theaterzaal' bij wijze van spreken.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Mmmm ik ben voor referenda maaaaaaaar wel met een hoge drempel.

En ik begrijp dat je onderwerpen als bijvoorbeeld de doodstraf niet referendabel moeten zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat we wel genoeg momenten hebben gehad om de maatschappelijke discussie over de donorwet uitgebreid te voeren. De grote donorshow, bijvoorbeeld daar was toen zoveel ophef over.

Wat levert nog een referenda en opnieuw discussiëren dan uiteindelijk op? Volgens mij alleen geldverspilling en meer polarisatie. Je kunt gewoon aangeven dat je het niet wil. Is dat teveel gevraagd?

Kijk naar Brexit waar Engeland massaal de dag van uittreding googled wat nou eigenlijk de EU is...En er heel veel bullshit werd verkocht zoals dat iedereen er 100 euro op vooruit zou gaan bij uittreding.

Het werkt niet.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd blij dat de normale bevolking geen belangrijke beslissingen kan nemen, dat hou ik ook graag zo.
Ik vind een referendum wel zinvol, zeker in dit geval. Over het Oekraïne referendum werd gezegd dat mensen daar niet genoeg kennis over hadden om een mening over te kunnen vormen. Ookal ben ik het daar zelf niet mee eens, de gedachtengang begrijp ik wel. Het was een complex en wollig onderwerp. Maar als je stelt dat tegenstanders alleen maar tegen stemden als statement tegen de regering dan heb je wel een erg grote minachting voor de gemiddelde Nederlander. Dat is gewoon een dooddoener om (misschien terechte) kritiek en bezorgdheid van tafel te vegen.

Maar dit is sowieso heel anders, het gaat over je eigen lichaam en wat voor jou moreel verantwoord is. Het gaat iedereen persoonlijk aan en dan is ieder argument voor of tegen eigenlijk valide. Je kunt donor zijn en toch tegen deze wet of andersom. De Eerste en Tweede Kamer was erg verdeeld over het onderwerp, ik vind het interessant om te zien hoe de bevolking hierover denkt. En hoe hoog de opkomst zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even online dat donorformulier invullen is vijftien keer sneller en makkelijker dan moeten gaan stemmen bij een stembureau op een referendum.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Niemand zegt dat je donor moet worden. Je moet het alleen even aangeven als je het niet wil.
Je hoeft je keuze nergens te verdedigen/ verantwoorden en het wordt eveneens niet op je voorhoofd getatoeëerd, dus je hoeft ook niemand je keuze te vertellen.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Wiezel, het gaat er niet om dat mensen hun keuze makkelijk kunnen aangeven. Blijkbaar is dat nog zo makkelijk niet aangezien er zoveel mensen niet geregistreerd zijn. Het gaat erom of je het moreel gezien eens bent met het uitgangspunt van automatisch donor zijn. En dat er daarnaast ook mensen zijn die zich niet willen laten registreren om wat voor reden dan ook en zich daar nu toe gedwongen voelen. Hoe groot die groep is weet niemand, door een referendum kun je een beter beeld krijgen. Als de voor of tegen groep heel groot is zegt dat toch iets over het draagvlak van de nieuwe wet.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
05-05-2018 13:23


Kijk naar Brexit waar Engeland massaal de dag van uittreding googled wat nou eigenlijk de EU

Er is nooit aangetoond dat de LEAVE stemmers dat online opgezocht hebben.

Ook niet stemmers en de pro EU mensen kunnen gezocht hebben op de zoekwoorden EU om te kijken wat de consequenties waren.

Niemand had op BREXIT gerekend.

En we weten niet of het positief of negatief uitpakt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Koffielepel schreef:
05-05-2018 13:37
Ik ben altijd blij dat de normale bevolking geen belangrijke beslissingen kan nemen, dat hou ik ook graag zo.

Tweede Kamer leden zijn ook " gewoon volk"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
wiezel schreef:
05-05-2018 13:39
Niemand zegt dat je donor moet worden. Je moet het alleen even aangeven als je het niet wil.
Je hoeft je keuze nergens te verdedigen/ verantwoorden en het wordt eveneens niet op je voorhoofd getatoeëerd, dus je hoeft ook niemand je keuze te vertellen.
Precies. Ik snap de hele ophef niet.
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
05-05-2018 20:23
Precies. Ik snap de hele ophef niet.
Die discussie gaat ook niet over de praktische uitvoering, maar over de ethische kant van de wet.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
05-05-2018 20:23
Precies. Ik snap de hele ophef niet.
Het verdeeld het land behoorlijk.
Als ik zie dat de wet met veel geluk door de Twee Kamer is geloodst en met een krappe meerderheid door de Eerste Kamer - en ja ook dat is democratie - denk ik dat juist dit onderwerp geschikt is voor een referendum.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
En doorrrr de eerste 20.000 in nét iets meer dan 24 uur

Ik lees dit net op Twitter
20.000 handtekeningen in 24 uur is veel.

Maar nog 280.000 te gaan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
05-05-2018 13:09
Ik ben - in algemene zin - geen voorstander van referenda. Te vaak zie je dat te complexe onderwerpen worden voorgelegd (de donorwet vind ik dan nog wel redelijk concreet overigens) en dan wordt er gestemd op basis van onderbuikgevoel, om 'het kabinet te straffen' of op basis van andere redenen. Het Oekraïne-referendum bijvoorbeeld vond ik veel te ingewikkeld om te kunnen overzien. Je moet je wel echt héél goed inlezen om een oordeel te kunnen geven en zelfs dan zijn veel onderwerpen zo complex dat ze ook niet met een zwart-wit oordeel (ja/nee) zijn te beoordelen.

De macht neerleggen bij de meerderheid vind ik daarnaast niet wenselijk, ik heb liever dat keuzes als deze gemaakt worden door mensen die er langer over nadenken dan een paar uur / dagen.

Referenda zou ik nog wel acceptabel vinden wanneer het gaat om lokale beslissingen, als in 'moet er een zwembad komen of een theaterzaal' bij wijze van spreken.
Ik kan stoppen met lezen en sluit me volledig aan bij deze reactie. Precies mijn mening, maar veel mooier verwoord.
MevrouwJack schreef:
05-05-2018 20:38
Die discussie gaat ook niet over de praktische uitvoering, maar over de ethische kant van de wet.
Het redt veel mensen leven. Dat weegt m.i. zwaarder dan “ethiek”.
Ik lees dat veel mensen zeggen dat als je niet wil doneren dat je dan geen aanspraak zou mogen maken op een orgaandonatie mocht je dat nodig hebben. Helaas werkt dat niet zo. Ik vermoed dat veel mensen dan opeens wel vóór orgaandonatie zouden zijn . In principe zijn we allemaal gelijk dus ook al zou ik het niet moreel vinden dat je een orgaan accepteert terwijl je zelf niet wil afstaan moeten we accepteren dat een mensenleven daarboven staat.
Dus deze wet vind ik een mooi concessie. Mocht je om religieuze of wat voor reden dan ook er tegen zijn, neem dan ff de moeite om jezelf te registreren als tegen. Het duurt bij elkaar niet meer dan 10 minuten. Ik snap echt niet dat men denkt dat de mensenleven die hiermee gered worden minder waardevol zijn dan die 10 minuten. ;-)
Alle reacties Link kopieren
De teller staat op 30.000 handtekeningen na 48 uur
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
06-05-2018 19:07
De teller staat op 30.000 handtekeningen na 48 uur
In het begin zijn vooral de fanatiekelingen die tekenen. Daarna wordt het veel minder. Tot wanneer mag er getekend worden?
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan de opzet van het referendum, of het bindend is of niet. Betwijfel eerlijk gezegd of stemgerechtigden de moeite willen nemen om zich hierover uit te spreken. Voor veel mensen is en blijft dit een ver van mijn bed issue.

Of de overheid dan nog wat gaat doen met de uitkomst(en) blijft ongewis.

Toevoeging: ben zelf al vanaf mijn 16e donor en ben een groot voorstander van dat er meer aandacht komt voor orgaandonatie. Maar wel op vrijwillige basis. Ben het alleen niet eens met het feit dat nabestaanden het laatste woord hebben als het eenmaal zover is. Jij kunt nog zo orgaandonor willen zijn om wat voor redenen dan ook, als je familie het niet wilt dan gaat het niet door. Wat heeft de donorwet dan voor zin?
Persoonlijk ben ik van mening dat de wens van de donor ten alle tijde boven de wens / wil van de nabestaanden moet gaan. Het alleen jammer dat hierover in de donorwet niets geregeld wordt en alles bij het oude blijft.
kleppeboxx wijzigde dit bericht op 06-05-2018 23:04
Reden: Eerdere reactie bij nader inzien onvolledig.
51.41% gewijzigd
Ik wil wel doneren, maar heb toch moeite met deze wet. Het gevoel erbij is niet goed; het voelt alsof ik een soort staatseigendom ben. Eerst betaal ik een levenlang belasting voor alles en iedereen en aan het einde mag ik zelfs mijn organen niet houden en worden deze nog even geoogst. (Dat is dus echt het woord wat ervoor wordt gebruikt!) Alsof je alleen maar leeft en doodgaat voor het algemeen nut of zo. Ik vind het lastig om onder woorden te brengen wat mijn gevoel erover is, maar ik neig toch naar een nee bij een referendum.

Er zijn meer mensen die al donor zijn en toch tegen deze wet zijn. Zij melden zich soms zelfs af als donor. Doneren moet op vrijwillige basis zijn en niet een soort standaardprocedure van de overheid zijn.

Lastig, lastig, lastig, want ik gun anderen wel een orgaan als zij dat nodig hebben. Ik denk dat mensen die gaan stemmen bij het referendum best goed over hun beslissing hebben nagedacht. Daarom vind ik het referendum in dit geval een heel goed middel om uit te vinden wat de burger nu werkelijk van deze wet vindt.
Ongeacht de hele discussie over of je het wel of niet eens bent met de donorwet, wanneer was de laatste keer dat er iets is gedaan met de uitslag van een referendum? En dan heb ik het niet over hier en daar een woordje toevoegen of weglaten... Ik ben overigens een vurig voorstander van de donorwet, maar dat terzijde.
Pientjexxxx schreef:
06-05-2018 21:55
Ik wil wel doneren, maar heb toch moeite met deze wet. Het gevoel erbij is niet goed; het voelt alsof ik een soort staatseigendom ben. Eerst betaal ik een levenlang belasting voor alles en iedereen en aan het einde mag ik zelfs mijn organen niet houden en worden deze nog even geoogst. (Dat is dus echt het woord wat ervoor wordt gebruikt!) Alsof je alleen maar leeft en doodgaat voor het algemeen nut of zo. Ik vind het lastig om onder woorden te brengen wat mijn gevoel erover is, maar ik neig toch naar een nee bij een referendum.

Er zijn meer mensen die al donor zijn en toch tegen deze wet zijn. Zij melden zich soms zelfs af als donor. Doneren moet op vrijwillige basis zijn en niet een soort standaardprocedure van de overheid zijn.

Lastig, lastig, lastig, want ik gun anderen wel een orgaan als zij dat nodig hebben. Ik denk dat mensen die gaan stemmen bij het referendum best goed over hun beslissing hebben nagedacht. Daarom vind ik het referendum in dit geval een heel goed middel om uit te vinden wat de burger nu werkelijk van deze wet vindt.

En ik neem aan dat je zelf ook wel een orgaan wilt als je er eentje nodig hebt. Of een ouder, of een kind of een andere dierbare....
Lily1504 schreef:
06-05-2018 21:59
Dat is ook het punt niet, maar het gaat erover dat je zelf de zeggenschap over je lichaam hebt en niet standaard de overheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven