we worden dommer!

15-06-2018 11:36 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las het in de krant: sinds 1975 daalt ons iq. Sinds er iq-tests bestaan zijn we alsmaar slimmer geworden, maar sinds 1975 zet zich een daling in van 7 punten per generatie.

Uit Noorse cijfers blijkt dat het IQ sinds 1975 gestaag omlaag gaat. Zeven punten per generatie. Er ging een lange stijging aan vooraf. Jaar na jaar steeg het. Dat werd het Flynn-effect genoemd, naar de Nieuw-Zeelandse moraal-filosoof James Flynn die het als eerste onderzocht. Hij gaf aan dat we niet per se slimmer werden, maar misschien gewoon beter in het oplossen van IQ-tests. Maar de stijging heeft plaatsgemaakt voor een daling, constateren de Noorse wetenschappers. Wat is er aan de hand?

Het ligt niet aan migratie. De daling doet zich volgens de Noren namelijk ook voor binnen families. “Zo merkten ze dat kinderen die na 1975 geboren waren een lager IQ hadden dan hun oudere broers of zussen”, legt Stuart Ritchie, een autoriteit op het vlak van IQ (universiteit van Edinburgh), uit aan de Belgische kwaliteitskrant De Morgen. “Dan kun je niet beweren dat het iets genetisch is of dat de impact van migratie er voor iets tussen zit.”

Maar waarom het IQ eerst steeg weten we niet echt en waarom het nu lijkt te dalen weten we ook niet. Ritchie: “Heeft het met onderwijs te maken? Met gezondheid? Andere voedingsgewoonten? Onze mediaconsumptie? Allemaal mogelijk, maar dat zal verder onderzoek dus moeten uitwijzen.”

Bron(nen): De Morgen Medical Express


Zou mijn vader toch gelijk krijgen: dat er sinds het teloorgaan van de hbs niet meer het beste uit de goede leerlingen gehaald wordt, maar dat we allemaal een beetje in de middenmoot blijven hangen?
Zou het weer om te buigen zijn? Of is het niet zo erg?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Cijfers uit Noorwegen, daar hebben ze gelukkig erg weinig islamisering / asielzoekers, dus het kan idd niet door onverstandige immigratie politiek komen zou je zeggen

7 punten per generatie lijkt mij wel erg veel trouwens

Misschien worden mensen van overmatig smartphone gebruik wel weer veel slimmer :O
Alle reacties Link kopieren
Scheelt een hoop ellende als we allemaal dommer worden. Geen problemen zo ellendig als de problemen waar je je bewust van bent.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
15-06-2018 11:44
Scheelt een hoop ellende als we allemaal dommer worden. Geen problemen zo ellendig als de problemen waar je je bewust van bent.
:jump: goud!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
15-06-2018 11:41
Cijfers uit Noorwegen, daar hebben ze gelukkig erg weinig islamisering / asielzoekers, dus het kan idd niet door onverstandige immigratie politiek komen zou je zeggen

7 punten per generatie lijkt mij wel erg veel trouwens

Misschien worden mensen van overmatig smartphone gebruik wel weer veel slimmer :O
Valt je nog tegen: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/208406 ... wegen.html
Per hoofd van de bevolking zijn daar meer asielzoekers opgevangen dan in Nederland.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Dat zie je toch ook om je heen.
Wat een tokkies lopen er buiten rond zeg. En geloof me, buitenlanders zijn over het algemeen ook de slimste niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder denken dat we luier worden. Waarom nog uitzoeken langs welke steden je moet rijden om van A naar B te rijden als je de tomtom kunt instellen.
Als je je auto ergens parkeert maak je even een foto van de straatnaam, hoef je dus ook niet te onthouden.
En als je 3 getallen op moet tellen wordt het al te veel en pak je je foon erbij, want die ligt toch al op tafel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Bekijk even de intro van de film Idiocracy, dan weet je waarom. Het is een komische film maar ik vind het niet bepaald onaannemelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=FzbWXgM0ygU


Samenvatting: domme mensen die fokken als konijnen.
Ik ga ervan uit dat IQ tests niet met hun tijd meegaan.
M.i. sluiten de iq testen niet aan bij de hedendaagse manier van informatieverwerking en de manier van gebruik van informatie.

Eerder werd alles uit het hoofd geleerd, nu leren we waar we snel zaken kunnen vinden op internet en hoe te gebruiken.

De informatiehoeveelheid die iemand geboren in 1900 en overleden in 1980 in zijn hele leven binnenkreeg (lees dan via alle prikkels), krijgen we nu per dag binnen en dat aantal vermeerdert zich nog steeds. De leerstijlen zijn echter niet bepaald gemoderniseerd / hierop ingericht. Sterker nog: we weten dat e de hersenen vanaf 24 jaar 'volwassen' zijn en toch vragen we bijvoorbeeld van HBO studenten dat ze m.u.v. 12 uur verplicht onderwijs de rest maar zelf moeten regelen. En we weten dus dat ze dat eigenlijk niet kunnen.
RikM schreef:
15-06-2018 11:51
Bekijk even de intro van de film Idiocracy, dan weet je waarom. Het is een komische film maar ik vind het niet bepaald onaannemelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=FzbWXgM0ygU


Samenvatting: domme mensen die fokken als konijnen.
Ik begreep het komische er niet van, wat een *** film.
Alle reacties Link kopieren
Nou het valt mij zeker op dat zeker de jeugd van nu erg weinig algemene kennis heeft. Waar staat de Eifel toren? wie is de president van Rusland, wanneer waren de oorlogen? Ze weten het gewoon niet. Wil zeker niet zeggen dat ik alles weet heb ook heus wel eens google nodig maar manman...

Was laatst in de Albert Heijn, meisje achter de kassa kan ten eerste al niet terugtellen, en ten tweede spreken ze geen woord buiten de grens.
Een Engelse klant kon ze niet te woord staan. Vind dat echt schrijnend hoor.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
15-06-2018 11:48
Ik zou eerder denken dat we luier worden. Waarom nog uitzoeken langs welke steden je moet rijden om van A naar B te rijden als je de tomtom kunt instellen.
Als je je auto ergens parkeert maak je even een foto van de straatnaam, hoef je dus ook niet te onthouden.
En als je 3 getallen op moet tellen wordt het al te veel en pak je je foon erbij, want die ligt toch al op tafel
ja exact dit ja
RikM schreef:
15-06-2018 11:51
Bekijk even de intro van de film Idiocracy, dan weet je waarom. Het is een komische film maar ik vind het niet bepaald onaannemelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=FzbWXgM0ygU


Samenvatting: domme mensen die fokken als konijnen.
Tja, intelligentie is gedeeltelijk erfelijk. En als mensen met een laag iq dam meer kinderen krijgen dan mensen met een hoog iq...dat zal het dalen op de lange termijn.
8102 schreef:
15-06-2018 11:59
Ik begreep het komische er niet van, wat een *** film.

Die film is dan ook alleen voor slimme mensen. ;-)
RikM schreef:
15-06-2018 12:09
Die film is dan ook alleen voor slimme mensen. ;-)
Aha mijn bouwjaar is ver voor 1975 dat zal het hem dan wel zijn denk ik. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Van de week zag ik op nieuwsuur geloof ik dat we ook al nóg blinder worden en vandaag op teletekst stond er dat we nóg dover worden. Lang leve de welvaart, blijf er lekker in geloven, maakbaarheid yeay! We hadden titanen kunnen zijn als we ons aan de natuur hadden aangepast in plaats van kortzichtig en dom andersom. Over een x aantal jaar hebben we bionische ogen en oren, probleem weer tijdelijk opgelost. Nog een x aantal jaar later zijn we 80% robot? Unstoppable!
anoniem_327403 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 12:19
53.28% gewijzigd
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Domme mensen nemen bijna altijd kinderen, zonder zich eerst af te vragen of ze dat nou wel zouden moeten doen. Je hoort nooit van een domme Tokkie dat die geen kinderen wil, die fokken maar raak. Tussen de wat minder domme mensen zitten relatief meer mensen die bewust kinderloos zijn. Zo wordt het volk vanzelf dommer.
Alle reacties Link kopieren
Quattro35, in je post van 11:41 leg je (slim ?) verhuld verband tussen het dalen van het IQ en islamisering/asielzoekers.
Blijkbaar is het al heel normaal om deze dingen te beweren.
Ik vind dit niet normaal, dit is een vorm van racisme en ik heb je post daarom gestaft.
nounou
Alle reacties Link kopieren
De islam is ook unstoppable, gelijk de overige dommigheden van de mens. Hoe dommer hoe hardnekkiger.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Persoonlijk zou ik het lachwekkend en bespottelijk vinden als de mods met je meegaan Zaza.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
15-06-2018 11:48
Ik zou eerder denken dat we luier worden. Waarom nog uitzoeken langs welke steden je moet rijden om van A naar B te rijden als je de tomtom kunt instellen.
Als je je auto ergens parkeert maak je even een foto van de straatnaam, hoef je dus ook niet te onthouden.
En als je 3 getallen op moet tellen wordt het al te veel en pak je je foon erbij, want die ligt toch al op tafel

Zeker !
Alles wat je niet gebruikt slinkt, ik denk dat je het zo zou kunnen zien.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 15-06-2018 12:22
0.09% gewijzigd
nounou
Wat ook mee zou kunnen spelen:

Je moet niet vergeten dat een IQ-score eigenlijk niets meer is dan een relatieve score t.o.v. de score 100, waarbij de grootste groep rond 100 scoort. Die 100 is een relatief getal en hangt dus af van wat er gemiddeld gescoord wordt. Als lange tijd het groepsgemiddelde van IQ-tests hoger uitvalt dan die 100, klopt er dus iets niet met de validiteit van de test.

Jarenlang zijn dezelfde IQ-testen gebruikt, die decennia geleden ontwikkeld werden. Die waren geijkt op toen geldende gemiddelde scores. Steeds meer mensen kregen in de decennia erna toegang tot beter en hoger onderwijs, wat de gemiddelde score op IQ-testen opkrikte (IQ-testen zijn namelijk wel degelijk deels op kennis en vaardigheden gebaseerd die je op school kan aanleren of waarmee je in elk geval een bepaalde vertrouwdheid ontwikkelt). Logisch dus dat generaties steeds slimmer leken te worden, dat had dus ook met (gebrek aan) validiteit van de test te maken.

Als veel van die IQ-tests inmiddels zijn herwaardeerd, zodat het gemiddelde weer rond 100 valt, zullen gemiddelde IQ-scores dus ook lager uitvallen dan een tijdje terug.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 15-06-2018 13:00
2.55% gewijzigd
Ik denk inderdaad omdat we minder hoeven na te denken want machines rekenen alles voor ons uit en je hebt google. Scheelt een stuk bij het nadenken maar maakt ook dom. Want bijv naar het buitenland zonder tomtom is dan wel erg lastig.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
15-06-2018 12:22
Persoonlijk zou ik het lachwekkend en bespottelijk vinden als de mods met je meegaan Zaza.

Nou, ik dus niet. Herinner je je nog de rel rond Ramautarsing, de nummer twee op de kieslijst van FvD Amsterdam ?
Ik vind dit soort insinuaties echt heel schadelijk voor het debat.
Ik vind het zelfs een aanwijzing dat we dommer worden.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 15-06-2018 12:29
7.23% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Gemak dient de mens slechts op korte termijn, op de langere termijn breekt het de waardigheid van de mens af. Iemand nog nood aan enorme siliconen billen of lippen? :clown: Goede genen zijn zo 1999. In den beginne was er de rekenmachine. :cheer2:

Alles mag, zolang je maar niet zeikt (kritisch bent).
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven