we worden dommer!
vrijdag 15 juni 2018 om 11:36
Ik las het in de krant: sinds 1975 daalt ons iq. Sinds er iq-tests bestaan zijn we alsmaar slimmer geworden, maar sinds 1975 zet zich een daling in van 7 punten per generatie.
Uit Noorse cijfers blijkt dat het IQ sinds 1975 gestaag omlaag gaat. Zeven punten per generatie. Er ging een lange stijging aan vooraf. Jaar na jaar steeg het. Dat werd het Flynn-effect genoemd, naar de Nieuw-Zeelandse moraal-filosoof James Flynn die het als eerste onderzocht. Hij gaf aan dat we niet per se slimmer werden, maar misschien gewoon beter in het oplossen van IQ-tests. Maar de stijging heeft plaatsgemaakt voor een daling, constateren de Noorse wetenschappers. Wat is er aan de hand?
Het ligt niet aan migratie. De daling doet zich volgens de Noren namelijk ook voor binnen families. “Zo merkten ze dat kinderen die na 1975 geboren waren een lager IQ hadden dan hun oudere broers of zussen”, legt Stuart Ritchie, een autoriteit op het vlak van IQ (universiteit van Edinburgh), uit aan de Belgische kwaliteitskrant De Morgen. “Dan kun je niet beweren dat het iets genetisch is of dat de impact van migratie er voor iets tussen zit.”
Maar waarom het IQ eerst steeg weten we niet echt en waarom het nu lijkt te dalen weten we ook niet. Ritchie: “Heeft het met onderwijs te maken? Met gezondheid? Andere voedingsgewoonten? Onze mediaconsumptie? Allemaal mogelijk, maar dat zal verder onderzoek dus moeten uitwijzen.”
Bron(nen): De Morgen Medical Express
Zou mijn vader toch gelijk krijgen: dat er sinds het teloorgaan van de hbs niet meer het beste uit de goede leerlingen gehaald wordt, maar dat we allemaal een beetje in de middenmoot blijven hangen?
Zou het weer om te buigen zijn? Of is het niet zo erg?
Uit Noorse cijfers blijkt dat het IQ sinds 1975 gestaag omlaag gaat. Zeven punten per generatie. Er ging een lange stijging aan vooraf. Jaar na jaar steeg het. Dat werd het Flynn-effect genoemd, naar de Nieuw-Zeelandse moraal-filosoof James Flynn die het als eerste onderzocht. Hij gaf aan dat we niet per se slimmer werden, maar misschien gewoon beter in het oplossen van IQ-tests. Maar de stijging heeft plaatsgemaakt voor een daling, constateren de Noorse wetenschappers. Wat is er aan de hand?
Het ligt niet aan migratie. De daling doet zich volgens de Noren namelijk ook voor binnen families. “Zo merkten ze dat kinderen die na 1975 geboren waren een lager IQ hadden dan hun oudere broers of zussen”, legt Stuart Ritchie, een autoriteit op het vlak van IQ (universiteit van Edinburgh), uit aan de Belgische kwaliteitskrant De Morgen. “Dan kun je niet beweren dat het iets genetisch is of dat de impact van migratie er voor iets tussen zit.”
Maar waarom het IQ eerst steeg weten we niet echt en waarom het nu lijkt te dalen weten we ook niet. Ritchie: “Heeft het met onderwijs te maken? Met gezondheid? Andere voedingsgewoonten? Onze mediaconsumptie? Allemaal mogelijk, maar dat zal verder onderzoek dus moeten uitwijzen.”
Bron(nen): De Morgen Medical Express
Zou mijn vader toch gelijk krijgen: dat er sinds het teloorgaan van de hbs niet meer het beste uit de goede leerlingen gehaald wordt, maar dat we allemaal een beetje in de middenmoot blijven hangen?
Zou het weer om te buigen zijn? Of is het niet zo erg?
vrijdag 15 juni 2018 om 13:31
Hetvrijewoord schreef: ↑15-06-2018 13:29Ik ga ook even wat anders doen, ik kom wel weer terug als we het wat meer met mij eens zijn.
![]()
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
vrijdag 15 juni 2018 om 13:33
Krijg je weer zo'n discussie. Misschien is het een idee om een staf-topic te beginnen, waar alle stafjes gemeld en bediscussieerd kunnen worden? Echt vivaforummerig.zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 13:29Je hebt wel gelijk dat ik het beter kan negeren. Tegelijk wil ik best ingaan op kritiek wanneer ik iets staf. Ik meld het ook bewust, wil het niet stilletjes doen, zoals wel vaker gebeurt op dit forum, lastig.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
vrijdag 15 juni 2018 om 13:34
Als je je even realiseert hoe moeilijk het is om iemand zoals Wilders te veroordelen (= bewezen onderscheid, doel, benadelen), dan snap je misschien zelf ook wel hoe ver dat verwijderd is van wat Quattro schreef.zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 13:25Kom op zeg, lees die post van Quattro nog eens door. Zoveel nuance lees ik daar niet in.
(En ik ga nu even wat anders doen).
vrijdag 15 juni 2018 om 13:34
De Islam is een geloofsovertuiging en asielzoekers zijn in jouw optiek een bevolkingsgroep?zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 13:12Kom op zeg, doe niet zo lollig neerbuigend.
De koppeling tussen bevolkingsgroep op zich en IQ is volgens mij een vorm van racisme. Racisme betreft niet alleen 'rassen'.
Dat kan, dat jij dat vindt bedoel ik. En nee, hoe je het ook wendt of keert, het is geen racisme. Ook al voelt dat voor jou wel zo. En nee, het is ook geen discriminatie, al ben jij van mening van wel.
Ik zou je adviseren om te stoppen met voor de ander te bedenken wat deze zou kunnen bedoelen en dat voor waarheid aan te nemen. Dat vind ik nl. een hele onprettige manier van discussiëren.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:44
Het had ook andersom kunnen zijn, he. Dat Europeanen (geen ras) een lager IQ zouden hebben dan Afrikanen (geen ras). Bepaalde factoren hebben er aan bijgedragen dat dit niet het geval is.
Factoren als klimaat spelen een rol, evenals cultuur (binnen de familie trouwen, dus inteelt). Het eerste is een objectief gegeven en het tweede is een gebruik. Kun je op basis daarvan spreken van discriminatie? Discriminatie betekent letterlijk 'onderscheid' en heeft objectief gezien niet de betekenis die wij er vaak aanhangen wanneer het mensen betreft. Een koe en een aap onderscheiden zich ook van elkaar. Ook dat is een objectief gegeven.
Factoren als klimaat spelen een rol, evenals cultuur (binnen de familie trouwen, dus inteelt). Het eerste is een objectief gegeven en het tweede is een gebruik. Kun je op basis daarvan spreken van discriminatie? Discriminatie betekent letterlijk 'onderscheid' en heeft objectief gezien niet de betekenis die wij er vaak aanhangen wanneer het mensen betreft. Een koe en een aap onderscheiden zich ook van elkaar. Ook dat is een objectief gegeven.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:46
Haha hier dacht ik ook direct aan!!RikM schreef: ↑15-06-2018 11:51Bekijk even de intro van de film Idiocracy, dan weet je waarom. Het is een komische film maar ik vind het niet bepaald onaannemelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=FzbWXgM0ygU
Samenvatting: domme mensen die fokken als konijnen.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:49
Oakes, jou moet nog uitgelegd worden wat discriminatie betekent.Oakes schreef: ↑15-06-2018 13:44Het had ook andersom kunnen zijn, he. Dat Europeanen (geen ras) een lager IQ zouden hebben dan Afrikanen (geen ras). Bepaalde factoren hebben er aan bijgedragen dat dit niet het geval is.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:53
inkepinkje schreef: ↑15-06-2018 13:49Oakes, jou moet nog uitgelegd worden wat discriminatie betekent.Misschien moet je maar eens een koe of een aap raadplegen.
Sure.
Mooi om mijn post af te doen met een one liner. Complimenten heur.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:53
Ik neem aan dat de onderzoekers iets dat zó voor de hand ligt wel meenemen in het onderzoek. Toch?snug schreef: ↑15-06-2018 12:22Wat ook mee zou kunnen spelen:
Je moet niet vergeten dat een IQ-score eigenlijk niets meer is dan een relatieve score t.o.v. de score 100, waarbij de grootste groep rond 100 scoort. Die 100 is een relatief getal en hangt dus af van wat er gemiddeld gescoord wordt. Als lange tijd het groepsgemiddelde van IQ-tests hoger uitvalt dan die 100, klopt er dus iets niet met de validiteit van de test.
Jarenlang zijn dezelfde IQ-testen gebruikt, die decennia geleden ontwikkeld werden. Die waren geijkt op toen geldende gemiddelde scores. Steeds meer mensen kregen in de decennia erna toegang tot beter en hoger onderwijs, wat de gemiddelde score op IQ-testen opkrikte (IQ-testen zijn namelijk wel degelijk deels op kennis en vaardigheden gebaseerd die je op school kan aanleren of waarmee je in elk geval een bepaalde vertrouwdheid ontwikkelt). Logisch dus dat generaties steeds slimmer leken te worden, dat had dus ook met (gebrek aan) validiteit van de test te maken.
Als veel van die IQ-tests inmiddels zijn herwaardeerd, zodat het gemiddelde weer rond 100 valt, zullen gemiddelde IQ-scores dus ook lager uitvallen dan een tijdje terug.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:54
Mensen in Nederland worden kunstmatig dom gemaakt. Vanaf een jaar of 6 begint het hersenspoelen. Goed leren zodat je later goed werk krijgt. Papa brengt ze om 8:15 weg en mama komt ze om 17:15 halen. Want ja er moet gewerkt worden anders kunnen we geen leuke dingen doen. In groep 7 vertellen ze tegen de kinderen dat ze er niet voor de leraren zitten maar voor zichzelf zodat ze later een goede baan hebben. Cito toets hier cito toets daar. Zo snel mogelijk in een hokje drukken. Met 14 jaar laten kiezen wat ze later willen worden. Autotechniek, bouw of metaal, verzorging of weet ik veel wat. Krantenwijk, vakken vullen, borden wassen want ja als ze beltegoed willen moeten ze er voor werken. Giet er maar in dat je leeft om te werken. Van een jaar of 8 krijg je 3 trainingen per week sport of muziek en als je 18 bent ben je klaargestoomd om de arbeidsmarkt op te gaan. Ruimte om je als kind te ontwikkelen in een eigen richting is er niet want alles wordt gestuurd en bepaald voor je. Het gaat allemaal te snel, geen tijd om te ontdekken, geen tijd om jezelf te zijn. Maak het ze zo makkelijk mogelijk dan zijn ze ook makkelijk te sturen. Dan krijg je op een verjaardag te horen van buurman links dat hij al 30 jaar voor dezelfde baas werkt en in al die tijd maar 2 weken is ziek geweest. Dat hij 30 hetzelfde werk doet en niks is opgeschoten is niet belangrijk. De middelste zoon werkt ook al elke zaterdag van 8:00-15:00 bij baas want ja er moet gewerkt worden. Een paar jaar later gaat het bedrijf dicht en dan zijn ze allemaal een nummertje. Dan moeten ze ander werk zoeken en blijkt er niks te zijn. Als je al die tijd banden hebt opgepompt of lepeltjes in doosjes hebt gedaan dan is er niks. Nog 30 jaar klagen en ontevreden zijn en je bent dood. Wat heb je gedaan, wat heb je gezien? Als je je hele leven lang krijgt voorgespiegeld dat er maar 1 richting is dat is het ook niet vreemd dat je andere dingen niet nodig hebt. En 1 van die dingen is kennis.
Let’s Go Brandon!
vrijdag 15 juni 2018 om 13:54
vrijdag 15 juni 2018 om 13:56
Leuk dat je hapt.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:59
Stel je niet zo aan zeg...zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 12:18Quattro35, in je post van 11:41 leg je (slim ?) verhuld verband tussen het dalen van het IQ en islamisering/asielzoekers.
Blijkbaar is het al heel normaal om deze dingen te beweren.
Ik vind dit niet normaal, dit is een vorm van racisme en ik heb je post daarom gestaft.
Ja en?
vrijdag 15 juni 2018 om 13:59
Lekker belangrijk waar die overgewaardeerde kuttoren staat.I_lo schreef: ↑15-06-2018 12:03Nou het valt mij zeker op dat zeker de jeugd van nu erg weinig algemene kennis heeft. Waar staat de Eiffel toren? wie is de president van Rusland, wanneer waren de oorlogen? Ze weten het gewoon niet. Wil zeker niet zeggen dat ik alles weet heb ook heus wel eens google nodig maar manman...
Was laatst in de Albert Heijn, meisje achter de kassa kan ten eerste al niet terugtellen, en ten tweede spreken ze geen woord buiten de grens.
Een Engelse klant kon ze niet te woord staan. Vind dat echt schrijnend hoor.
En die spatie kan ook weg.
Damned if I don’t
vrijdag 15 juni 2018 om 14:23
Een iq test gaat toch niet over algemene ontwikkeling. Dat gaat toch over ruimtelijk inzicht, logisch denken, verbanden leggen etc.I_lo schreef: ↑15-06-2018 12:03Nou het valt mij zeker op dat zeker de jeugd van nu erg weinig algemene kennis heeft. Waar staat de Eifel toren? wie is de president van Rusland, wanneer waren de oorlogen? Ze weten het gewoon niet. Wil zeker niet zeggen dat ik alles weet heb ook heus wel eens google nodig maar manman...
Was laatst in de Albert Heijn, meisje achter de kassa kan ten eerste al niet terugtellen, en ten tweede spreken ze geen woord buiten de grens.
Een Engelse klant kon ze niet te woord staan. Vind dat echt schrijnend hoor.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
vrijdag 15 juni 2018 om 14:41
In de OP staat toch echt heel duidelijk dat de IQ-daling niet te maken heeft met immigratie omdat de daling zich ook binnen autochtone Noren manifesteert. Het zal wel aan je IQ liggenHetvrijewoord schreef: ↑15-06-2018 13:24De mensen die hier binnenkomen zijn nu eenmaal bijna nooit de ons beloofde hersenchirurgen. Dat wil niet zeggen dat moslims geen hersenchirurgen kunnen zijn (zie zijn er zat), het zegt dat ze niet hier heen komen. Belangrijk detail.
Google maar eens Islamitische gouden tijdperk. Het fundamentalisme heeft hier trouwens een einde aangemaakt. Eeuwig zonde van zoveel potentieel.
vrijdag 15 juni 2018 om 14:47
Je had nog niet in de gaten waar en op wie ik reageerde?
Ik zal in het vervolg alles quoten, speciaal voor diegene die moeite hebben het overzicht te houden en verbanden te zien.
vrijdag 15 juni 2018 om 15:14
Quattro legt regelrecht een link tussen Islam, immigratie en een daling van het IQ, terwijl de OP toch héél erg duidelijk het tegendeel beweert. Quattro schreeuwt dus maar wat zonder met feiten te komen. Sommigen noemen dat racistisch en dat is niet geheel onlogisch.Hetvrijewoord schreef: ↑15-06-2018 14:47Je had nog niet in de gaten waar en op wie ik reageerde?![]()
Ik zal in het vervolg alles quoten, speciaal voor diegene die moeite hebben het overzicht te houden en verbanden te zien.
zazamaenade zegt daar wat van. Dat vind jij onzinnig. Ik kan alleen maar concluderen dat ook jij dus op z'n minst meegaat met de in dit topic zwaar misplaatste uitspraak van Quattro. Dat kan alleen als je de OP niet goed gelezen hebt. Of schreeuw je ook maar wat?
vrijdag 15 juni 2018 om 15:20
Ik zou denken, dat dat is omdat ze dan het betaalde bedrag in de kassa aan moeten passen en dat dat een heel gedoe is. Dat ze er iemand bij moeten halen etc, omdat die cassiere er niet bevoegd voor is, en dat er dan een hele rij zich achter je vormt. Je moet die 20 cent er gewoon bij geven voordat het aangeslagen is.GinnyJones schreef: ↑15-06-2018 13:06Ik merk het ook bij supermarkten, als het wisselgeld niet staat aangegeven op de kassa dan zijn de reddeloos verloren. 13.20, ik geef 20 en zie nadat ze het heeft aangeslagen dat ik 20 cent heb, of ze dat erbij wil, kijkt moeilijk naar de kassa en zegt, nee hoor, zonder is het makkelijker. Dan denk ik echt.. owkeee.
vrijdag 15 juni 2018 om 15:23
Waar woon je dan? Ik verbaas me er juist vaker over dat je verkoopsters treft die alleen Engels kunnen en geen Nederlands. Vind ik trouwens ook niet getuigen van veel intelligentie, dat je ergens gaat wonen en werken en niet in staat bent om de taal daar te leren. Ik heb in het verleden ook in Spanje en Oostenrijk gewerkt en spreek beide talen vloeiend.