19 jarig meisje vermist in Cuba

25-07-2018 14:29 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 juli besloot de (persoonlijke gegevens verwijderd) voor twee weken naar Cuba te vertrekken. "Ze was onvoorbereid en onnozel vertrokken", vertelt (persoonlijke gegevens verwijderd) een vriendin van de familie, aan RTL Nieuws. "Ze ging erheen in de veronderstelling dat het gewoon een leuk land is, zonder erbij na te denken dat het ook een heel ander land dan Nederland is. Ze was altijd al weg van het eiland en heeft een lastminute geboekt."

Appje
Haar ouders wisten niets van de plannen van (naam) "Ze kregen ineens een appje: ik ga naar Cuba", vertelt (naam). "Vervolgens konden ze haar een hele tijd niet bereiken, wat logisch is als je in het vliegtuig zit. 's Avonds kregen ze een berichtje: ik ben geland. Ze stuurde haar locatie door en bleek inderdaad op Cuba te zitten."

Op zaterdag 21 juli hadden de ouders van (naam) voor het laatst contact met hun dochter. Ze belde dat haar pinpas was ingeslikt en ze zich ziek voelde. "Ze was erg in paniek", vertelt (naam). "Haar geld was op, ze had op straat geslapen en al 24 uur niet gegeten en gedronken. Dan schrik je je als ouders natuurlijk kapot."

Ambassade
Haar vader vertelde eerder aan RTL Nieuws dat hij haar had geadviseerd naar de Nederlandse ambassade te gaan en dat ze moest zorgen dat ze toch op het vliegtuig zou komen, maar bij de ambassade is ze nooit aangekomen.

Wat (naam) situatie extra zorgelijk maakt, is dat ze last heeft van psychoses. Waarschijnlijk heeft ze geen medicijnen mee, omdat ze onvoorbereid op reis ging. Daarnaast zag (naam) zelf de ernst van de situatie niet zo in, vertelt (naam). "Ze vond zelf dat haar niets mankeerde."

Flyers
Met een dikke stapel flyers stappen de ouders en hun vrienden zo op het vliegtuig. "De instanties werken niet echt mee", vertelt (naam) "De serieuze signalen die er zijn worden makkelijk terzijde geschoven. En ze gaan niet snel en voortvarend te werk. Daarom gaan we zelf zoeken."

De familie is bang dat (naam) iets ernstigs is overkomen.
hippygirl94 wijzigde dit bericht op 26-07-2018 21:11
11.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk vinden ze haar snel.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het raar, ze heeft ook mentale problemen.... Dan denk je als ouders toch 2 keer na, niet dat ze veel kunnen doen, meisje is al 19
Als je iets zoekt ben je het niet kwijt
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me heel sterk dat de lokale bevolking je niet eens wat te drinken geeft als je aangeeft dorst te hebben en al uren niets hebt gedronken.

Maar ik hoop dat ze haar snel terug vinden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Intrigerend de reacties.
De foto's met make up en duckface: bot, was vast aan het smokkelen oid.
De foto's zonder make up en vriendelijk lachend: vriendelijk en meelevend.
Ik hoop dat het meisje snel weer terecht is.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk! ik hou mijn hart vast
Alle reacties Link kopieren
Sunflora schreef:
25-07-2018 14:31
ik vind het raar, ze heeft ook mentale problemen.... Dan denk je als ouders toch 2 keer na, niet dat ze veel kunnen doen, meisje is al 19
Nou ja ze heeft haar ouders pas ingelicht toen ze in het vliegtuig zat. Aan de andere kant kun je je afvragen of ze inderdaad in staat is om op zichzelf te wonen als ze blijkbaar zo impulsief zonder voorbereiding naar een land als Cuba vertrekt.
Alle reacties Link kopieren
Een vreselijke situatie voor de ouders.

Ik las een reactie op de FB-post van de vader van iemand die suggereerde dat juist zoek raken in een land als Cuba niet best zou zijn, en dat vond ik zo misselijk.

Over het algemeen is Cuba juist een zeer veilig land met weinig ernstige criminaliteit. De straffen zijn daar zeer hoog, en bij misdaden gericht op toeristen zijn die straffen nog hoger. Bovendien is de controle enorm, zowel door de overheid alsook door sociale controle van burgers onderling.

Ik hoop dan ook maar dat het meisje veilig is. Misschien is ze in verwarde staat ergens opgenomen en heeft zij haar identiteit niet goed duidelijk kunnen maken?

Laten we voor de ouders hopen dat er snel duidelijkheid zal zijn.
Vreselijk. Wat een nachtmerrie voor de ouders.
Alle reacties Link kopieren
hippygirl94 schreef:
25-07-2018 14:33
Nou ja ze heeft haar ouders pas ingelicht toen ze in het vliegtuig zat. Aan de andere kant kun je je afvragen of ze inderdaad in staat is om op zichzelf te wonen als ze blijkbaar zo impulsief zonder voorbereiding naar een land als Cuba vertrekt.
ze is ontvoerd of dood denk ik, ik zie het weinig zonnig in. Iemand met een beetje zelfredzaamheid had sowieso iets van eten/drinken geregeld, ook al zonder geld
Als je iets zoekt ben je het niet kwijt
Ik snap ook niet dat een meisje van 19 naar Cuba gaat? Het is namelijk niet echt een land waar véél jongeren naar toe gaan.

Ik hoop iig dat de ouders haar snel vinden.
hippygirl94 schreef:
25-07-2018 14:33
Nou ja ze heeft haar ouders pas ingelicht toen ze in het vliegtuig zat. Aan de andere kant kun je je afvragen of ze inderdaad in staat is om op zichzelf te wonen als ze blijkbaar zo impulsief zonder voorbereiding naar een land als Cuba vertrekt.

Ook wel een beetje vreemd dat iemand met dergelijke mentale problemen zomaar een ticket naar Cuba kan boeken zonder dat iemand er van op de hoogte is.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
25-07-2018 14:39
Ook wel een beetje vreemd dat iemand met dergelijke mentale problemen zomaar een ticket naar Cuba kan boeken zonder dat iemand er van op de hoogte is.
blijkbaar is een CC hebben en internet genoeg, niemand die wat van je vraagt
Als je iets zoekt ben je het niet kwijt
Alle reacties Link kopieren
Sunflora schreef:
25-07-2018 14:36
ze is ontvoerd of dood denk ik, ik zie het weinig zonnig in. Iemand met een beetje zelfredzaamheid had sowieso iets van eten/drinken geregeld, ook al zonder geld
Een meisje dat last van psychoses heeft, die vermoedelijk door een gebrek aan medicatie de kop op zullen steken, is natuurlijk niet zelfredzaam. Als je bij je volle verstand strandt in een vreemd land zonder geld is dat al lastig, laat staan als je midden in allerlei wanen verkeerd.

Maar ontvoeringen en moord zijn in Cuba gelukkig niet aan de orde van de dag, dus we hoeven niet van het slechtste uit te gaan. Ze kan ook ergens gevonden zijn en verzorgd worden, terwijl ze mogelijk niet in staat is om te vertellen wie ze is en welke hulp ze nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Sunflora schreef:
25-07-2018 14:36
ze is ontvoerd of dood denk ik, ik zie het weinig zonnig in. Iemand met een beetje zelfredzaamheid had sowieso iets van eten/drinken geregeld, ook al zonder geld
Ga nu niet speculeren. Wij weten dat ze psychisch niet stabiel is en dat ze zonder geld en eten zat. Ouders hebben het over psychotisch. In zo'n toestand kan je rare dingen doen en is ze zeker niet zelfredzaam. Cuba is volgens mij een veilig land voor toeristen.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 25-07-2018 14:42
3.31% gewijzigd
Ttass schreef:
25-07-2018 14:37
Ik snap ook niet dat een meisje van 19 naar Cuba gaat? Het is namelijk niet echt een land waar véél jongeren naar toe gaan.

Ik hoop iig dat de ouders haar snel vinden.

Ik vind het niet vreemd dat iemand van 19 naar Cuba gaat. Het is een volwassene he (wettelijk gezien dan). Wat ik wel vreemd vind, is het feit dat ze zomaar ineens kon vertrekken zonder schijnbaar enige 'controle'.
Alle reacties Link kopieren
Ttass schreef:
25-07-2018 14:37
Ik snap ook niet dat een meisje van 19 naar Cuba gaat? Het is namelijk niet echt een land waar véél jongeren naar toe gaan.

Dat hoeft toch ook niet?
Wat NZ al zegt, het is een veilig land. Natuurlijk zitten er foute mensen tussen, maar er zijn veel landen veel gevaarlijker.
De bevolking vond ik over het algemeen erg aardig en behulpzaam, het lijkt me daarom sterk dat je 24 uur niets kunt drinken of zelfs eten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Sunflora schreef:
25-07-2018 14:40
blijkbaar is een CC hebben en internet genoeg, niemand die wat van je vraagt

Dat snap ik. Maar als je als ouders weet dat je kind dergelijke mentale problemen heeft, dan hou je het kind toch in de gaten ook als is ze volwassen?

Ik wil niet speculeren of de ouders de schuld geven, laat dat duidelijk zijn. Ik vraag het me gewoon af.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
25-07-2018 14:40
Een meisje dat last van psychoses heeft, die vermoedelijk door een gebrek aan medicatie de kop op zullen steken, is natuurlijk niet zelfredzaam. Als je bij je volle verstand strandt in een vreemd land zonder geld is dat al lastig, laat staan als je midden in allerlei wanen verkeerd.

Maar ontvoeringen en moord zijn in Cuba gelukkig niet aan de orde van de dag, dus we hoeven niet van het slechtste uit te gaan. Ze kan ook ergens gevonden zijn en verzorgd worden, terwijl ze mogelijk niet in staat is om te vertellen wie ze is en welke hulp ze nodig heeft.
Ik had het niet over moord, ze kan ook bv van een klif af zijn gevallen oid... Maar laten we hopen op het beste, zeker voor de ouders is het verschrikkelijk
Als je iets zoekt ben je het niet kwijt
Nectarinepit schreef:
25-07-2018 14:39
Ook wel een beetje vreemd dat iemand met dergelijke mentale problemen zomaar een ticket naar Cuba kan boeken zonder dat iemand er van op de hoogte is.
Dat vraag ik mij ook af en het aanvragen van een visum??? Hoe heeft ze dat allemaal gedaan.
anoniem_353921 wijzigde dit bericht op 25-07-2018 14:46
3.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een drama is het voor die ouders. Die hebben natuurlijk niets kunnen doen om haar tegen te houden, ALS ze het al op tijd hadden geweten.

Het meisje zelf heeft blijkbaar hoorlijke psychische problemen en is in Nederland al niet in staat om verstandige keuzes te maken. Laat staan in een land als Cuba.

Begrijp wel dat je als ouders direct daar heen gaat. Maar wat wil je doen? De actie zal toch van de lokale politie moeten komen. Het is een enorm land en ze hebben natuurlijk geen idee waar ze precies is en wat ze moeten doen. De (arme) locale bevolking zal wel iets anders aan het hoofd hebben dan een (in hun ogen) rijke westerse tourist.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wel dat ze gewoon een ticket kon boeken, ze woonde ook op zichzelf, ze stond dus niet onder toezicht of iets dergelijks. Het zou teveel mensen ongemak opleveren als je voor een ticket boeken moet aantonen dat je het mentaal aankan om de reis te maken. Snap alleen niet dat die ouders haar niet eerder zijn gaan halen, ze had geen geld, geen medicijnen. In Cuba kun je niet overal pinnen (soms helemaal nergens) en er is ook niet altijd bereik met je telefoon. Haar vader heeft haar via de ambassade geld gestuurd, ze had namelijk ook geen hotel geboekt. Echt die arme ouders.
Alle reacties Link kopieren
Haar ouders wisten niets van de plannen van Anouk. "Ze kregen ineens een appje: ik ga naar Cuba", vertelt Miranda. "Vervolgens konden ze haar een hele tijd niet bereiken, wat logisch is als je in het vliegtuig zit. 's Avonds kregen ze een berichtje: ik ben geland. Ze stuurde haar locatie door en bleek inderdaad op Cuba te zitten."

Op zaterdag 21 juli hadden de ouders van Anouk voor het laatst contact met hun dochter. Ze belde dat haar pinpas was ingeslikt en ze zich ziek voelde. "Ze was erg in paniek", vertelt Miranda. "Haar geld was op, ze had op straat geslapen en al 24 uur niet gegeten en gedronken.


Plotseling weg, daarna ineens geen geld meer.. Ik mag dan achterdochtig zijn maar ik denk dan als eerste aan een katvanger voor drugssmokkel.
Een last minute? en dan naar zo'n land. Het zou zomaar kunnen dat ze de ticket heeft "gekregen" en dat de aanstichter haar daarna heeft laten zitten.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
25-07-2018 14:45
Een drama is het voor die ouders. Die hebben natuurlijk niets kunnen doen om haar tegen te houden, ALS ze het al op tijd hadden geweten.

Het meisje zelf heeft blijkbaar hoorlijke psychische problemen en is in Nederland al niet in staat om verstandige keuzes te maken. Laat staan in een land als Cuba.

Begrijp wel dat je als ouders direct daar heen gaat. Maar wat wil je doen? De actie zal toch van de lokale politie moeten komen. Het is een enorm land en ze hebben natuurlijk geen idee waar ze precies is en wat ze moeten doen. De (arme) locale bevolking zal wel iets anders aan het hoofd hebben dan een (in hun ogen) rijke westerse tourist.
Ik snap wel dat ze er heen gaan, kijk als je in NL blijft zitten, zit je natuurlijk ook niet lekker. Als je er dan tenminste heen gaat ben je nog wel een beetje dichtbij enzo, gevoel dnek ik
Als je iets zoekt ben je het niet kwijt
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
25-07-2018 14:42
Dat snap ik. Maar als je als ouders weet dat je kind dergelijke mentale problemen heeft, dan hou je het kind toch in de gaten ook als is ze volwassen?

Ik wil niet speculeren of de ouders de schuld geven, laat dat duidelijk zijn. Ik vraag het me gewoon af.
Je kunt als ouder een volwassen kind niet in de gaten houden. Ze hebben recht op een zelfstandig bestaan. Mensen met psychoses hebben met de juiste medicatie vaak een normaal zelfstandig bestaan waarin ze gewoon hun eigen verantwoording kunnen en willen nemen. Het gaat meestal pas mis wanneer ze de medicatie laten staan en opeens, gedreven door wanen, rare dingen gaan doen. Het probleem is dat veel medicatie vervelende bij-effecten geeft, en de medicatietrouw daardoor bijna niet vol te houden is. En als je je al een poos prima voelt, wordt het ook steeds moeilijker om te geloven dat je niet zonder die ellendige medicatie kunt. En dan gaat men dus stoppen, en keren op een gegeven moment de wanen weer terug. Vaak heel geleidelijk, waardoor het voor de omgeving lastig is om dat direct te constateren. Men komt er dus meestal pas achter als de patiënt iets geks doet of in 7 sloten tegelijk loopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven