Excuses aan door TBSer verkrachte vrouw door politie

04-08-2018 13:29 34 berichten
Ik begrijp het niet, de man had al vast gezeten voor moord, verkracht buiten de kliniek een vrouw en krijgt maar 3 jaar cel en TBS?

https://nos.nl/artikel/2244476-excuses- ... e-dan.html
Alle reacties Link kopieren
Ja je kunt dat artikel op 2 manieren lezen wat betreft jouw vraag TO.
Verbleef hij nu nog steeds in de TBS ten tijde van het nieuwe misdrijf en heeft hij nu nog 3 jaar bovenop die straf gekregen (nieuwe straf en dat hij ontsnapt was ten tijde van het nieuwe misdrijf etc..)?
Of verbleef hij ten tijde van het nieuwe misdrijf niet meer in de TBS kliniek en heeft hij nu als nieuwe straf 3 jaar gekregen?

Ik neig naar het eerste, temeer omdat de politie de zaak stil wilde houden echter, dan zal ik mij beter in deze zaak moeten verdiepen want anders baseer je iets op een aanname.

Normaal reageer ik vrijwel nooit op deze pijler in dit soort topics omdat ze jammer genoeg altijd verzanden in welles/nietes, islam-angst, discussies over de doodstraf of de wedstrijd "wie heeft het recht op de meeste verontwaardiging over de gang van zaken" wel dan niet voorzien van een PVV sausje.
Ik zal eens kijken of ik meer over deze zaak op internet kan vinden want mijn nieuwsgierigheid is door jouw vraag wel gewekt.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
3 jaar hoor verkrachting. De andere straffen zijn toch reeds opgelegd? Dan krijg je volgens mij niet de derde keer een hogere straf.

Maar het is schrikbarend laag.

Verschrikkelijk hoe dit slachtoffer js verhoord zeg, ongelofelijk.
Maar die tbs daarin tegen heeft geen eind datum en kan jaren duren.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
04-08-2018 13:45
Verbleef hij nu nog steeds in de TBS ten tijde van het nieuwe misdrijf

Ja. In de Volkskrant van vandaag staat een uitgebreide reconstructie met onder andere een interview met de vader van het slachtoffer.
Ik ben wel benieuwd wat je vindt sprokkelientje. Ik vraag me ook af hoe dit precies zit. Ik kan me ook voorstellen dat hij juist tbs heeft gekregen als aanvulling op de celstraf omdat tbs verlengd kan worden tot wordt ingeschat dat iemand goed behandeld is of tot besloten is dat iemand onbehandelbaar is.
Wat een vreselijke ervaring voor die vrouw om na zoiets traumatisch als een verkrachting ook door de mensen bij wie je hulp en bescherming zoekt niet geloofd te worden en eigenlijk nog eens vernederd te worden.
Christel78 schreef:
04-08-2018 14:52
Ik ben wel benieuwd wat je vindt sprokkelientje. Ik vraag me ook af hoe dit precies zit. Ik kan me ook voorstellen dat hij juist tbs heeft gekregen als aanvulling op de celstraf omdat tbs verlengd kan worden tot wordt ingeschat dat iemand goed behandeld is of tot besloten is dat iemand onbehandelbaar is.
Wat een vreselijke ervaring voor die vrouw om na zoiets traumatisch als een verkrachting ook door de mensen bij wie je hulp en bescherming zoekt niet geloofd te worden en eigenlijk nog eens vernederd te worden.

Deze aanpak is helaas vrij standaard bij zedendelicten. Ook het afraden van aangifte komt veel voor. Te triest voor woorden natuurlijk.
YouWish schreef:
04-08-2018 15:07
Deze aanpak is helaas vrij standaard bij zedendelicten. Ook het afraden van aangifte komt veel voor. Te triest voor woorden natuurlijk.
Echt vreselijk dat dat zo gaat. Ik kan me wel voorstellen dat je tegen een slachtoffer bij aangifte zegt dat de kans op vervolging klein is, als dat de eervaring van agenten is. Of dat je een slachtoffer vertelt dat bij aangifte je adres bekend kan worden bij de dader als deze gearresteerd wordt en inzage heeft in het dossier. Maar dan zeg je dat soort dingen vanuit zorg en als waarschuwing. De vragen die de agenten stelden, of ze wist hoe ze moest pijpen en hoe ze kokhalst, zijn ronduit vernederend. Dan begrijp ik niet waarom je in hemelsnaam dit beroep gekozen hebt, als je geen empathie op kan brengen voor slachtoffers.
Alle reacties Link kopieren
Ik las het vanochtend ook op de NOS-site, vond het artikel vreemd en onduidelijk geschreven en vroeg me af hoe het nu precies zit.
Vermoedelijk is het OM of de politie bang voor een mediastorm van verontwaardiging na de verkrachting en moord op Anne Faber.
Vandaar de vreemde berichtgeving, bedoel ik.
Verschrikkelijk voor die vrouw, en de lompe manier van opnemen van de aangifte.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 04-08-2018 15:45
49.12% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
04-08-2018 15:07
Deze aanpak is helaas vrij standaard bij zedendelicten. Ook het afraden van aangifte komt veel voor. Te triest voor woorden natuurlijk.
Hoe weet jij dit YouWish?
Geen aanval, oprechte interesse.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
04-08-2018 15:39
Hoe weet jij dit YouWish?
Geen aanval, oprechte interesse.

Dit is algemeen bekend. Kijk “I am evidence” op Netflix. Gaat over USA maar is hier precies hetzelfde.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Is tijdje terug is er nog een artikel over verschenen over hoe de politie verhoort als men aangifte doet van een zedenmisdrijf en hoe het OM wil dat zaken woren aangedragen.

In de praktijk komt het neer op ontmoediging om aangifte te doen.
De angst om mee te gaan in een valse aangifte is bij politie en OM te groot waardoor zedendelicten niet vervolgd worden die dat zeker wel verdienen.

Het is toch raar dat er zó de nadruk op wordt gelegd dat als jouw verklaring niet klopt, dat je daarvoor vervolgd kan worden? En dat je wordt wrggestuird om daar over na te denken....Ja het is ok om het te melden aan persoon die aangifte doet maar de harde protocollaire aanpak waar men nu voor kiest maakt zoveel kapot en dient niet het doel waarvoor het bedoeld is.

Wat betreft Oostrum en de verkrachting van dat 19 jarige meisje: het is echt stuitend hoe in dit geval is gehandeld. Ik heb het artikel over dit betreffende voorval gelezen.

Pas na 3 maanden kwam het NFI met de resultaten van het DNA onderzoek (ze hadden een achterstand). Slachtoffer had dader gekrabd om op die manier DNA bewijs te hebben.

Dader had al eerder een meisje verkracht en vermoord. En daarvoor dus TBS gekregen. In de TBS kliniek een mede patiënt aangevallen. Dus moord verkrachting (delict 1) en poging tot doodslag (delict 2). Allemaal bewezen en voor veroordeeld. Volgens mij heeft hij nu voor de 3e keer TBS opgelegd gekregen (terwijl hij bij plegen van delict 2 en 3 nog onder de TBS stond van delict 1).
Alle reacties Link kopieren
Restera schreef:
04-08-2018 15:46
Dit is algemeen bekend. Kijk “I am evidence” op Netflix. Gaat over USA maar is hier precies hetzelfde.
Sorry, maar ik vind Netflix een entertainment en amusements-item, niet iets waar ik mijn harde feiten en nieuws vandaan haal (zo ook niet van andere social media)
Al ontken ik niet dat er in sommige docu's best kernen van waarheid zitten (zo heeft de docu What the Health mij over het randje geduwd om mee te doen aan the Vegan challenge) .
Nogmaals, hoe weet je dat het hier precies hetzelfde gaat?
Ben je zedenrechercheur, ken je zedenrechercheurs of mensen die slachtoffer zijn geweest van een zedendelict en onjuist bejegend zijn?
Ik zal niet ontkennen dat er misstanden zijn maar ik vind je als/dan vergelijking zo kort door de bocht.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij is een aantal jaren geleden vrij ernstig aangerand. Verder geen details om herkenning te voorkomen.
Wat zij vertelde is dat zij met intens veel empathie, respect, uitleg en begrip is bejegend, totaal niet ontmoedigd is om aangifte te doen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind alleen excuses niet genoeg.

Agenten die zul gedrag vertonen, mogen wat mij betreft uit hun functie worden gezet.
sprokkelientje schreef:
04-08-2018 15:39
Hoe weet jij dit YouWish?
Geen aanval, oprechte interesse.

Eigen ervaring helaas.
En wat Hanke zegt; veel over gelezen.
Zelf ook meegemaakt. Ik vertelde wat voor kleding hij aanhad. Kreeg als antwoord oh een kelner. Werd gevraagd hoe lang de verkrachting duurde, gebruikte hij een condoom.

En week later ongeveer weer contact met zedenagente, haar collega had proces verbaal gelezen en las dat de dader een Filipino is, en haar collega was/is getrouwd met een Filipino en haar collega zei, dat doen Filipino's niet. Dus ik werd niet geloofd en er werd niks mee gedaan. Ook niet jaren later nadat hij me weer had gevonden, wederom verkracht en mij ging stalken.
Dus helaas weet ik hoe het is gegaan, de aangifte.
Alle reacties Link kopieren
Nartjie, wat een enorm akelig verhaal :hug:
nounou
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
04-08-2018 15:39
Hoe weet jij dit YouWish?
Geen aanval, oprechte interesse.

Je kunt wel even zoeken op het protocol bij aangifte van een zedenmisdrijf, ze staan wel beschreven. Er zijn nu pilots om de manier van aangifte opnemen te veranderen, maar die zijn nog niet standaard. Ook de twee weken wachttijd staat ter discussie, maar ook die wordt nog steeds op veel plaatsen aangehouden.
Alle reacties Link kopieren
nartjie schreef:
04-08-2018 17:39
Zelf ook meegemaakt. Ik vertelde wat voor kleding hij aanhad. Kreeg als antwoord oh een kelner. Werd gevraagd hoe lang de verkrachting duurde, gebruikte hij een condoom.

En week later ongeveer weer contact met zedenagente, haar collega had proces verbaal gelezen en las dat de dader een Filipino is, en haar collega was/is getrouwd met een Filipino en haar collega zei, dat doen Filipino's niet. Dus ik werd niet geloofd en er werd niks mee gedaan. Ook niet jaren later nadat hij me weer had gevonden, wederom verkracht en mij ging stalken.
Dus helaas weet ik hoe het is gegaan, de aangifte.

Dat is inderdaad wel heel erg naar. Onprofessioneel komt niet eens in de buurt als term om het handelen van deze politiemensen te beschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Het aangifte proces is 'geprofessionaliseerd' en 'verzakelijkt'. Je bent van slachtoffer nu aangeefster geworden in het proces van aangifte doen bij een zedenzaak en taak van politie is waarheidsvinding. En een goede zaak doorspelen aan het OM. Al het andere zal afgehouden/tegengewerkt worden.
hanke321 wijzigde dit bericht op 04-08-2018 19:20
1.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
04-08-2018 18:57
Het aangifte proces is 'geprofessionaliseerd' en 'verzakelijkt'. Je bent van slachtoffer nu aangeefster geworden in het proces van aangifte doen bij een zedenzaak en taak van politie is waarheidsvinding. En een giede zaak doorspelen aan OM. Al het andere zal afgehouden/tegengewerkt worden.

In het #metoo-topic had ik dit artikel gepost, misschien heeft iemand er nog iets aan :

Dit is een artikel uit het tijdschrift 'Delikt en Delinkwent', van Dr. Mr. Suzan van der Aa en Pinar Okur, van de Universiteit van Tilburg, uit 2011, met cijfers over aangiftes en veroordelingen van oa verkrachtingen.
Het is een pdf, ik weet niet of het te linken is. Het zijn 14 pagina's, op pagina 9 staat een tabel met cijfers, wel wat lastig te duiden, je moet goed opletten.

http://scholar.google.nl/scholar_url?ur ... s=1440x805

Samenvatting (van hen zelf) :

Op 1 januari 2011 is de nieuwe Aanwijzing opsporing en vervolging inzake seksueel misbruik in werking getreden. Ter bevordering van de objectiviteit in de opsporing en vervolging van zedenmisdrijven is de term 'slachtoffer' veranderd in 'aangever'. In dit artikel wordt betoogd dat zowel de woordkeuze als de motivering van het College van procureurs-generaal achter deze wijziging ongelukkig zijn.
De nieuwe Aanwijzing legt veel nadruk op het achterhalen van valse aangiften en getuigt van een zeker wantrouwen tegenover het slachtoffer. De auteurs geven een aantal aanbevelingen om de positie van het slachtoffer te herstellen zonder de objectiviteit van de opsporing en vervolging aan te tasten.
nounou
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
04-08-2018 16:19
Een vriendin van mij is een aantal jaren geleden vrij ernstig aangerand. Verder geen details om herkenning te voorkomen.
Wat zij vertelde is dat zij met intens veel empathie, respect, uitleg en begrip is bejegend, totaal niet ontmoedigd is om aangifte te doen.
Wat fijn. Helaas wel een uitzondering.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
04-08-2018 16:13


In de praktijk komt het neer op ontmoediging om aangifte te doen.
De angst om mee te gaan in een valse aangifte is bij politie en OM te groot waardoor zedendelicten niet vervolgd worden die dat zeker wel verdienen.
Inderdaad, er worden veel valse aangiftes gedaan maaaaaaaar er is nog een reden waarom aangifte soms wordt afgeraden.

Wij denken bij verkrachting vaak aan een enge man in de bosjes die vrouwen van de fiets trekt.

De praktijk is anders, in 80 % van de gevallen kennen dader en slachtoffer elkaar.
En als ze twee verhalen loodrecht tegenover elkaar staan - vrijwillige seks versus verkrachting - en er zijn geen sporen van geweld is een rechtszaak in veel gevallen kansloos.

Een goede advocaat maakt van de dader het slachtoffer.

Daarom is het afraden van de aangifte niet altijd een slecht advies.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
05-08-2018 13:03
Inderdaad, er worden veel valse aangiftes gedaan maaaaaaaar er is nog een reden waarom aangifte soms wordt afgeraden.

Wij denken bij verkrachting vaak aan een enge man in de bosjes die vrouwen van de fiets trekt.

De praktijk is anders, in 80 % van de gevallen kennen dader en slachtoffer elkaar.
En als ze twee verhalen loodrecht tegenover elkaar staan - vrijwillige seks versus verkrachting - en er zijn geen sporen van geweld is een rechtszaak in veel gevallen kansloos.

Een goede advocaat maakt van de dader het slachtoffer.

Daarom is het afraden van de aangifte niet altijd een slecht advies.

Oh ja, veel? Wat is veel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven