Italie gaat niet gevaccineerde kinderen weigeren op school

12-03-2019 16:02 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.bbc.com/news/world-europe-47536981

Dit las ik vandaag.

Italië gaat boetes uitdelen en kinderen worden geweigerd op school als ze niet gevaccineerd zijn.

Goed idee ? En zou dit in Nederland ook moeten gaan gebeuren ?

Niet gevaccineerde kinderen weigeren op school:

Totaal aantal stemmen: 85

Goed idee! Niet gevaccineerde kinderen weren op kinderdagverblijven en scholen (86%)
Nee, ik maak zelf wel uit of ik mijn kinderen vaccineer (8%)
Overig (6%)
Alle reacties Link kopieren
TO trap af : Overig.

Ik vind het echt van de zotte dat internetwetenschappers denken te weten dat vaccineren allerlei enge dingen veroorzaken en met de meest bizarre redenaties komen.

Kritisch nadenken over vaccinatie is niets mis mee, maar doet dat dan in overleg met je kinderarts en niet omdat er op Facebook staat dat vaccins autisme veroorzaken bijvoorbeeld.

Mijn middelste heeft ook een afwijkend schema gevolgd ivm hevige reactie op bepaalde cocktails , dus door het beter te spreiden en de cocktails uit elkaar te halen had hij geen last meer van die reacties.

Ik vind wel dat niet gevaccineerde kinderen waarbij het niet medisch onderbouwd is, geweerd moeten worden op scholen en kinderdagverblijven. Ik spreek dan over het standaard RVP en kinderen met normale medische achtergrond (er zijn gevallen waarin er gekozen wordt voor afwijkende vaccinaties schema's iov met kinderarts).
Hoewel ik helemaal voor vaccineren ben zie ik ook wel dat je dat niet fysiek kunt afdwingen, stel je voor.

Ik vind het dan ook prima dat scholen en kdv's deze kinderen mogen weigeren. Idealen of dwalingen hebben consequenties.

Een boete? Mwoah... weet ik niet zo...
Alle reacties Link kopieren
Scholen mogen in Nederland geen kinderen weigeren omwille van de vaccinatie, dat botst met de leerplicht.
Pandax schreef:
12-03-2019 16:23
Scholen mogen in Nederland geen kinderen weigeren omwille van de vaccinatie, dat botst met de leerplicht.

Of het niet vaccineren botst met de leerplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor. Ze mogen het wat mij betreft ook hier in gaan voeren. Natuurlijk mag iedereen hierin eigen keuzes maken. Maar met het toelaten van niet gevaccineerde kinderen, worden anderen moedwillig in gevaar gebracht. En dat mag best geweigerd worden.
Kinderen die om medische redenen (nog) niet gevaccineerd zijn, horen wat mij betreft bij de groep die beschermd moeten worden door de groepsimmuniteit.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik het een slecht idee. Ik denk dat je beter kunt inzetten op béter onderwijs dan op idioten onderwijs onthouden. Dan nemen ze alleen maar dommere beslissingen.
Echt zo'n geval van 'als je het niet eens bent met ons plan, dan ben je tegen onze ideologie'. Ja dat gaat ook in Nederland gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
12-03-2019 16:24
Of het niet vaccineren botst met de leerplicht.

Ik zou zeggen: doe je motto.
Pandax schreef:
12-03-2019 16:26
Ik zou zeggen: doe je motto.

Mijn eerste post gemist?
Maar ik had er een sarcastisch plaatje bij moeten plakken, my bad.
Alle reacties Link kopieren
miss_musica schreef:
12-03-2019 16:25
Ik ben voor. Ze mogen het wat mij betreft ook hier in gaan voeren. Natuurlijk mag iedereen hierin eigen keuzes maken. Maar met het toelaten van niet gevaccineerde kinderen, worden anderen moedwillig in gevaar gebracht. En dat mag best geweigerd worden.
Kinderen die om medische redenen (nog) niet gevaccineerd zijn, horen wat mij betreft bij de groep die beschermd moeten worden door de groepsimmuniteit.
Ik neig ook naar dit standpunt, maar ben daarnaast bang dat het te kort door de bocht is en/of in strijd met andere regels.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
12-03-2019 16:04
TO trap af : Overig.

Ik vind het echt van de zotte dat internetwetenschappers denken te weten dat vaccineren allerlei enge dingen veroorzaken en met de meest bizarre redenaties komen.

Kritisch nadenken over vaccinatie is niets mis mee, maar doet dat dan in overleg met je kinderarts en niet omdat er op Facebook staat dat vaccins autisme veroorzaken bijvoorbeeld.

Mijn middelste heeft ook een afwijkend schema gevolgd ivm hevige reactie op bepaalde cocktails , dus door het beter te spreiden en de cocktails uit elkaar te halen had hij geen last meer van die reacties.

Ik vind wel dat niet gevaccineerde kinderen waarbij het niet medisch onderbouwd is, geweerd moeten worden op scholen en kinderdagverblijven. Ik spreek dan over het standaard RVP en kinderen met normale medische achtergrond (er zijn gevallen waarin er gekozen wordt voor afwijkende vaccinaties schema's iov met kinderarts).
Deze kinderen vallen voor mij niet in de categorie "niet gevaccineerde kinderen". Deze kinderen worden namelijk wel gewoon gevaccineerd, alleen volgen ze daarin een afwijkend schema.

Ik vind dat kinderen die helemaal niet ingeënt worden geweigerd mogen worden. Het is in het belang van de gezondheid van alle kinderen om ingeënt te worden.

@het vrije woord. Inderdaad kan je leerplicht ook omdraaien. Als ouders moet je ervoor zorgen dat je kind naar school gaat want het is leerplichtig. Om naar school te kunnen gaan moet je kind alle inentingen krijgen. Doe je dat niet, dan zorg je als ouder ervoor dat je kind niet naar school kan.
aardbei_86 wijzigde dit bericht op 12-03-2019 17:21
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
12-03-2019 16:28
Mijn eerste post gemist?
Maar ik had er een sarcastisch plaatje bij moeten plakken, my bad.

Oh, het was niet lullig bedoeld hoor! Gewoon neutraal.
Hetvrijewoord schreef:
12-03-2019 16:24
Of het niet vaccineren botst met de leerplicht.
Dan moeten ze dure thuisscholing inhuren als ze hun kinderen niet vaccineren.

Zou ook goed zijn dat kinderen die niet gevaccineerd zijn geweigerd worden in vliegtuigen. Als ouders hun kinderen niet meer mee op vakantie mogen nemen is het snel gedaan met die complottheorieen.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
12-03-2019 16:29
Ik neig ook naar dit standpunt, maar ben daarnaast bang dat het te kort door de bocht is en/of in strijd met andere regels.
Ik denk dat het een kwestie is van afwegen. Leerplicht is bijvoorbeeld ook heel belangrijk, maar op het moment dat de gezondheid van kinderen in gevaar gebracht wordt, weegt dat in mijn ogen zwaarder.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-03-2019 16:31
Dan moeten ze dure thuisscholing inhuren als ze hun kinderen niet vaccineren.
Met thuisonderwijs voldoe je niet aan de Nederlandse leerplichtwet.
Op dit moment zou "niet ingeeente kinderen hebben geen toegang tot school" niet verenigbaar zijn met de leerplichtwet. Tenzij iemand een school opricht speciaal voor niet ingeeente kinderen ;-)
miss_musica schreef:
12-03-2019 16:32
Ik denk dat het een kwestie is van afwegen. Leerplicht is bijvoorbeeld ook heel belangrijk, maar op het moment dat de gezondheid van kinderen in gevaar gebracht wordt, weegt dat in mijn ogen zwaarder.
Mee eens.

Wel zou ik als kanttekening plaatsen dat scholen zelf mogen bepalen of ze wel/niet gevaccineerde kinderen toelaten. Ik kan me voorstellen dat een Vrije School niet gevaccineerde kinderen toelaat (de VS hier in de stad heeft heel veel 'kritische' ouders) en dat een zeg openbare school vaccinaties verplicht stelt eer ze overgaan tot toelating.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei_86 schreef:
12-03-2019 16:30
Deze kinderen vallen voor mij onder de categorie "niet gevaccineerde kinderen". Deze kinderen worden namelijk wel gewoon gevaccineerd, alleen volgen ze daarin een afwijkend schema.

Ik vind dat kinderen die helemaal niet ingeënt worden geweigerd mogen worden. Het is in het belang van de gezondheid van alle kinderen om ingeënt te worden.

@het vrije woord. Inderdaad kan je leerplicht ook omdraaien. Als ouders moet je ervoor zorgen dat je kind naar school gaat want het is leerplichtig. Om naar school te kunnen gaan moet je kind alle inentingen krijgen. Doe je dat niet, dan zorg je als ouder ervoor dat je kind niet naar school kan.
Hmm.. mijn zoon valt niet onder niet gevaccineerd.. Alles gewoon gehad maar los van elkaar ipv in cocktail en net even weekje ertussen ipv 3 -in-1 prik.. Hij heeft dus alles gehad en niet dusdanig afwijkend dat het mogelijk gevaar voor hem of andere kinderen kon opleveren. Dit valt onder medisch noodzakelijk zeg maar dan . Maar er zijn bijna geen kinderen die medisch gezien niet gevaccineerd mogen worden, wel ken ik kinderen die bijv. prematuur waren en die daarom ander schema volgde, maar hebben wel alles gehad.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
12-03-2019 16:39
Mee eens.

Wel zou ik als kanttekening plaatsen dat scholen zelf mogen bepalen of ze wel/niet gevaccineerde kinderen toelaten. Ik kan me voorstellen dat een Vrije School niet gevaccineerde kinderen toelaat (de VS hier in de stad heeft heel veel 'kritische' ouders) en dat een zeg openbare school vaccinaties verplicht stelt eer ze overgaan tot toelating.

Nee.. als je het aan de leerplicht koppetl dan geen onderscheid maken in of een school het wel of niet goed vind. Niet gevaccineerd is niet toelaatbaar op welke school of kinderdagverblijf dan ook.

In italie is het oa ingegeven door de mazelen uitbraak.
Alle reacties Link kopieren
Volgens wiki is er in Italië ook een leerplicht. Ze zullen er vast wel een constructie voor hebben bedacht. Ik neem aan dat NL ook niet over 1 nacht ijs gaat, mocht het zover komen.
Yellow002 schreef:
12-03-2019 16:38
Met thuisonderwijs voldoe je niet aan de Nederlandse leerplichtwet.
Op dit moment zou "niet ingeeente kinderen hebben geen toegang tot school" niet verenigbaar zijn met de leerplichtwet. Tenzij iemand een school opricht speciaal voor niet ingeeente kinderen ;-)
Dat is dan geen leerplicht maar schoolplicht. Als de kinderen in staat zijn alle proefwerken te maken terwijl ze nooit 'n school van binnen hebben gezien dan zouden ze ook aan de leerplicht voldoen.
Pandax schreef:
12-03-2019 16:31
Oh, het was niet lullig bedoeld hoor! Gewoon neutraal.

Snap ik.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn er meer landen waar dit gebeurd (VS moet je volgens mij ook vaccinatiebewijs overhandigen bij de school; ik heb zoiets gelezen toen er bij ons even sprake was van een expat functie). Ik ben voor. Zeker voor het kdv. Hier zitten super jonge babies, die volgens het schema nog niet alles gehad kunnen hebben en wel aan meer risico blood gesteld worden indien die vaccinatiegraad te laag is. Het liefst had ik voor mijn kindje een kdv geselecteerd waar een vaccinatie verplichting geldt. Kon helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-03-2019 16:49
Dat is dan geen leerplicht maar schoolplicht. Als de kinderen in staat zijn alle proefwerken te maken terwijl ze nooit 'n school van binnen hebben gezien dan zouden ze ook aan de leerplicht voldoen.
In Nederland houdt leerplicht idd schoolplicht in, itt bijv. België.
Je voldoet in NL dus niet aan de leerplicht met proefwerken maken.
yellow002 wijzigde dit bericht op 12-03-2019 16:57
8.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-03-2019 16:49
Dat is dan geen leerplicht maar schoolplicht. Als de kinderen in staat zijn alle proefwerken te maken terwijl ze nooit 'n school van binnen hebben gezien dan zouden ze ook aan de leerplicht voldoen.

Dat zou leuk zijn. Helaas is de leerplicht in Nederland aanwezigheidsplicht op school. Of je er wat leert is niet relevant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven