VS versus Iran

13-06-2019 21:44 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ben ik geen voorstander van complottheorieën maar ik maak een uitzonderingen voor de aanslagen op olietankers in de Golf van Oman

Afbeelding

En de VS wijst direct naar Iran, een land met wie ze al langer willen afrekenen, voornaamste aanjagers zijn nationale-veiligheidsadviseur John Bolton en Mike Pompeo, de geharnaste minister van Buitenlandse Zaken. Sinds zij in het voorjaar van 2018 de regie over het Amerikaanse veiligheidsbeleid in handen kregen.

Afbeelding



Afbeelding

Dit alles doet met denken aan het Gulf of Tonkin incident een zogenaamde aanslag op een Amerikaans schip door Noord Vietnam waarmee Amerika de oorlog in Vietnam een legaal sausje gaf.

Mijn mening:

Nu zijn er meer scenario's denkbaar maar ik heb toch het gevoel dat de VS de wereld probeert klaar te stomen voor een oorlog tegen Iran als is het heel goed mogelijk dat ze een of andere vage rebellengroep voor hun karretje spannen, een rebellengroep met aanwijsbare banden met Iran.

Wat denken jullie?

Achter de aanslagen op de tankers zit:

Totaal aantal stemmen: 15

Amerika (CIA) (67%)
Iran (13%)
Saoedi-Arabië (7%)
Rusland (7%)
Anders dit leg ik uit in de draad (7%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
False flag operation.

Allemaal landen die bilateraal handelen in eigen munt of goud, vnl olie, wat de aan de status van de dollar als wereldreservemunt en petrodollar knaagt die worden klemgezet. Verdwijnt die status vandaag dan is de VS morgen een derdewereldland. Denk nu aan Venezuela, China, Rusland, Iran.

Ook de reden dat ze Irak en Libië zijn binnengevallen. Hussein wilde zijn olie voor Euro's gaan verhandelen en Khadaffi wilde een Afrikaanse Gouden DInar invoeren en die als ruilmateriaal gebruiken voor olie.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt inderdaad erg op het verhaal van de niet bestaande massavernietigingswapens in Irak. Wat er precies waar is weet ik niet. Wel is bekend dat de VS de ultrareactionaire sharia-hel Saudi Arabië steunen tegen de ietsiepietsie minder ultrareactionare sharia-hel Iran.

Iran is echter geen Irak. Daar waar Irak een kunstmatige entiteit is die is gesticht door Engeland en Frankrijk toen ze het Ottomaanse Rijk verdeelden, daar is Iran een al duizenden jaren oude natiestaat. Iraniërs zullen zich massaal verzetten tegen een Amerikaanse inval. Ook de Iraniërs die niks van de ayatollah’s moeten hebben.
oudebaas wijzigde dit bericht op 14-06-2019 19:33
38.24% gewijzigd
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Moet me aansluiten bij wat spell68 en oudebaas geschreven hebben.
Alle reacties Link kopieren
Er komen verkiezingen aan in de VS en de meeste andere onderwerpen zien er niet goed uit voor sommigen (er is nog steeds geen muur, de beurzen gaan niet meer sky high, etc). Oorlog is dan altijd een aardig hulpmiddel....
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
15-06-2019 12:18
Er komen verkiezingen aan in de VS en de meeste andere onderwerpen zien er niet goed uit voor sommigen (er is nog steeds geen muur, de beurzen gaan niet meer sky high, etc). Oorlog is dan altijd een aardig hulpmiddel....

De economie draait goed, werkeloosheid record laag
https://nos.nl/artikel/2283118-economie ... -jaar.html

Muur loopt niet als verwacht maar Trump heeft net de Mexico een mes op de keel gezet
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... t~bc83d1d5
Een soort Turkijedeal met Mexico

Trump maakt een goede kans herkozen te worden.

Ik denk dat dit meer te maken heeft met de "Haviken" rond Trump die gewoon met Iran willen afrekenen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
15-06-2019 15:27
De economie draait goed, werkeloosheid record laag
https://nos.nl/artikel/2283118-economie ... -jaar.html

Muur loopt niet als verwacht maar Trump heeft net de Mexico een mes op de keel gezet
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... t~bc83d1d5
Een soort Turkijedeal met Mexico

Trump maakt een goede kans herkozen te worden.

Ik denk dat dit meer te maken heeft met de "Haviken" rond Trump die gewoon met Iran willen afrekenen.
De markten verwachten renteverlagingen (3 a 4) alleen al in 2019 en Powell heeft al gehint dat de FED daar geen moeite mee heeft.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een centrale bank de rente verlaagt, wanneer een economie op volle toeren draait en de werkeloosheid ultralaag is. Dat is vragen om totale oververhitting en gierende inflatie.

Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat een overheid recordtekorten neerzet in een positief economisch klimaat. De Amerikaanse overheid heeft over de eerste 8 maanden van het fiscale jaar al 775 mld tekort neergezet, iets wat vorig jaar het hele jaar in beslag nam. Kleine correctie hierin is natuurlijk de belastingverlaging, maar dan nog spreekt het boekdelen. Daarbij is de rente die ze nu betalen bijna 600mld (!) per jaar en stijgt steeds sneller.

Dus ze doen het om of Wallstreet te behagen of ze hebben zichzelf in een hoek gezet, omdat de cijfers die ze normaal gebruiken om aan te geven dat het goed gaat nu tegen ze werkt, omdat de werkelijkheid is dat de economie in zeer slechte staat is.

Ik ga uit van het laatste. huidige rente is 2,25%, in een recessie zakt de rente gemiddeld 5% door de verlagingen. Dat zou nu -2.5% worden. Woensdag gaat een zeer interessante dag worden, dan komt de FED weer bij elkaar. Ik reken op spektakel de komende maanden.

De Amerikaanse overheid is totaal insolvent en technisch failliet. Ze hebben oorlog nodig om de aandacht van deze problemen af te leiden en de dollar te beschermen. Niks meer, niks minder
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2289791-iran-haa ... vloog.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
De Amerikaanse president Trump was vannacht van plan Iraanse doelwitten aan te vallen, maar de militaire actie werd op het laatste moment afgeblazen, melden Amerikaanse media. De aanvallen waren bedoeld als reactie op het neerhalen van een Amerikaanse drone gisteren.

De militaire stappen werden na hevige discussies in het Witte Huis rond 01.00 uur Nederlandse tijd verwacht. Volgens functionarissen had Trump aanvallen op een aantal Iraanse doelen goedgekeurd, zoals radar- en raketinstallaties. Ze zouden vlak voor zonsopgang plaatsvinden in Iran, om de kans op burgerslachtoffers te verkleinen.

https://nos.nl/artikel/2289975-vs-wilde ... lazen.html

Doodeng, hopelijk zijn er nog enigszins verstandige mensen met invloed op Trump in het Pentagon. Als ik het goed heb is er op dit moment niet eens een minister van Defensie in de VS, omdat de vervanger van Mattis alweer opgestapt of ontslagen is.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf2e77db/
nounou
Dat de aanval op Iran niet is doorgezet, is op zichzelf fijn. Verder eens met anderen: geen idee wie de aanslag op de schepen heeft gepleegd, maar ik geloof stellig dat het Iran niet was. Saoedi-Arabië lijkt mij de meest voor de hand liggende schurk in dit verhaal. Dat de VS hen de hand boven het hoofd blijven houden heeft geen mooie redenen. Zoveel is zeker.
ikBedoelHetGoed schreef:
21-06-2019 10:13
Dat de aanval op Iran niet is doorgezet, is op zichzelf fijn. Verder eens met anderen: geen idee wie de aanslag op de schepen heeft gepleegd, maar ik geloof stellig dat het Iran niet was. Saoedi-Arabië lijkt mij de meest voor de hand liggende schurk in dit verhaal. Dat de VS hen de hand boven het hoofd blijven houden heeft geen mooie redenen. Zoveel is zeker.
Volledig mee eens ook!!
Gister was er op Radio 1 een deskundige met Iraanse roots (ben helaas zijn naam kwijt) aan het woord die er stellig van overtuigd was dat Iran wél achter de aanslagen op de olietanker zat. Het regime daar heeft namelijk met zoveel binnenlandse problemen te maken (o.a. een groot tekort aan drinkwater) dat een oorlog met de Verenigde Staten een prima bliksemafleider zou zijn.
anoniem_29087 wijzigde dit bericht op 22-06-2019 14:28
Reden: Typfout
0.13% gewijzigd
deepspace schreef:
22-06-2019 14:26
Gister was er op Radio 1 een deskundige met Iraanse roots (ben helaas zijn naam kwijt) aan het woord die er stellig van overtuigd was dat Iran wél achter de aanslagen op de olietanker zat. Het regime daar heeft namelijk met zoveel binnenlandse problemen te maken (o.a. een groot tekort aan drinkwater) dat een oorlog met de Verenigde Staten een prima bliksemafleider zou zijn.
Dank voor de luistertip! Ik ga het terugzoeken.
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2292606-kabinet- ... turen.html

Zo langzamerhand raken we betrokken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het rommelt weer in de Straat van Hormuz. Jaap de Hoop Scheffer was vanavond in Nieuwsuur, hij vond dat Europa als één blok moet optreden.
De VS beweren dat ze een Iraanse drone hebben neergehaald. Het lijkt mij niet onmogelijk.
Iran is natuurlijk gewoon een schurkenstaat. De VS zijn bondgenoten aan het verzamelen. Maar ik zie niet wat de VS kunnen winnen in die regio. Iemand enig idee?
spell68 schreef:
15-06-2019 16:02


Ik ga uit van het laatste. huidige rente is 2,25%, in een recessie zakt de rente gemiddeld 5% door de verlagingen. Dat zou nu -2.5% worden. Woensdag gaat een zeer interessante dag worden, dan komt de FED weer bij elkaar. Ik reken op spektakel de komende maanden.

De Amerikaanse overheid is totaal insolvent en technisch failliet. Ze hebben oorlog nodig om de aandacht van deze problemen af te leiden en de dollar te beschermen. Niks meer, niks minder
Wat heeft de FED besloten?

En de binnenlandse problemen van Iran zijn minstens even groot als die van de VS. In die zin hebben ze beide belang bij een oorlog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven