Vrouwen in deeltijdbaan het gelukkigst?

24-09-2007 13:30 1285 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Vandaag in het nieuws: vrouwen zijn het gelukkigst wanneer ze een deeltijdbaan hebben, waarbij ze hun beroep kunnen combineren met hun gezinsleven. Deze vrouwen zijn gelukkiger dan vrouwen die een volle werkweek hebben en ze voelen zich ook beter dan huisvrouwen.

Ik ben zo benieuwd hoe dit nou zit?? Ik kan me voorstellen dat de meningen nogal verdeeld zullen zijn, vooral onder vrouwen die fulltime werken of fulltime huisvrouw zijn??
Alle reacties Link kopieren
Ik ben full time moeder geweest tot mijn kids naar school gingen.



dat was de meest knusse tijd van mijn leven en had ik niet willen missen.



En ik vind dat ik maatschappelijk ook niks gemist heb.



Heb de draad weer op gepakt toen ze eenmaal op school zaten, een andere baan gezocht en weer aan de slag.



Perfect en ik zou het zou weer doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft klopt het niet. Ik ben pas de gelukkigste mens ter wereld als ik de loterij win en direct ontslag kan nemen.

Werken doe ik puur voor het geld en zie het als een noodzakelijk kwaad, niks meer en niks minder

Maar als je een leuke baan hebt is dat natuurlijk weer anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die onderzoeken zo'n flauwekul.

Voor de een werkt deeltijdwerken het beste, voor de ander 100% werken, en weer de volgende is het gelukkigst als ze thuis blijft bij de kinderen.



Ik denk dat je het gelukkigst bent als je doet wat je wilt en waar je achter staat.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat wel, al zal dat per persoon verschillen.



Het lijkt me heerlijk, mijn baan parttime uitvoeren. Het soort werk wat ik doe leent zich daar niet voor en daarnaast zou het een te grote aanslag zijn op mijn inkomsten, aangezien ik er alleen voor sta.



Nu zijn er ook een hoop alleenstaande vrouwen met minder geld, maar geldzorgen lijken me ook niet gelukkig maken.



Dus men heeft het niet altijd voor het zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het inderdaad hebt over getrouwde (of samenwonende) vrouwen. Wat nou als de deeltijd werkende moeder er alleen voor staat? Dan zal ze toch wel meer moeten werken? Niet iedere moeder kan zich de luxe van 3 dagen werken permitteren.



Verder denk ik dat heel veel mensen deeltijd zouden willen werken, of inderdaad, zoals Duizendschoon zegt, helemaal niet meer willen werken! Ook vaders/mannen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]borodini schreef op 24 september 2007 @ 13:49:

Ik vind die onderzoeken zo'n flauwekul.

Voor de een werkt deeltijdwerken het beste, voor de ander 100% werken, en weer de volgende is het gelukkigst als ze thuis blijft bij de kinderen.



Ik denk dat je het gelukkigst bent als je doet wat je wilt en waar je achter staat.[/quote]




maar das met deze maatschappij niet haalbaar meer, ik weet zeker dat heel veel werkende moeders liever niet gaan werken.

Maar dat dat financieel niet haalbaar is.

En dan gaan ze dit soort onderzoeken houden, ja duh.

Hadden ze beter in de tijd kunnen doen toen het meer een regel dan een uitzondering was dat moeders thuis waren.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,





Nou ik ben fulltime huisvrouw en moeder en super gelukkig!

Ik heb er bewust voor gekozen om fulltime bij mijn zoon te zijn! Mijn man is iets meer gaan werken zodat ik thuis kan blijven. We hebben moeten knokken om een kindje te krijgen en dan kom nog bij dat ik zelf mijn moeder op jonge leeftijd ben verloren. Mijn moeder was ook altijd thuis voor mij en daar heb ik goede herinderingen aan.

Ik zeg altijd: Je weet niet hoelang je hebt met elkaar, dus pak die tijd!!
Alle reacties Link kopieren
Het klopt wel, met een deeltijdbaantje heb je natuurlijk geen verantwoordelijkheden die bij een fulltime baan horen, maar ook niet de sores ervan. Je verdient (alhoewel nooit genoeg om financieel zelfstandig te zijn) je zakcentje, dat is goed voor je eigenwaarde. En ook voor die van je kinderen. Die kunnen trots zeggen dat mama ook werkt, net als papa. Goed voorbeeld doet goed volgen, nietwaar?
Voor mij persoonlijk is een zakcentje verdienen geen optie. Of ik nou samen ben met iemand of niet. Ik wil onafhankelijk zijn. Je weet niet hoe dingen lopen, en het is lastig om na lange tijd niet of nauwelijks gewerkt te hebben, weer een leuke baan te vinden. Als je dan uiteindelijk iets vind word je er niet blijer van en dat is dan weer reden om niet happy te zijn met je baan.

Ik investeer liever in het hier en nu, door te werken waardoor mijn kans om carriere te maken of meer te gaan verdienen, groter wordt.

Als je dusdanig verdient dat je met drie dagen werkt, royaal kunt leven dan doe je het goed. Dan heb je vrijheid en geld om ervan te genieten.

Ik zou dus niet blij worden van een parttime baan voor erbij. En ja ik heb een kind. En ik verdien dusdanig dat ik met minder werken, het nog best goed heb. Maar ik vind het nog te vroeg, wil nog doorgroeien en ik vind werken leuk.

Ik kan me voorstellen dat als je een vervelende baan hebt, je dan liever kiest om thuis te willen blijven. Misschien heb ik gewoon mazzel, maar ik denk eerder dat ik haast paranoia ben om afhankelijk te zijn/worden. Dat nooit.

Ik zie dagelijks schrijnende gevallen, van vrouwen die na een scheiding met een uitkering moeten rondkomen. Dat is voor mij meer dan genoeg motivatie om dat nooit te willen, hoe hard het ook klinkt.
Ps je eigen geld verdienen geeft ook " macht" . Je kunt de keuzes maken die je echt wilt maken omdat je dat kunt opbrengen. Bijv. een woning huren/kopen omdat je bij je man weg wilt. Hoeveel vrouwen blijven omdat ze niet weten hoe ze dat moeten oplossen? Is een geldkwestie en dat vind ik heel schrijnend. De man heeft geld, dus meer macht. Je hebt het niet meer zelf in de hand, de man bepaalt omdat ie het kan. En dan heb ik het nog niet over andere voordelen van werken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien gaat het voor de Nederlandse vrouw wel een beetje te snel allemaal. Francella's moeder was huisvrouw, dus is zij dat ook. Ze spiegelt zich aan haar moeder. En haar (schoon)dochter zal ook deze houding krijgen. Ik leef, dus er wordt voor mij gezorgd. Het is aan de overheid om duidelijk te maken dat dit in de 21ste eeuw niet meer kan. Maar als een huisvrouw met een deeltijdbaantje al een zakcentje probeert te verdienen zijn we een al een klein stapje verder.
Alle reacties Link kopieren
Wijze woorden julus. Ik kan je niet meer dan gelijk geven.

Een deeltijdbaan moet wel een volwaardige baan zijn, niet een paar uur aan de kassa bij C1000.
Alle reacties Link kopieren
sto schreef op 24 september 2007 @ 13:38:

Ik ben full time moeder geweest tot mijn kids naar school gingen.





En nadat ze naar school zijn gegaan, was je toen parttime moeder? Hoe doe je dat dan? Ben je dan tussen 9 en 15 u geen moeder meer of zo?

Ik ben ook full time moeder sinds de geboorte van mijn oudste. Bovendien werk ik zo'n 36 u per week.
Alle reacties Link kopieren
sto schreef op 24 september 2007 @ 18:59:

\][/i]



maar das met deze maatschappij niet haalbaar meer, ik weet zeker dat heel veel werkende moeders liever niet gaan werken.

Maar dat dat financieel niet haalbaar is.







Dat is niet per se voorbehouden aan moeders. Ik denk dat veel vaders en kindlozen ook liever niet zouden werken als het financieel haalbaar zou zijn.

(Overigens aan mij niet besteed, ik zou gek worden)
Alle reacties Link kopieren
Francella schreef op 24 september 2007 @ 20:47:

Mijn man is iets meer gaan werken zodat ik thuis kan blijven(...).

Ik zeg altijd: Je weet niet hoelang je hebt met elkaar, dus pak die tijd!!
En hoe pak jij die tijd met je man dan, als die meer moest gaan werken doordat jij thuis bleef?? Mag je man die tijd niet pakken met jullie kind? Of is dat minder belangrijk dan de tijd die jij kan pakken?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het zo eens met Julus! Heb ook nooit begrepen waarom vrouwen zich vrijwillig in een zo afhankelijke positie laten manouvreren. 'Mijn man werkt wat meer zodat ik thuis kan blijven.. ' En inderdaad, na 5 jaar is het huwelijk ineens afgelopen en staat vrouwlief met kinderen met haar handje omhoog bij de bijstand. Afschuwelijk, en zeker niet ondenkbaar.



Jullie thuisblijfmoeders moeten het helemaal zelf weten natuurlijk, maar ik zou er ontzettend zenuwachtig van worden.
Alle reacties Link kopieren
Dhelia schreef op 25 september 2007 @ 09:34:

[...]





En nadat ze naar school zijn gegaan, was je toen parttime moeder? Hoe doe je dat dan? Ben je dan tussen 9 en 15 u geen moeder meer of zo?

Ik ben ook full time moeder sinds de geboorte van mijn oudste. Bovendien werk ik zo'n 36 u per week.






Eh, mijn kinders zitten op school en ik werk op school, heb een baan gezocht passend bij mijn moederschap, ik werktte daarvoor in theater en nu geef ik dram en muziekles op school, kom ik thuis als zij ook thuiskomen.

En jij bent dus geen full time moeder , net zoals ik dat nu ook niet meer ben, maar wel tot ze naar school ginggen, zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen



Moet ik als ze op school zitten dan thuis in mijn eentje gaan moederen dan.
Alle reacties Link kopieren
Dhelia schreef op 25 september 2007 @ 09:38:

[...]





Dat is niet per se voorbehouden aan moeders. Ik denk dat veel vaders en kindlozen ook liever niet zouden werken als het financieel haalbaar zou zijn.

(Overigens aan mij niet besteed, ik zou gek worden)


maar de discussie gaat over vrouwen, dussssssss
Alle reacties Link kopieren
Xaloy schreef op 25 september 2007 @ 10:16:

Ik ben het zo eens met Julus! Heb ook nooit begrepen waarom vrouwen zich vrijwillig in een zo afhankelijke positie laten manouvreren. 'Mijn man werkt wat meer zodat ik thuis kan blijven.. ' En inderdaad, na 5 jaar is het huwelijk ineens afgelopen en staat vrouwlief met kinderen met haar handje omhoog bij de bijstand. Afschuwelijk, en zeker niet ondenkbaar.



Jullie thuisblijfmoeders moeten het helemaal zelf weten natuurlijk, maar ik zou er ontzettend zenuwachtig van worden.






Er zijn ook huwelijken die gebaseerd zijn op zekerheid van vertrouwen, echt ze bestaan.

Ik vind het zo anno 2007 om zo overdreven onafhankelijk te willen zijn.



wellicht voelen de thuisblijf moeders zich compleet zeker in hun relatie en durven voor de 100% daar op te leven, is een heerlijk gevoel hoor.



Mijn moeder is al 56 jaar getrouwd , nooit gewerkt, altijd thuis geweest.



Ik ben 5 jaar thuis geweest voor de kinders en dat was super, heb mij ook geen moment nerveus gevoeld.



Als je je niet nerveus en afhankelijk wilt voelen dan moet je als vrouw dus fulltime gaan werken, want met dat parttime salaris kom je ook niet ver.



Nou lekker zo een vent die je dat gevoel geeft, dan zou ik er so wie so mee kappen met zo een huwelijk
Alle reacties Link kopieren
Dramles?! Interessant!
Alle reacties Link kopieren
Sto, mijn vent geeft mij dat gevoel niet. Dat gevoel komt vanuit mijzelf. En natuurlijk is elk huwelijk gebaseerd op vertrouwen enzo. Maar toch gaan 50% van de huwelijken de mist in. Dan ben ik toch alleen maar verstandig en realistisch als ik, ondanks een stevig huwelijk vol vertrouwen en andersoortig mooi spul, toch mijn eigen leven blijf houden en me niet afhankelijk opstel van mijn ohzo lieve man?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel moeders zouden er liever thuisblijven als dat financieel zou kunnen?

Diegenen met een vervelende baan denk ik sowieso al.

Gelukkig heb ik een baan die mij goed bevalt en die redelijk te combineren is met het moederschap. Toch zou ik het heerlijk vinden om bv. 18 uur te werken ipv de 24 uur van nu. Dat zou kunnen, maar dan wordt het wel krap aan het eind van de maand. Dus vind ik het belangrijk ook mijn steentje bij te dragen, zodat we ons ook iets leuks kunnen permitteren. Mijn man heeft een zware baan in de bouw en ik zou het niet eerlijk vinden dat we (dus ook hij) op een houtje zouden moeten bijten, omdat ik zonodig meer thuis wil zijn.
Alle reacties Link kopieren
Xaloy, ja je hebt helemaal gelijk, alleen ik heb dat gevoel niet, ook niet uit mijn eigen gevoel, lijkt me redelijk vermoeiend om dat te hebben.



Ik heb dat dus niet,dus ook de behoefte full time te werken ook niet.
Alle reacties Link kopieren
sto schreef op 25 september 2007 @ 10:24:

[...]





Eh, mijn kinders zitten op school en ik werk op school, heb een baan gezocht passend bij mijn moederschap, ik werktte daarvoor in theater en nu geef ik dram en muziekles op school, kom ik thuis als zij ook thuiskomen.

En jij bent dus geen full time moeder , net zoals ik dat nu ook niet meer ben, maar wel tot ze naar school ginggen, zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen



Moet ik als ze op school zitten dan thuis in mijn eentje gaan moederen dan.






Ehhh, ook als ik op mijn werk ben en mijn kinderen op de creche zitten, blijf ik moeder hoor. Net zoals echtgenote, dochter, zus, vrouw etc. Ben ik allemaal "full time". Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?



"Full time moeder" is een onzinterm. Bedoeld om de echte term huisvrouw wat op te leuken of zo. Iedere ouder is dat 24 uur per dag, of je nou thuis zit of werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven