Veel koppels zonder vonk?

06-02-2008 10:10 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen in de Telegraaf:

AMSTERDAM - Bij een op de vijf Nederlandse stellen is de liefdesvonk verdwenen.

Veel van deze koppels, die desondanks nog bij elkaar zijn, denken dat hun partner zonder problemen vreemd zal gaan als de situatie zich aandient. Dat blijkt uit het Valentijnsonderzoek van internetsite Vergelijk.nl onder ruim 2500 Nederlanders.

Uit de enquête kan ook nog eens de treurige conclusie worden getrokken dat slechts de helft van de Nederlandse bevolking vindt dat hun relatie er sinds het prille begin op vooruit is gegaan. In Nederlandse huishoudens wordt het meeste ruzie gemaakt over rommel. Daarnaast zijn schoonouders, geld, werk en vakantieplannen ook vaak onderwerp van onenigheid.

--------------

Verontrustend of gewoon de realtiteit? Wat vinden jullie?
Tja als het onderzocht is, zal het wel waar zijn.

Maar waarom vindt je het verontrustend, je bent er toch zelf bij.
Denk gewoon de realiteit.

Soms dooft de liefde gewoon uit. In veel gevallen wordt de relatie dan beeindigd (kijk maar hoeveel echtscheidingen er zijn). En soms dan pruttelen mensen toch gewoon door.
Als het scheidingspercentage in Nederland 1 op 3 is, dan kan het wel ongeveer kloppen, toch?
Ik wist dat alláng.

Ik ga wel eens naar de Ikea in mijn eentje, of naar een bouwmarkt.

Als ik dan zo om me heen kijk, zie ik dat er veel mensen bij elkaar zijn die dat beter niet zouden kunnen zijn.

Is dat nou wat een relatie inhoudt bij veel stellen, is dat een graadmeter voor veel relaties?

Dit artikel bevestigd dit dan wel.

Erg jammer, helaas
quote:Perel schreef op 06 februari 2008 @ 10:30:

Ik wist dat alláng.

Ik ga wel eens naar de Ikea in mijn eentje, of naar een bouwmarkt.

Als je mij en mn man daar zou tegenkomen, zou je vast de verkeerde conclusie trekken
Wij hebben het best wel heel leuk,maar winkelen samen is een big no go,ik kom niet graag in de bouwmarkt,en hij niet in ikea enz haah.
quote:mabel007 schreef op 06 februari 2008 @ 10:14:

Tja als het onderzocht is, zal het wel waar zijn.

Maar waarom vindt je het verontrustend, je bent er toch zelf bij.Nee, verontrustend vind ik het niet. Ik ben er inderdaad zelf bij. Mijn relatie is nog pril - een gewaarschuwd mens telt voor twee nietwaar :-)
Ik denk wel dat het de realiteit is. Soms is het moeilijk om voor iets nieuws (bijv. een leven zonder relatie) te kiezen, omdat je weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt. Vergelijk het botweg maar met een baan: de meeste mensen kiezen niet zomaar voor een nieuwe baan zonder zekerheden, ook als ze hun oude baan niet geweldig vinden.

Gelukkig ben ik wel een paar keer in het diepe gesprongen! :-)
Nou, bij ons zijn er nog heel veel vonken te vinden maar deze doven lichtelijk als we in de bouwmarkt zijn! Voor mij is een bouwmarkt iets waar je naar binnen gaat en zodra je hetgeen hebt wat je nodig hebt, onmiddelijk weer verlaat. Voor mijn man is het 1 groot paradijs! Frustratie alom.

Bij de ikea vinden we het trouwens allebei leuk!
Mabel,

Het is niet dat ik doel op de ruzies en meningsverschillen die ik dan zie, maar ook meer de manier waarop mensen met elkaar 'zijn', zeg maar.

De ontevredenheid die van de smoelwerken afstraalt. De lichaamstaal. De moedeloosheid.
Ja, na weken van klussen, weinig slaap en voor de 5e keer iets terugbrengen naar de bouwmarkt, omdat het niet in orde is; kan behoorlijke stress en sjaggerijnige gezichten opleveren.

Ik denk dat er maar weinig koppels zo ruzies uit een verbouwing of verhuizing komen

Zegt volgens mij niet zoveel over de relatie op zich.
Toch denk ik dat juist op die plaatsen waar letterlijk gewerkt wordt aan huisje-boompje-beestje de werkelijkheid naar boven komt, bij stellen waar het doorgaans goed lijkt, maar het niet is.

Net zoals op vakanties. Of op de weg daar naartoe bijvoorbeeld.

Zou het dan zo zijn, dat ik mezelf terug zie, zoals het bij mij een paar jaar geleden was. En dat ik bepaalde dingen nu ook bij anderen herken?

Ik zie in ieder geval veel stellen waarvan ik denk: zo zou het voor mij niet hoeven. En dan kijk ik er volgens mij wel doorheen of het de stress situatie-gerelateerd is, of gewoon gewoonte is.
Ach mijn ouders zijn al 35 jaar heel gelukkig met elkaar en soms zie ik ze zelfs nogsteeds verliefd naar elkaar kijken. Maar laat ze samen geen huis opknappen of de route zoeken, dat gaat geheid fout
Die bouwmarkt lijkt mij ook niet zo'n goed voorbeeld, maar ik snap wel wat Perel bedoelt. Je ziet dat bijvoorbeeld weleens in een restaurant: mensen die samen uit eten gaan maar elkaar werkelijk niets te vertellen hebben. Treurig.
.
quote:Perel schreef op 06 februari 2008 @ 10:48:

Mabel,

Het is niet dat ik doel op de ruzies en meningsverschillen die ik dan zie, maar ook meer de manier waarop mensen met elkaar 'zijn', zeg maar.

De ontevredenheid die van de smoelwerken afstraalt. De lichaamstaal. De moedeloosheid.

Ja, maar daar kun je niet de hele relatie aan afmeten; ik (en mijn man helaas ook) word erg moedeloos en chagrijnig van winkelen.

Alleen naar de bouwmarkt ga ik voor mn lol mee (en dat vindt mn man dan weer niet leuk, want dan is hij allang klaar met zn boodschappen en wil ik nog oerval kijken) Erg he?
quote:Mariannanas schreef op 06 februari 2008 @ 11:18:

Die bouwmarkt lijkt mij ook niet zo'n goed voorbeeld, maar ik snap wel wat Perel bedoelt. Je ziet dat bijvoorbeeld weleens in een restaurant: mensen die samen uit eten gaan maar elkaar werkelijk niets te vertellen hebben. Treurig.Ben ik het ook niet mee eens.... Soms gaan mijn vriend en ik uiteten en kletsen we honderduit. Er zijn ook perioden dat we het allebei erg druk hebben en veel aan ons hoofd. Dan zijn we wat stiller tijdens het uiteten gaan en misschien wat meer in gedachten, maar genieten we wel van elkaars aanwezigheid...
quote:Petrokia schreef op 06 februari 2008 @ 10:10:

--------------

Verontrustend of gewoon de realtiteit? Wat vinden jullie?Ik vind het voornamelijk erg treurig .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind het ook treurig, en ik kan me er ook niets bij voortellen. Ruzie maken over schoonouders, troep en vakantieplannen? Dat zijn in mijn ogen kleinigheden, ik ga mijn energie niet verspillen aan ruzies over dat soort dingen.

Mijn relatie is er op vooruit gegaan in de loop der jaren.

Ik denk trouwens ook dat mensen een bijzonder onrealistisch beeld hebben van hoe een relatie hoort te zijn en vooral gericht zijn op hun eigen geluk ipv het geluk van de ander. Als ik soms de verwachtingen van vrouwen hier lees dan moet ik daar haast om lachen.

En dat zou weleens de oorzaak kunnen zijn van alle ontevredenheid in en over relaties.
De trouwbelofte zou eigenlijk aangepast moeten worden, want veel waarde heeft hij niet meer. Ipv 'in goede en slechte tijden, tot de dood ons scheidt' zou er eigenlijk moeten staan 'zolang het voor mij leuk blijft en ik niets beters kan krijgen'.
Ach, wat valt er nou "op het eerste gezicht" van een relatie van een ander af te lezen? Mijn vriend kijkt ook chagrijnig als we gaan winkelen. Niet omdat hij mij of onze relatie niet leuk vindt, maar omdat hij winkelen niet leuk vindt.

En bij het uit eten hebben wij ook wel eens zwijgend tegenover elkaar gezeten. Vooral op vakantie gebeurd dat nog wel eens. En dat is geen pijnlijke stilte omdat we niets tegen elkaar te vertellen hebben, maar omdat we even "samen alleen op onszelf" zijn.

Verder vind ik een keer knallende ruzie ook niet zo erg. Over het algemeen brengt het mij en mijn vriend juist dichter tot elkaar.
Inderdaad, wij zitten ook weleens gewoon samen aan een tafeltje als we uit eten gaan, zonder al teveel te zeggen. Gewoon lekker samen zijn, genieten van het eten zonder daarbij te praten. Kan toch?
Oeps...
quote:duploo schreef op 06 februari 2008 @ 11:58: "samen alleen op onszelf" zijn.Precies! Ik had het niet beter kunnen zeggen!
Gelukkig voor jullie hier zijn het dan alleen maar 'momentopnames".

Ik kan er toch wel vanuit gaan dat, wanneer deze 'momentopnames' schering en inslag worden, jullie hier geen genoegen meer mee nemen en actie ondernemen?

..een bezorgde Perel....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven