Veel koppels zonder vonk?

06-02-2008 10:10 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen in de Telegraaf:

AMSTERDAM - Bij een op de vijf Nederlandse stellen is de liefdesvonk verdwenen.

Veel van deze koppels, die desondanks nog bij elkaar zijn, denken dat hun partner zonder problemen vreemd zal gaan als de situatie zich aandient. Dat blijkt uit het Valentijnsonderzoek van internetsite Vergelijk.nl onder ruim 2500 Nederlanders.

Uit de enquête kan ook nog eens de treurige conclusie worden getrokken dat slechts de helft van de Nederlandse bevolking vindt dat hun relatie er sinds het prille begin op vooruit is gegaan. In Nederlandse huishoudens wordt het meeste ruzie gemaakt over rommel. Daarnaast zijn schoonouders, geld, werk en vakantieplannen ook vaak onderwerp van onenigheid.

--------------

Verontrustend of gewoon de realtiteit? Wat vinden jullie?
Mijn relatie is erop vooruit gegaan na onze bruiloft. Daarvoor vonden we het geloof ik allemaal vanzelfsprekend. Na een vreselijke crisis 6 maanden na onze bruiloft, zijn we elkaar eigenlijk pas heel goed gaan leren kennen, en daarop borduren we verder. Ik vind onszelf nu een heel stuk gegroeid. Af en toe nog wel een nek-omdraai-moment, maar daarmee hou ik wel steeds meer van hem.

Ach ja mijn man in zijn nette pak is ook gewoon niet te versmaden.

Altijd een vonk hoeft voor mij niet, wel wil ik weten dat die vonk niet gedoofd is en dat het soms nog eens op komt laaien. Gelukkig gebeurd dat nog vaak genoeg, dus zie mijn man en huwelijk nog steeds als verrijking van mijn ikzijn.

Altijd een vonk hebben lijkt mij niet realistisch.
Perel,

Het gaat er gewoon om dat je bij iemand de ruimte voelt om te mogen "zijn in het moment"....

Jij doet nu alsof die momenten (nog) geen probleem zijn, omdat het momentopnames zijn. Er zit dus een boodschap achter, alsof het ergens niet goed is. Maar ik kan juist van die momenten genieten!
Overins is mijn relatie er ook op vooruit gegaan sinds ik samenwoon. Mijn vorige relatie holde daarentegen hard achteruit toen ik ging samenwonen... hahah!
quote:Perel schreef op 06 februari 2008 @ 12:10:

Gelukkig voor jullie hier zijn het dan alleen maar 'momentopnames".

Ik kan er toch wel vanuit gaan dat, wanneer deze 'momentopnames' schering en inslag worden, jullie hier geen genoegen meer mee nemen en actie ondernemen?

..een bezorgde Perel....

Nou ja, ik denk niet dat enige actie ooit zal helpen om samen met vriend vrolijk, lachend elkaar liefhebbend te gaan lopen winkelen.... Dus dat zal er niet inzitten. En met dat stilzwijgend uit eten gaan zo nu en dan heb ik geen probleem. Zo ook niet met een knallende ruzie.

Als dat vaak voorkomt wel, maar dan zal mijn eerste actie zijn naar mijn eigen rol in het geheel te kijken en het bespreekbaar proberen te maken met partner (en partner is niet zo'n prater). De relatie beeindigen is echt de allerallerlaatste optie en ik weet zeker dat ik daar volgens buitenstaanders in eerdere momenten wel verstandig aan had gedaan.

In mijn relatie is het heus niet allemaal koek en ei jaren achtereen. En soms komt het wel eens voor dat we even langs elkaar heen lijken te leven en elkaar soms wat teveel "voor lief nemen".
geloof dat wij in de bouwmarkt en ikea ook niet veel goeds uitstralen (lees hij huppelt door de bouwmarkt en ik sjok er achter aan en visa versa bij de ikea)

Maar dat heeft niets te maken met onze relatie maar met het feit dat we beiden niet graag in die winkels komen

Ja en die stiltes, ik kan er zo van genieten als we op vakantie zijn. Hij de hele dag aan het vissen en ik met mijn boekje ernaast. Voor ons pure ontspanning. Ook eten kunnen we in stilte gewoon omdat we dan ook echt van elkaar genieten
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:yoyo2 schreef op 06 februari 2008 @ 10:53:

Ja, na weken van klussen, weinig slaap en voor de 5e keer iets terugbrengen naar de bouwmarkt, omdat het niet in orde is; kan behoorlijke stress en sjaggerijnige gezichten opleveren.

Ik denk dat er maar weinig koppels zo ruzies uit een verbouwing of verhuizing komen

Zegt volgens mij niet zoveel over de relatie op zich.Het zegt in ieder geval, dat er nog vonken zijn........ (ook al uiten ze zich ms niet op de juiste manier).
Hmm... mijn relatie is er ook niet op vooruitgegaan sinds het prille begin omdat ze van in het prille begin optimaal was en dus niet te verbeteren

Ik herken overigens niets in dat chagrijnig zijn op bouwmarkten, Ikea, bij een verhuizing of wat dan ook. Ook als we moe zijn of na een dag lang winkelen niet gevonden hebben wat we willen, zijn we daarom nog niet chagrijnig op elkaar, maar juist extra lief.

Maar dat de vonk bij een op de vijf stellen uitdooft, verbaast mij persoonlijk ook niet als ik zie hoe veel stellen met elkaar omgaan. Of hoe sommige mensen met hun partner omgaan (soms is het één van beiden die niet lief is tegen de ander). Ik heb een vriendin die door haar man voortdurend in het bijzijn van anderen gekleineerd wordt. Die haar uitlacht als ze vertelt dat ze een cursus bloemschikken volgt (vindt hij truttig), die in het bijzijn van anderen vertelt dat ze er voor haar leeftijd al behoorlijk gerimpeld uit ziet. Zij daarentegen is altijd lief tegen hem. Pijnlijk is dat.
Ik vrees dat het realiteit is. Een vonk zie je namelijk, sterker nog, die voel je soms zelfs! En ik ken in mijn omgeving helaas geen enkel koppel die dat heeft. Misschien woon ik wel op een liefdeloze plek op aarde..

Wat ik vaak zie is dat mensen in een relatie totaal langs elkaar heen leven. Ze kunnen zich niet vermaken als er geen vrienden en vriendinnen bij zijn, ze zeiken over de meest onbenullige zaken en ze nemen elkaar totaal niet serieus, ze luisteren niet en maken overal een wedstrijd van. Trouwen móet, kinderen ook, want anders hebben ze geen bevestiging. Verschrikkelijk..

Enne, natuurlijk kun je bijna niets opmaken uit momentopnames, je moet een stel wél een beetje kennen en meemaken, wil je er iets uit kunnen concluderen.

Het koppel waarvan ik al bijna 14 jaar deel uitmaak, heeft die vonk. Dat voelen wij zelf, maar schijnbaar ook onze omgeving, want het blijft steeds maar onderwerp van gesprek. We vinden trouwen iets geinigs, maar geen must. Misschien doen we het nooit nog wel, misschien ook niet.

Er wordt ook vaak gehamerd op de typische verschillen tussen man en vrouw (en dat dat vaak reden is van wrijving of zelfs mislukken van een relatie). Ik herken mij daar totaal niet in en mijn partner evenmin. Wij denken dat het verschillen zijn tussen 'mensen in het algemeen'.

Oh well, I'm blessed...
quote:Eowynn_ schreef op 06 februari 2008 @ 11:53:

De trouwbelofte zou eigenlijk aangepast moeten worden, want veel waarde heeft hij niet meer. Ipv 'in goede en slechte tijden, tot de dood ons scheidt' zou er eigenlijk moeten staan 'zolang het voor mij leuk blijft en ik niets beters kan krijgen'.

Dat het voor veel mensen blijkbaar niet meer zo is dat zo'n belofte bindend is, wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Ik zou dan ook eerder willen zeggen dat mensen minder snel die belofte zouden moeten geven, en wachten met trouwen tot ze bereid zijn zich wél aan hun woord te houden. En anders gewoon een andere leuke ceremonie zoeken, met daarin inderdaad die "in goede tijden, of in ieder geval zolang het makkelijk en leuk blijft" belofte

Maar goed, daarover is op een andere pijler ook al een hevige discussie gevoerd.
Tis gewoon zelf wat je ervan maakt.. Hoe groot je die vonk wilt zien..

Winkelen samen is vreselijk ik hou niet van winkel in en uit gaan hij wel, daartegen wordt hij gek van mijn boodschappenroute.. Dus lekker makkelijk doen we het beide alleen haha..

Als hij of ik van ons werk terug komt nou dan vonkt het hier letterlijk en figuur heftig haha.. Vriend heeft vaak allemaal kaarsjes aan en knuffelt me alsof hij me in geen jaren gezien heeft..

En ruzien over schoonouders, geld, werk en vakantieplannen zijn niet echt aan de orde en zo ja dan zijn het discussies maar ruzie niet nee...
Ligeia, waarom zou jíj die vonk moeten zien bij andere mensen? Ik kan me niet voorstellen dat álle koppels in jouw omgeving een uitgedoofde relatie hebben. Wat je zíet van een relatie zegt niet altijd alles.
quote:Perel schreef op 06 februari 2008 @ 12:10:

Gelukkig voor jullie hier zijn het dan alleen maar 'momentopnames".

Ik kan er toch wel vanuit gaan dat, wanneer deze 'momentopnames' schering en inslag worden, jullie hier geen genoegen meer mee nemen en actie ondernemen?

..een bezorgde Perel....

Wat voor actie bedoel je dan eigenlijk precies?

Overigens vind ik van onderstaande artikel vooral schokkend dat mensen zo weinig vertrouwen in hun partner hebben dat ze niet verbaasd zouden staan als de ander vreemd zou gaan. Wat voor basis heb je dan, vraag ik me af?
Ja, wat zie je dan als vonk?

Mensen die elkaar steeds even aanraken, een knipoogje geven, gilmlachen naar elkaar, elkaars handjes vasthouden, aan elkaar zitten frunniken enzo?

Tja, als ik met mijn vriend tussen mijn vrienden zit ga ik echt niet de hele tijd oogcontact met hem zoeken en hem elke 10 minuten een kusje op zijn mond brengen hoor.

Ik hoef niet zo nodig aan de buitenwereld te laten zien "hoe gelukkig wij wel niet samen zijn". Dat is iets dat ik voor mezelf voel.
quote:Missdemeanor schreef op 06 februari 2008 @ 12:52:

[...]

Overigens vind ik van onderstaande artikel vooral schokkend dat mensen zo weinig vertrouwen in hun partner hebben dat ze niet verbaasd zouden staan als de ander vreemd zou gaan. Wat voor basis heb je dan, vraag ik me af?

De basis bestaat dikwijls alleen maar uit de kinderen en het huis.

Ik ken dat soort relatie namelijk ook, want ik heb nu wel een heel gelukkig huwelijk, maar heb ook lange tijd een heel slecht huwelijk gehad.

Ik hoopte toen eerlijk gezegd dat mijn toenmalige man vreemd zou gaan, omdat hij dan misschien wat vrolijker zou worden en niet meer de hele tijd op me zou vitten.

[...]

Overigens vind ik van onderstaande artikel vooral schokkend dat mensen zo weinig vertrouwen in hun partner hebben dat ze niet verbaasd zouden staan als de ander vreemd zou gaan. Wat voor basis heb je dan, vraag ik me af?Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten....?
quote:duploo schreef op 06 februari 2008 @ 12:58:

[...]

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten....?Daar zat ik ook al aan te denken, ja
quote:yoyo2 schreef op 06 februari 2008 @ 12:54:

Ja, wat zie je dan als vonk?

Mensen die elkaar steeds even aanraken, een knipoogje geven, gilmlachen naar elkaar, elkaars handjes vasthouden, aan elkaar zitten frunniken enzo?

Tja, als ik met mijn vriend tussen mijn vrienden zit ga ik echt niet de hele tijd oogcontact met hem zoeken en hem elke 10 minuten een kusje op zijn mond brengen hoor.

Ik hoef niet zo nodig aan de buitenwereld te laten zien "hoe gelukkig wij wel niet samen zijn". Dat is iets dat ik voor mezelf voel.ow ja die koppeltjes, daar heb ik zo een hekel aan. Neem ons nou met de afgelopen carnaval. We hebben alle drie de dagen doorgebracht met vrienden en we hebben elkaar in het bijzijn van die mensen misschien een of twee keer gezoend maar we zijn wel gelukkig samen. Maar het knuffelen en zoenen is toch echt iets wat we thuis doen
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Ik denk dat mensen van mijn relatie ook een heel ander beeld hebben dan hoe hij daadwerkelijk is, dus ik hecht daar niet zoveel waarde aan, of ze al dan niet die vonk zien.

Ik kreeg ooit eens te horen van een 'vriendin' die enorme heimwee had bij een weekje weg en huilde omdat ze haar vriend miste, en boos werd toen ik haar probeerde op te beuren: 'jij snapt dat niet, ik heb een hele diepe emotionele band met ***, jij hebt dat niet met Eowman, dus je snapt er niets van'. Ik vond het nogal bijzonder dat ze zoiets kon zeggen over mijn relatie, terwijl ze ons zelden samen zag.
quote:Eowynn_ schreef op 06 februari 2008 @ 13:16:

Ik denk dat mensen van mijn relatie ook een heel ander beeld hebben dan hoe hij daadwerkelijk is, dus ik hecht daar niet zoveel waarde aan, of ze al dan niet die vonk zien.

Ik kreeg ooit eens te horen van een 'vriendin' die enorme heimwee had bij een weekje weg en huilde omdat ze haar vriend miste, en boos werd toen ik haar probeerde op te beuren: 'jij snapt dat niet, ik heb een hele diepe emotionele band met ***, jij hebt dat niet met Eowman, dus je snapt er niets van'. Ik vond het nogal bijzonder dat ze zoiets kon zeggen over mijn relatie, terwijl ze ons zelden samen zag.

Inderdaad, tis maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Ik zou juist zeggen dat als je een diepe emotionele band hebt, je best een weekje zonder elkaar kunt.

[...]

Wat ik aangaf, hoe ik zie dat bepaalde stellen met elkaar omgaan, voorbeelden Ikea en bouwmarkt, en waaruit ik dan (volgens wie zich hier enigszins in herkent een normale situatie die wel eens voorkomt en waar ze zich absoluut niet ongemakkelijk bij voelen) concludeer dat dit slechte relaties zijn, of in een restaurant zitten met zijn tweëen en elkaar eigenlijk niks te vertellen hebben, wat idd een uiting kan zijn van ik hoef niet altijd een gesprek te voeren met mijn partner..

wat ik dan bedoel is als dit de manier is waarop je altijd met elkaar omgaat, ook dan de manier die Reiger schetst, zo'n relatie waarin een van de twee zich eenzaam voelt, dat zijn meer de relaties waar ik het dan over heb, wanneer je in zo'n situatie zit hoop ik dat iemand voor zichzelf kan kiezen en niet blijft hangen alleen maar om onderdeel van een stel te zijn. Dat bedoel ik met actie.

Dit is eigenlijk de essentie van wat ik bedoel.

Ik zie vaak mensen die eigenlijk beter alleen kunnen zijn, omdat ze dan prettiger leven dan met zijn tweëen.

Wie weet zijn mijn pretenties dan wel hoog als ik de mate waarin dat op sommigen van toepassing is meen af te kunnen meten wanneer ik ze in de Ikea of i.d. zie rondlopen, omdat ik het in hun houding zie of aan hun gezicht.

Zolang je jezelf ervan bewust bent, kun je voor jezelf bepalen of het acceptabel is of niet. Er zijn echter veel mensen die zichzelf er niet bewust van zijn.
quote:Perel schreef op 06 februari 2008 @ 15:22:

[...]

Zolang je jezelf ervan bewust bent, kun je voor jezelf bepalen of het acceptabel is of niet. Er zijn echter veel mensen die zichzelf er niet bewust van zijn.Euhhh, maar als ze zich er niet van bewust zijn doet het er toch ook niet toe? Of waarschijnlijk is het dan helemaal niet zo (voor het stel in kwestie).
Perel, ik vind eerlijk gezegd dat je wel heel snel oordeelt over andermans relaties.

Jij denkt aan iemands gezicht of lichaamshouding bij de Ikea al gelijk te zien wat voor relatie het is. Ik vind dat echt onzin!

Dat wij net samen gingen wonen liepen we ook stralen en hand-in-hand door de Ikea, maar toen we daar 2 maanden later voor de zoveelste keer naartoe moesten omdat er iets ontbrak zagen wij er vast alles behalve verliefd uit.

En hoezo zie jij vaak mensen die alleen gelukkiger zouden zijn dan met hun partner? Weet jij van al die mensen dan wat ze denken en hoe ze zich voelen? Hoe weet jij of zij zich gelukkiger voelen in hun eentje?
Ik begrijp Perel eerlijk gezegd wel. Je hoeft niet continu te stralen om toch duidelijk een leuke relatie te hebben. Soms sacherijnig zijn hoort daar nou eenmaal ook bij.

Maar je kunt het wel degelijk zien wanneer een relatie mat en grauw geworden is. Dat het zo kleurloos en saai voelt. Mensen geen oog meer voor elkaar hebben, elkaar ergens along the way verloren hebben. Ik pik dat over het algemeen ook zonder moeite op, da's toch overduidelijk?
quote:mabel007 schreef op 06 februari 2008 @ 15:32:

[...]

Euhhh, maar als ze zich er niet van bewust zijn doet het er toch ook niet toe? Of waarschijnlijk is het dan helemaal niet zo (voor het stel in kwestie).

Wellicht bedoelt Perel (correct me if...) dat die stellen zich er niet van bewust zijn dat het ook op een andere manier kan, dat chagrijnig en op elkaar vittend door de Ikea/bouwmarkt lopen niet iets onvermijdelijks is in een relatie.

Ik heb beide meegemaakt (heel slechte en heel goede relatie) en toen ik in de heel slechte relatie zat, nam ik veel zaken als vanzelfsprekend aan, die het niet hoeven te zijn. Bijvoorbeeld: dat je partner op je vit.

Mijn ex vit nog altijd op al wie in zijn omgeving is (kinderen, familie) en hij is zich er niet van bewust dat hij daardoor een slechte relatie met hen krijgt.
Als je mensen wat langer en beter kent dan kun je daar best je oordeel over hebben, maar niet nadat je iemand een keer in de Ikea of Gamma ziet lopen of saai in een restaurant ziet zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven