verkeerde stage gekozen help
zondag 18 september 2011 om 14:54
Hallo iedereen,
Momenteel volg ik de opleiding SJD en zit ik in het laatste jaar, nu moeten we 10 maand stage, ik ben via een klasgenoot bij een stageplaats terecht gekomen, waar ik eigenlyk alleen ben heen gegaan omdat er geen andere stageplek was op dat moment.
Alleen valt deze stage plek mij erg tegen en heb ik nog meer dan 9 maanden te gaan. Het is een erg kleine organisatie bestaande uit 4 mensen, waaronder 3 bewindvoerders en en 1 secretaresse. De sfeer is er erg formeel, ook collegas naar elkaar toe. Dit had ik in eerste instantie niet verwacht, maar dit is iets wat niet bij me past, en ik voel me er ook totaal niet op mijn gemak.
Ook ben ik erachter gekomen dat myn functie daar eigenlijk is om alle dagen de post te verwerken wat zo'n 4 uur per dag in beslag neemt. Dit was de functie van de secretaresse maar ik moet dat gaan overnemen. Het voelt meer alsof ik daar als secretaresse aan het werk ben en dat is niet wat ik verwachtte.
Ook ga ik dagelijks met erg veel tegenzin naar mijn stage toe. Nu moet ik nog meer dan 9 maand stage lopen 4 dagen in de week, en ik zie me dat daar niet volhouden. Ook vind ik het tegenover het bedrijf denk ik beter als ik vroegtijdig stop inplaats pas na een paar maand.
Wat vinden jullie hiervan? Zouden jullie juist doorzetten ? Of ook overstappen naar een andere stageplaats? Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!
Momenteel volg ik de opleiding SJD en zit ik in het laatste jaar, nu moeten we 10 maand stage, ik ben via een klasgenoot bij een stageplaats terecht gekomen, waar ik eigenlyk alleen ben heen gegaan omdat er geen andere stageplek was op dat moment.
Alleen valt deze stage plek mij erg tegen en heb ik nog meer dan 9 maanden te gaan. Het is een erg kleine organisatie bestaande uit 4 mensen, waaronder 3 bewindvoerders en en 1 secretaresse. De sfeer is er erg formeel, ook collegas naar elkaar toe. Dit had ik in eerste instantie niet verwacht, maar dit is iets wat niet bij me past, en ik voel me er ook totaal niet op mijn gemak.
Ook ben ik erachter gekomen dat myn functie daar eigenlijk is om alle dagen de post te verwerken wat zo'n 4 uur per dag in beslag neemt. Dit was de functie van de secretaresse maar ik moet dat gaan overnemen. Het voelt meer alsof ik daar als secretaresse aan het werk ben en dat is niet wat ik verwachtte.
Ook ga ik dagelijks met erg veel tegenzin naar mijn stage toe. Nu moet ik nog meer dan 9 maand stage lopen 4 dagen in de week, en ik zie me dat daar niet volhouden. Ook vind ik het tegenover het bedrijf denk ik beter als ik vroegtijdig stop inplaats pas na een paar maand.
Wat vinden jullie hiervan? Zouden jullie juist doorzetten ? Of ook overstappen naar een andere stageplaats? Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!
zondag 18 september 2011 om 15:01
Zo snel mogelijk op zoek naar een andere stage! In je 10 maanden stage krijf je de kans om werkervaring op te doen. Op Jouw stageplek ga je niet veel leren, dat is sonde! Neem contact op met je stagebegeleider en leg je verhaal voor, misschien dat hij/ zij jou kan helpen met het zoeken naar een nieuwe plek
zondag 18 september 2011 om 15:03
Het is natuurlijk vervelend als je taken van de secretaresse moet gaan overnemen terwijl je daar zit om (ik neem aan) mee te kunnen lopen met een van de bewindvoerders.
Ik denk echter dat dit ook kan zijn om je een beetje te laten wennen aan de stageplaats en om je alle aspecten van dat kantoor/bedrijf te laten zien.
In de 10 maanden stage die ik moest lopen bij een advocaten kantoor heb ik ook de eerste maand alleen maar aan de telefoon gezeten maar achteraf vond ik dat juist erg nuttig! Je leert namelijk ook dat op een kantoor werken meer inhoudt dan alleen maar achter je bureau zitten en naar je computerscherm staren. Contact met eventuele nieuwe clienten en organisaties is ook belangrijk.
Daarnaast: je bent nog maar een maand bezig. Ik zou zeggen, kijk het nog een paar maanden aan
Heb je het hier al over gehad met je stagebegeleider (ik weet niet of jullie die hebben? )
Ik denk echter dat dit ook kan zijn om je een beetje te laten wennen aan de stageplaats en om je alle aspecten van dat kantoor/bedrijf te laten zien.
In de 10 maanden stage die ik moest lopen bij een advocaten kantoor heb ik ook de eerste maand alleen maar aan de telefoon gezeten maar achteraf vond ik dat juist erg nuttig! Je leert namelijk ook dat op een kantoor werken meer inhoudt dan alleen maar achter je bureau zitten en naar je computerscherm staren. Contact met eventuele nieuwe clienten en organisaties is ook belangrijk.
Daarnaast: je bent nog maar een maand bezig. Ik zou zeggen, kijk het nog een paar maanden aan
Heb je het hier al over gehad met je stagebegeleider (ik weet niet of jullie die hebben? )
zondag 18 september 2011 om 15:07
quote:roosje20 schreef op 18 september 2011 @ 15:03:
Het is natuurlijk vervelend als je taken van de secretaresse moet gaan overnemen terwijl je daar zit om (ik neem aan) mee te kunnen lopen met een van de bewindvoerders.
En dat dus Juist bij afdelingen als de post en de receptie leer je in noodtempo de mensen in het bedrijf kennen.
Trouwens, het bedrijf bestaat uit 4 mensen, hoe kun je dan maar liefst 4 uur met de post bezig zijn?
En dat dus Juist bij afdelingen als de post en de receptie leer je in noodtempo de mensen in het bedrijf kennen.
Trouwens, het bedrijf bestaat uit 4 mensen, hoe kun je dan maar liefst 4 uur met de post bezig zijn?
zondag 18 september 2011 om 15:08
Stages zijn net het echte leven. Je denkt dat je heel wat kunt en in plaats van dat ze jouw kwaliteiten benutten krijg je de kutklussen toegeschoven. En in plaats van dat werk leuk is, blijkt er geen bal aan. Gewoon lekker blijven zitten, dan wen je daar ook vast aan. En met een beetje mazzel wordt een echte baan straks alleen maar leuker. En bovendien, je zit daar omdat er niets anders was. Kortom, veel keuze heb je niet! Probeer er gewoon het beste van te maken.
zondag 18 september 2011 om 15:18
zondag 18 september 2011 om 15:19
Ik ben het eigenlijk niet zo eens met Nummerzoveel en Roosje20. Natuurlijk moet je eerst het bedrijf leren kennen en dat daar administratieve taken bij horen, dat klopt helemaal. Echter is je stage ook om te leren, dus ik zou het zeker niet nog een paar maanden aankijken. Een maand is naar mijn idee lang genoeg om ook al wat andere taken erbij te kunnen pakken. Ik zou een gesprek aan gaan met je begeleider en aangeven wat jij nog zou willen leren, en proberen afspraken te maken over hoe je dat zou kunnen leren. En daarbij nooit je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt. Mocht je het dus echt niet zien zitten (wij kunnen moeilijk inschatten hoe de sfeer daar is en of je dat dus nog 9 maanden kan volhouden) dan zou ik snel verder gaan solliciteren.
Succes ermee!
Succes ermee!
zondag 18 september 2011 om 15:24
Bespreek dit eerst met je praktijkbegeleider van je opleiding. Als je zelfstandig beslist weg te gaan en geen nieuwe stage hebt kan je wellicht je examenjaar niet afronden. Zeker als je niet snel een andere stage hebt. De meeste opleidingen hebben verplichtingen naar studenten toe bij het helpen zoeken van een gepaste stage, misschien ook op jouw opleiding?
zondag 18 september 2011 om 15:35
zondag 18 september 2011 om 15:45
Alle begin is lastig op een stage. Je weet nog niks en kan nog niks en wordt vaak ingezet om even klusjes te doen, omdat ze zich niet 8 uur per dag met jou bezig kunnen houden maar ook gewoon het werk moeten doen. En daar ondersteun je met die klusjes bij.
Er moet echter wel een leerplan zijn. Wat ga je wanneer doen? Bespreek dit eerst op je stageplek. Kom je er daar niet uit dan pas ga je naar de stagebegeider van de opleiding.
En formeel? Tsja, zo werken veel bedrijven. Hard work and no play. Dat is wel een beetje hoe het gaat in het echte leven. Gezellig wordt het vaak pas als het werk goed loopt en gedaan is.
Er moet echter wel een leerplan zijn. Wat ga je wanneer doen? Bespreek dit eerst op je stageplek. Kom je er daar niet uit dan pas ga je naar de stagebegeider van de opleiding.
En formeel? Tsja, zo werken veel bedrijven. Hard work and no play. Dat is wel een beetje hoe het gaat in het echte leven. Gezellig wordt het vaak pas als het werk goed loopt en gedaan is.
zondag 18 september 2011 om 16:16
zondag 18 september 2011 om 16:23
Zet voor jezelf 'ns op papier wat je dan zo graag wilt leren. Ga met dat papier erbij in gesprek met je begeleider van je opleiding. Overleg samen wat mogelijk is op deze stageplek. Stap dan samen naar de stagebegeleider van je werkplek. (Waarschijnlijk is dat een van de bewindvoerders?) Laat weten wat je graag wil. Dan kan men kijken of men aan je wensen tegemoet kan komen. Of dat je weer op zoek moet naar een stageplek. (Die er blijkbaar niet zijn????)
maandag 19 september 2011 om 08:24
Heb je geen stageplan met leerdoelen (die je al dan niet behaald wilt/moet hebben)? Dan heb je concrete handvatten en kun je daar je traject omheen plannen. Zo werkten wij ten minste vroegah tijdens stages. Alles wat ik moest doen, wilde leren, wilde oefenen, lag vastgelegd en behoorde ik dus ook gedaan te hebben voor het slagen van mijn stage.
maandag 19 september 2011 om 08:27
In mijn geval was dat verpleegkunde en daar hoorden verpleegkundige handelingen bij (sonde's aanleggen, infuus, stoma's, etc.), maar ook een veranderplan voor een of ander protocol bijvoorbeeld. Alles lag vastgelegd!
Nu snap ik dat verpleegkunde anders is dan jouw opleiding. Maar ook jouw opleiding functioneert met kerndoelen die je moet oefenen en kunnen aan het eind van je opleiding. Hoe concreter je dit kunt presenteren aan je stageverlenende instelling, hoe beter daar afspraken over te maken zijn.
Nu snap ik dat verpleegkunde anders is dan jouw opleiding. Maar ook jouw opleiding functioneert met kerndoelen die je moet oefenen en kunnen aan het eind van je opleiding. Hoe concreter je dit kunt presenteren aan je stageverlenende instelling, hoe beter daar afspraken over te maken zijn.
maandag 19 september 2011 om 15:10
quote:skurar schreef op 18 september 2011 @ 16:23:
Zet voor jezelf 'ns op papier wat je dan zo graag wilt leren. Ga met dat papier erbij in gesprek met je begeleider van je opleiding. Overleg samen wat mogelijk is op deze stageplek. Stap dan samen naar de stagebegeleider van je werkplek. (Waarschijnlijk is dat een van de bewindvoerders?) Laat weten wat je graag wil. Dan kan men kijken of men aan je wensen tegemoet kan komen. Of dat je weer op zoek moet naar een stageplek. (Die er blijkbaar niet zijn????)Precies. Zet op papier wat je wilt leren en neem dat mee in een gesprek.
Zet voor jezelf 'ns op papier wat je dan zo graag wilt leren. Ga met dat papier erbij in gesprek met je begeleider van je opleiding. Overleg samen wat mogelijk is op deze stageplek. Stap dan samen naar de stagebegeleider van je werkplek. (Waarschijnlijk is dat een van de bewindvoerders?) Laat weten wat je graag wil. Dan kan men kijken of men aan je wensen tegemoet kan komen. Of dat je weer op zoek moet naar een stageplek. (Die er blijkbaar niet zijn????)Precies. Zet op papier wat je wilt leren en neem dat mee in een gesprek.