Geld & Recht alle pijlers

Wanneer heb je een strafblad?

19-09-2011 10:16 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ruim 20 jaar geleden door een stommiteit in aanraking geweest met de politie, heb een paar dagen vastgezeten op het politiebureau en daar is het bij gebleven.

Wie kan me vertellen of ik nu wel of geen strafblad heb?

En is het (met DigiD) misschien ergens op te vragen?
De politie?
Het gras aan de overkant is niet groen.
Hoopte eigenlijk op een digitale manier...

En vraag me trouwens ook af of zoiets verjaart.
Geen idee ,blijf dit volgen .Ben benieuwd of en hoe je daar achter kunt komen

aanvulling,denk ook dat het verjaart is TO
Hoe oud was je toen?

Was je minderjarig?
Het ligt er heel erg aan om wat voor delict het ging. En (zoals ik het lees is dit het geval) als je niet schuldig gevonden bent, is er meestal sowieso niets aan de hand.

Maar ik zou zeggen, vraag het gewoon even na bij het lokale politiebureau.
Als je niet officieel veroordeelt bent dan zou je in principe geen strafblad hebben.

Je ben niet voor de rechter geweest?
Meestal verjaart het wel. Afhankelijk van de ernst van de zaak.

Naar mijn weten kan je bijv op internet niet achterhalen of je een strafblad hebt.
Het gras aan de overkant is niet groen.
zolang je niet veroordeeld bent geweest bij de strafrechter,

heb je geen strafblad.
Volgens mij verjaart zoiets. Als je hem al hebt gehad.

Je kunt ook de wikipedia pagina opzoeken.

Hier is ie dan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Strafblad

Ik heb geen tijd om het door te lezen, laat effe weten of je een strafblad hebt
quote:Miriammm schreef op 19 september 2011 @ 10:19:

Het ligt er heel erg aan om wat voor delict het ging. En (zoals ik het lees is dit het geval) als je niet schuldig gevonden bent, is er meestal sowieso niets aan de hand.

Maar ik zou zeggen, vraag het gewoon even na bij het lokale politiebureau.Ik kan me voostellen dat ze niet zoveel zin heeft om bij het bureau langs te gaan met 'Euh, ja ik dacht, ik kom even kijken of ik een strafblad heb'.
Ik was idd minderjarig en het was geen ernstig vergrijp.

Ben alleen aan het solliciteren en ineens is daar die vraag, heb ik een strafblad, en toen wist ik het dus even niet!

Okee, dank jullie wel!

Ik zal nog even verder googlen over verjaren..
Wil je het zeker weten dan kun je het hier opvragen:

klik
Bij de gemeente? Een vriendin van mij vroeg daar een verklaring van goed gedrag aan en kreeg die toen niet...
Kadanz, daar staat het allemaal!

Volgens mij zegt dit genoeg, ik ben nooit veroordeeld...ik vind van gniet dus, ik heb géén strafblad

Een strafblad wordt aangemaakt na strafrechtelijke veroordeling voor een overtreding of een misdrijf

Dank jullie wel voor de reacties, ik heb aangegeven geen strafblad te hebben...
Als je minderjarig was dan heb je geen strafblad, mits het geen ernstig vergrijp was!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Okee, dus ik maakte me sowieso al druk om 'niks'!
Je hebt pas een strafblad als je door een rechter bent veroordeeld. Sommige transacties (boetes) worden echter ook vermeld op je strafblad (justitiele documentatie), bijv. overschrijding snelheid met meer dan 30 km/u.
Het is nog steeds terug te vinden,

ik heb nl ook nog steeds een "kruisje" achter mijn naam staan

wat betreft verboden wapen bezit..

Toch zal evt organistatie en personeel realiseren dat het heel lang geleden is en zal het mijn sollicitatie procedure niet in de weg staan.

Bezin eer je begint
Eigenlijk heeft iedereen een strafblad, alleen staat daar iets op of niet. Het is gewoon een uittreksel.
quote:sandrabontrop schreef op 19 september 2011 @ 14:21:

Het is nog steeds terug te vinden,

ik heb nl ook nog steeds een "kruisje" achter mijn naam staan

wat betreft verboden wapen bezit..

Toch zal evt organistatie en personeel realiseren dat het heel lang geleden is en zal het mijn sollicitatie procedure niet in de weg staan.

Bezin eer je begint

Al heb je 3 kilometer strafblad kan P & O dat niet inzien.

Ze kunnen een "verklaring omtremt gedrag" van je vragen

maar je strafblad inkijken nooit.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
je blijf 5aar in de computer gegevens van jou district staan daarna ga het naar een opslag ,maar voor jou is dat net van toepassing je was nog minderjarig .

en dan toch zeker op passen met invullen van papieren ,maak geen slapende honden wakker er zijn bedrijven die altijd moeilijk kunnen doen ook al is het al zo lang geleden
quote:sandrabontrop schreef op 19 september 2011 @ 14:21:

Bezin eer je begintMosterd is een gave.
Een strafblad kun je in principe niet inzien. Hiervoor moet je een schriftelijk verzoek indienen bij justitie.

Een voordeel hiervan is dat je (toekomstige) werkgever dit ook niet kan inzien. Een werkgever kan vragen om een "verklaring omtrent gedrag". Dit is een verklaring die door het "centraal orgaan verklaring omtrent het gedrag"( COVOG) word afgegeven. De werkgever dient aan te geven in het aanvraagformulier welke werkzaamheden u gaat doen en wat de reden is voor het aanvragen van deze verklaring.

Dan beoordeelt men of het wenselijk is dat jij die functie krijgt. De werkgever krijgt dus alleen te weten of het het wel of niet bezwaarlijk is dat jij die functie vervult. Maar krijgt niet te zien waarom niet.

Bij het beoordelen van een aanvraag voor en VOG word dus specifiek gekeken naar welke werkzaamheden jegaat doen. En wat de werkgever van je verlangt.

Bijvoorbeeld: een groepsleider kinderopvang die in het verleden sexueel misbruik op zijn naam heeft staan loopt het risico geen VOG te krijgen.

Bijvoorbeeld: een bankmedewerker die in het verleden diefstal / verduistering in dienstbetrekking, op zijn naam heeft staan zal weinig kans maken.

Bijvoorbeeld: je solliciteert voor de functie van bankmedewerker, maar je hebt ooit per ongeluk een fietser doodgereden. Je bent veroordeeld en hebt in de gevangenis gezeten. Dit hoeft geen beperking te zijn, het was immers een ongeluk. Het kan dus voorkomen dat je wel een VOG krijgt en als bankmedewerker mag werken in dit voorbeeld.

Ik weet uit het hoofd niet precies hoever men terugkijkt naar het verleden. Maar voor minder ernstige feiten kijkt men maar enkele jaren terug. Een echt 'strafblad' heb je pas als je bent veroordeeld door een rechter. In sommige gevallen worden schikkingen met justitie, of rapportagegegevens van politie ook doorgenomen zover ik weet. En kan het voorkomen dat je niet bent veroordeeld maar toch een VOG geweigerd word.

Je zegt dat het 20 jaar geleden is. Voor de meeste functies is het niet noodzakelijk dat er zover teruggekeken word naar het verleden. Zeker wanneer je tijdens het plegen van het feit minderjarig was.

Het begint eigenlijk met een strafbare feit die gepleegd word. Je word aangehouden door de politie. Vervolgens mag de politie je ophouden voor verhoor. Tevens moet de opsporingsambtenaar voorgeleiden. Dat kan verschillende gevolgen hebben:

- Je word heengezonden, het heeft geen verdere gevolgen omdat je aanhouding onrechtmatig was, of omdat men geen voldoende aanknopingspunten heeft om een zaak te maken.

- Je word heengezonden met een schikking, als je die betaalt erken je eigenlijk schuld en is de zaak verder afgedaan.

- Je word heengezonden maar moet voorkomen.

- De officier besluit dat je in verzekering gesteld word, de politie mag je langer vasthouden.

Dus dat je vastgezeten hebt op het politiebureau hoeft niet meteen te betekenen dat je een strafblad hebt.
(..)
anoniem_122087 wijzigde dit bericht op 20-09-2011 01:12
Reden: dubbele post graag verwijderen
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven