Werk & Studie alle pijlers

Spaanse hulp nodig!!

21-09-2011 14:53 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai lieve Viva-ers!

Ik moet mijn schrijfopdracht inleveren, maar bij gebrek aan mensen die Spaans spreken in mijn omgeving, zou ik het erg prettig vinden als er hier mensen zijn die naar mijn tekst willen kijken.

Ik weet dat het beginners Spaans is. (We zijn nu bezig met week 2) We moesten simpel wat omschrijven over studenten, gepensioneerden en families waar zij naartoe gaan op vakantie.

Heel veel liefs en bedankt!!

Más estudiantes viven en los ciudades grandes. Puesto qué son los universidados. Que no tienen mucho dinero. Viven en casas especialamente por estudiantes, que se llama dormitorio. En Utrecht todos martes y jueves son noches por los estudiantes. Hay precios especiales. De dia, estudiantes estudian y en la noche estudiantes fiestan. Julio y agusto son meses cuándo no hay clases. En sus vacanciones muchos estudiantes trabajen. Otros van a uno barato destino de vacantiones. Por ejemplo la costa España. Blanes, Lloret de Mar y Calella son destinos muy interessante de los estudiantes. Están visitan los discotecas y las playas. Qué beben en la discotheca o duermen en la playa.

Los jubilados viven en todas partes de la holanda. Los jubilados viven en los jubilaciónes. En holanda viven aproximadamente cuarenta mil jubilados. Los jubilados van con autobús a ciudades con muchos lugares de interès. Por ejemplo la mercado de Navidad en Düsseldorf. En el verano los jubilados son a un destinación con un temperatura agradable. Por ejemplo Benidorm en España o en Oura, un pequeño pueblo cerca Albufeira en Portugal. Los jubilados quieren silencio de sus vacaciones.

Las familias viven en casas en todas partes de Holanda. Las familias visitan varios países. Por ejemplo, van a Grecia, Italia o Francia. Una familia con niños, van a un Isla de Mallorca o van a Cambrils en la costa el mar Mediterráneo.
Let op mannelijk/vrouwelijk zelfstandig naamwoord.

En let op vervoegingen.

Als je enkelvoud gebruikt kun je niet vervoegen in meervoud. En andersom geldt hetzelfde.

Bijv. Una familia is enkelvoud. Daarna gebruik jij meervoud. Dat klopt niet.

Deze fouten maak je veel.
Ik spreek geen Spaans (al kan ik wel een heel eind volgen waar je stukje over gaat). Maar ik wil je zeggen dat ik het al heel knap vind wat jij in 2 weken al kunt! Da's wat anders dan enkel 'ola' en 'cerveza'.
Ik lees later je tekst nog even goed door. Toevallig is spaans mijn 2e taal, en zoals hipslala zegt let op het mannelijk/vrouwelijk, en ik weet niet hoe veeleisend ze zijn kwa accenten, maar volgens mij mis je er een hoop, want zoals in het frans worden er best veel accenten gebruikt.
Thanx molly74 en hipslala.

Hipslala, bedankt voor die tip over van achter una familia. Zou je er misschien meer kunnen aanwijzen? Ik lees er echt helemaal overheen.. Zal wel komen met de jaren ;)
Is dit week 2 van een absolute beginnerscursus? Dan is het wel heel knap!

Ik kan het helemaal voor je corrigeren maar dat is vast niet de bedoeling. Let vooral op m/v, ev/mv (wat hipslala al zegt) en doe even een spellingscheck want er zitten wat foutjes in een aantal woorden. Succes!
Voor mij is dit al weer een tijd geleden (spaans geleerd bedoel ik) maar ik kan het nog wel precies allemaal lezen. Helaas weet ik niet meer zoveel van de grammatica af. Jammer..dit stukje zet mij aan het denken om het weer eens op te pakken. Net als Frans...

petje af voor 2 weken...
Puck
quote:w84theworld2change schreef op 21 september 2011 @ 14:53:

Hai lieve Viva-ers!

Ik moet mijn schrijfopdracht inleveren, maar bij gebrek aan mensen die Spaans spreken in mijn omgeving, zou ik het erg prettig vinden als er hier mensen zijn die naar mijn tekst willen kijken.

Ik weet dat het beginners Spaans is. (We zijn nu bezig met week 2) We moesten simpel wat omschrijven over studenten, gepensioneerden en families waar zij naartoe gaan op vakantie.

Heel veel liefs en bedankt!!

Más estudiantes viven en los ciudades grandes. Puesto qué son los universidados. Que no tienen mucho dinero. Viven en casas especialamente por estudiantes, que se llama dormitorio. En Utrecht todo los martes y jueves son noches por los estudiantes. Hay precios especiales. De dia, estudiantes estudian y en la noche estudiantes fiestan. Julio y agusto son meses cuándo no hay clases. En sus vacanciones muchos estudiantes trabajen. Otros van a uno barato destino de vacanciones. Por ejemplo la costa de España. Blanes, Lloret de Mar y Calella son destinos muy interessante para los estudiantes. Ellos visitan los discotecas y las playas. Se beben en la discotheca o duermen en la playa.

Los jubilados viven en todas partes de la holanda. Los jubilados viven en los jubilaciónes. En holanda viven aproximadamente cuarenta mil jubilados. Los jubilados van con autobús a ciudades con muchos lugares de interès. Por ejemplo el mercado de Navidad en Düsseldorf. En el verano los jubilados son a un destinación con un temperatura agradable. Por ejemplo Benidorm en España o en Oura, un pequeño pueblo cerca Albufeira en Portugal. Los jubilados quieren silencio de sus vacaciones.

Las familias viven en casas en todas partes de Holanda. Las familias visitan varios países. Por ejemplo, van a Grecia, Italia o Francia. Una familia con niños, va a un Isla de Mallorca o va a Cambrils en la costa el mar Mediterráneo.Is al een tijd geleden dat ik Spaans heb gebuikt maar volgens mij waren dit de opvallendste foutjes. Super hoor zo spaans kunnen schrijven!
Wow, wat goed! Als dit je tweede week is heb ik echt respect voor je! Ik woon al twee jaar in Oostenrijk, maar ik maak waarschijnlijk meer fouten in het Duits als jij in het Spaans. Petje af. Ik kan wel spaans, maar lang niet goed genoeg of je fouten eruit te halen.
Ik zit te kneuzen op een i-phone nu. Dus lastig om te copy-pasten en te onderstrepen.

Ciudad is vrouwelijk, universidad ook.

Let op de betekenis por/para.

Casas is meervoud, dus kijk naar de vervoeging.

Especialamente: check de spelling.

Het werkwoord is trabajar: let op vervoeging.

Let op voorzetsels.
P.s. Vind het geweldig wat je nu al op papier hebt gekregen! Erg goed!
De verschillen mv/ev zijn niet zo heel anders dan in het Nederlands hoor. Daar zeg je ook niet: ze wonen in huizen die je slaapzaal noemt (ok, terwijl ik het zo opschrijf, het zóu wel kunnen... )quote:w84theworld2change schreef op 21 september 2011 @ 14:53:

Más estudiantes viven en los ciudades grandes. Puesto qué son los universidados. Que no tienen mucho dinero. Viven en casas especialamente por estudiantes, que se llama dormitorios. En Utrecht todos martes y jueves son noches por los estudiantes. Hay precios especiales. De dia, estudiantes estudian y en la noche estudiantes fiestan. Julio y agusto son meses cuándo no hay clases. En sus vacanciones muchos estudiantes trabajen. Otros van a uno barato destino destino barato de vacantiones. Por ejemplo a la costa de España. Blanes, Lloret de Mar y Calella son destinos muy interessantes (MV!!) de los estudiantes. Están Visitan loas discotecas (bijna alles wat op 'a' eindigt is vrouwelijk) y las playas. Qué (geen idee wat je hiermee bedoelt) beben en la discotheca o duermen en la playa.Voor de rest moet je zelf nog maar even kritisch kijken. Het is een opdracht, dus je docent mag ook nog wel wat te doen hebben toch??
quote:w84theworld2change schreef op 21 september 2011 @ 14:53:

Más estudiantes viven en los ciudades grandes. Puesto qué son los universidados (ik snap wel wat je wilt zeggen, maar dit woord ken ik niet?). Que no tienen mucho dinero. Viven en casas especialamente especialmentepor estudiantes, que se llama dormitorio. En Utrecht todos los martes y jueves son noches por (para) los estudiantes. Hay precios especiales. De dia, estudiantes estudian y en la noche estudiantes fiestan (woord bestaan ook niet, bedoel je festejan o hacen fiestas?). Julio y agusto son meses cuándo no hay clases. En sus vacanciones muchos estudiantes trabajen. Otros van a uno barato destino de vacantiones. Por ejemplo la costa de España. Blanes, Lloret de Mar y Calella son destinos muy interessante de los estudiantes. Están visitan los discotecas y las playas. Qué beben en la discotheca o duermen en la playa.

Los jubilados viven en todas partes de la holanda. Los jubilados viven en los jubilaciónes. En holanda viven aproximadamente cuarenta mil jubilados. Los jubilados van con autobús a ciudades con muchos lugares de interès. Por ejemplo la mercado de Navidad en Düsseldorf. En el verano los jubilados son a un destinación con un temperatura agradable. Por ejemplo Benidorm en España o en Oura, un pequeño pueblo cerca Albufeira en Portugal. Los jubilados quieren silencio de sus vacaciones.

Las familias viven en casas en todas partes de Holanda. Las familias visitan varios países. Por ejemplo, van a Grecia, Italia o Francia. Una familia con niños, van a un Isla de Mallorca o van a Cambrils en la costa el mar Mediterráneo.
Super fijn dat jullie hier zo veel op reageren. Dit zijn inderdaad de reacties waar ik op hoopte en heb hier nu al veel van geleerd. Opdracht van de docent is bij deze al geslaagd denk ik!

Heel erg bedankt allemaal!!
Hier even alles dikgedrukt wat volgens mijn niet klopt.

En daaronder geprobeerd het kort uit te leggen met wat er wel bij hoort. Daar waar zo'n raar blokje staat hoorde een pijltje te komen...

Más estudiantes viven en los ciudades grandes. Puesto qué son los universidados. Que no tienen mucho dinero. Viven en casas especialamente por estudiantes, que se llama dormitorio. En Utrecht todos los martes y jueves son noches por los estudiantes. Hay precios especiales. De dia los estudiantes estudian y en la noche estudiantes fiestan. Julio y agusto son meses cuándo no hay clases. En sus vacanciones muchos estudiantes trabajen. Otros van a uno barato destino de vacantiones. Por ejemplo la costa España. Blanes, Lloret de Mar y Calella son destinos muy interessante de los estudiantes. Están visitan los discotecas y las playas. Qué beben en la discotheca o duermen en la playa.

Los jubilados viven en todas partes de laholanda. Los jubilados viven en los jubilaciónes. En holanda viven aproximadamente cuarenta mil jubilados. Los jubilados van con autobús a ciudades con muchos lugares de interès. Por ejemplo la mercado de Navidad en Düsseldorf. En el verano los jubilados son a un destinación con un temperatura agradable. Por ejemplo Benidorm en España o en Oura, un pequeño pueblo cerca de Albufeira en Portugal. Los jubilados quieren silencio de sus vacaciones.

Las familias viven en casas en todas partes de Holanda. Las familias visitan varios países. Por ejemplo, van a Grecia, Italia o Francia. Una familia con niños, van a un Isla de Mallorca o van a Cambrils en la costa del mar Mediterráneo.

1. Mas= meer , muchos= veel

2. Mannelijk moet vrouwelijk zijn

3. Los universidados  bestaat niet

Opties: Los universitarios studenten aan de universiteit(universitaire studenten)

Las (cuidades)universitarias als het om de steden gaat, oftewel de universitaire steden

4. Especialamente evt. Typfout(especialmente)

5. Por= door  para = voor

6. Llama dormitorio heb twijfels of dit meervoud moet zijn wat dan  llaman dormitorios moet zijn.

7. Je vergeet “los”

8. Zie 4

9. Fiestan bestaat niet

Opties: festejan is in de zin van “iets vieren”

Se van de fiesta gaan stappen(uit)

10. Cuando=wanneer, in deze staat juli/augustus zijn maanden wanneer geen lessen zijn.

En los cuales= in welke

zin moet zijn: Julio y agosto son meses en los cuales no hay clases.

11. Vacanciones woord fout geschreven, hoort geen n tussen.

12. Uno barato destino moet andersom un destino barato

13. Vacantiones fout geschreven.

14. La costa españa de kust spanje

La costa de españa de=van in het spaans zeg je de kust van spanje.

Of

La costa española de spaanse kust

15. Interessante= enkelvoud en je noemt 3 plaatsen dus meervoud interessantes

16. Estan= zijn

Ellos= zij

17. Discoteca=vrouwelijk  las

18. Que= Wat

Afhankelijk van zinsverband= Ellos beben

19. La hoeft niet in deze context.

20. Los Jubilaciones pension in het spaans word dit gebruikt voor de pensioenen(kwa geld)

pension in de zin van huis voor ouderen(bejaardentehuis)= una casa de ancianos

21. Mercado= mannelijk dus  el mercado

22. Son= zijn, gaan= werkwoord ir van

23. Temperatura=vrouwelijk dus una

24. En= overbodig staat eigenlijk bijvoorbeeld benidorm in spanje of in oura...

25. De= van anders staat er: un klein dorp in de buurt albufeira in portugal.

26. De sus= van hun

moet zijn: en sus tijdens hun

27. Van= meervoud en familia= enkelvoud, dus va

28. Zie 25

29. El= de en del= van

Je zegt in het spaans costa van ...

Een algemene tip ivm. mannelijk of vrouwelijk eindigd het woord meestal op een a dan is het meestal vrouwelijk, maar niet altijd.
Let ook even op de qué van puesto que. Er hoort geen leesteken op.

Cuándo krijgt ook geen leesteken het is dus cuando.
Super! Wat een uitleg!

Ik hoef denk ik niet meer naar de les toe op deze manier ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven