Geld & Recht alle pijlers

aflossen op aflossingsvrije hypotheek?

07-09-2011 16:23 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wij hebben een hypotheek van ruim 4 ton, die grotendeels aflossingsvrij is (dat mocht 3 jaar geleden nog). Wij hebben echter zelf het plan (en dat ook de afgelopen 3 jaar gedaan) om elk jaar minimaal 10.000 af te lossen omdat we anders in de problemen zouden kunnen komen als over 20 jaar (voor ons) de rente-aftrekperiode van 30 jaar afloopt en we dan dus honderden euro;s per maand achteruit gaan. Nu had ik het er laatst met vrienden over en het viel me op dat geen van de vrienden nadenkt over hoe het is over 20 jaar (als je de rente niet meer mag aftrekken, want vanaf 2001 is de maximale periode per persoon van 30 jaar ingegaan).

Zijn wij nou zo tuttig om het geld niet op te maken aan leuke dingen? Of doen meerdere mensen dat?

Hoe doen jullie dat?
ik heb de reacties niet gelezen. Aflossen is interessant als de rente die je nu moet betalen hoger is dan de rente die je op je spaarrekening krijgt.

Daar staat wel tegenover dre ivm inflatie 10.000 over 20 jaar veel minder is dan nu en het staks dus daardoor makkelijker te betalen is. Ik kies ook voor veiligheid en zekerheid en los nu ook al mijn aflossingsvrije hypotheek af.

Als je berekent wat het je minder kost aan rente de komende 20 jr als je nu telkens 10.000 aflost, word je heel vrolijk (ik wel tenminste)
quote:vcees schreef op 16 september 2011 @ 21:56:

Ben ik weer mariap

Als het dan toch allemaal zo gemakkelijk is en ik zo simpel ben waarom hebben jullie dan allemaal de hulp van de fiscus nodig ?

En waarom moet de huizenmarkt dan geholpen worden door vele maatregelen ?

Laat die prijsjes dan eens gewoon halveren,het raakt je toch niet en het raakt ons al helemaal niet.

De rechtse lobby doet er werkelijk alles aan om dat vermogen in die huisjes te redden terwijl mijn plan veel en veel beter is.Afschaffen die aftrekbaarheid voor alle kopers ingaande vandaag.

Alle zitters behouden hun fijne aftrek en het gevolg is dat jij fijn kan blijven wonen en aftrekken maar dat je huisje gewoon een redelijke prijs zal opbrengen als je dood gaat.Zo hoef je ook niet meer zo uit te zien naar het einde van je familie ivm je erfenis.Voor de duidelijkheid,wij hebben gewoon een huis dat betaald is zonder leningen en wij betalen eerlijk mee aan de maatschappij.Geen spoor van afgunst maar wel realisme.Dan zie ik ook graag de huursubsidie verdwijnen. Trekken we de boel tenminste helemaal gelijk!
quote:Vivamies schreef op 21 september 2011 @ 22:19:

ik heb de reacties niet gelezen. Aflossen is interessant als de rente die je nu moet betalen hoger is dan de rente die je op je spaarrekening krijgt.

Daar staat wel tegenover dre ivm inflatie 10.000 over 20 jaar veel minder is dan nu en het staks dus daardoor makkelijker te betalen is. Ik kies ook voor veiligheid en zekerheid en los nu ook al mijn aflossingsvrije hypotheek af.

Als je berekent wat het je minder kost aan rente de komende 20 jr als je nu telkens 10.000 aflost, word je heel vrolijk (ik wel tenminste)

Maar nu er nog renteaftrek is, is het wellicht helemaal niet zo interessant om af te lossen. Het maakt dan niet zoveel uit. Maar het ligt er ook weer aan, hoeveel spaargeld je hebt en wat je er mee doet. Bij meer dan ca. 21000 euro per persoon moet je weer vermogensbelasting betalen, dus dat moet weer van de ontvangen rente af (laten we dat ook eens afschaffen, ik héb al een keer vet belasting betaald over mijn inkomsten).

Ik heb ook een vrijwel aflossingsvrije hypotheek, van 230.000 euro (executiewaarde van ons huis), 15 jaar rentevaste periode. Maandlast bruto 890, netto 600 of zo. Minder dan de huur die ik nu in mijn vorige huis had moeten betalen. Ik kan de hypotheek ook bruto opbrengen, iets waar ik bewust rekening mee gehouden heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven