Geld & Recht alle pijlers

Kan ik dit op de woningstichting verhalen?

22-09-2011 19:32 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag julllie mening van mensen die er wellicht meer verstand van hebben dan ik, over het volgende:

Ongeveer 2 maanden geleden kreeg ik van de woningstichting een hoekwoning aangeboden, na veel opknapwerk en klussen woon ik hier nu sinds 3 weken. So far so good..

Toen het vorige week min of meer noodweer was is de riolering verstopt geraakt en heeft mijn keuken en een deel van de kamer blank gestaan daar door. De riolering kwam omhoog via een een pijp waar waarschijnlijk een wasmachine of vaatwasser in de keuken heeft gestaan eerder, deze afvoer was dus niet afgesloten. Gevolg is nu dat m'n nieuwe laminaat is krom getrokken en er dus weer opnieuw in moet!

Nu is mijn vraag: valt dit onder nalatigheid van de woningstichting?

En kan ik de kosten van het laminaat op hun verhalen?

Zelf vinden ze van niet, want zo zeggen ze: ze kunnen niet rekening houden met alle leidingen en buizen die niet zijn afgedopt, wellicht is het niet gezien en ze vinden dat ik als huurder tijdens het klussen het ook had kunnen zien en toen aan de bel had moeten trekken. Ze willen dus niks vergoeden.

Zij schuiven het nu af naar mijn mening, op de inboedelverzekering.

Ik ben benieuw wat jullie visie hier op is.

Tips zijn van harte welkom!

Alvast bedankt.

Even nog ter verduidelijking: Als de boel dus niet verstopt had gezeten, was dit wellicht ook niet gebeurd, maar het had heel makkelijk vermeden kunnen worden, als de woningstichting het gewoon even netjes had afgedopt, voordat er nieuwe huurders in kwamen.
Waterschade aan de binnenzijde valt sowieso onder je eigen inboedelverzekering...ook als het water vanaf buiten o.i.d. was gekomen
Ik zou het logisch vinden om de schade te verhalen op de WBV. Zij hadden mijns inziens de woning aan je 'op moeten leveren' met dit soort leidingen afgedopt.

Ik zou sowieso wel je verzekering inschakelen, als zij ook van mening zijn dat de WBV hierin verantwoordelijk zijn dan zullen zijn hoogstwaarschijnlijk de verzekering van de WBV benaderen.
bijkomend probleem: ik had op dat moment nog geen inboedelverzekering afgesloten.
quote:welsie schreef op 22 september 2011 @ 19:36:

Waterschade aan de binnenzijde valt sowieso onder je eigen inboedelverzekering...ook als het water vanaf buiten o.i.d. was gekomenDa's niet helemaal waar hoor, als jij bijv. een nieuwbouwwoning hebt gekocht en je hebt waterschade door een daklekkage of door een lekke leiding dan is de gevolgschade van die lekkage niet voor jou maar voor de aannemer die je huis heeft gebouwd.
Aha, je was niet verzekerd. Pech dus, afvoeren voor (af)wasmachines worden niet afgedopt, die zijn ook niet verborgen of zo. Lekkages bij nieuwbouw vallen onder de garantie, is ander verhaal.
Wij hadden schade door een lekkage van buitenaf en hebben niks vergeodt gekregen , moesten het via de inboedel verzekering regelen.

De lekkage is overigens wél verholpen.

Balen zeg, én schade én weer klussen.
quote:OOooOO schreef op 22 september 2011 @ 19:41:

bijkomend probleem: ik had op dat moment nog geen inboedelverzekering afgesloten.duur foutje dan
Valt onder de inboedelverzekering.

Waarom vind je dat de woningbouwverzekering het 'afschuift' op de inboedelverzekering. Dat is nou net waar die verzekeringen voor zijn, voor dit soort schades.

Sneu dat je nu zelf voor de kosten opdraait, maar het is echt jouw fout dat je geen inboedelverzekering hebt.
Ik heb het járen geleden meegemaakt. Laminaat beschadigd door lekkende waterleiding in de grond. Wij hadden ons toen ook verkeerd verzekerd en niet huurdersbelang o.i.d. bij onze inboedelverzekering afgesloten. Konden fluiten naar een vergoeding. Het zou volgens mij, als je huis in eigendom was vallen onder je opstalverzekering, omdat het aan het huis vast zit.
Ik vind het min of meer afschuiven, omdat ik vind dat de woningstichting een huis netjes hoort op te leveren als er nieuwe huurders in komen. en dat dit er dus ook bij hoort, dat netjes opleveren. In feite was het dus een open riool door die afvoer in de keuken. Het had zo simpel vermeden kunnen worden.

Maar goed, ik kan er naast zitten, vandaar ook m'n post.

bedankt voor de reacties so far.
Waarom had de woningbouwvereniging een wasmachineaansluiting moeten afdoppen voor jou? Dat gebeurt nooit, aangezien een wasmachineaansluiting wordt gebruikt om een wasmachine op aan te sluiten.

Zij hebben gelijk, dit had je zelf moeten doen tijdens het klussen als je er geen wasmachine op aansluit. Jammer dat je op dat moment onverzekerd woonde, want alle kosten zijn helaas voor jou in dit geval.
Je zou kunnen proberen om ze aansprakelijk te stellen. Daarvoor zou ik even kijken op juristenloket.nl , voor tips hoe je dat aanpakt. Niet geschoten is altijd mis!
To, jij wil nu je schade afschuiven omdat je zo stom was om niet vezekerd te zijn. Aansluitingen voor wasmachines worden nooit afgetopt omdat dat nogal onhandig is bij aansluiten van voornoemd apparaat.
Ik heb net geholpen bij de verhuizingen van een aantal vrienden naar een huurwoning en eerlijk gezegd denk ik niet dat ik bij een van hen afgedopte aansluitingen heb gezien. Over het algemeen wordt er natuurlijk met de verhuizing meteen weer een apparaat op aangesloten.
Hier was alles wél afgedopt, omdat er eerst allerlei reparaties moesten worden verricht. Dit ter voorkoming van stank en wateroverlast. Dus het gebeurt wel, maar dus niet overal
Als je wel verzekerd was, had je het ongetwijfeld normaal gevonden om je inboedelverzekering hiervoor aan te spreken. Maar die heb je niet, dus probeer je het bij de WBV. Die dat uiteraard gaat weigeren.

Ik heb lekkage gehad via het dak van mijn huurflat, veroorzaakt door een bedrijf wat in opdracht van de WBV werkzaamheden verricht. Toch moest ik het op mijn eigen verzekering verhalen, en of zij de veroorzaker nog gaan aanspreken: geen idee.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
nee, dan had ik het ook niet in eerste instantie op de inboedelverzekering gegooid. Ik dacht in eerste instantie aan de woningstichting.
Klik laminaat is onderdeel van de inboedel, het ligt niet verlijmd aan de woning namelijk.

In dit geval zou een inboedelverzekering de schade vergoeden en mocht er een mogelijkheid zijn de schade te verhalen bij een schuldige partij, dan zal de verzekeraar de aan jou uitgekeerde schade daar proberen te verhalen.

Nu zit er geen inboedelverzekering tussen dus is het aan jou zelf om de woningbouw aansprakelijk te stellen. Ik denk niet dat dit zal lukken, maar proberen kan altijd. Je kan de jurofoon bellen voor advies hierin want ik neem aan dat je ook (nog) geen rechtsbijstandsverzekering had?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven