Geld & Recht alle pijlers

teveel huurtoeslag ??!!

22-09-2011 23:23 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hooi allen,

Van de week kreeg ik een leuke brief van de Eneco, ze hadden een jaarberekening gemaakt van wat ik het afgelopen jaar aan (warm) water had besteed, en het kwam erop dat ik bijna 300 euro terug kreeg !! ( yesssss, ik kan dus wel zuinig doen !!)

2 Dagen later, brief van de Belastingdienst. Ik moet over 2010 een bedrag van 105 euro terug betalen, omdat ik teveel huurtoeslag kreeg/krijg. Alleen woonde ik in 2010 maar net 2 maanden in me huisje !! Ik denk dat ik me jaarsalaris verkeerd heb ingevuld ?? ( gewoon van me jaaropgaaf overgenomen )

Wie o Wie weet hoe de huurtoeslag berekend wordt????

Het is niet dat ik niet rond kom, ik zet dat bedrag juist apart, maar 105 euro over 2 maanden is best veel geld !!
de wereld is hard, maar de voorkant van een trein ook !!!
Over je inkomen van het jaar ervoor, of je moet zelf een schatting maken. Kan best dat je inkomen te hoog staat. Bel 0800-0543 voor meer informatie.
De definitieve huurtoeslag over 2010 wordt bepaald aan de hand van je verzamelinkomen van 2010. Je moet dus niet je jaarsalaris invullen, maar je verzamelinkomen. Check dat even.
quote:wifra98 schreef op 22 september 2011 @ 23:28:

Over je inkomen van het jaar ervoor, of je moet zelf een schatting maken. Kan best dat je inkomen te hoog staat. Bel 0800-0543 voor meer informatie.Dat is niet waar. Het wordt gebruikt als schatting voor je inkomen in het lopende jaar, maar de defenitieve berekening gebeurt op basis van het daadwerkelijke verzamelinkomen van het jaar waarin de toeslag wordt uitgekeerd.
ik moest ook huurtoeslag terugbetalen en bovendien heb ik er nu ineens geen recht meer op.. helaas. Dus misschien is dat het, dikke vette pech omdat de belasting en dergelijke allemaal weer veranderd is?
dat verzamelinkomen is neem ik aan hoger dan me jaarsalaris ??

Sorry, ik ben echt een leek.

Ben maar vast hard aan het sparen voor de financiële tegenvaller over 2011, haha
de wereld is hard, maar de voorkant van een trein ook !!!
quote:flowerbombje schreef op 22 september 2011 @ 23:31:

[...]

Dat is niet waar. Het wordt gebruikt als schatting voor je inkomen in het lopende jaar, maar de defenitieve berekening gebeurt op basis van het daadwerkelijke verzamelinkomen van het jaar waarin de toeslag wordt uitgekeerd.Ik vul altijd het bedrag in wat er op de def. aangifte inkomsten staat. Je hebt verder gelijk hoor, ben hier ook vaak de sjaak met terugbetalen.
quote:emily1987 schreef op 22 september 2011 @ 23:34:

dat verzamelinkomen is neem ik aan hoger dan me jaarsalaris ??

Sorry, ik ben echt een leek.

Ben maar vast hard aan het sparen voor de financiële tegenvaller over 2011, hahaDat weet ik niet. Dat hangt van jouw situatie af. Als het goed is heb jij belastingaangifte gedaan. Op die aangifte kun je je verzamelinkomen vinden.
emily1987 op de beschikking huurtoeslag waarop staat dat je moet terugbetalen (het roze blaadje heb ik het dan over want je krijgt zoveel post als je toeslag meot terugbetalen) daarop staat op de achterkant het verzamelinkomen waarop deze beschikking is gebaseerd.

De Belastingdienst heeft dit verzamelinkomen vanuit jou aangifte inkomstenbelasting 2010 welke je dit jaar hebt gedaan.

Je kunt dit voor de zekerheid nog even checken: het verzamelinkomen op je beschikking huurtoelsag en je aangifte inkomstenbelasting 2010. Dat moet n.l. overeenkomen.

Klopt dat? Dan heb je waarschijnlijk bij het aanvragen een te laag inkomen opgegeven.

Check ook even over 2011 en 2012 of het verzamelinkomen waarop de toeslag gebaseerd is. Klopt dit niet, dan is dit (het verzamelinkomen) verstandig aan te passen want het lijkt me dat je geen zin hebt om jarenlang bij de definitieve berekening toeslag geld terug te gaan betalen.

Het aanpassen gaat heel makkelijk via de Belastingtelefoon:

0800-0543 kiezen voor toeslagen, huurtoeslag, inkomen wijzigen en geen gebruik kunnen maken van internet. Dan kan je het telefonisch wijzigen en is direct de wijziging doorgevoerd.

Succes ermee!
oei, dan zou ik maar snel geld achteruit gaan zetten voor dit jaar!
Ik moest huurtoeslag terugbetalen wegens de huurverhoging in juli.

Mn inkomen was de hele jaar hetzelfde, maar de huur was dus gestegen. Vreemd!
Dat lijkt me wat vreemd Oestra... Kan het zijn dat de kale huur niet zo is verhoogd, maar de servicekosten wel?
Op de achterkant van de brief staat dat de rekenhuur is gestegen met 4 euro in de maand.

Volgens mij zitten daar de servicekosten bij.

Anders bel ik morgen wel even de belastingdienst voor meer duidelijkheid.
Als het geschatte inkomen gelijk is aan het werkelijke (toetsings)inkomen, wordt de huurtoeslag hoger als de huur halverwege het jaar wordt verhoogd. Maakt niet uit of dit de kale huur of de servicekosten zijn. Hogere huur betekent simpelweg: hogere huurtoeslag.

Waarschijnlijk is het toetsingsinkomen toch net iets hoger uitgekomen dan het vooraf geschatte inkomen. Exact op de euro nauwkeurig je inkomen van te voren inschatten is vrijwel onmogelijk. Als het al gebeurt, is het een toevalstreffer.
Ik heb toch nog even alle papieren bij elkaar gelegd.

Ik zie nu wel in waar de fout zit.

Het is ook zo ingewikkeld. Huurtoeslag, zorgtoeslag etc etc..

Normaal gesproken betaal ik netjes alle rekeningen die binnenkomen van de belastingdienst. Dit was de eerste keer dat ik echt de inhoud heb gelezen.
Waar zit de fout? Ik ben nieuwsgierig
quote:Oestra schreef op 23 september 2011 @ 01:58:

Ik heb toch nog even alle papieren bij elkaar gelegd.

Ik zie nu wel in waar de fout zit.

Het is ook zo ingewikkeld. Huurtoeslag, zorgtoeslag etc etc..

Normaal gesproken betaal ik netjes alle rekeningen die binnenkomen van de belastingdienst. Dit was de eerste keer dat ik echt de inhoud heb gelezen.Seriously?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven