Gezondheid alle pijlers

Heeft iemand ervaring met BPPD?

27-09-2011 14:31 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is me nu al een aantal keren overgekomen dat ik me omdraai in bed en ineens draait de hele kamer. En niet een beetje, het draait alsof je in een draaimolen zit die erg hard gaat. Daarbij word je zo duizelig dat je lijkt te vallen en word je wat misselijk. De eerste keren dat het gebeurde was het heel even, maar de laatste keren was het veel langer (ongeveer 30 seconde) en veel heftiger. Ik natuurlijk ongerust, dus ik dacht ik google even. Meteen kwam de aandoening BPPD naar boven. Lijkt er verdacht veel op dat ik dat heb en het is op zich ongevaarlijk, maar eerlijk gezegd vind ik het nogal eng. Ook gedurende de dag voel ik me af en toe licht in het hoofd. Ben doodsbang dat ik zo'n aanval van draaierigheid krijg als ik op de fiets zit. Dan ga ik namelijk zeker tegen de vlakte.

Lang verhaal, maar is hier op het forum een ervaringsdeskundige? Zou mij enorm helpen. Schijnt erg vaak voor te komen.
Wat is BPPD dan? Heb nl wel ervaring met duizeligheid.
anoniem_129325 wijzigde dit bericht op 27-09-2011 14:35
Reden: nog iets toevoegen
% gewijzigd
BPPD is in feite dat oorkristallen op de verkeerde plek terecht komen namelijk bij je evenwichtsorgaan. Het typeert zich doordat het aanvalsgewijs optreedt en dat het geen gewone duizeligheid is zoals je hebt als je bijna flauwvalt, maar dat alles heel erg draait. Daarnaast treedt het vaak op in liggende stand of als je een plotse beweging met je hoofd maakt (dat is in het verkeer dus niet handig).
Kan vanalles zijn. Bloeddruk, virusinfectie enz enz. Dus......

Niet googlen maar naar de huisarts!!!!
quote:ivy1970 schreef op 27 september 2011 @ 14:38:

BPPD is in feite dat oorkristallen op de verkeerde plek terecht komen namelijk bij je evenwichtsorgaan. Het typeert zich doordat het aanvalsgewijs optreedt en dat het geen gewone duizeligheid is zoals je hebt als je bijna flauwvalt, maar dat alles heel erg draait. Daarnaast treedt het vaak op in liggende stand of als je een plotse beweging met je hoofd maakt (dat is in het verkeer dus niet handig).

Nou dan heb ik dat dus begin dit jaar gehad. Ik ben doorverwezen naar de KNO arts en die heeft mij er met 1 ( pijnloze) behandeling van afgeholpen. Heb nooit geweten dat dat BPPD heette.

Maar wat ik dan dus kan adviseren is: Maak via je huisarts een afspraak bij de KNO arts als je er erg lang last van blijf houden. De KNO arts vertelde mij trouwens dat soms de kristallen zelf wel weer de weg terug vinden naar waar ze horen te zitten.
Ik heb BPPD gehad. Maar waarom ga je niet even langs de huisarts? Door middel van een paar simpele testjes kunnen ze vaststellen of jij dit ook idd hebt. Want het kan natuurlijk ook gewoon iets anders zijn.

Bij mij was het trouwens zo dat het zo ineens kwam opzetten. Ik ben toen drie dagen lang aan een stuk door duizelig en misselijk geweest. Alleen als ik stil zat en verder niet bewoog, dan had ik geen last ervan. Ik ben toen oefeningen gaan doen (die ik van de huisarts had meegekregen) en langzaam maar zeker ging het beter. Uiteindelijk heb ik er twee maanden last van gehad.
Hmm. Ik herken je OP. Ik heb laatste 2 weken ook, dan word ik wakker, doe mijn ogen open draai mijn hoofd en ineens is het alsof ik rondjes draai en in mn bed geduwd word en alles licht aanvoelt in mijn hoofd.

ik lees even mee!
Mijn eerste reactie was: kan ook een ontsteking van je evenwichtsorgaan zijn (heb ik twee jaar geleden gehad met exact de symptomen die ji nu omschrijft). Geconstateerd door de huisarts op basis van mijn verhaal, is ook vanzelf over gegaan.

Maar nu ik verder lees, denk ik: hm, toch ook maar eens googlen op dat BPPD. Ik heb namelijk wel vaker van die 'duizelige periodes' en dan inderdaad met name als ik ga liggen. Nu is het KNO-gebied bij mij toch al een zwakke plek, dus wie weet.
Waarom ik nog niet naar de huisarts ben geweest, is omdat het in eerste instantie vrij korte episodes waren. Overigens wel altijd wanneer ik mij omdraaide. Pas gisteren werd het echt heel vervelend. Daarnaast was het met even googlen zo duidelijk dat het om BPPD gaat, terwijl de symptomen van een ontsteking of de ziekte van meniere niet overeen kwamen.

De dokter zal dus een behandeling door de fysio voorstellen. Die probeert dan met een aantal specifieke bewegingen de kristallen van het evenwichtsorgaan af te krijgen. Als mijn klachten aanhouden/erger worden, ga ik dat zeker doen. Heb alleen ontzettende hekel aan fysio! Maar goed, vannacht heb ik dus met meerdere kussens geslapen, dat wordt ook aangeraden, en had ik nergens last van. Ben vandaag alleen overdag niet helemaal 100%. Beetje onzeker gevoel.
quote:ivy1970 schreef op 27 september 2011 @ 16:19:

Waarom ik nog niet naar de huisarts ben geweest, is omdat het in eerste instantie vrij korte episodes waren. Overigens wel altijd wanneer ik mij omdraaide. Pas gisteren werd het echt heel vervelend. Daarnaast was het met even googlen zo duidelijk dat het om BPPD gaat, terwijl de symptomen van een ontsteking of de ziekte van meniere niet overeen kwamen.De dokter zal dus een behandeling door de fysio voorstellen. Die probeert dan met een aantal specifieke bewegingen de kristallen van het evenwichtsorgaan af te krijgen. Als mijn klachten aanhouden/erger worden, ga ik dat zeker doen. Heb alleen ontzettende hekel aan fysio! Maar goed, vannacht heb ik dus met meerdere kussens geslapen, dat wordt ook aangeraden, en had ik nergens last van. Ben vandaag alleen overdag niet helemaal 100%. Beetje onzeker gevoel.Als het zo makkelijk is om een diagnose te stellen, waarom zouden doktoren dan nog jaren naar school toe moeten? M.a.w. alleen op basis van Google kun jij niet zelf vaststellen wat je hebt en wat doorvoor de behandeling is. Ik zou toch echt even langs de huisarts gaan als ik jou was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven