huis en inrichting met krap budget
maandag 3 oktober 2011 om 17:13
Ik lees ijverig mee op het vrekkentopic en ook het topic 'hoe kunnen wij besparen' volg ik. Leuk om te lezen hoe er met een krap budget toch goed te leven valt. Maar waar ik tegenaan loop is het volgende: er blijft nooit geld over voor eens wat extra's in huis. En daar baal ik van. Ik hoef niet eens nieuwe meubels, bij de Kringloop of op Marktplaats zijn hartstikke leuke dingen te vinden. En ik vind het ook nog eens leuk om oude meubeltjes op te knappen met een likje verf.
Maar zoals nu, in onze kamer staat nog een oude, versleten fauteuil, ook nog eens in een kleur die absoluut niet past bij de rest. Bij onze verhuizing hebben we gewoon over het behang de muren gewit, zulke dingen, om het zo goedkoop mogelijk te houden. Nu we dit weekend voor het eerst logees krijgen, loop ik er weer tegenaan. De logeerkamer ziet er heel leuk uit (ook kringloopspulletjes/ bed en kast van Marktplaats, Ikea ladenkast en een zelf opgeknapt tafeltje), maar ook die stomme gewitte muren op behang wat nou niet bepaald super is geplakt . En de badkamer, het enige wat ik wilde was nog even een nieuwe plank/ planchet voor boven de wastafel. Dat glazen dingetje irriteert me mateloos en is gewoon altijd vies met waterdruppen enzo. Net gekeken bij de Gamma, wit kunsstof plankje+plankdragertjes een kleine 20 euro!
Bovendien, al zou het 5 euro zijn, ik kan het deze maand niet missen!
Hebben jullie dat nou ook? Dat het je soms zo'n rotgevoel geeft?
En nog belangrijker: hoe doen jullie dat? Ik zie hele lijstjes voorbij komen met uitgaven voor boodschappen, benzine, kleding enz., maar eigenlijk nooit voor huis en inrichting.
Ben benieuwd.
Maar zoals nu, in onze kamer staat nog een oude, versleten fauteuil, ook nog eens in een kleur die absoluut niet past bij de rest. Bij onze verhuizing hebben we gewoon over het behang de muren gewit, zulke dingen, om het zo goedkoop mogelijk te houden. Nu we dit weekend voor het eerst logees krijgen, loop ik er weer tegenaan. De logeerkamer ziet er heel leuk uit (ook kringloopspulletjes/ bed en kast van Marktplaats, Ikea ladenkast en een zelf opgeknapt tafeltje), maar ook die stomme gewitte muren op behang wat nou niet bepaald super is geplakt . En de badkamer, het enige wat ik wilde was nog even een nieuwe plank/ planchet voor boven de wastafel. Dat glazen dingetje irriteert me mateloos en is gewoon altijd vies met waterdruppen enzo. Net gekeken bij de Gamma, wit kunsstof plankje+plankdragertjes een kleine 20 euro!
Bovendien, al zou het 5 euro zijn, ik kan het deze maand niet missen!
Hebben jullie dat nou ook? Dat het je soms zo'n rotgevoel geeft?
En nog belangrijker: hoe doen jullie dat? Ik zie hele lijstjes voorbij komen met uitgaven voor boodschappen, benzine, kleding enz., maar eigenlijk nooit voor huis en inrichting.
Ben benieuwd.

maandag 3 oktober 2011 om 17:22
Meubels zijn hartstikke duur, wij halen veel van marktplaats af, maar wij kijken dan wel in de omliggende wat duurdere gemeentes.Kijk eens bij Docras kringloop daar zijn ook leuke meubeltjes en je steunt gelijk het goede doel.
Wij kijken regelmatig bij kringloopwinkels die het goede doel ondersteunen.
Het liefst niet bij kringloopwinkels zoals Rataplan en Noppes.
De overgordijnen en vitrage heb ik via marktplaats gekocht, slaapkamer gordijnen bij de kringloop vandaan, had steeds een standaard briefje met raammaten mee. Voor 5 euro had ik praktisch nieuwe slaapkamergordijnen in de logeerkamer.
Kijk ook eens in het rond bij rommelmarkten etc.
Wij kijken regelmatig bij kringloopwinkels die het goede doel ondersteunen.
Het liefst niet bij kringloopwinkels zoals Rataplan en Noppes.
De overgordijnen en vitrage heb ik via marktplaats gekocht, slaapkamer gordijnen bij de kringloop vandaan, had steeds een standaard briefje met raammaten mee. Voor 5 euro had ik praktisch nieuwe slaapkamergordijnen in de logeerkamer.
Kijk ook eens in het rond bij rommelmarkten etc.
maandag 3 oktober 2011 om 17:26
Volgens mij is het probleem van het behang makkelijk op te lossen. Plak de stukjes die los zitten opnieuw vast en koop een grote emmer witte (structuur) verf, een aantal tubes met een kleurtje en verf zo een aantal muren in een nieuw fris kleurtje.
Het glazen plankje van je badkamer. Volgens mij is dat gewoon een kwestie van vaker schoonmaken en minder kliederen in de badkamer. Heb er zelf ook een en met 2 keer per week schoonmaken en niet de hele badkamer onder spetteren als je je tanden poetst, blijft hij mooi en schoon.
Het glazen plankje van je badkamer. Volgens mij is dat gewoon een kwestie van vaker schoonmaken en minder kliederen in de badkamer. Heb er zelf ook een en met 2 keer per week schoonmaken en niet de hele badkamer onder spetteren als je je tanden poetst, blijft hij mooi en schoon.

maandag 3 oktober 2011 om 17:30
Als je het leuk vind om meubels op tr knappen ..
Koop voor 2 tientjes een oud kastje bij de kringloop, knap hem op en verkoop hem op marktplaats voor 40, de euro's die je overhoud doe je in een potje en begin je weer aan een nieuw project.. Zo kun je best wat extra geld verdienen en kun je dat investeren in je huisje
Wel doen als je een keer een kleine investering kunt missen!
(moeder van een vriendin van me doet dit met kastjes en tafels enzo, mooie lik verf erop en op marktplaats geven ze daar al snel het dubbele voor als jij hebt betaald )
Koop voor 2 tientjes een oud kastje bij de kringloop, knap hem op en verkoop hem op marktplaats voor 40, de euro's die je overhoud doe je in een potje en begin je weer aan een nieuw project.. Zo kun je best wat extra geld verdienen en kun je dat investeren in je huisje
Wel doen als je een keer een kleine investering kunt missen!
(moeder van een vriendin van me doet dit met kastjes en tafels enzo, mooie lik verf erop en op marktplaats geven ze daar al snel het dubbele voor als jij hebt betaald )
Internagelaktisch
maandag 3 oktober 2011 om 17:31
quote:flowerbombje schreef op 03 oktober 2011 @ 17:26:
Lila, die logees komen voor jou. Niet voor je huis
Je hebt zoooooo gelijk . Heeft denk ik dan toch met mijn eigen onzekerheid te maken. Had het er van de week nog met iemand over, dat ik dingen graag goed/ perfect wil doen/ hebben. Diegene zij ook al: 'dat je er BENT, dat is genoeg'.
Maar nog even aan de praktische kant dan , zijn er mensen die er elke maand iets voor reserveren?
Lila, die logees komen voor jou. Niet voor je huis
Je hebt zoooooo gelijk . Heeft denk ik dan toch met mijn eigen onzekerheid te maken. Had het er van de week nog met iemand over, dat ik dingen graag goed/ perfect wil doen/ hebben. Diegene zij ook al: 'dat je er BENT, dat is genoeg'.
Maar nog even aan de praktische kant dan , zijn er mensen die er elke maand iets voor reserveren?
Er zijn toch ook nog sites waarop er gratis allerlei huisraad aangeboden wordt?
En misschien hebben mensen uit je netwerk nog allerhande (ongebruikte) spullen die je voor een prikkie of gratis mee mag nemen.
Wellicht ook goed om per maand kleine bedragen die je kunt missen apart te zetten en zo langzaam aan je huis in te richten. Verder letten op sticker en kortingsacties van de bouwmarkten en goedkopere winkelketens zoals de Action etc..
Zou zo verder ook even niets kunnen bedenken.
En misschien hebben mensen uit je netwerk nog allerhande (ongebruikte) spullen die je voor een prikkie of gratis mee mag nemen.
Wellicht ook goed om per maand kleine bedragen die je kunt missen apart te zetten en zo langzaam aan je huis in te richten. Verder letten op sticker en kortingsacties van de bouwmarkten en goedkopere winkelketens zoals de Action etc..
Zou zo verder ook even niets kunnen bedenken.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Als ik bij iemand logeer geldt bij mij ook alleen de gastvrijheid van mijn gastvrouw/heer. Niet of het behang wel netjes zit
Okay een vies bed daar zou ik niet zo blij mee zijn maar verder ben ik snel tevreden.
Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor.
Mijn ervaring is dat je op MP heel goedkoop dingen kunt kopen. Van mensen die overgaan op een nieuw interieur, of stellen die gaan samenwonen en de helft van de spullen weg kunnen doen, bijvoorbeeld.
Maar dat is als je een klein budget hebt, niet als er eigenlijk geen budget is.
En zeker iets wat precies moet passen zoals een plankje... nee daarvoor weet ik ook niet hoe het goedkoper zou kunnen.
Okay een vies bed daar zou ik niet zo blij mee zijn maar verder ben ik snel tevreden.
Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor.
Mijn ervaring is dat je op MP heel goedkoop dingen kunt kopen. Van mensen die overgaan op een nieuw interieur, of stellen die gaan samenwonen en de helft van de spullen weg kunnen doen, bijvoorbeeld.
Maar dat is als je een klein budget hebt, niet als er eigenlijk geen budget is.
En zeker iets wat precies moet passen zoals een plankje... nee daarvoor weet ik ook niet hoe het goedkoper zou kunnen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
maandag 3 oktober 2011 om 17:34
quote:flowerbombje schreef op 03 oktober 2011 @ 17:26:
Het glazen plankje van je badkamer. Volgens mij is dat gewoon een kwestie van vaker schoonmaken en minder kliederen in de badkamer.
En bedankt .
Ik ben trouwens ook allergisch voor het geluid van dat glas, brrrr
Lig ik 's avonds al half in slaap, komt mijn man boven, gaat naar de badkamer en dan dat harde geluid als er spullen op worden gezet . Ik vind het gewoon rotdingen, dus ik WIL een mooie witte kunststof, ovalen plankje, degene die ik vanmiddag heb gezien dus .
Het glazen plankje van je badkamer. Volgens mij is dat gewoon een kwestie van vaker schoonmaken en minder kliederen in de badkamer.
En bedankt .
Ik ben trouwens ook allergisch voor het geluid van dat glas, brrrr
Lig ik 's avonds al half in slaap, komt mijn man boven, gaat naar de badkamer en dan dat harde geluid als er spullen op worden gezet . Ik vind het gewoon rotdingen, dus ik WIL een mooie witte kunststof, ovalen plankje, degene die ik vanmiddag heb gezien dus .

maandag 3 oktober 2011 om 17:47
Wij doen het als volgt. We sparen per maand een x bedrag en dit hebben we bij money you op de rekening staan. Hierin kan je verschillende "potjes" maken voor verschillende dingen. We hebben dus 1 rekening met een potje voor vakantie, huis/inrichting, auto, baby manlief verdeelt het geld over die verschillende potjes, zodat er voor alles wat gespaard word. Als er voor 1 ding meer nodig is kan je het makkelijk van potje naar potje schuiven, maar dat is alleen in hoge nood. Zoals afgelopen maand toen onverwachts de ketel overleed. Het potje huis was nog niet helemaal genoeg, dus dan gaat er wat van vakantie af daarvoor
maandag 3 oktober 2011 om 17:49
O.k. schouderklopje, maar bij ons was het ook de tijd die meespeelde, we hadden niet veel tijd voordat we 'over' moesten (wilden niet nog meer dubbele huur betalen). Bovendien is het op een kale muur vaak ook moeilijk verven, tenminste, ligt eraan, maar heb het weleens gedaan en vond dat alleen maar mooi als je het met (duurdere) structuurverf doet. Voor mooi gladde muren je eerst weer van dat vliesbehang (heet dat zo?) kopen. Opnieuw behangen was in dit geval het mooiste geweest en dat wil ik dan ook nog eens, maar voorlopig dus nog niet.

maandag 3 oktober 2011 om 17:56
Ik vind van wel. Meestal gaat bv vakantiegeld helemaal daarop, dus dat scheelt alweer. Verder vind ik het wel handig dat je voor alles dus geld hebt en dat je altijd een buffer hebt voor als het niet genoeg is. Maar het meeste gaat ook echt naar waar het voor opzij is gezet, dus hier gaat het prima alleen die ketel dus niet haha! Maar ik vond 3 dagen met koud water toch echt te erg om me aan het potje te gaan houden hihi.
maandag 3 oktober 2011 om 17:56
Hangt er denk ik vanaf in wat voor huis je woont Lila. Ik heb hier gewoon over de kale muur heen geschilderd. Hartstikke mooi geworden. Weet je wat de staat van de muur onder het behang is?
Wist je trouwens dat je ook zelf structuurverf kunt maken door er zand doorheen te doen? Afhankelijk van hoe grof of hoe fijn je het wilt kies je dan het zand uit.
Ik heb een spaarrekening waarvan ik dit soort dingen betaal als ik ze nodig heb. Maak gewoon elke maand een bedrag over. Doe niet zo moeilijk als Ivetje met allerlei potjes en dingetjes. Het is gewoon één grote hoop die ik gebruik als het nodig is.
Wist je trouwens dat je ook zelf structuurverf kunt maken door er zand doorheen te doen? Afhankelijk van hoe grof of hoe fijn je het wilt kies je dan het zand uit.
Ik heb een spaarrekening waarvan ik dit soort dingen betaal als ik ze nodig heb. Maak gewoon elke maand een bedrag over. Doe niet zo moeilijk als Ivetje met allerlei potjes en dingetjes. Het is gewoon één grote hoop die ik gebruik als het nodig is.
maandag 3 oktober 2011 om 18:02
Badkamerartikelen kun je vaak ook wel krijgen of voor een spotprijsje vinden op MP of kringloopwinkel. Als ik bijv. weet dat iemand spullen nodig heeft, denk ik eerst aan die persoon, voordat ik het weggeef aan de kringloop.
Wat voor jou een beauty is, is voor iemand anders al achterhaald gedateerd spul.
Heb je ook wel eens op gratis dingen gekeken via MP. Daar wordt vaak ook veel aangeboden.
Zo heb ik (gratis) rest tapijttegels voor een kamer van ca. 20m2 in de aanbieding. In allemaal kleurtjes, zodat je een vrolijke kinderkamer krijgt (dat was het bij ons vroeger nl.) Is maar een jaartje gebruikt.
Wat voor jou een beauty is, is voor iemand anders al achterhaald gedateerd spul.
Heb je ook wel eens op gratis dingen gekeken via MP. Daar wordt vaak ook veel aangeboden.
Zo heb ik (gratis) rest tapijttegels voor een kamer van ca. 20m2 in de aanbieding. In allemaal kleurtjes, zodat je een vrolijke kinderkamer krijgt (dat was het bij ons vroeger nl.) Is maar een jaartje gebruikt.
maandag 3 oktober 2011 om 18:13
Ik snap niet wat er zuinig is aan witten over oud behang heen?
Behalve dat het sneller gaat, is dat toch niet goedkoper dan het behang eraf halen? Dat kost niks, maar staat niet zo armoedig.
Ik vind dus nep zuinigheid, die er ook voor zorgt dat je huis er smoezelig en armoedig uitziet. Ook structuurverf over behang heen helpt niet hoor. Is trouwens ook heel erg duur! Je krijgt een muur alleen maar netjes als je het oude eraf haalt.
Behalve dat het sneller gaat, is dat toch niet goedkoper dan het behang eraf halen? Dat kost niks, maar staat niet zo armoedig.
Ik vind dus nep zuinigheid, die er ook voor zorgt dat je huis er smoezelig en armoedig uitziet. Ook structuurverf over behang heen helpt niet hoor. Is trouwens ook heel erg duur! Je krijgt een muur alleen maar netjes als je het oude eraf haalt.