Geld & Recht alle pijlers

verbouwing

04-10-2011 09:51 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

wij willen graag een aanbouw achter aan ons huis laten bouwen, omdat wij nu een hypotheek hebben op 1 inkomen en met zn 2en fulltime werken, wilde we dit eigenlijk van een bouwdepot betalen, omdat anders al ons spaargeld er aan op gaat en we dus nu toch een relatief lage hypotheek hebben voor ons totale inkomen.

Nu zijn de hypotheekregels sinds 1 augustus aangepast en kunnen wij dus geen bouwdepot meer krijgen, omdat de bank nog maar 104% van de woz-waarde van de woning in een hypotheekvorm leent. Terwijl als wij een ander huis zouden willen kopen, kunnen we 100.000 euro meer aan hypotheek lenen volgens de bank als wat we nu hebben aan hypotheek.

Keuze is dus nu: niet verbouwen en hopen op over een half jaar weer nieuwe regels bij de banken, spaargeld er helemaal aan op maken, bij ouders aankloppen om een lening te vragen of een krediet aanvragen bij de bank (dit kan wel). Wat zouden jullie doen??
Gaat de bank niet uit van de executiewaarde? Want door een aanbouw stijgt de waarde van je huis natuurlijk ook, dus dat zou de executiewaarde ook verhogen. Je moet dan op basis van je tekeningen een taxatierapport laten maken. En op basis van dat rapport kun je je hypotheek verhogen.
quote:elisa28 schreef op 04 oktober 2011 @ 09:58:

Gaat de bank niet uit van de executiewaarde? Want door een aanbouw stijgt de waarde van je huis natuurlijk ook, dus dat zou de executiewaarde ook verhogen. Je moet dan op basis van je tekeningen een taxatierapport laten maken. En op basis van dat rapport kun je je hypotheek verhogen.dat dacht ik dus ook, maar de bank gaat uit van de huidige woz-waarde, die ze opvragen bij de gemeente en niet van de woz-waarde na verbouwing. Daarom is het in mijn ogen ook zo krom als iets.....
quote:funnymiss schreef op 04 oktober 2011 @ 10:02:

[...]

dat dacht ik dus ook, maar de bank gaat uit van de huidige woz-waarde, die ze opvragen bij de gemeente en niet van de woz-waarde na verbouwing. Daarom is het in mijn ogen ook zo krom als iets.....

Daar geloof ik echt niets van... dat zou betekenen iedereen zijn verbouwingen voortaan zelf moet financieren.

Eerste huis gekocht en verbouwen

Wil je je nieuwe huis gaan verbouwen en kan je dit niet zelf financieren? Dan zal je de hypotheek moeten verhogen boven de toegestane 110% van de aankoopsom. Dat is mogelijk, maar zorg er dan wel voor dat de taxateur op de hoogte is van je specifieke verbouwplannen. Als de taxateur de waarde na verbouwing in het taxatierapport vermeldt, wordt deze waarde door de geldverstrekker overgenomen om de maximale toegestane hypotheek te berekenen.
quote:spectral schreef op 04 oktober 2011 @ 10:07:

[...]

Daar geloof ik echt niets van... dat zou betekenen iedereen zijn verbouwingen voortaan zelf moet financieren.Volgens de 2 adviseurs die bij ons zijn geweest werkt het dus inderdaad wel zo sinds 1 augustus en ja, ik vraag me dus ook af hoe je dan tegenwoordig in vredesnaam nog een verbouwing kunt laten uitvoeren!!!
De bank gaat uit van de wozwaarde of van de marktwaarde (vrije verkoopwaarde in het taxatierapport). Op basis hiervan mag je inderdaag in totaal max 104% lenen. Een wozwaarde na verbouwing bestaat niet. Elk jaar wordt de wozwaarde gewoon opnieuw vastgesteld.

De bank beoordeelde altijd al op basis van waarde onderpand en je inkomen. Dat is opzich niet nieuws alleen de norm van de waarde is iets aangepast. Ik ga er niet vanuit dat de regels nog soepeler gaan worden. Je zou aan je adviseur advies kunnen vragen over een wozkrediet, wellicht is dat wel een mogelijkheid.

Als je het spaargeld er voor hebt zou ik zeker niet bij je ouders aankloppen om het te lenen. Misschien kan je driekwart zelf betalen en de rest via een wozlening doen. Je hebt dan nog wel een buffertje van je spaargeld.
De bedoeling van de overheid is inderdaad dat mensen zelf geld inbrengen bij een verbouwing. Een verbouwing levert namelijk nooit evenveel op als het kost en daardoor werden de hypotheken ten opzichte van de waarde van de woningen te hoog.
Wat is er mis met sparen en dan pas verbouwen?

Lenen bij ouders of bank is leuk, maar wat als één van jullie beide iets overkomt? Kun je dan nog de hypotheeklasten opbrengen?

Of moet je persé een huis plus aanbouw met een gouden dak hebben?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Ik zou toch maar eens een andere adviseur vragen.... of misschien is jullie verbouwing wel niet waardevermeerderend:

Kan ik vanaf 1 augustus 2011 nog steeds een verbouwing meefinancieren?

Ja dat kan. Je kunt je woning laten taxeren voorafgaand aan de verbouwing. Deze taxatie moet de marktwaarde na verbouwing vertegenwoordigen. De hypotheek mag vervolgens niet meer dan 110% van de marktwaarde na verbouwing bedragen.
quote:mooiedromen schreef op 04 oktober 2011 @ 10:11:

De bedoeling van de overheid is inderdaad dat mensen zelf geld inbrengen bij een verbouwing. Een verbouwing levert namelijk nooit evenveel op als het kost en daardoor werden de hypotheken ten opzichte van de waarde van de woningen te hoog.

Hier ben ik het niet mee eens. E.e.a is namelijk wel afhankelijk van het huis dat je wil verbouwen, en hoe je de verbouwing organiseert.

Er zit namelijk een behoorlijk bedrag tussen zelf de verbouwing doen, of daar een aannemer opzetten met 3 man personeel.
quote:mooiedromen schreef op 04 oktober 2011 @ 10:09:

De bank gaat uit van de wozwaarde of van de marktwaarde (vrije verkoopwaarde in het taxatierapport). Op basis hiervan mag je inderdaag in totaal max 104% lenen. Een wozwaarde na verbouwing bestaat niet. Elk jaar wordt de wozwaarde gewoon opnieuw vastgesteld.

De bank beoordeelde altijd al op basis van waarde onderpand en je inkomen. Dat is opzich niet nieuws alleen de norm van de waarde is iets aangepast. Ik ga er niet vanuit dat de regels nog soepeler gaan worden. Je zou aan je adviseur advies kunnen vragen over een wozkrediet, wellicht is dat wel een mogelijkheid.

Als je het spaargeld er voor hebt zou ik zeker niet bij je ouders aankloppen om het te lenen. Misschien kan je driekwart zelf betalen en de rest via een wozlening doen. Je hebt dan nog wel een buffertje van je spaargeld.het spaargeld was eigenlijk bedoelt omdat we een nieuwe (2e hands dan wel) auto nodig hebben, aangezien deze auto bijna letterlijk uit elkaar valt na zn 16e verjaardag, wat dus zou betekenen dat ik hooguit de helft van de verbouwing zelf kan betalen en de rest moet lenen. Kun je me vertellen wat een wozlening inhoudt en waar ik die evt zou kunnen afsluiten? Ik krijg namelijk een beetje de kriebels van het woord krediet en lening en wisselende rentes (die in mijn ogen veeeeel te hoog liggen bij een krediet, 9,5 % zoiets).
quote:jojanneke66 schreef op 04 oktober 2011 @ 10:13:

Wat is er mis met sparen en dan pas verbouwen?

Lenen bij ouders of bank is leuk, maar wat als één van jullie beide iets overkomt? Kun je dan nog de hypotheeklasten opbrengen?

Of moet je persé een huis plus aanbouw met een gouden dak hebben?Op zich is er niks mis met sparen en dan pas verbouwen, als dat ook maar enigsinds tot de mogelijkheden zou horen hoefde ik er ook niet meer over na te denken, maar helaas is het niet zo dat we de verbouwing nog al te lang kunnen uitstellen! De precieze details hierover laat ik i.v.m. mijn "privacy" op dit forum even achterwege, omdat het geen dagelijks voorkomend verhaal is! Hoop dat jullie dit begrijpen!
Een wozkrediet is ook een doorlopend krediet maar omdat je je huis als onderpand geeft is de rente iets lager en de rente is iets minder variabel. Je zou deze bijv. bij interbank kunnen sluiten(via een adviseur). Dit zou niet mijn voorkeur hebben hoor maar als je echt perse wilt verbouwen..

Maar behalve de woz waarde is de vrije verkoopwaarde van de woning aanhouden dus ook een optie. Ik kan me niet voorstellen dat de adviseurs dat niet verteld hebben.

Zou het kunnen dat je al helemaal tot de max gefinancieerd was op basis van de waarde?

@jojanneke, ik heb echt nog nooit een taxatierapport gezien waarin de waarde stijging gelijk is of hoger is dan het bedrag wat geinvesteerd moet worden. Dit zou in mijn ogen alleen kunnen bij een echte bouwval waar je alles zelf gaat opknappen met een minimum budget.
quote:mooiedromen schreef op 04 oktober 2011 @ 10:35:

Een wozkrediet is ook een doorlopend krediet maar omdat je je huis als onderpand geeft is de rente iets lager en de rente is iets minder variabel. Je zou deze bijv. bij interbank kunnen sluiten(via een adviseur). Dit zou niet mijn voorkeur hebben hoor maar als je echt perse wilt verbouwen..

Maar behalve de woz waarde is de vrije verkoopwaarde van de woning aanhouden dus ook een optie. Ik kan me niet voorstellen dat de adviseurs dat niet verteld hebben.

Zou het kunnen dat je al helemaal tot de max gefinancieerd was op basis van de waarde?

@jojanneke, ik heb echt nog nooit een taxatierapport gezien waarin de waarde stijging gelijk is of hoger is dan het bedrag wat geinvesteerd moet worden. Dit zou in mijn ogen alleen kunnen bij een echte bouwval waar je alles zelf gaat opknappen met een minimum budget.@mooiedromen, de vrije verkoopwaarde aanhouden schiet bij ons ook niet op, omdat wij pas 2 jaar in dit huis wonen en de waarde sindsdien alleen maar gedaald is, schiet de 3500 euro die we in onze spaarhypotheek tot nu toe hebben gespaard om af te betalen er dus ook niet hard bij in.
quote:mooiedromen schreef op 04 oktober 2011 @ 10:35:

maal tot de max gefinancieerd was op basis van de waarde?

@jojanneke, ik heb echt nog nooit een taxatierapport gezien waarin de waarde stijging gelijk is of hoger is dan het bedrag wat geinvesteerd moet worden. Dit zou in mijn ogen alleen kunnen bij een echte bouwval waar je alles zelf gaat opknappen met een minimum budget.Tja, met een huis van meer dan 100 jaar oud, met een keuken van 35+ jaar dan is dat niet zo moeilijk :-)
Een tweede hypotheek nemen.

Hebben wij ook gedaan.
@funnymis, dat is dan precies waarom je nu niet nog meer mag lenen. Als je nu een uitbouw gaat plaatsen ben je zo incl.kosten EUR 25000,- verder. Terwijl het je huis misschien maar ¤ 15000,- meer waard maakt. Het verschil tussen de waarde van je huis en je hypotheek wordt dan zo groot dat de bank gewoon te veel risico loopt wanneer zij het moeten verkopen.

Ook voor jezelf is dan handiger om gewoon even niet te gaan verbouwen. Stel dat je de komende 10 jaar wilt verhuizen dan blijf je met een enorme restant schuld zitten.

Is het geen optie om met een deel van je spaargeld bijv. een dakkapel te plaatsen(als het gaat om extra woonruimte) en dan een iets oudere/kleinere auto te kopen?
quote:spectral schreef op 04 oktober 2011 @ 10:07:

[...]

Daar geloof ik echt niets van... dat zou betekenen iedereen zijn verbouwingen voortaan zelf moet financieren.[/i]

Zo doen wij het al 10 jaar...

TO: als je twee inkomens hebt waarom zou je dan niet één inkomen voor een deel in zo'n verbouwing steken? Scheelt je een hogere hypotheek waar je 30 jaar voor betaalt.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Ah, mosterd....
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
dat de auto die we op het oog hadden er niet komt staat als een paal boven water en misschien de verbouwing even voor tijdelijk starten zodat het voor ons leefbaar wordt en de rest over een jaartje ofzo afmaken, denk dat het zoiets maar moet gaan worden inderdaad. Het voelt alleen zo oneerlijk, hebben we altijd hard gewerkt voor een buffer en een beetje financiele zekerheid en natuurlijk ook om gewoon lekker en redelijk onbezorgd te kunnen leven, een hypotheek op 1 inkomen om er zeker van te zijn dat we nooit in de problemen kunnen komen en dan willen en moeten we een keer echt iets en dan blijkt het niet te kunnen, terwijl we het in onze ogen altijd allemaal "goed" gedaan hebben.....
quote:setter schreef op 04 oktober 2011 @ 10:57:

Ah, mosterd....???
Ik snap wel dat het oneerlijk voelt maar je moet wel ook gaan inzien dat het ook een bescherming voor je zelf is.

Dit heeft trouwens niet met de nieuwe regels te maken, met de oude regels had je hoogst waarschijnlijk ook zo goed als niets kunnen lenen.(dan hoeft je dus niet te denken waren we maar een half jaar eerder met dit idee gekomen)
Wij hebben uiteindelijk onze hypotheek overgesloten naar een andere bank. Kon kosteloos omdat rente iets hoger was, maar kregen toen wel NHG, hadden we eerst niet. Misschien ook nog een optie? Ik kan me echt niet voorstellen dat je met een taxatierapport nergens een hogere hypotheek krijgt.

Overigens was ik echt geschokt hoe het er aan toe ging met het opstellen van het taxatierapport... meerdere makelaars gebeld hoe ze te werk gingen en wat het zou kosten. En ze vragen gewoon wat aan wat voor bedrag jij zit te denken en daar werken ze dan naar toe (natuurlijk geen halve ton extra)

Wij hebben twee jaar geleden voor bijna anderhalve ton verbouwd...daar kun je echt niet voor sparen. Dat zou dan niet mogelijk zijn met de nieuwe regels
@elisa, oversluiten met nhg is geen optie voor to omdat haar hypotheek hoger is dan de waarde van haar woning. Met NHG kon je je verbouwing voorheen gewoon 100% meefinancieren als je aan de normen voldeed, dat is nu dus precies wat er is aangepast.

Daarnaast werkt het nu ook niet meer zo voor taxaties. Dat is behoorlijk aan banden gelegd, de taxateur moet zijn rapport eerst laten goedkeuren door een instituut en hij moet daar motiveren waarom iets een bepaalde waarde heeft.
@elisa28, dit is dus ook precies wat ik ervan denk, hoe wil en kan iemand in vredesnaam nog ooit een grote verbouwing laten uitvoeren zonder een krediet te nemen? Dit kan toch niet de bedoeling zijn, zo komen mensen alleen maar meer in de problemen als met een hypotheek lijkt mij!

@mooiedromen, dat het ook een gedeelte bescherming is weet ik wel. Alleen vind ik dit te ver doorgaan in beschermen, wij hebben er bewust voor gekozen een hypotheek op 1 inkomen te nemen, zodat we lekker kunnen leven en onze relatief dure hobby's kunnen bekostigen zonder problemen. Nu moeten we dus die keuze laten varen, onze hobby's laten varen om te sparen voor een verbouwing, omdat de bank daar geen hypotheek voor wil geven, terwijl het wel degelijk waardevermeerderend is en wij dus echt onze hypotheek makkelijk kunnen blijven betalen als er iets gebeurt met 1 van ons beide, want een goede verzekering hebben we ook nog eens! Maargoed, helaas niks aan te doen, bedankt voor al je info mooiedromen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven