Geld & Recht alle pijlers

Artikel besteld webwinkel, veel te veel verzendkosten

04-10-2011 16:48 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij RainbowBabies een tasje met persoonlijke opdruk besteld, als verjaarsdagscadeau voor het dochtertje van een vriendin. Toen ik al besteld en betaald had, realiseerde ik me eigenlijk pas dat de verzendkosten van 5 euro wel heel fors waren. Het gaat hier namelijk om een nylontasje, dat vrijwel niets weegt en bovendien zo in een envelop kan. Mail gestuurd, antwoord met de strekking: er is een overeenkomst met een bedrijf dat ons een speciale prijs rekent, bij bestellingen vanaf 20 euro zijn de verzendkosten 3 euro.

Ja, dat zal best. Ik heb de envelop (ja ja, echt geen pakketje, want niet nodig!) zojuist ontvangen, deze weegt 121 gram. Er zou normaal gesproken dus ¤ 1,38 op moeten aan porto.

Dit heb ik weer gemeld bij Rainbow Babies.

Wat vinden jullie hiervan? Is het normaal voor een lichtgewicht dingetje 5 euro verzendkosten in rekening te brengen?

xYella.
Als zij de verzendkosten duidelijk vermelden dan is dat normaal.

Bovendien kun je bij pakketjes bijhouden of ze wel aangekomen zijn. Bij gewone post niet.
Tja, ik bestel regelmatig "gratis" dvd's met mijn movieminutes. Daar zit ook 7,50 verzendkosten op. Dat weet je van tevoren en daar ga ik mee akkoord als ik de koop afsluit. Nu bestel ik ze zelf altijd met een heel stel tegelijk, want de verzendkosten blijven hetzelfde. Maar 1 dvd zit ook gewoon in een bubbeltjesenvelop en kan door de brievenbus.

Haai PP
Hadden wij laatst met een fotolijstje, meer dan 5 euro teveel betaald....
Ik ben het met je eens hoor, het klopt niet. Ik heb het ook eens gehad bij een andere webwinkel. Daar kreeg ik als argument dat het niet anders kon en dat alle klanten tezamen, gemiddeld, een gunstig verzend tarief betalen. Wat heb ik daaraan? Ik vind het echt geldklopperij en dat was ook direct de laatste keer dat ik daar wat heb besteld. Ik zou jou hetzelfde adviseren. De verzendkosten zijn bijna nog hoger dan het artikel
Dat komt heel veel voor, dan zijn het naast verzendkosten ook handelingskosten. Het inpakmateriaal en de tijd van het inpakken. Is bij veel webwinkels zo, in dat geval bestel ik meestal niets op. Ik zou webwinkels vriendelijker vinden als ze ook brievenbusposttarieven zouden.

Hetzelfde stomme vind ik de categorie(Neckermann, Otto, Wehkamp etc.) waar je meer betaalt voor maar 42 dan voor maat 38.
ik heb een webwinkel en bereken altijd binnen nederland ¤3,95 verzendkosten. De reden dat ik hiervoor heb gekozen heb (had eerst verzendkosten op basis van gewicht)

1) mensen motiveren meer te bestellen. Geloof me, niks zo vervelend als een bestelling van ¤1 + ¤0,60 verzendkosten als ik zelf al ¤1,25 moet betalen aan de partij die de betalingen verwerkt. Ben dan dus minimaal 5 minuten bezig, terwijl ik ook nog verlies draag.

2) Je kunt vantevoren de verzendkosten niet altijd goed inchatten. Omdat je vantevoren nooit precies weet wat wel of niet samen in een enveloppe zal passen. rainbowbabies heeft geloof ik 100+ verschillende items qua volume/gewicht)

Dus af en toe had ik te weinig berekend (volume/gewicht komen niet altijd overeen..product kan licht zijn maar erg volumineus of vice versa)

ik kon niet extra berekenen, maar wilde wel terugbetalen als ik teveel had berekend, dus dat werd een flinke admin.

Dus overgegaan op een vast bedrag. Het komt er bij mij op neer dat mensen die weinig bestellen teveel betalen en mensen die veel bestellen te weinig betalen...
Staat toch duidelijk vermeld op de site? Dan moet je niet zeuren want dan heb je ook een keuze om het niet bij ze te bestellen.

Niet netjes om achteraf bij bedrijf hierover te klagen of ga je ook klagen bij AH dat de wortelen zo duur zijn? Nee toch dan loop je toch gewoon naar Dirk of Super waar ze goedkoper zijn. Eigen keus van het bedrijf en eigen keus van jou om te bestellen of niet.
Vind ook dat je zeurt, je was toch op de hoogte van de verzendkosten toen je het artikel bestelde?! Raar om dan achteraf te gaan klagen. Bovendien mag je een denk/rekenfout, jij gaat uit van de feitelijke kostprijs van het verzenden. Maar zoals hierboven al aangegeven werkt het zo niet in de praktijk. Ook andere kosten worden doorberekend in de verzendkosten.
quote:satsuma schreef op 04 oktober 2011 @ 17:10:

Staat toch duidelijk vermeld op de site? Dan moet je niet zeuren want dan heb je ook een keuze om het niet bij ze te bestellen.

Dit dus.
Ook ik vind dat je zeurt, je had van te voren kunnen kiezen of je al dan niet het tasje wilde bestelden, je wist dus van te voren dat je 5 euro moest betalen.
De kosten bestaan niet alleen uit de feitelijk verzendkosten. Zo'n envelop moet ik nog naar de brievenbus cq postkantoor worden gebracht bijvoorbeeld. Moet ingepakt worden, geadministreert e.d. Dat bedrijven een vast tarief hanteren lijkt mij logisch. De ene klant betaald dan eigenlijk "teveel" en de ander te weinig. Zo werkt dit nu eenmaal.

de betaling die een webshop ontvangt, daarvoor moet de webshop de bank betalen. Dit wordt ook doorgerekend enz. enz.

Als je het er niet mee eens bent moet je dit vooraf bedenken, niet achteraf. je ebnt accoord gegaan met de verzendkosten.
quote:hkgirl schreef op 04 oktober 2011 @ 17:25:

Vind ook dat je zeurt, je was toch op de hoogte van de verzendkosten toen je het artikel bestelde?! Raar om dan achteraf te gaan klagen. Bovendien mag je een denk/rekenfout, jij gaat uit van de feitelijke kostprijs van het verzenden. Maar zoals hierboven al aangegeven werkt het zo niet in de praktijk. Ook andere kosten worden doorberekend in de verzendkosten.TO zeurt niet. TO is een kritische klant. Ze laat zich dus niet weer beetnemen door deze webwinkel. Kost vanzelf klanten, gaat webwinkel kapot. Aaaahhhh wat sneu
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Ik kijk altijd naar de totale prijs dus plus verzendkosten en bestel dan als het product graag voor dat bedrag wil hebben. Als je blij bent met het product en de totaalprijs vond je acceptabel zou ik me er maar bij neer leggen.
quote:perfectpicture schreef op 04 oktober 2011 @ 16:50:

Bovendien kun je bij pakketjes bijhouden of ze wel aangekomen zijn. Bij gewone post niet.Ik denk dat ze het daarom doen idd. Dan heb je een track & trace code, mocht het misgaan. Zat er een pakketzegel op de envelop?
ik heb het ook een keer gehad bij een webshop, ik kreeg een envelop met mijn bestelling, en een excuus briefje voor de teveel betaalde verzendkosten, ze hadden het teveel betaalde geld gewoon netjes bijgevoegd. Vond ik erg netjes en fijn, ik heb er vaker besteld (en sinds de eerste keer is hun webshop aangepast zodat je nooit meer teveel betaalt)
Als ik geïnteresseerd ben in een artikel dat ik via een website moet bestellen, kijk ik altijd eerst naar de verzendkosten.

Ik had iets besteld waarvan ik 100% zeker was dat het niet door de brievenbus kon dus ik vond (en vind) de verzendkosten van E 4,99 wel heel schappelijk (want pakketpost tot 10 kg kost geloof ik, E 6,75).

Ik kreeg alleen een rolberoerte toen TNT het vanmiddag kwam leveren, het was me een loeierd van een pakket en heel zwaar (voor wat ik gekocht had). Maak ik die giga-doos open zit er als buffermateriaal versnipperd KARTON in. Geen papier maar karton, mijn bestelling kon geen kant meer op in de doos. Ik vind dit niet heel efficiënt ingepakt...
Maar dat is een ander verhaal. Dan heb je teveel betaald en dat was niet de bedoeling. Hier staan de verzendkosten geeoon vast en dat weet je van tevoren, dus voordat je akkoord gaat met de bestelling. Als je het te duur vind, moet je het niet bestellen. Zo simpel is het.
Ja, ik heb die kosten betaald en me te laat gerealiseerd dat ik

¤ 3,82 meer dan het kost wel heel veel vind. Dat heb ik in mijn mail ook aangegeven. Het gaat mij er echter om dat ik het gewoon niet fair vind om zó veel meer aan verzendkosten te rekenen dan 'normaal' zou zijn in mijn ogen.

De uitleg van gelukkigmeisje begrijp ik echter ook wel weer.

Eerder heb ik meestal zodanige hoeveelheden besteld bij RainbowBabies dat het om pakketjes ging, daarom deze keer aanvankelijk niet stilgestaan bij de kosten.

Ik begrijp dus dat het veel voorkomt. En misschien ook wel begrijpelijk is ergens. Het zou mij beter lijken om twee tarieven te hanteren, b.v. 2,50 voor enveloppenpost en 5,00 voor pakketjes. Dan zit er ook bij de lichte enveloppen toch nog ruim een euro voor het inpakken bij.

xYella.
@yella een pakketje van 121 gr kost geen ¤1,38. Het zijn 4 postzegels a ¤0,46 = ¤1,84 EX BTW (webwinkels moeten over postzegels 19% BTW afstaan terwijl als we ze kopen, ze BTW vrij zijn...zoek er maar eens op)

De prijs van de postzegels was dus ¤1,84 EX BTW afdracht en ¤2,18 incl BTW afdracht. Ga er maar vanuit dat voor de betaling (IDEAL?) zo ¤0,99 EX BTW afgedragen moet worden. Dan heb je nog een enveloppe...ook vaak ¤0,15 cent voor een grote. Dan blijft er weinig teveel betaald geld over hoor....

en je geeft al aan...als je een berg besteld dat een pakket wordt a ¤6,75 EX BTW afdracht (¤8,03 incl BTW afdracht) heb je toen ook gemaild en aangeboden dat verschil over te boeken? Vast niet!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven