Werk & Studie alle pijlers

Onmacht

05-10-2011 16:18 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik zit ergens mee en wil de situatie anoniem voorleggen vandaar dat ik niet veel details kan geven.

Ik werk sinds pas enkele weken bij een soort internaat voor jongeren tot en met 18 jaar die in aanraking zijn gekomen met justitie. Ze zitten daar voor ongeveer 3 a 4 jaar. Voor de duidelijkheid, ik werk in het buitenland.

Waar ik nu tegen aanloop is de onmacht die ik ervaar, de boosheid en de frustratie als ik zie hoe ze die jongens behandelen. Het internaat is oud en vies, infrastructuur is niet goed en de kinderen slapen met zn 3en in 1 slaapkamer omdat ze een tekort aan kamers hebben. De kamers hebben een minuscuul raampje en als je drie jongens in een hete slaapkamer plaatst kan je je bijna niet voorstellen hoe erg het stinkt daar.

Er hangt een weekprogramma waarin heel mooi staat dat de kinderen sociale vaardighedenles krijgen, muziekles, kookles en allerlei andere activiteiten maar dit gaat met geluk 1 van de 10 keer door. Kookles hebben ze trouwens nog nooit gehad. Zodra de jongens vrij zijn, zullen ze niet eens een eitje voor zichzelf kunnen bakken..

De jongens zitten dus de hele dag letterlijk te niksen. Ze hebben 1 tv en een xbox die een paar uur per dag aan mag, maar dat is niet genoeg als er zoveel jongens zijn die willen spelen. Ze mogen amper iets. Het enige wat ik hoor is: " mag niet" en "nee". Er wordt niet naar ze geluisterd wanneer ze iets zeggen, ze nemen de jongens niet serieus terwijl veel van hun al verder in hun ontwikkeling zijn en werkelijk spijt hebben. Wanneer ze iets goed doen wordt er niks van gezegd, wanneer ze iets fout doen moeten ze gelijk de isoleercel of de crisiskamer in voor een periode van 48u. Het eten wat ze krijgen is waardeloos, die kinderen moeten nog groeien.

Er wordt niet goed met ze gepraat, ze worden niet aan het denken gezet, zelfreflectie weten niet eens wat het betekent..

Om een paar voorbeelden te noemen:

Tijdens een vakantieweek was er geen planning. De jongens stelden voor om een spelletje te maken, zelf in elkaar te zetten, maar het bleek moeilijker dan gedacht dus een van de jongens vroeg of hij zijn moeder mocht bellen om het spelletje (die hij thuis heeft liggen) te brengen. Diezelfde dag was het bezoekuur en dan zou hij het spelletje hebben. Nee, mag niet. Hij mocht niet bellen, ik mocht niet bellen, het moest eerst besproken worden tijdens de vergaderingen. Hallo? Een spelletje? Laten ze andere belangrijke dingen bespreken. Dus de kinderen moesten nog een week wachten op het spelletje. En een week wachten als er echt niks te doen is, is lang.

Andere kinderen zitten bv. 24u per dag opgesloten in een kamer. Ze mogen er niet eens uit om te plassen, het moet in een potje gebeuren. Er staat behalve twee bedden niks in de kamer, dus ik gaf ze een stoel en een tafeltje zodat ze konden tekenen. Ze hebben de hele dag niks anders gedaan dan rustig tekenen, urenlang waren ze stil en bezig. Totdat een andere begeleidster komt die denkt dat ze de baas is en haalt die tafel bij ze weg. Regels zijn regels zegt ze. En gelijk beginnen de jongens onrustig te worden en vechtsporten te doen en gevaarlijke dingen in die kamer. Belachelijk toch. Laat die kinderen lekker tekenen..

Gister ben ik naar de directeur gestapt om dit allemaal aan te geven en hij vond het zorgelijk en was erg verbaasd. Hij zou dit onderzoeken. Nu weet ik bijna zeker dat de rest van mn collega's mij zullen haten, maar iemand moet voor die kinderen opkomen. Ik ben daar voor de jongens, niet voor de begeleiders.

Wat hadden jullie gedaan? En wat vinden jullie hiervan? Die jongens zijn nog kinderen, je kan ze nog vormen, het zijn geen gewetenloze criminelen..

Ik vind het zo sneu en voel me machteloos.

Als iemand trouwens nog goed advies geeft over hoe je met dit soort jongens omgaat is dat ook welkom!

Bedankt!
Het zijn toch crimineeltjes? Dan verdienen ze het toch om gestraft te worden ipv gepamperd?
Ik vind dat je correct hebt gehandeld. Dit zijn Middeleeuwse praktijken.

Je vraagt om tips hoe met deze jongeren om te gaan. Maar hier zijn zoveel wantoestanden aan de gang en die zullen eerst moeten worden opgelost.

Ik vind het een heftig verhaal. Er zijn verder ook geen psychologen, maatschappelijke werkers, iemand die ze begeleidt met eventueel werk of opleiding hierna?
Ze zitten daar letterlijk hun tijd te verspillen. Iemand moet ze leren om zich te ontwikkelen, om na te denken over belangrijke dingen in het leven, ze moeten vooruitgang boeken ipv blijven staan waar ze 4jaar geleden waren. Maar hoe? De organisatie stelt alles uit, niemand heeft tijd voor de kinderen lijkt het op..
Je werkt in het buitenland, zeg je. Zijn deze jongens dan ook in het buitenland met justitie in aanraking gekomen, en naar buitenlandse wetgeving gestraft? Wordt de wet gevolgd door je collega's? En hoe kom jij daar terecht?

Ben je daar in loondienst, ben je er als vrijwilliger of loop je misschien stage ? Het is een beetje afhankelijk van met welk doel je daar bent.

Als je er bent als onderdeel van een opleiding, zou ik contact opnemen met de school. Als je er in dienst bent, zou je kunnen denken aan een andere baan. Voor vrijwilliger hetzelfde.

Als ze tegen de wet werken, dan kun je zelfs officiele instanties inschakelen....
En is er geen instantie waar je dit kunt aankaarten in het land waar zich dit afspeelt?
Aan de ene kant vind ik het misschien wel een goede straf. Ze zijn nog jong en gevangenisstraf kan waarschijnlijk [nog] niet [?]. Ik snap wel dat sommigen er echt spijt van hebben, van wat ze gedaan hebben. [Wat zijn die dingen eigenlijk? Wat hebben ze bijvoorbeeld gedaan dat ze daar terecht komen?] En zullen ze het ook nooit meer doen. Wie wil nou in een internaat wonen waar helemaal niks te doen en beleven is?

Dus aan de ene kant denk ik: eigen schuld, had je maar niet datgene moeten doen.

Aan de andere kant vind ik het ook niet normaal wat er daar gebeurd.
Elninjoo het zijn geen crimineeltjes, het zijn kinderen van 16 die in een arm land uit een arm gezin komen en dingen hebben gejat en overvallen. Als je leest uit wat voor gezinnen ze komen kun je daaruit opmaken dat niemand ze ooit het verschil tussen goed en slecht heeft geleerd. Die kinderen moeten scholing krijgen, doelen moeten gesteld worden, ze moeten iets van hun leven maken. Toch? Het gaat niet om ze te verwennen, het gaat erom dat het personen zijn, kinderen, die spijt hebben en die niet wisten waar ze mee bezig waren en nu wel.
Goed dat je er werk van hebt gemaakt!

Ik neem aan dat die jaren daar bedoeld zijn om er beter uit te komen en niet slechter, zoals nu gebeurt.

Sorry heb niet veel advies, buiten proberen ervoor te zorgen dat de directeur echt iets doet hieraan. Blijf erachteraan zitten!

Ik had zelf ook gedaan wat jij deed. Zoals jij zegt: iemand moet voor die kinderen opkomen!

Succes!
Het is een internaat. Ze moeten dingen leren. Anders hadden ze ook naar een jeugdgevangenis kunnen gaan waar de condities nog beter zijn dan hier..
Lastige situatie. Waarom ben je eigenlijk niet eerst met je collega's gaan praten alvorens je naar de directeur stapte? Ik denk dat je zo veel kwaad bloed zet bij collega's en daar zijn die kinderen niet mee geholpen.
Nee, mijn collega's hebben waarschijnlijk niet eens diploma's. Die jongeren zijn soms slimmer dan die begeleiders. Ik ben hier via een opleiding, maar ala ik het bij school aangeef ben ik bang dat ik terugmoet, terwijl ik er juist iets aan wil doen! De directeur heeft ook gezegd dat hij er werk van zal maken maar de vraag is of dat echt gaat gebeuren..
Hoedje: mijn collegas hebben schijt aan mij. Ze praten de hele tijd in een andere taal onderling en betrekken mij er niet bij. Als ik voorstel om iets te doen met de kinderen zijn ze te lui om op te staan uit hun stoel in hun kantoortje met airco. Terwijl de zweetdruppels van de jongens hun voorhoofden valt.
Het personeel weet waarschijnlijk ook niet beter, vaak zijn er in dat soort landen geen opleidingen die iemand klaarstomen om in een dergelijk internaat te werken.Denk bijv. aan de toestanden op internaten voor verstandelijk gehandicapten in Roemenie.

Gaat het om een EU land? In dat geval heeft de EU vaak een potje beschikbaar voor projecten waarbij het personeel getrained wordt.
Even een advocaat van de duivel hier:

- Hou jij rekening met eventuele cultuurverschillen tussen hoe dingen in NL gaan en hoe dat in het buitenland gaat?

- Kan het zijn dat jij als 'groentje' de wereld nog iets teveel wilt verbeteren en mogelijk nog niet alle factoren kunt overzien die van invloed zijn op de situatie ter plaatse?

- Kan het zijn dat die jongeren gevaarlijker zijn dan jij denkt?
Mijn tip zou zijn:

pick your battle,

Als het er zo verrot aan toe gaat, kies dan 1 haalbaar doel.

Je verandert echt niet de hele cultuur in één keer.

Bijvoorbeeld een schoonmaak en kook rooster.

Als je collega's echt zo lui zijn een haalbare start
Tja dit is een moeilijke situatie. Je kan eens contact opnemen met de Nederlandse Ambassade. Mijn ervaring is dat zij het altijd fijn vinden om met landgenoten contact te hebben en wellicht dat zij je met de juiste instanties in contact kunnen brengen of dat zij je kunnen helpen in het omgaan met de cultuurverschillen.
NL ambassade weet ook vaak van subsidiemogelijkheden en opeidingprogramma's en dat soort zaken.
Goede tip van Ninne!
Wat een vervelende situatie, vooral voor de kinderen.!

Ik zou zoveel mogenlijk beeldmateriaal maken, en dit laten zien aan de mensen op de opleiding.

In je eentje kan je niks veranderen, zeker als je de taal niet machtig bent.

Mischien krijgt deze instelling geld van welfare organisaties, ga dan daar achteraan, en stel hun op de hoogte van je bevindingen.

Succes ermee
quote:elninjoo schreef op 05 oktober 2011 @ 16:20:

Het zijn toch crimineeltjes? Dan verdienen ze het toch om gestraft te worden ipv gepamperd?

Al zou dat het geval zijn (TO legt overigens uit dat dit niet het geval is), dan nóg dient zo'n instituut zich te houden aan hygiëne, afspraken, roosters, goede begeleiding, etc.

De ouders doen hun kind waarschijnlijk daarheen omdat ze verwachten dat ze goed behandeld worden en 'beter' worden. Als het instituut dit niet nakomt, deugt dit niet.
@Molly

Jij legt het wel heel erg naast de Nederlandse meetlat. We weten natuurlijk niet in welk buitenland TO zich bevindt, maar er zijn zat landen waar het al heel bijzonder is als ze je in zo'n instelling te eten geven en je familie dat niet voor je hoeft te regelen.

Bovendien krijg ik niet de indruk dat ouders hen daarheen sturen. TO schrijft dat het gaat om jongens die met justitie in aanraking zijn gekomen en die daar gemiddeld 3 tot 4 jaar wonen. Ook al schrijft TO dat het geen criminelen zijn, ze heeft het in een latere post wel over diefstal en overvallen.
Zou idd 'n beter beeld geven als we zouden weten in welk land dit zich afspeelt.

Als Nederlandse past TO misschien helemaal niet in die cultuur, vooral omdat ze nu al de boel helemaal zou willen veranderen, terwijl het blijkbaar voor hen gewoon standaard is.
nou om te beginnen reslpect voor de stap die je hebt durven nemen! Ongeacht de cultuur, zoals je de situatie nu beschrijft zo help je deze kinderen totaal niet, maar zal het een averechts effect hebben.

Veel zinnigs kan ik ook niet zeggen, Goede tips dat vd nederlandse ambassade en beeldmateriaal verkrijgen. Ik zou ook eens kijken of er een lokale ngo aanwezig is. Alhoewel die niet altijd veel bewegingsvrijhei hebben hebben ze wel vaak de kennis en expertise om deze toestanden onder de aandacht te brengen. Vraag me wel af met welke opleiding in en soort internaat in het buitenland terecht komt, heel interessant:)

Veel succes! Blij dat iemand de kinderen een stem geeft!

(Vraag me wel af of de directeur er niks van af wist)
Let je toch wel een beetje op met die kinderen. Ze zitten daar niet om hun zweetvoeten... niet lullig bedoeld hoor, maar zou zonde zijn als je iets overkwam!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven