Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Jammer, geen reactie. Ik begrijp dat het best een heftig onderwerp is. Toch had ik gehoopt dat het reacties had opgeleverd.
Dit is zo'n heftig onderwerp dat "stel een vraag!!!" niet zomaar gebeurt natuurlijk.
het staat voor 99,9% van de mensen (waaronder ik) ook zó ver van ze af dat ze zich helemaal niet voor kunnen stellen wat het is om dood te willen en de vragen die daar dan bij komen.
en we kennen jou niet dus zeggen dat het een goed idee is of "meid je hebt zoveel om voor te leven" is ook onzin om te zeggen.

dus wat had je gehoopt voor topic te krijgen? misschien vinden we daar ingangen tot gesprek?
Almostdone schreef:
22-07-2026 13:27
Jammer, geen reactie. Ik begrijp dat het best een heftig onderwerp is. Toch had ik gehoopt dat het reacties had opgeleverd.
Je topic is pas net zichtbaar/geplaatst.
Star⁴ schreef:
22-07-2026 13:36
Je topic is pas net zichtbaar/geplaatst.
oh, en dit ;-)
Ik ben hier veel maar heb je topic niet zien staan eerder. Misschien is het pas (heel) laat goedgekeurd en daarom niet in de lijst van nieuwe topics opgenomen geweest. Dat zou het gebrek aan reacties kunnen verklaren, want dat is nogal on-Viva.

Ik vind het dapper dat je dit traject in gaat, en wat jammer dat je bang moet zijn voor veroordelingen. Kun je dit met de paar mensen die je om je heen hebt, bespreken? Krijg je steun van hen, of heb je iemand met wie je het kan delen? Lijkt me heel zwaar om alleen te moeten doorstaan. Ik hoop dat het gaat lopen zoals je wil in elk geval.
Tjezus, wat vals
Bizar trouwens dat je vijf dagen moet wachten voordat je topic geplaatst wordt.
Tjezus, wat vals
Eberesche schreef:
22-07-2026 13:35

dus wat had je gehoopt voor topic te krijgen? misschien vinden we daar ingangen tot gesprek?

Dat staat toch duidelijk in de openingspost genoemd?
Tjezus, wat vals
Vanuit mijn werk regelmatig te maken met mensen die bewust voor euthanasie kiezen. Ik zie en hoor dat het traject op grond van psychisch lijden ingewikkelder is dan het traject van somatisch lijden. Waarschijnlijk omdat het moeilijker is om dit objectief te beoordelen. Ik heb sowieso veel respect voor mensen die deze keuze kunnen en durven te maken. Het is niet niks om te beslissen wanneer je dood gaat. Ik ben een voorstander mbt het recht om zelf te beslissen wanneer het leven voor iemand voltooid is. Hierbij wel rekening houdend met zorgvuldige begeleiding door een professional
Een jaar of twee geleden zou ik op jouw topic hebben gereageerd. Ik wilde ook het traject aangaan waar jij nu in zit. Maar ik ben eruit gekomen. Zulke topics triggeren me teveel en brengen me naar een plek waar ik niet meer wil zijn.

Wel wil ik zeggen dat ik het echt snap waarom je het euthanasie traject aangaat. En ik hoop dat je het uiteindelijk toegewezen krijgt en op een waardige manier kunt sterven :hug:
The ocean healed my soul
Ik zie je topic nu pas voor het eerst.

Dapper dat je erover schrijft en voor jou hoop ik dat het naar wens gaat verlopen.

Ben zelf ook bekend met psychische klachten en nu ik daar chronische pijn bij gekregen heb, schiet ook wel eens door mijn hoofd dat ik op deze manier niet heel oud hoef te worden.

Van mij uit dan ook alle begrip, maar zal hier niet veel lezen of schrijven, omdat het voor mij nu te 'zwaar' voelt.

:hug:
Nou dan een bericht van mij. Ik ben altijd trots op Nederland dat dit hier kan. In Amerika bijvoorbeeld zou dit ondenkbaar zijn. Daar bestaat ondraaglijk psychisch lijden niet. Zeker niet als je jong bent. Psychisch lijden is vreselijk.. Ik hoop dat je je rust mag vinden.
Een pittig traject zit je in. Ik hoop dat je of toestemming krijgt of dat ze oprecht een behandeling kunnen vinden die dusdanig aanslaat dat je geen toestemming weer wilt.

Een zeer naast familielid heeft een paar weken geleden verteld dat hij ver in het traject zit en binnenkort akkoord krijgt.
Ik wist niet dat hij al in een traject zit (inderdaad duurde bijna 2 jaar) maar was niet verbaasd. Wel verdrietig heel erg verdrietig dat dit de enige humane optie is. Ik probeer “blij” te zijn voor hem ook ikzelf heb dit overwogen en had behandelaren die erachter stonden.

Zover ik hoorde krijgt hij juist veel respectvolle en begripvolle reacties en zeker geen oordelen.
En weet je een heel team van artsen gaan al oordelen daar hoeft niet nog een heel team ander mensen nog bij.

Ik denk trouwens dat je topic inderdaad extreem lang heeft moeten wachten om geplaatst te worden.

Ik wens je heel veel sterkte gedurende de rest van je traject.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
MevrouwJack schreef:
22-07-2026 13:39
Bizar trouwens dat je vijf dagen moet wachten voordat je topic geplaatst wordt.
Ik vermoed dat dit een onderwerp is waar de mods over wilden discusseren voor ze het goedkeurden. En met het weekend ertussen is het niet gek dat dat pas zo laat is gebeurd.

Wel goed dat ze het uiteindelijk goedgekeurd hebben, denk dat het goed is om het uit de taboe sfeer te halen.
Hopelijk keert de TO hier nog terug, want 5 dagen is wel erg lang... En ik vermoed dat TO niet wist dat berichten niet meteen zichtbaar zijn als je een nieuw account aanmaakt.

@AlmostDone, hopelijk kun je hier een beetje je ei kwijt. Ik ben een groot voorstander van het recht op sterven en vind het knap van je dat je hier het 'nette' traject voor kiest. Vergt veel geduld en onzekerheid.
The impossible only takes a little longer
Heel goed dat je probeert om het minder eenzaam te doen.
Ik weet hoe het is om vast te zitten in psychische klachten en daar alleen in te staan. Het is ook gewoon heel moeilijk als je je al heel lang zo ellendig voelt in verbinding te zijn/ blijven met anderen.
Zowel van hen naar jou en andersom.
Ik merk dat nu ook heel erg. Ik kan zelf ook moeilijk nog empathie opbrengen voor de dagelijkse problemen van anderen. Wat ik helemaal geen mooie eigenschap van mezelf vind.

Maar jouw euthanasie: heb je al wel de goedkeuring van je team? En wacht je nog op de 2e beoordeling en de scen arts?

Ik heb ook een euthanasietraject gestart. Ook een team toegewezen gekregen maar om oneerlijke/ onjuiste redenen wilden ze het nu niet voortzetten. Ik licht dat niet toe want daar gaat het nu niet om.

Hoe heb jij de gesprekken met het team ervaren? Voelde je je echt gehoord?

Ja je moet echt een lange adem hebben maar ze moeten natuurlijk ook echt zorgvuldig zijn. Ik vind het mooi dat je nog zo aan je omgeving denkt en dat dit traject voor hen " fijner" is dan een suicide.
En als het voor jezelf ook de fijnste manier is hoop ik dat het allemaal lukt en je mag loslaten op jouw manier
Ik ben groot voorstander van het zelfbeschikkingsrecht.
En ik word pisnijdig dat je als mens overgeleverd bent aan de keuring van anderen, alsof er ook maar iemand is die voor een ander kan bepalen hoe erg diegene lijdt.

Mijn broer is midden in de nacht op zijn fiets naar het spoor gereden daar is hij tegen een trein aangesprongen.
Ik had hem wel een humanere dood gewenst.

Ik hoop dat je krijgt wat je wenst Almostdone.
Sterkte!
Mee eens dat ik groot voorstander ben van zelfbeschikkingsrecht, en wil je vooral veel sterkte en succes wensen TO! Hopelijk vind je de rust die je nodig hebt.
Dapper dat je dit topic hebt geopend. Zoals meer mensen al schrijven, is het mooi dat dit traject in Nederland bestaat, alleen vind ik het onnodig ingewikkeld en langdurig.

Mag ik vragen waar je psychisch lijden uit bestaat? Is het depressie of speelt er wat anders? Wat maakte dat jij besloten hebt dit traject te starten, wanneer was voor jou de grens bereikt?

(achtergrond: ik ben zelf chronisch depressief (dysthymie) en vooralsnog therapieresistent en vraag me weleens af wanneer het genoeg is)
Wat naar nyco :(

Ik ben het met je eens. Al voel ik de andere kant ook. Je vraagt wel echt nogal wat van de ander( de arts die de euthanasie verleent) het kan denk ik niet anders dan dat ze eerst echt goed onderzoek doen.
Iedereen heeft het recht om eurhanasue te vragen. En helaas hebben sommigen de tijd niet meer om te wachten tot de goedkeuring of krijgen sommigen geen goedkeuring.
Mijn huisarts wil uberhaupt geen euthanasie verlenen.( ik weet niet of ze dat ook niet wil bij somatisch lijden) maar ze wil wel bijstaan als ik bv kies om te stoppen met eten en drinken.

Sucides zijn heel naar maar ik denk dat een groot deel van deze mensen geen euthanaduetraject heeft geprobeerd te starten. En dat is geen oordeel want ik denk dat ook niet iedereen dan ( aan) kan
Ik vind het heel naar voor je dat het zo lang geduurd heeft voordat er een mod een keer aanwezig was om je topic goed te keuren, dat moet heel rot gevoeld hebben dat je dacht dat mensen het al konden zien. Forummers kunnen je topic/berichten pas zien als een mod ernaar gekeken heeft en het zichtbaar maakt, dat is ivm vele spamaccount. Maar helaas zijn er nog maar heel weinig mods hier en die kijken wanneer ze een keer tijd hebben dus het kan tegenwoordig erg lang duren en daar is ook geen communicatie over. Hopelijk kom je toch nog weer kijken en zie je dat er nu wel gereageerd is.

Ik heb heel erg veel respect voor je keuze en vind het ontzettend sterk dat je dit pad bewandelt. Want jeetje wat duurt het lang, terwijl je niet meer wil. Heb je nog therapie 'moeten' volgen in de afgelopen twee jaar, of medicatie moeten uitproberen, om aan voorwaarden te voldoen voor euthanasie?
Spannend dat je nu nog 3-5 maanden moet wachten op de beslissing, zijn er in die periode nog gesprekken vanuit het centrum of is het nu enkel een kwestie van wachten?
Tot op zekere hoogte begrijp ik je heel goed TO. En het is jouw leven, jouw keuze, waarvoor je aan niemand verantwoording hoeft af te leggen. Ik vind het wel heel erg naar voor je dat je geen mensen "dichtbij" hebt die je kunnen steunen, waarmee je kunt praten, behalve de hulpverlening dan.

En dan het lange, lange traject. Ik vind het dieptriest en mensonterend dat bij ondraaglijk psychisch lijden eerst alles geprobeerd moet zijn. Al die therapieen, de electroshocks (ik hoop dat dit jou bespaard is gebleven), de jarenlange wanhoop, dat anderen beslissen of jouw lijden ernstig genoeg is. En alleen maar omdat je het "netjes" wil doen. Bij somatisch lijden is dat allemaal niet nodig.

Ik hoop voor jou dat je traject snel is afgerond en dat je naar een betere plek gaat. Of dat je in ieder geval rust hebt.
Delulu
Helaas is je topic past net zichtbaar voor de forummers. Wel balen dat dit echt lang heeft geduurd.

Patrick Lodiers heeft hier een paar jaar geleden een hele mooie respectvolle serie over gemaakt. Ik heb veel van die mensen geleerd. Respect voor de keuze voor euthanasie had ik altijd al, het is jammer dat daar zo hard over wordt geoordeeld door veel mensen.

TO hopelijk kom je terug. Misschien dat wij jou een klein beetje tot steun kunnen zijn in deze zware en eenzame strijd. Je hebt al een lange weg afgelegd alvorens je in het traject terecht kwam. En dan nog 2 jaar om goedkeuring te krijgen.

Ik vind je dapper en lef hebben. Lef om dit uit de taboesfeer te halen.
AnAppleADay schreef:
22-07-2026 14:10
Ik vermoed dat dit een onderwerp is waar de mods over wilden discusseren voor ze het goedkeurden. En met het weekend ertussen is het niet gek dat dat pas zo laat is gebeurd.

Wel goed dat ze het uiteindelijk goedgekeurd hebben, denk dat het goed is om het uit de taboe sfeer te halen.

Volgens mij mag praten over euthanasie gewoon op dit forum, ik zou niet weten waarom niet. Het is ook niet de eerste keer oid dat dit besproken wordt.
Tjezus, wat vals
AnAppleADay schreef:
22-07-2026 14:10

Waarom, het is gewoon een toegestaan onderwerp.
En ook niet voor het eerst dat er zo’n topic is.

TO, sterkte.
Everything is possible for the one who believes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven