vreselijke schoonzus

09-10-2011 21:26 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

mijn broer is getrouwd met een draak van een vrouw. Ze is altijd chagarijnig, scheldt veel op de kinderen en op mijn broer en geeft toe mijn moeder, mijn zus en mij niet te kunnen verdragen. Ze moet een week bijkomen als wij bij hun geweest zijn. Ik ben er al een hele tijd niet geweest. Herkenbaar? Wat zouden jullie doen?
niet meer gaan
Wat zegt je broer erover?
Mijn broer doet net alsof het niet bestaat. Hij is wat dat betreft echt een softie. Hij laat zich ook uitschelden. HIj kiest geen partij, dat snap ik wel. Maar helemaal niet reageren, zelfs niet als ze commentaar op onze moeder heeft, dat snap ik niet.
Ik zou apart afspreken met je broer en de kinderen. Dan is de sfeer waarschijnlijk beter, en hoeft je schoonzus geen week bij te komen.
Rowe: dat doe ik tegenwoordig ook wel, maar ja. Je hebt ook gezamenlijke dingen en dan verpest zij altijd de sfeer...
Ik zou niet meer afspreken als zij er is. Alleen met je broer en de kinderen en ook aangeven dat zij dan ook niet meer welkom is bij jou, als ze een week moet bijkomen.

Of eens een goed gesprek met zijn allen aangaan en alles eens goed uitpraten en dan opnieuw proberen te beginnen?
quote:dientje77 schreef op 09 oktober 2011 @ 21:31:

Mijn broer doet net alsof het niet bestaat. Hij is wat dat betreft echt een softie. Hij laat zich ook uitschelden. HIj kiest geen partij, dat snap ik wel. Maar helemaal niet reageren, zelfs niet als ze commentaar op onze moeder heeft, dat snap ik niet.Heb je enig idee waarom haar gedrag zo is of hoe dat is ontstaan?
IK heb het idee dat zij niet helemaal spoort. Haar gedrag is soms zo over the top chagarijnig en vaak ook zonder enige aanleiding. Misschien is ze ongelukkig, maar goed. Dat vind ik geen reden om zich zo te gedragen.
quote:lichtpuntjes schreef op 09 oktober 2011 @ 21:35:

Ik zou niet meer afspreken als zij er is. Alleen met je broer en de kinderen en ook aangeven dat zij dan ook niet meer welkom is bij jou, als ze een week moet bijkomen.

Of eens een goed gesprek met zijn allen aangaan en alles eens goed uitpraten en dan opnieuw proberen te beginnen?Er valt eigenlijk niets uit te praten, want er is niets gebeurd. Het zo naar haar benoemen vind ik ook niet prettig. Ik wil geen ruzie in de familie. Ik tolereer haar gedrag, omdat ik het anders voor mijn moeder niet leuk vindt dat er ruzie is.
Waarom ga je niet een keer met haar praten? Dan geef je aan dat jij het wel prettig vindt om de familiebanden aan te houden en dat je het idee hebt dat zij niet zo lekker in haar vel zit of in ieder geval dat je het jammer vindt dat zij zo moet 'bijkomen' als jullie zijn geweest. Of je misschien iets voor haar kunt betekenen? Misschien koelt ze dan een beetje af?
quote:dientje77 schreef op 09 oktober 2011 @ 21:40:

[...]

Er valt eigenlijk niets uit te praten, want er is niets gebeurd. Het zo naar haar benoemen vind ik ook niet prettig. Ik wil geen ruzie in de familie. Ik tolereer haar gedrag, omdat ik het anders voor mijn moeder niet leuk vindt dat er ruzie is.

Je hoeft toch niet beschuldigend naar haar te zijn? Geef aan dat jij het jammer vindt dat zij zo lang moet bijkomen en of jij daar iets aan kunt doen, om het haar gemakkelijker te maken?

Dan ziet ze in dat jij je heus om haar bekommert..
Niet meer naar haar toe gaan. Als je broer je wil zien spreken jullie gewoon 1 op 1 met hem af, hij laat z'n vrouw maar thuis.
En wat vindt je broer hiervan dan? Ik bedoel niet hoe hij reageert in bepaalde situaties, maar als je hem er echt op aanspreekt? Een echt gesprek aangaan met hem hierover.

Want niet meer naar haar toe gaan, klinkt makkelijk maar is dat ook realistisch? Ik kan me voorstellen dat dat ook niet altijd kan?
Dien je schrijft dat je geen ruzie wil maar blijkbaar heb je dat al, of je nu wilt of niet. Je kunt het negeren of je kunt er iets an proberen te doen. Je hebt er nu al last van en hoeveel erger kan het worden?

Is je schoonzus al lang in de familie, was ze altijd al zo vijandig?
quote:dientje77 schreef op 09 oktober 2011 @ 21:38:

IK heb het idee dat zij niet helemaal spoort. Haar gedrag is soms zo over the top chagarijnig en vaak ook zonder enige aanleiding. Misschien is ze ongelukkig, maar goed. Dat vind ik geen reden om zich zo te gedragen.

Nee en al helemaal niet naar de kinderen want die groeien op met het idee dat schelden en chagrijnig doen de normaalste zaak van de wereld is om zo met elkaar om te gaan.

Heb je al wel eens aan haar gevraagd of er iets scheelt?
Oei,oei.. zo herkenbaar!!

Bij mij is het alleen zo dat als mijn broer en ik aan tafel zitten we geen woord met elkaar wisselen.. vind dit zóó erg..

En aan mijn schoonzus maak ik maar geen woorden meer vuil. maar ze is hetzelfde in haar gedrag als jouw schoonzus. Dat mijn broer niet meer met mij praat vind ik kwetsend en verdrietig. Hij trekt daarin ook partij voor zijn vrouw(mijn schoonzus).
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Gelukkig geen humeurige schoonzus, wel enorm chagrijnige kennis die ik helaas vaak tegenkom (partner van goede vriend). Mijn remedie om niet chagrijnig van haar te worden: interesse tonen, hardop lachen om haar gezeik, het gemiep relativeren en weer even ergens anders gaan zitten.
Ga eens bij haar langs en vraag haar of er misschien iets is wat jij voor haar kunt doen.

Zeg haar dat je het idee hebt dat ze niet zo lekker in haar vel zit en dat je het vervelend vindt dat ze een week moet bijkomen als jullie langs zijn geweest.
Bedankt voor de reacties. Ik vind het ook lastig om te omschrijven hoe de situatie is. We hebben echt geen ruzie, maar er heerst wel een gespannen sfeer. Ik probeer altijd heel neutraal aardig te doen, maar werd de laatste keer dat ik dat deed weer compleet afgebrand. (Dat is inmiddels een jaar geleden) Ik heb haar daarna nog 2x gezien en tja, dat was niet gezellig.

Mijn broer is wel eens alleen bij mij geweest en het lijkt alsof hij niet weet wat hij er mee aan moet. Met hem praten heb ik al eens gedaan. Hij zegt dan de dooddoener; zo is ze nu eenmaal en hij lacht er om. Heel frustrerend.

Lichtbron: wat vervelend dat jij ook in een dergelijke situatie zit. Ik praat nog wel met mijn broer, maar we mijden het onderwerp schoonzus angstvallig. Spontaan is het allemaal niet meer...
Klinkt als mijn schoonzus Zij heeft last van enorme stemmingswisselingen. Is ze "vrolijk" dan is het een hartstikke gezellige en lieve meid. Maar is ze "chag" dan is het soms gewoon genant. Dan zit ze te kwaad te staren en als iemand iets zegt reageert ze niet eens. Of met een heel klein knikje.

Dit heeft binnen ons gezin al een paar keer tot ruzies geleid en nu hebben we de afspraak dat als zij niet lekker in haar vel zit, en zich niet fijn voelt om te komen, ze thuis blijft. Broertje komt dan alleen met de kids. Geen verwijten van "lullig dat ze niet op de verjaardag van pa is" o.i.d. Zo is zij gewoon en ook voor haar is dat niet altijd fijn. En het is is voor alle partijen prettiger als zij thuis blijft als ze zo chag is. Zelf heeft ze dan ook echt niet de behoefte om bij ons te zijn.....
Mijn schoonzus is bij mij wel over zoveel grenzen heen gegaan,heeft me zoveel dingen voor de voeten geworpen die pertinent niet waar zijn,dat ik helemaal klaar ben met haar. Ik zeg hoi als ze binnenkomt bij mijn ouders (een keertje of 4 per jaar met veel tegenzin volgens mij ) en houdoe als ze weer weg gaat. ik heb haar helemaal niets meer te zeggen..

Alleen het gemis van mijn broer,dat hij helemaal niks tegen me zegt,ja dat doet pijn,heel veel pijn..

Dus TO aan mij heb je ook hlemaal niks voor adviezen of raad..

Maar als de spanningen al zo hoog zijn en de sfeer gespannen als jullie elkaar zien,ben ik toch bang dat dat een keertje uitloopt op ruzie..

veel sterkte, en doe wat voor jou het fijnste voelt.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:dientje77 schreef op 09 oktober 2011 @ 21:40:

[...]

Er valt eigenlijk niets uit te praten, want er is niets gebeurd. Het zo naar haar benoemen vind ik ook niet prettig. Ik wil geen ruzie in de familie. Ik tolereer haar gedrag, omdat ik het anders voor mijn moeder niet leuk vindt dat er ruzie is.

Ja, wat wil je dan? En je moeder heeft hier geen weet van of doet zij ook alsof?

Als ik heel eerlijk ben, vind ik dit laf. Je neemt schoonzus nogal wat kwalijk en doet alsof er niks aan de hand is. Misschien heeft ze het niet eens in de gaten, weet jij veel.

Je weet zelf ook wel dat als er niet over gepraat gaat worden er verder niks zal veranderen.

Ook al zou dat uitlopen op ruzie, wat dan nog? Ruzie hoort bij het leven en is niet alleen maar negatief. Je kunt leren ruziemaken alleen moet je het dan wel doen.

Iemand schreef dat het voor kinderen ook niet goed zou zijn omdat ze zouden kunnen gaan denken dat dit normaal gedrag is. Nou, zo zit de wereld in elkaar en als je zelf met ruzie om kunt gaan, kun je je kinderen laten zien wat het verschil is.

Mijn zoon (24) en ik hebben regelmatig ruzie. Niet leuk op dat moment. Als we afgekoeld zijn, kan lang duren, zijn we beiden bereid te praten en gaandeweg komen we er achter wat er aan de hand is. Zo leren wij ruzie maken.

Het moraal van dit verhaal? Alleen jij kunt dit veranderen.
@ Rastafun

Regelmatig ruzie met je zoon van 24?

Wat maakt t dan dat jullie zo ontzettend vaak ruzie hebben? Kan zelf de keren dat ik ruzie heb gehad mijn moeder op een hand tellen..

Waar zit m het in denk je?
Ik wil gewoon geen slaande ruzie, vooral omdat ik denk dat het dan niet meer goed zou komen. Ik wil het mijn ouders niet aandoen dat er op verjaardagen etc niet mel elkaar omgegaan kan worden. Nu is ze er vaak niet bij, en als ze er wel bij is zit ze net als de schoonzus van Konela er met een chag hoofd bij. Kom dan niet!

Ik vind het niet normaal om regelmatig ruzie met je zoon te hebben. Dat lijkt mij een hele nare situatie. Maar goed, iedereen is weer anders.

De situatie zal bij ons niet meer veranderen, ik wilde het gewoon even delen. Ik was benieuwd of er nog meer mensen zijn met zo'n schoonzus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven